Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2003, 16:30
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Hallo mensen,

Ik heb een vraag over redoxreacties en hopenlijk kunnen jullie me even helpen. Ik heb van alle vragen uit het boek de antwoorden, behalve van deze. Ik heb de opgave zelf gemaakt, maar weet niet of het goed is gegaan en heb nog 1 ding open gelaten, zoals jullie zullen zien.

Opgave:

Opgelost in water ontleedt waterstofperoxide spontaan in water en zuurstof. Deze zuurstofontwikkeling is nauwelijks waarneembaar. De ontleding verloopt (bij kamertemperatuur) kennelijk erg langzaam. De reactie is echter wel aflopend.
Als aan een oplossing van H2O2 (waterstofperoxide) in water een heel klein beetje broom wordt toegevoegd, treedt wel een duidelijk waarneembare zuurstofontwikkeling op.
Gedurende en ook na de reactie kunnen in de oplossing zowel broommoleculen als bromide-ionen worden aangetoond.
Bovendien heeft de oplossing duidelijk een zuur karakter.

a Geef de vergelijking van de reactie tussen broom en waterstofperoxide onder vorming van (onder meer) zuurstofgas.

Er treedt ook een snelle zuurstofontwikkeling op als men aan een H2O2-oplossing een heel klein beetje waterstofbromide-oplossing toevoegt. Ook dan bevat de oplossing broommoleculen en bromide-ionen en is zij zuur.
b Geef de vergelijking van de reactie tussen H2O2- en HBR-oplossing
c Verklaar hoe zowel zeer kleine hoeveelheden broom als waterstofbromide een grote hoeveelheid waterstofperoxide kunnen omzetten.
d Beredeneer met behulp van V(0) -waarden of de omzetting van waterstofperoxide op dezelfde wijze beinvloed zou kunnen worden door jood.

Mijn antwoorden (weet niet zeker of ze goed zijn)
a: Halfreactie 1 Br2 + 2 e- ---> 2 Br-
Halfreactie 2 H2O2 ---> O2(g) + 2 H+ + 2 e-

Totaal reactie: Br2+H2O2 ---> 2 Br- + O2 + 2 H+

b: H2O2 + 2 H+ + 2 Br- ---> 2 H2O + Br2

c: Heb ik niet

d: 1) Jood als oxidator: reductor boven de oxidator (in Binas) dus de reactie verloopt niet.
2) Jood als reductor: reactie verloopt wel: 1,77-0,53=1,24V (Waardes heb ik uit Binas gehaald)

Tot slot nog een kort vraagje: wat houdt het nou precies in als er staat dat iets "aangezuurd" is, en je doet er vervolgens een oplossing bij? Je moet dan op H+ ionen letten heb ik begrepen, omdat dit een indicatie is voor een zuur milieu. Maar die oplossing die je er bij doet, die is toch niet zuur: hoe weet je dan welke halfreacties je uit Binas moet halen?

Alvast bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
I-brahimovic schreef op 23-03-2003 @ 17:30:
c Verklaar hoe zowel zeer kleine hoeveelheden broom als waterstofbromide een grote hoeveelheid waterstofperoxide kunnen omzetten.

Mijn antwoorden (weet niet zeker of ze goed zijn)
a: Halfreactie 1 Br2 + 2 e- ---> 2 Br-
Halfreactie 2 H2O2 ---> O2(g) + 2 H+ + 2 e-

Totaal reactie: Br2+H2O2 ---> 2 Br- + O2 + 2 H+

b: H2O2 + 2 H+ + 2 Br- ---> 2 H2O + Br2
c:
als je HBR toevoegt reageert dat broom met H2O2 (zie a) en komt de H+ vrij. ook H+ reageert met H2O2 (zie b)
En het leuke is dat de H+ die bij de vgl. van a vrijkomt weer gebruikt kan worden in combinatie met de toegevoegde BR2 om veel H2O2 om te zetten.
een soort samenwerking dus
als je nu zowel HBR als BR2 toevoegt, kan er dus veel omgezet worden

Citaat:

Tot slot nog een kort vraagje: wat houdt het nou precies in als er staat dat iets "aangezuurd" is, en je doet er vervolgens een oplossing bij? Je moet dan op H+ ionen letten heb ik begrepen, omdat dit een indicatie is voor een zuur milieu. Maar die oplossing die je er bij doet, die is toch niet zuur: hoe weet je dan welke halfreacties je uit Binas moet halen?
aangezuurd betekent idd dat er H+ in zit.
een aangezuurde van oplossing een stof bevat H+. de oplossing die je erbij doet hoeft dus niet zuur te zijn
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 12:02
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Oke bedankt, had vandaag de toets, ging wel aardig denk ik. Alleen de laatste vraag moest je zelf halfreacties en de uiteindelijke reactie opstellen, en dat lukte niet
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 13:45
Verwijderd
Citaat:
I-brahimovic schreef op 24-03-2003 @ 13:02:
Alleen de laatste vraag moest je zelf halfreacties en de uiteindelijke reactie opstellen, en dat lukte niet
dan moet je eerst de beginstoffen en eindstoffen noteren, en dan goed naar de ladingen kijken.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:49
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 24-03-2003 @ 14:45:
dan moet je eerst de beginstoffen en eindstoffen noteren, en dan goed naar de ladingen kijken.
Dat begreep ik, maar uiteindelijk kwam ik er toch niet uit. Altijd dat geklooi met coefficienten en moleculen die je op de een of andere manier moet omzetten.... Was daarbij ook behoorlijk in tijdnood dus het lukte allemaal toch niet meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten