Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2003, 17:44
LISM
LISM is offline
Hey,, sinds 3 weken terug heb ik een nieuwe laptop gekocht ter waarde van 2000 euro (waarvan 300 aan btw...) , de specs zijn echter zeker niet slecht :

Intel p4, 2.4ghz,
512mb Ram (speed unknown,)
Ati Radeon mobility 7500 / 64 MB DDR.
30gb (zelfde dag vervangen met 40gb versie)
DVD/CD-RW combo, 15.1 inch TFT.
USB 2x (1.1/2.0), Firewire, Infrarood, SvideoOut, Monitor out, PcmCia (2x), Onboard Lan (10/100) & 56k6 modem, Touchpad, JBL Pro Speakers & more...

maar.. de prestaties zijn echt bagger voor zover ik weet en als ik de reviews mag aflezen over de 7500 mobility dan zou je toch op z'n minst bijna 4000 puntjes in 2001 / se moeten halen, waar ik overigens 2471punten haal.....

Help !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2003, 19:35
Verwijderd
Zo gek is dat niet. Notebooks en laptops presteren altijd minder dan gewone PC's, wat onder andere komt door tragere harde schijven en het feit dat vrijwel alle componenten uitgebreid powermanagement hebben. Anders zou je met zo'n zware config op een standaardbatterij niet eens kunnen booten.

Ten eerste: alle Radeons onder de 8500 presteren slecht. Alle oudere modellen zoals de 7500, 7200, 7000/VE etcetera, zijn eigenlijk niet geschikt voor goed 3D-werk. Dus daar heb je oorzaak één al. Verder ligt het 'm aan powermanagement zoals ik boven al zei. Eigenlijk is een notebook ook helemaal niet bedoeld om hoge 3D-prestaties te halen. De enige reden dat er een relatief potente 3D-chip inzit is dat die dingen zo verdomd goedkoop zijn om te maken.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 19:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mobility Radeon 7500 is niet snel nee.

Probeer het eens met nieuwe ATi Catalyst drivers, nieuwste is 3.1 dacht ik. Kun je o.a. vinden op www.tweakers.net/meuktracker en dan links zoeken naar catalyst.
Oud 21-03-2003, 20:31
Verwijderd
In een review @TomsHardware worden zo'n 3700 punten gescoord, dus jouw score is idd tamelijk laag.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 21:04
Orion16
Orion16 is offline
Nieuwe drivers??? Trouwens, de meeste laptopschijfjes lopen 'maar' op 4200 rpm, dus misschien daarom ook wel. Ik vind dat je de 3d-prestaties van een laptop en een desktop niet kunt vergelijken..
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 23:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 21-03-2003 @ 22:04:
Nieuwe drivers??? Trouwens, de meeste laptopschijfjes lopen 'maar' op 4200 rpm, dus misschien daarom ook wel. Ik vind dat je de 3d-prestaties van een laptop en een desktop niet kunt vergelijken..
Ja, nieuwe drivers. Net als nVidia de Detonator drivers heeft, heeft ATi de Catalyst drivers. Misschien gebruikt ie wel standaard Windows XP drivers ofzo.

Verder, de 3d mogelijkheden worden niet of nauwelijks beïnvloed door de hardeschijf, ervan uitgaande dat er genoeg geheugen is om swappen tegen te gaan.
Oud 22-03-2003, 12:32
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-03-2003 @ 00:39:

Verder, de 3d mogelijkheden worden niet of nauwelijks beïnvloed door de hardeschijf, ervan uitgaande dat er genoeg geheugen is om swappen tegen te gaan.
Direct gezien niet nee, maar het heeft wel te maken met de algemene prestaties van het systeem.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 22-03-2003 @ 13:32:
Direct gezien niet nee, maar het heeft wel te maken met de algemene prestaties van het systeem.
Ja prestaties van wat? Niet van je 3d-prestaties, niet van je processor-prestaties. Enkel de laadtijden van spellen en applicaties worden ermee verkort.

Een uitzondering is als je te weinig geheugen hebt, dan wordt op de hardeschijf een swapfile gebruikt om tijdelijk geheugen op te slaan. Maar hoe snel je hdd dan ook is, het zal niet kunnen tippen aan de 2GB/s bandbreedte van je DDR geheugen. De snelste hdds halen zo'n 40MB/s sequential, zinloos dus.
Oud 22-03-2003, 15:28
Orion16
Orion16 is offline
Ja, maar wat heeft het dan voor zin dat ze 4200 en 5400 rpm laptopharddrives uitrbrengen?? Voor de desktops zelfde verhaal in 5400 en 7200rpm Ik denk toch dat een 5400 rpm drive wel wat scheelt, ja..
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 18:55
Verwijderd
Natuurlijk heeft de snelheid van je harde schijf geen invloed op je pure 3D-prestaties. Die worden alleen bepaald door de snelheid van je geheugen, processor, chipset/cache, en videokaart.

Ik denk dat het er bij een laptop vooral aan kan liggen dat er uitgebreide powermanagement inzit, waarin delen van de componenten (ongemerkt) uitgeschakeld worden om de batterij te sparen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 19:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 22-03-2003 @ 16:28:
Ja, maar wat heeft het dan voor zin dat ze 4200 en 5400 rpm laptopharddrives uitrbrengen?? Voor de desktops zelfde verhaal in 5400 en 7200rpm Ik denk toch dat een 5400 rpm drive wel wat scheelt, ja..
Heel simpel: hoe hoger het toerental, des te hoger de luchtweerstand en dus het energieverbruik (en de temperatuur, ook niet onbelangrijk.)

Het is een misverstand dat de hardeschijven luchtledig zijn. Dit was vroeger zo, tegenwoordig worden ze gewoon in stofvrije ruimten geassembleerd.

Verder is het toerental zeker niet de belangrijkste factor in desktopschijven. De throughput is doorgaans veel belangrijker, welke voornamelijk wordt bepaald door de plattergrootte. Een 5400rpm schijf met 60GB platters is sequential veel sneller dan een 7200rpm schijf met 40GB platters.

Laatst gewijzigd op 23-03-2003 om 12:39.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 19:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2003 @ 19:55:
Natuurlijk heeft de snelheid van je harde schijf geen invloed op je pure 3D-prestaties. Die worden alleen bepaald door de snelheid van je geheugen, processor, chipset/cache, en videokaart.

Ik denk dat het er bij een laptop vooral aan kan liggen dat er uitgebreide powermanagement inzit, waarin delen van de componenten (ongemerkt) uitgeschakeld worden om de batterij te sparen.
Ik denk dat het gebrek aan echt goede chipsets de snelheid benadeelt. Vooral als gebruik wordt gemaakt van onboard video zal de performance een flinke klap krijgen, aangezien deze 40 tot 50% van de geheugenbandbreedte opsnoept. Verder zijn er geen echte goede chipsets voor laptops, veelal oude VIA KM266 chipsets.
Oud 22-03-2003, 22:28
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-03-2003 @ 20:45:
Heel simpel: hoe hoger het toerental, des te hoger de lichtweerstand en dus het energieverbruik (en de temperatuur, ook niet onbelangrijk.)
hmmm
dus als mn hd sneller draait, heeft ie meer lichtweerstand...
nog nooit eerder van gehoord maar als jij het zegt moet het wel kloppen...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 01:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
niemand schreef op 22-03-2003 @ 23:28:
hmmm
dus als mn hd sneller draait, heeft ie meer lichtweerstand...
nog nooit eerder van gehoord maar als jij het zegt moet het wel kloppen...

Luchtweerstand dus. Wrijving met de lucht, welke kwadratisch toeneemt.
Oud 23-03-2003, 10:49
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-03-2003 @ 02:17:

Luchtweerstand dus. Wrijving met de lucht, welke kwadratisch toeneemt.
dat wist ik ook al, maar kon het toch niet laten er even een opmerking over te maken
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:15
LISM
LISM is offline
anyway,, deze is kut. 3d prestaties ging het voornamelijk om en heb de 33xx drivers van ati. (nieuw). maar nog steeds geen resultaat.. en ja hoor,, had vandaag de allereerste chrash via Doom 3 (demo) die ik probeerde te draaien, tot de lift haalde die het.. helaas.

Zonde van me geld eigenlijk... kijken of ik 'm kan ruilen ?

bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LISM schreef op 24-03-2003 @ 21:15:
anyway,, deze is kut. 3d prestaties ging het voornamelijk om en heb de 33xx drivers van ati. (nieuw). maar nog steeds geen resultaat.. en ja hoor,, had vandaag de allereerste chrash via Doom 3 (demo) die ik probeerde te draaien, tot de lift haalde die het.. helaas.

Zonde van me geld eigenlijk... kijken of ik 'm kan ruilen ?

bedankt
Doom3 op een laptop spelen kun je vooralsnog vergeten. Wel beetje logisch hè.

Verder, een laptop koop je niet om bruut te gamen, alhoewel spellen spelen niet onbelangrijk kan zijn voor iemand. Maar een laptop is daar gewoon niet erg geschikt voor, vooral door het hoge stroomverbruik van de snelle grafische chipsets als de Radeon 9700 en zeker de GeForce FX met z'n 70W (!).
Reageren

Regels voor berichten