Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2002, 22:30
de abt van sion
de abt van sion is offline
Minister van Boxtel (D66) wil het bijzonder onderwijs afschaffen (dat wil bijvoorbeeld zeggen: christelijk en islamistisch onderwijs). Dit zou de integratie ten goede komen.

Wat vindt men hiervan?
Advertentie
Oud 06-04-2002, 22:33
Talon
Talon is offline
goed idee
Oud 06-04-2002, 22:34
Verwijderd
Citaat:

Wat vindt men hiervan? [/B]
vrij weinig
Oud 06-04-2002, 22:36
rockyj
rockyj is offline
ik vind het opzich wel goed als je op school nog wat religie meekrijgt. (bij mij thuis weten ze amper wie Jezus is). En of dat dan Islamitisch, Christelijk of wat dan ook is, maakt opzich weinig uit, als het maar geen extremistische school is.
Oud 06-04-2002, 22:39
Diablos
Diablos is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Minister van Boxtel (D66) wil het bijzonder onderwijs afschaffen (dat wil bijvoorbeeld zeggen: christelijk en islamistisch onderwijs). Dit zou de integratie ten goede komen.

Wat vindt men hiervan?
prima, als ze dan ook gelijk religies afschaffen zijn we al een stuk dichter bij wereld vrede.
Oud 06-04-2002, 22:41
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
Diablos schreef:

prima, als ze dan ook gelijk religies afschaffen zijn we al een stuk dichter bij wereld vrede.
idd!

Maar ja, scholen zou een goed begin zijn.
Oud 06-04-2002, 22:41
fruitmand
fruitmand is offline
maakt mij geen reet uit

ik merk dat ik dronken aan't worden ben want ik maak allemaal tiepfoutjes en ik moet telkens mn topucs wijzingen
Oud 06-04-2002, 22:50
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
fruitmand schreef:
ik merk dat ik dronken aan't worden ben want ik maak allemaal tiepfoutjes en ik moet telkens mn topucs wijzingen

Goed, ontopic dan... ik vind het niet echt een strak plan eigenlijk. Er bestaat toch zoiets als vrijheid van geloof, of ben ik nou gek? En ik vind niet dat ze dat dan uit het onderwijssysteem moeten slopen.

Edit -- nou ja, dat doen ze natuurlijk niet... maar ik bedoel maar, als je een bepaald geloof hebt vind ik dat je daar op school best wat van mee mag krijgen.
Oud 06-04-2002, 22:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Uit voorgaande reacties blijkt dat het mensen ofwel niets kan schelen, ofwel dat het verschijnsel godsdienst moet worden afgeschaft.
Niemand vóór godsdienstonderwijs?
Oud 06-04-2002, 23:02
Verwijderd
Hmnouja, godsdienst maakt toch deel uit van een cultuur, dus ik vind niet dat de godsdienst zelf afgeschaft zou moeten worden, zoals ik hier boven lees. Het onderwijs mag van mij weg, het staat in Nederland dan vooral de integratie in de weg, maar scholen zouden zich in ieder geval op meerdere godsdiensten moeten richten, OF helemaal geen godsdienst moeten volgen, het gewoon aan de leerlingen zelf over laten of ze ergens in willen geloven of niet, en als ze dat willen, doen ze het maar ergens anders. Van mij mogen ze het dus ook wel afschaffen, ja.
Oud 07-04-2002, 08:26
Talon
Talon is offline
Ik vind dat godsdienst geen plaats heeft op een school.
In de tijd dat kinderen naar school gaan zijn ze heel erg te beinvloeden. Waar blijft dan een vrije keus van de godsdienst?
Op die leeftijd heb je nog geen enkel benul van wat een godsdienst inhoud, dus waarom zou je dat dan van een vreemde mee moeten krijgen?
Dan is het dus zo dat je van jongs af aan al gehersenspoeld word.

Laat ouders lekker hun kinderen thuis het hoofd gek lullen erover, of ga ermee naar een kerk oid.
Je ouders zijn mensen die het over het algemeen goed met je voor hebben, een leraar op school heeft vaak als enige stimulans zijn portemonnee.

Dus ga niet ook nog de school hierin betrekken.

En dan nog over dat het deel uitmaakt van de cultuur.
Dan heb je maar iets minder cultuur en achterlijke ideeen.
Zou stukken schelen..
Oud 07-04-2002, 08:38
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Citaat:
Talon schreef:
Ik vind dat godsdienst geen plaats heeft op een school.
In de tijd dat kinderen naar school gaan zijn ze heel erg te beinvloeden. Waar blijft dan een vrije keus van de godsdienst?
Op die leeftijd heb je nog geen enkel benul van wat een godsdienst inhoud, dus waarom zou je dat dan van een vreemde mee moeten krijgen?
Dan is het dus zo dat je van jongs af aan al gehersenspoeld word.

Laat ouders lekker hun kinderen thuis het hoofd gek lullen erover, of ga ermee naar een kerk oid.
Je ouders zijn mensen die het over het algemeen goed met je voor hebben, een leraar op school heeft vaak als enige stimulans zijn portemonnee.

Dus ga niet ook nog de school hierin betrekken.

En dan nog over dat het deel uitmaakt van de cultuur.
Dan heb je maar iets minder cultuur en achterlijke ideeen.
Zou stukken schelen..
De ouders kiezen er toch zelf voor om ze naar een school te sturen met geloof.
Daar kiezen ze dan toch zelf voor. Van te voren weten ze echt wel wat voor school het is of het een christelijke school is of niet.
En als jij op de gemiddelde christelijke school kijkt zie je dat je er geen fuck van ziet.
Ik heb op een gewone school gezeten en op een christelijke school. Nou je merkt geen verschil, Alleen dat ze kaarsies aanzetten met kerst!
Oud 07-04-2002, 11:09
heavinly
heavinly is offline
Ik had me voorgenomen niet meer op jou stellingen te reageren maar goed

We hebben op school een hele discussie gehad over dit onderwerp en aan de ene kant ben ik het er zeker mee eens dat het afschaffen van confessionele scholen een positief effect zal hebben, in die zin dat de buitenlandse kinderen beter zullen integreren, beter Nederlands zullen leren (en vooral sneller). maar aan de andere kant heb ik zelf op een christelijke school gezeten en daar ben ik best blij om, dus wat dat betreft denk ik, ik vind het beter om wel de confessionele scholen te hebben. Maar toen ik op de basisschool zat was het eigenlijk helemaal geen discussie of het wel of niet zou moeten. Ik heb er een beetje een gedeelde mening over... ik weet het niet. Misschien minder confessionele scholen en meer openbare scholen, maar nog wel wat confessionele scholen, want ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen het heel erg belangrijk vinden om toch godsdienst lessen op school te geven.
Oud 07-04-2002, 11:17
~**FrAncEs**~~
~**FrAncEs**~~ is offline
juah khad het gister gelezen in de krant...wat een onzin heej...heb het sowiesow al heluhmaal nie op d66, maar dit vink egt tuh ver gaan..ik bedoel, iedereen moet lekker zelf weten op welke school die zn kind stopt, en als ze tegen religieuze scholen zijn, gaan de kinderen toch lekker naar een openbare school?damn..
Oud 07-04-2002, 11:45
Verwijderd
Het is belachelijk om kinderen naar een school te sturen die uitgaat van een bepaalde religie! Laat ze eerst op een leeftijd komen dat ze niet meer ontvankelijk zijn voor indoctrinatie (ok veel mensen bereiken die nooit, maar goed).

Geef in de plaats daarvan vakken die het individueel, kritisch en inzichtelijk denken bevorderen. Misschien dat we ons dan ergens in de toekomst niet meer als domme, wereldvreemde schapen gedragen.
Oud 07-04-2002, 12:10
Qamra
Qamra is offline
Mijn school is Interconfessioneel. Wordt geen flikker aan het geloof gedaan, godsdienstlessen gaan over de Islam, Boedhisme en over ethiek enzo

Verder heb ik helemaal niet nuttigs aan deze topic toe te voegen....
Oud 07-04-2002, 14:28
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
--> School
Oud 07-04-2002, 15:16
Goa
Goa is offline
goed idee.. als ze school es helemaal af zouden schaffen zou ut nog beter zijn
Oud 07-04-2002, 15:54
marlies
marlies is offline
Ik vind niet dat je cofessionele scholen af moet schaffen. Godsdienst in onderdeel van de opvoeding en waarmee je opgroeit. Als mensen hun kinderen ook op school volgens een bepaald straatje willen leven dan vind ik dat prima.
Nu merk dat bij niet al te streng godsdienstige scholen. het godsdienstige aspect afneemt, maar ik vind het prima dat het zo is.
Oud 07-04-2002, 16:58
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
MissKiss1985 schreef:
De ouders kiezen er toch zelf voor om ze naar een school te sturen met geloof.
Daar kiezen ze dan toch zelf voor. Van te voren weten ze echt wel wat voor school het is of het een christelijke school is of niet.
En als jij op de gemiddelde christelijke school kijkt zie je dat je er geen fuck van ziet.
Ik heb op een gewone school gezeten en op een christelijke school. Nou je merkt geen verschil, Alleen dat ze kaarsies aanzetten met kerst!
Net of dat bijzonder onderwijs - over het algemeen - ook nog maar iets voorstelt hier in Nederland. En dat heb ik het in het bijzonder over christelijke scholen.. Vroeger begon iedere les met een gebed en moesten leerlingen hele psalmen uit hun hoofd leren. Toen mérkte je tenminste dat je op een Christelijke school zat. Ik zeg niet dat we naar die tijd terug moeten, maar als iedereen zo nodig dat bijzonder onderwijs wil behouden vind ik ook dat je er echt iets mee moet doen. En dan niet alleen met Pasen en kerstmis Want dat wordt net zo goed gevierd op openbare scholen..

En als dat niet kan, jah, wat is dan de meerwaarde ervan. Als ouders echt zo graag willen dat hun kinderen iets bij wordt gebracht over godsdienst, laat ze dat dan buiten school om doen

Maar ook daar ben ik geen voorstander van hoor!

Een school waarin gelijktijdig meerdere godsdiensten onderwezen worden kan uitkomst bieden. Omdat in zo een school katholieken, protestanten, moslims, joden en niet gelovigen de mogelijkheid wordt gegeven om, desnoods na school, lessen te krijgen in hun eigen godsdienst of levensovertuiging.

Ik stel voor dit uit te proberen in de vorm van een experiment. Gewoon kijken of het werkt, hoe het werkt en of het bevalt.
Ter verduidelijking; ik heb het hier dus niet over afschaffing van het bijzonder onderwijs, want daarmee zou je immers één van de burgerrechten afnemen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je moet burgers geen dingen opdringen, dat werkt alleen maar averechts. Geef burgers meer keuzemogelijkheden.
Oud 07-04-2002, 17:59
emmy1985
emmy1985 is offline
okee, wat zijn jullie allemaal weer negatief.
Volgens mij gaat het niet om die chr. scholen die boxtel wil afschaffen, maar de 'echt'chr, scholen ( ik noem het maar ff zo, dit zijn scholen waar iedereen echt chr. is, en dit is totaal niet te vergelijken met gewone chr. scholen)
Waarschijnlijk hebben jullie allemaal niet hier op gezeten, en weten julie dus ook niet hoe dat is om daar op te zitten.
Ik vind dat deze scholen niet weg moeten. Op deze scholen leren ze kinderen ook wel dingen over de islam enz. Maar op deze scholen worden ook echt godsdienstlessen gegeven, over de bijbel enz.

Ik ben tegen die van boxtel of hoe hij ook mag heten.!!
Oud 07-04-2002, 18:05
the tourist
the tourist is offline
Dat lijkt mij op zich wel een goed idee. Dan zou er op alle scholen het zelfde moeten worden geleerd over de verschillende godsdiensten. Zo leer je ook mensen kennen die een ander geloof hebben, en leer je ook wat over andere geloven.
Oud 07-04-2002, 18:22
autodropje
autodropje is offline
http://www.forum.scholieren.com/show...threadid=45180

Regels voor berichten