Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 17:41
lagu
lagu is offline
Ik word dit jaar nog 17 (ik begin dus aan het laatste jaar middelbaar onderwijs) en opeens moet je verschillende beslissingen nemen en heb je allerlei plichten. Welke studierichting je gaat doen, je moet auto leren rijden,...
Ik wil sommige dingen echt wel graag doen en ook gaan genieten van de vrijheid die je krijgt, maar het brengt ook een grote verantwoordelijkheid mee die je voordien niet had. En dat schrikt mij af. Je duwt je leven nu in een bepaalde richting en je hoopt maar dat het de goeie is.

Is er iemand die hierover kan meespreken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 19:26
Verwijderd
Citaat:
lagu schreef:
Ik word dit jaar nog 17 (ik begin dus aan het laatste jaar middelbaar onderwijs) en opeens moet je verschillende beslissingen nemen en heb je allerlei plichten. Welke studierichting je gaat doen, je moet auto leren rijden,...
Van wie moet je auto leren rijden dan? Het is nl geen plicht.

Studirichting: ok. Heb je nog geen idee wat je 'later' wilt gaan doen? Wat je leuk vindt?
Citaat:
lagu schreef:

Ik wil sommige dingen echt wel graag doen en ook gaan genieten van de vrijheid die je krijgt, maar het brengt ook een grote verantwoordelijkheid mee die je voordien niet had.
Zoals?

Citaat:
lagu schreef:
En dat schrikt mij af. Je duwt je leven nu in een bepaalde richting en je hoopt maar dat het de goeie is.

Nee
Ik deed gewoon wat ik wou en (dus) leuk vind. Tenzij ik je verkeerd begrijp (want ik snap niet wat die met filosofie te maken heeft )
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 22:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
lagu schreef:

misschien in de kantine?
Oud 10-07-2002, 23:24
McCaine
McCaine is offline
Beetje lastig wat ik hiermee aanmoet. Kun je iets duidelijker zijn in wat je eigenlijk bedoelt?
Oud 11-07-2002, 10:23
Naz
Naz is offline
mm k snap het wel eigenlijk, of het filosofisch is is vers 2.

K zit ook wel met, doe ik wel het goede, wil ik dit over een paar jaar wel nog steeds dat soort dingen... k zal het nooit weten zelfs achteraf niet
Oud 11-07-2002, 11:12
Tampert
Tampert is offline
proberen ontheffing te krijgen voor rijlessen...

Lost een hoop problemen op

mja en verder moet je gewoon rustig aan doen met kiezen.. alleen ik mis de filosofische noot ook totaal eigenlijk
Oud 11-07-2002, 14:26
McCaine
McCaine is offline
Ik zie er de filosofische achtergrond idd niet helemaal van. Ik verplaats em naar DK tot nader order.
Oud 11-07-2002, 15:49
Verwijderd
indd je bent jong je moet wat en je wil nix..

neej tis inderdaad af en toe best irritant. Ik moest ook een opleiding kiezen terwijl ik echt geen idee had wat ik wilde worden. majah deze opleiding is wel goed bevallen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 17:35
Slither
Slither is offline
Ach - de studie die ik zou gaan volgen stond van vroeg af aan al vast. Ik wilde eerst psychiater worden, maar vanaf m'n elfde groeide mijn interesse in de advocatuur. Ik heb dus nóóit lopen stressen bij decaanlessen over welke opleiding ik zou gaan volgen - ik had zelfs de universiteit al uitgezocht in de tweede klas (tot grote ergernis van mijn decaan - ik móest en zóu per sé naar meerdere open dagen gaan om me góed te oriënteren, iets wat ik weigerde ), dus ik heb me er nooit meer druk over gemaakt.

Verder heb ik wel wat kleine foutjes gemaakt wat betreft vriendinnen en bijbaantjes, maar ach - ik zie 't meer als ervaringen dan grote fouten. Spijt is niets voor mij.

Ik zou me als ik jou was ook geen zorgen maken over je vervolgopleiding. Zet gewoon eens een aantal interessante beroepen naast elkaar en verzamel er informatie over. Dan wordt 't slechts een kwestie van wegstrepen om je favoriete studie / beroep over te houden.

...over de kwestie autorijden hoeven we kort te zijn - of je wil 't, of je wil 't niet. Wil je 't, dan vraag je ze aan, wil je 't niet, dan wacht je er nog even mee.

Meer echte verplichtingen heb je nauwelijks op je zeventiende - school is 't belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 19:03
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ben ook 17 en ik heb helemaal niet zo'n van de dingen als jij. Blaas je niet te hoog van de toren?
Oud 11-07-2002, 19:22
Verwijderd
ik moet eigenlijk nog steeds kiezen, weet nog altijd niet wat ik later wil gaan doen.. maar ik zie het wel.. erover stressen is niet gezond en ik kom toch wel waar ik wezen moet. Denk ik tenminste.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 06:47
Verwijderd
Ik denk toch dat je altijd keuzes moet maken en nooit echt stil kunt gaan zitten. Dat stilzitten komt over 60 jr. wel
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 07:52
fruitmand
fruitmand is offline
ik weet niet of je dit bedoeld

ik ben vaak wel bang om keuze's te maken die heel erg belangrijk zijn voor mn toekomst.
ben gewoon bang voor alles wat in de toekomst zal gaan gebeuren. als ik een verkeerde afslag neem, zou alles kunnen verranderen wat voor mij bestemd was. Ik ben gewoon bang dat ik het ideale leven voorbij loop door een verkeerde beslissing te maken.
ik wil ook niet denken aan mijn studie enzo...als ik een verkeerde keuze daarmee maak zit ik er voor mn hele leven aan vast...of heb ik sowieso een paar jaar er aan verspild
die gedachten is gewoon eng...
Oud 12-07-2002, 07:53
Verwijderd
Citaat:
fruitmand schreef:
ik weet niet of je dit bedoeld

ik ben vaak wel bang om keuze's te maken die heel erg belangrijk voor mn toekomst.
ben gewoon bang voor alles wat in de toekomst zal gaan gebeuren. als ik een verkeerde afslag neem, zou alles kunnen verranderen wat voor mij bestemd was. Ik ben gewoon bang dat ik het ideale leven voorbij loop door een verkeerde beslissing te maken.
ik wil ook niet denken aan mijn studie enzo...als ik een verkeerde keus daarmee maak zit ik er voor mn hele leven aan vast...of heb ik sowieso een paar jaar er aan verspild
die gedachten is gewoon eng...
Trouw met mij...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 08:10
fruitmand
fruitmand is offline
Citaat:
Morgan C. Hoax schreef:

Trouw met mij...
dan moet je me beloven dat je me noooooit meer eigenwijs gaat noemen
Oud 12-07-2002, 13:23
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ja ik moest ook studierichting kiezen.. en dan ook kiezen welke school, kweet ook niet of ik et goed heb gedaan allemaal.. maar ik MOET nu eenmaal wel kiezen..
Reageren

Regels voor berichten