-trein - dagtreinen
-trein - nachttreinen
-bus - dag
-bus - nacht
-vliegtuig
-auto
Wat neem jij liever?
Ik de trein. Dag- of nachttrein, dat hangt af van de route. Naar Zwitserland/Oostenrijk is het een moeilijk besluit: met de dagtrein heb je erg mooi uitzicht langs de Rhein (Bonn-Koblenz-Mainz, de Loreley etc.). Nadeel is dat je pas in de avond aan komt (hoewel, 8 uur uit Arnhem, ben je om 15:30 in Basel... maar ik ga helemaal naar St. Moritz altijd, dat is nog wel zo'n 6 uur langer reizen). De nachttrein heeft als voordeel dat je overdag door de Alpen reist, en uitgeslapen aan komt. Ook het buitengewoon mooie uitzicht bij Offenburg-Freiburg-Basel, 's ochtends, met zowel zicht op de Vogezen rechts van je, in Frankrijk, glooiende zachte bergen ver weg, wel 100km naar he westen. In het oosten het Schwarzwald, dichter bij, op zo'n 25km.
Echt een extreem mooi zicht, vooral bij zonsopkomst.
De route langs de Zwitserse meren (Zürich-Chur) is altijd erg mooi. Ook een erg mooie route is München-Salzburg, je rijdt zo lang, zo mooi vóór de Alpen langs... urenlang zie je die enorme bergen daar in het Zuiden, je kan zelfs de skiliften en pistes zien in de winter. Terwijl het in het noorden, westen en oosten vlak is. Dat contrast is altijd zo mooi; de Alpen die opeens opduiken. Zoiets heb je bij veel bergketens niet, daar word het geleidelijk steeds hoger. Hier niet: eerst is het vrijwel vlak, dan zie je een bergrug van 3000m, uitgestrekt van het westen naar het oosten, zover je ziet.
En dan nog: waarom niet de andere dingen?
Auto: Omdat het milieu-verziekend is. Ik wéét wat het doet.
Vliegtuig: Zelfde reden.
Bovendien word ik (heel erg) snel wagenziek in de auto. Kan 15 minuten voorin, half uurtje achterin. Dan kots ik m'n maag uit. Met warm weer kun je die tijd halveren...
En ik haat file's. Verder is de auto veel duurder dan de trein, en de trein is sneller (probeer jij eens de 250km van Köln naar Frankfurt in 40 minuten te doen met de auto

).