![]() |
|
http://www.cnn.com/2003/WORLD/europe...ing/index.html
![]() Triest. In mijn ogen pakte hij democratie en het verwesteren te radicaal aan en was het daarom niet eens met zijn methode (maar eerder met die van Kostunica), maar dit.... slik ![]()
|
![]() |
|
En meer info:
Premier Djindjic van Servië vermoord Uitgegeven: 12 maart 2003 13:37 Laatst gewijzigd: 12 maart 2003 15:14 BELGRADO - Premier Zoran Djindjic van Servië is woensdag gedood bij een aanslag. Nadat artsen een spoedoperatie hadden uitgevoerd, werd aanvankelijk bekendgemaakt dat het levensgevaar was geweken, maar korte tijd later maakte het ziekenhuis in de Servische hoofdstad Belgrado zijn overlijden bekend. De politie en de democratische partij van Djindjic hebben het overlijden bevestigd. In maag en rug geschoten Djindjic, die sinds 2001 premier was, werd om kwart voor een 's middags beschoten in de buurt van het parlementsgebouw. Hij kreeg kogels in zijn maag en rug. De politie heeft kort na de aanslag twee mannen aangehouden. Het is nog niet bekend of dat de personen zijn die de schoten hebben afgevuurd. De televisiezender B92 zond beelden uit van de aanslag. Verslaggevers van de zender die bij het gebouw te wachten voor een persconferentie, maakten de opnamen. Vorige maand was Djindjic waarschijnlijk ook al het doelwit van een aanslag. Op 21 februari slaagde zijn chauffeur er op weg naar het vliegveld ternauwernood in een vrachtwagen te ontwijken die zich totaal onverwacht in de baan van de auto van de regeringsleider begaf. Bewijs dat het om een aanslag ging, is er niet. 'Zinloze poging' Djindjic zelf zei enkele dagen later dat hij ervan overtuigd was dat het om een aanslag op zijn leven ging. Hij noemde het incident een 'zinloze poging' om zijn democratisch veranderingsproces tegen te houden. "Als iemand denkt dat de wet en de hervormingen tegengehouden kunnen worden door mij te elimineren, dan heeft hij het reusachtig mis", zei hij toen tegen de BBC. "Het systeem blijft gewoon functioneren en niemand krijgt gratie voor zijn misdaden door een of twee overheidsfunctionarissen te vermoorden." 'Auto-ongeval' Vier jaar geleden werd de Servische oppositiepoliticus Vuk Draskovic ook bijna het slachtoffer van een 'auto-ongeval'. Toen kwamen vier mensen om, maar Draskovic bracht het er levend af. De politie zei toen te vermoeden dat de daders personen waren die vroeger deel uitmaakten van een speciale eenheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Zij zouden ook achter het bijna-ongeluk van Djindjic zitten. http://nu.nl/news.jsp?n=119923&c=21
|
Was Djindjic niet die meester strateeg die via allerlei politieke moves zijn eigen macht zou vergroten en die van Kostunica, die 5x zo veel populariteit geniet, vernietigen?
Stond een maand ofzo geleden in de volkskrant een artikeltje over hem. Was wel interessant. Zo liet hij met opzet verstek gaan bij verkiezingen, zodat er niet genoeg mensen zouden stemmen en Kostunica, ondanks zijn populariteit, geen overwinning kon behalen omday de uitslag ongeldig werd verklaard. In dit noodscenario zou de de voorzitter van het parlement, die een bondgenoot is van Djindjic, tijdelijk de uitvoerende macht in handen krijgen, en op Djindjic advies Montenegro en Servie van elkaar af te scheiden, zodat Kostunica's functie zou komen te vervallen...en Djindjic de macht in Servie naar zich toe zou kunnen trekken... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Triest... Het is dus overduidelijk dat er in Servië nog steeds aanhangers van Milosevic zitten, ben bang dat er een soort van ondergrondse organisatie bestaat die van plan is degenen die verantwoordelijk zijn voor t omwerpen van Milosevic's regime stuk voor stuk te elimineren. De vraag is of deze mensen zelfstandig opereren of dat Milosevic toch nog steeds invloed heeft op bepaalde gebeurtenissen... Hmm...
Deze gebeurtenis is overigens heel negatief voor Servië, die juist haar best moet doen om haar reputatie te herstellen. Kostunica staat dus een moeilijke taak te wachten. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik hoop (en ik denk) dat ze daar iets van geleerd hebben. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Inderdaad. En Servie wilt die gasten (op een enkele uitzondering na) helemaal niet in hun land. Dat verziekt het land alleen maar. Het is sowieso al 1 en al corruptie daar (nog ![]() Citaat:
Anyway, ik volg b92 nu op de voet en hoor van mijn vriend veel over de situatie daar (verdorie... freeserbia.org is niet meer in het engels en mijn servisch is niet zo goed ![]() Zoals het er nu naar uitziet is iedereen triest en geschockt en hoopt men dat er niks ergs gaat gebeuren. Dat vind ik op zich een positief teken (dat het volk zo reageert). Zeker omdat niet iedereen het eens was met Djindjic. Even afwachten... shit,.. ik ben nog steeds geschockt ![]()
|
![]() |
Moord toont macht criminelen
Door Olaf Tempelman De moord op de Servische premier Zoran Djindjic berooft Zuidoost-Europa van een van haar schaarse politieke kopstukken wier rol overwegend positief is. Tien jaar lang voerde Djindjic een ogenschijnlijk hopeloze strijd tegen Milosevic. Maar toen hij medio 2000 eindelijk in het centrum van de macht belandde, maakte hij goeddeels waar wat hij de VS en de EU had toegezegd. Nationalistische tegenstanders werden gemarginaliseerd. Een lange reeks Servische verdachten werd uitgeleverd aan het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag, Slobodan Milosevic inclusief. Tevens werden pogingen ondernomen de onderwereld de duimschroeven aan te draaien, al leek Djindjic' rol hierin steeds ambivalent vanwege zijn dialoog met verschillende mafiosi. In Zoran Djindjic verliest het Westen een bondgenoot die meestal zijn woord hield en tegelijkertijd uiterst bekwaam was in het hanteren van de politieke technieken van de regio: blufpoker, brinkmanship en, waar nodig, het flirten met nationalisme (zoals onlangs in Kosovo). De gewelddadige dood van Djindjic illustreert de hardnekkigheid waarmee de in de oorlog oppermachtig geworden criminele circuits, al dan niet nationalistisch, prevaleren. De moord illustreert de enorme risico's voor wie pogingen tot ontmanteling onderneemt - of het nu de Servische mafia (uit woede over Djindjic' hervormingen), de Kosovo-Albanezen (uit woede over Djindjic' opdelingsvoorstel voor Kosovo), of een ander gewapend circuit is dat voor de moord verantwoordelijk is. De Servische regering zei dat de moord is gepleegd door de Zemun, een mafiabende die zetelt in Belgrado. Het is onwaarschijnlijk dat er door het wegvallen van Djindjic nieuwe gewapende conflicten op de Balkan zullen ontstaan. Het betekent slechts een verdere stagnatie van de moeizame vredesprocessen en van de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit. Djindjic was een van de weinige dynamische figuren op de Balkan die een trendbreuk konden bewerkstelligen. De internationale gemeenschap heeft zijn ogen goeddeels van de regio afgekeerd. Ook voor Servië zelf betekent het wegvallen van Djindjic weinig goeds. Het electoraat valt globaal uiteen in een ultranationalisch, 'gematigd' nationalistisch en een pro-westers deel. Zowel het ultranationalistische als het pro-westerse segment zijn nu hun leiders kwijt. De extremist Seselj werd twee weken geleden uitgeleverd aan het Joegoslavië-Tribunaal. De pro-westerse Djindjic werd gisteren vermoord. Aldus blijft de 'gematigde' nationalist Kostunica, tot voor kort president van Joegoslavië en buitenspel gezet door Djindjic, als enige kopstuk op het Servische politieke toneel achter. Leidt de dood van Djindjic tot vervroegde parlementsverkiezingen, dan is een grote overwinning van het Kostunica-kamp meer dan waarschijnlijk. Dit temeer omdat Kostunica al twee jaar campagne tegen Djindjic voerde met het argument dat deze de wet aan zijn laars lapte en zich liet omringen door criminelen. Kostunica presenteert zich als law and order-man, de enige die in staat is de door Milosevic verwoeste rechtsstaat te herbouwen. Die argumentatie is twijfelachtig: hordes oude knechten van Milosevic zijn overgelopen naar Kostunica. Gaan Kostunica en de zijnen in Servië de dienst uitmaken, dan betekent dat in ieder geval een grote terugval. Nationalistische retoriek wordt weer salonfähig. De samenwerking met het Joegoslavië-Tribunaal zal stagneren, evenals het economische hervormingsproces. Het is evident dat diverse oude mafiosi daar garen bij zullen spinnen. Schot in de vredesprocessen in Kosovo en Bosnië (waarvan Kostunica een deel bij Servië wil trekken) is dan helemaal uitgesloten. Er is maar één man die Servië voor dit scenario kan behoeden: de charismatische, pro-westerse econoom Miroljub Labus. Hij is veel geliefder dan Djindjic was en behaalde bij de Servische presidentsverkiezingen afgelopen herfst bijna een miljoen stemmen. Alleen als Labus erin slaagt de leiding te nemen over het hervormingskamp en Djindjic op te volgen als premier, blijft de schade van de moord enigszins beperkt. www.volkskrant.nl ________________________________________________ De situatie is dus zorgelijk. Servië is nog steeds een zeer onstabiel land, daarom is zo'n gebeurtenis heel pijnlijk. Hierdoor verliest Servië dat beetje aanzien dat ze in de laatste jaren hebben opgebouwd op internationaal gebied, ik bedoel, iemand neerknallen die Milosevic heeft verbannen is niet echt positief, of wel? Het is dus blijkbaar zo dat er in Servië nog steeds mensen zitten die doordrenkt zijn met de ideeën van een Groot-Servië, wat ook wel begrijpelijk is. Mensen zijn zo'n lange tijd geïndoctrineerd, die gevoelens zitten zó diep ingeworteld, dat is er niet zomaar uit te slaan. Maar, waar ik wel blij om ben is dat de meerderheid toch snapt dat vasthouden aan dat oude ideaal toch alleen ellende met zich meebrengt en dat er gewerkt moet worden aan de democratisering van het land. Het is wel spijtig dat het allemaal zo lang duurt en dat dat proces door gebeurtenissen als de moord op Zoran Djindjic nóg meer wordt vertraagd... |
![]() |
|
![]() |
Djindjic schint helemaal niet zo'n held te zijn geweest. Als ik een Servische kennis van me mag geloven, was 40 procent van de bevolking tegen hem. Bovendien schijnt hij zelf, ondanks zijn 'strijd tegen de maffia' zelf ook bij de maffia betrokken te zijn geweest. Verder heeft hij mensen als Slobodan Milosevic aan het tribunaal uitgeleverd, wat hem door veel Serviërs kwalijk genomen wordt. Veel Joegoslaven vinden dat er intern met dat soort mensen afgerekend moet worden.
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Ik weet dat het westen dol was op Djindjic ![]() Citaat:
Juist omdat het nog steeds instabiel is en de machten nog scheef liggen, inderdaad. Daarnaast moet je ook niet vergeten (en dat zul je wel bekend voor komen ![]() ![]() ![]() Vaak, moet ik er bij zeggen, begrijp ik hun woede wel (want vaak genoegd wordt het hele volk over 1 kam geschoren. Zo moet ik ook continue uitleggen dat mijn vriend geen oorlogsmisdadiger is... zucht), maar soms heb ik de idee dat als ze dit gematigder aan zouden pakken ze meer begrip kweekten in het westen. Djindjic aanpak scheen meer gewaardeerd te worden in het westen, maar juist vanwege bovenstaande redenen nu net niet in Servie. Affijn. Ik wil Kostunica gelijk geven in het feit dat hij de hervormingen niet zo drastisch en snel wilde laten verlopen als Djindjic. Wat betreft oorlogsmisdadigers: ik zou ze ook snel berecht willen zien worden en met mij (toch) vele Serviers. Desalniettemin is het behoorlijk gevaarlijk om je daar mee te bemoeien (zo blijkt wel) en daarnaast is het wat betreft historie van het gehele conflict pijnlijk en moeilijk te accepteren voor de Servische bevolking (alsof zij alleen schuldig waren wat natuurlijk niet zo was). Citaat:
Ligt eraan hoe men dit verder aanpakt. Zowel Kostunica als de EU en de VS moeten zich terughoudend opstellen. Laat het even "voorbij waaien", zodat men niet te emotioneel hierop gaat reageren. Natuurlijk getuigd het niet van bloei in het land, maar wat dat betreft is Nederland dan ook niet echt in bloei (moord Fortuyn). Hoewel je de moord op Fortuyn niet bepaald kan vergelijken met de moord op Djindjic (aangezien er meerdere netwerken rondom de laatste persoon erbij (indirect) betrokken zijn). Citaat:
De ultra-nationalisten, bedoel je? De nationalisten zijn niet zo extreem: zij willen slechts een behoud van Servie zoals deze nu is (incl kosovo ![]() (als ik even over 1 kam mag scheren ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Heh. Ze zouden daarbij eens kunnen beginnen door de corruptie op universiteiten aan te pakken ![]()
|||
Citaat:
Door wie en waar wordt ie als held afgeschilderd? Citaat:
Connecties hebben wilt niet zeggen dat je zelf betrokken bent bij criminele activiteiten. Dankzij die connecties was het niet tot een bloedbad gekomen 6 oktober 2001.
|
Trouwens die sancties die Servie waren opgelegd, waren niets anders dan slecht voor het land geweest. Hierdoor hebben juist die eikels van een maffiosi alle macht (en geld) in handen gekregen door middel van smokkel, smokkel en nog eens smokkel.
Bah. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vandaag weer met een Sloveen gesproken: hij: je moet geen servier als vriend hebben ik: hoezo? hij: ze zijn slecht Vervolgens een hele discussie waarop ik hem uiteindelijk vroeg of ie wel Serviers in het echt kende. Hij: ja Ik: en? hoe zijn die? Hij: ok ![]() Het is mijn inziens niet alleen aan de Serviers om hun houding te veranderen maar ook aan Kroaten niet-Servische Bosniers, Slovenen en Albanezen om hun houding te veranderen. Allemaal hebben ze de vinger in de oorlogspap gehad en moeten allemaal daarvoor verantwoordelijk gehouden worden. Niet slechts 1 groep. Dat zou veel te gemakkelijk wezen. Net zoals niet slechts 1 groep slachtoffer is geworden van deze malifide praktijken. Maareh,... hoe denk jij dat de toekomst er nu uit gaat zien in Servie?
||
![]() |
Citaat:
1) Ze gaan gewoon door met hun leven alsof er niets gebeurd is. (Net als in NL na de dood van Fortuyn) 2) Er komt een tweedeling in de bevolking met ultra-nationalisten aan de ene en de pro-westerlingen aan de andere kant. Hierdoor komt het tot nieuwe conflicten. (Ach, t komt nooit meer goed daar, ze maken om het minste geringste dingetje ruzie...) 3) Persoonlijk denk ik dat het gevaar uit de onderwereld dreigt. Als je die beperkt en ervoor zorgt dat de maatschappij daar niet mee in aanraking komt, kom je al een heel eind met het verbeteren van de situatie in Servië. Toch denk ik dat de volgende generatie Serviërs pas van het Milosevic-virus verlost zal zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Als blijkt dat dit gebeurt zouden beiden misschien gestraft moeten worden. Dan laten ze het wel. Hoop ik dan. Corruptie is 1 ding waaraan iets veranderd moet worden. Dan de arrogantie en autoritair gezeik van de politie die toch overal te laat komt. ![]() Mhja...er valt nog veel te doen. Wellicht dat ik mijn stageplek nu makkelijker kan verschuiven van Sarajevo naar Belgrado ![]() Hoewel je me nu wel erg nieuwsgierig hebt gemaakt naar Sarajevo ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Ach, dat verandert niet zo snel. Een kennis van mijn moeder is onlangs van de onderste naar de bovenste plaats op de wachtlijst van het ziekenhuis verplaatst omdat ze 'connecties' had. Toch was het ergens goed voor geweest, want zonder die operatie was ze er nu waarschijnlijk niet meer. Corruptie is gewoon een onderdeel van de (ex-)Joegoslavische cultuur, het hoort er gewoon bij, dat ram je er niet zomaar uit, geloof me. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
De EU heeft Turkije zo ver gekregen om mensenrechten meer te respecteren (doodstraf afgeschaft, o.a.) ![]() Maar hmm....misschien dat Serviers zich niet veel van die dreigementen aantrekken ![]() Ze moeten het zelf ondervinden.. en dat kost tijd ![]()
||
Citaat:
![]() da's al een begin ![]()
|
Ruim 1000 arrestaties na moord Djindjic
Het aantal arrestanten in Servië na de moord op premier Zoran Djindjic ligt inmiddels boven de duizen. Meer arrestaties van getrouwen van Slobodan milosevic zullen volgen. Dat meldde de regering gisteren. Eergisteren pakte de politie de door oud-president Milosevic benoemde plaatsvervangend produceur-generaal Milan Sarajlic. Hij zou banden hebben met de Zemun-bende, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de moord op Djindjic. Ten tijde van Milosevic bestonden er nauwe banden tussen het regime en de maffia. Een woordvoerder van de regering zei gisteren dat de politie aanwijzingen heeft gevonden voor de financiële betrekking tussen Zemun en voortvluchtige verdachten van oorlogsmisdaden. Hij gaf geen details. De regering heeft de noodtoestand uitgeroepen, waardoor het leger politietaken mag uitvoeren en de politie verdachten op eigen gezag dertig dagen kan vasthouden. De servische pers mag alleen nog informatie uit de officiële bronnen publiceren. bron: de metro blij dat alles daar nog goed gaat.
|
Mogelijke schutter Djindjic gearresteerd
Uitgegeven: 25 maart 2003 20:50 BELGRADO - Twee weken na de moord op de Servische premier Djindjic heeft de Servische politie een man gearresteerd die mogelijk het fatale schot loste. De verdachte Zvezdan Jovanovic, ook bekend als Zveki, is een ondercommandant van een speciale elite-eenheid van de politie, die tijdens het Milosevic-regime was opgericht. Dat maakte de opvolger van Djindjic, minister-president Zivkovic, dinsdag bekend. De arrestatie was maandag. Volgens Zivkovic is ook het mogelijke moordwapen opgespoord, het sluipschuttersgeweer Heckler Koch G3. Behalve Jovanovic arresteerde de politie ook de commandant van de elitegroep. Rode Baretten Als reactie op de arrestaties besloot de regering dinsdagavond de politie-eenheid te ontbinden. De Eenheid voor Speciale Operaties (JSO), bijgenaamd de Rode Baretten, was actief in de balkanoorlog die leidde tot het uiteenvallen van Joegoslavië. Ex-commandant Lukovic van de JSO geldt als brein achter de moordaanslag op Djindjic. De JSO protesteerde in 2001 tegen de regering omdat de eenheid twee van oorlogsmisdaden verdachte Serviërs had moeten oppakken. Klopjacht De pro-westerse en hervormingsgezinde Djindjic werd 12 maart doodgeschoten. Meteen na de moord kondigde de regering de noodtoestand af en ontstond een klopjacht op leden van de georganiseerde misdaad in Servië. De politie pakte ruim duizend mensen op. Later ging de aandacht uit naar groeperingen of individuen in Servië die zich willen beschermen tegen uitlevering aan het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag. http://www.nu.nl/news.jsp?n=125460&c=21
|
![]() |
|
|