Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2002, 21:13
Slaughterer
Slaughterer is offline
In de natuur zorgt natuurlijke selectie ervoor dat de zwakkere individuen sterven en de sterkere overleven. Hierdoor zal die soort een grotere kans hebben om te blijven voortbestaan.

Bij de mens is deze natuurlijke eigenschap in de huidige maatschappij niet meer van toepassing lijkt het. Wij leven in een verzorgingsmaatschappij, dit houd in dat personen worden bijgestaan met inkomsten indien zij geen werk hebben, koste wat het kost in leven gehouden indien met stervende is en zo zijn er nog een aantal voorbeelden te noemen.
Soms vraag ik mij af of dit wel goed is. Op deze manier zullen de zwakkeren in onze samenleving (dat is dus onze soort) in stand worden gehouden en in staat zijn om zich voort te planten. Hierdoor zal (een deel van) onze soort zich niet aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dit zal vervolgens weer leiden tot stijgende kosten om deze personnen in stand te houden.
De natuur is bij de mens dus totaal uit evenwicht en dit zal alleen maar worden vergroot.

Natuurlijk, wij als mens willen het koste wat het kost voorkomen dat iemand overlijd. Maar soms vraag ik mij gewoon af of dit wel goed is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2002, 21:32
DaaF
DaaF is offline
Ja soms vraag ik me dat ook af *gaap*
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 21:37
Luca
Luca is offline
Tja. En het is weer vrijdagavond.
Oud 18-05-2002, 10:03
beuk
beuk is offline
Ik vind het ook in zekere mate fout. Niet dat ik mensen wil laten verhongeren die echt niet kunnen werken, maar de prikkel om voor jezelf te zorgen is er gewoonweg vaak niet. Maar dat is een bekend probleem.
Oud 18-05-2002, 14:55
Monica
Monica is offline
Dieren hebben niet de mogelijkheid om elkaar in leven te houden, mensen wel. Als dat kan, moet je dat benutten, ieder mens is toch weer een teken van leven.
Als we mensen niet meer zouden helpen, opnemen, verzorgen, het leven redden, dan raakt de bevolking ook ontevreden. Mensen kunnen nu zeker niet meer zomaar omschakelen, denk ook maar aan Borst die nu al voor vanalles wordt uitgemaakt omdat er te lange wachtlijsten zijn. Mensen horen elkaar te helpen en te respecteren, dat kan ook beter dan bij dieren onder elkaar.
De natuur is niet meer in evenwicht, maar dat de 'zwakkeren' nu overblijven.. De meesten zijn toch al ouderen, dus..
Je kunt mensen een uitkering geven, of onderzoek doen om ziektes te voorkomen, zodat meer mensen 'sterker' worden. Het is heel goed mogelijk dat dit niet goed is, maar een echt andere oplossing is volgens mij nu niet goed om mee aan te komen zetten.
Oud 18-05-2002, 14:56
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Luca schreef:
Tja. En het is weer vrijdagavond.
Lekker ijlen ...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 16:26
Verwijderd
tja, je hebt wel een punt, maar als je naar individuele gevallen kijkt, kan je toch moeilijk iemand zorg ontzeggen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 16:30
Verwijderd
goed idee, we laten de zwakkeren lekker creperen en de sterken feesten verder... veel plezier dan hè.
(nee hoor helemaal geen cynische ondertoon... hmmz toch maar voor de duidelijkheid een )
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 18:52
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
snees schreef:
tja, je hebt wel een punt, maar als je naar individuele gevallen kijkt, kan je toch moeilijk iemand zorg ontzeggen?
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat is dus juist het punt. Dat onze hele maatschappij zo is gegroeid en we totaal van de natuurlijke manier van het overleven van de sterkste van de soort zijn afgedwaald waardoor het ras zwakker wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:08
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Monica schreef:
Dieren hebben niet de mogelijkheid om elkaar in leven te houden, mensen wel. Als dat kan, moet je dat benutten, ieder mens is toch weer een teken van leven.
Als we mensen niet meer zouden helpen, opnemen, verzorgen, het leven redden, dan raakt de bevolking ook ontevreden. Mensen kunnen nu zeker niet meer zomaar omschakelen, denk ook maar aan Borst die nu al voor vanalles wordt uitgemaakt omdat er te lange wachtlijsten zijn. Mensen horen elkaar te helpen en te respecteren, dat kan ook beter dan bij dieren onder elkaar.
De natuur is niet meer in evenwicht, maar dat de 'zwakkeren' nu overblijven.. De meesten zijn toch al ouderen, dus..
Je kunt mensen een uitkering geven, of onderzoek doen om ziektes te voorkomen, zodat meer mensen 'sterker' worden. Het is heel goed mogelijk dat dit niet goed is, maar een echt andere oplossing is volgens mij nu niet goed om mee aan te komen zetten.
Als je onderzoek doet naar ziekten zodat mensen minder snel ziek worden, zullen ze niet sterker worden. Juist zwakker. De mens leeft bijvoorbeeld in een steeds hygienere omgeving, hierdoor heeft men geen imuunsysteem meer opgebouwd als kind zijnde en zal men dus sneller ziek worden.

Natuurlijk(?) ben ik van mening dat de zwakkeren in de maatschappij geholpen dienen te worden, dat is menselijk. Maar de vraag is of dat wel goed is.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:39
Verwijderd
In theorie is het voor de mens beter de zwakken te laten creperen, zodat de sterkere en gezondere mensen zich voortplanten.

Eigenlijk helpen we alles naar de klote op onze aarde, inclusief onszelf na ja, zolang we ons maar vermaken
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Monica schreef:
Je kunt mensen een uitkering geven, of onderzoek doen om ziektes te voorkomen, zodat meer mensen 'sterker' worden.
Maar willen we dat wel?

Je krijgt zo steeds meer mensen .. een hogere kwantiteit gecombineerd met een lagere kwaliteit -> degeneratie lijkt het wel.

Op het moment dat je mensen helpt, verwekken zij weer meer mensen die deze hulp nodig hebben .. en heb je weer meer hulp nodig om dit te compenseren.

Begrijp me niet verkeerd, ik spreek in theorie. Als we mensen helpen kunnen is dat gevoelsmatig natuurlijk het juiste, maar zuiver rationeel gezien fout.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:44
Optima
Optima is offline
mijn moeder is 53, opgeleid tot apothekers assistente, maar stopte met werken toen ze mij kreeg. mijn ouders gingen scheiden. en zij werd achtergelaten met niets. Op mijn 6e ging ze weer werken, maar kwam niet mee rterecht in de branche. Sindsdien heeft ze in de tuinbouw gewerkt, van aspergesteekster tot komkommerplukster.

nu op haar 53 werkt ze al 1,5 jaar in de tomaten. Ze heeft versleten benen en kan maar net rondkomen.

Zonder huursubsidie was mijn moeder in de bijstand gekomen. maar erger...wat als er helemaal geen bijstand was. wat was DAN een alternatief?....
Oud 21-05-2002, 15:35
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Optima schreef:
mijn moeder is 53, opgeleid tot apothekers assistente, maar stopte met werken toen ze mij kreeg. mijn ouders gingen scheiden. en zij werd achtergelaten met niets. Op mijn 6e ging ze weer werken, maar kwam niet mee rterecht in de branche. Sindsdien heeft ze in de tuinbouw gewerkt, van aspergesteekster tot komkommerplukster.

nu op haar 53 werkt ze al 1,5 jaar in de tomaten. Ze heeft versleten benen en kan maar net rondkomen.

Zonder huursubsidie was mijn moeder in de bijstand gekomen. maar erger...wat als er helemaal geen bijstand was. wat was DAN een alternatief?....
Dit is dus een goed voorbeeld van een sociaal wenselijke situatie. Daarentegen is het theoretisch gezien onnatuurlijk.

Toch zal het merendeel van de personen met me eens zijn dat de huursubsidie terecht is toegekend.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 16:02
italianboy
italianboy is offline
wanneer beginnen we?

Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 16:27
Isa
Isa is offline
O? werkt dat zo in de natuur? ben ik ff blij dat wij mensen zijn en het vermogen hebben om de natuur in zekere zin te overwinnen.
het doel van de natuur is overleven, gelukkig ehbben wij mensen wat verhevener doelen, als we daar zelf voor kiezen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 19:10
Slaughterer
Slaughterer is offline
up!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 10:48
Slaughterer
Slaughterer is offline
Dit is toch een interessante topic
Met citaat reageren
Advertentie