Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2002, 22:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Sinds 1997 is het Limburgs een officiële taal. Begrijpelijk, er zijn veel Limburgers van alle rangen en standen die zich van hun taal bedienen. Het Zeeuws heeft die status niet.
Er zijn niet zo gek veel Zeeuwen. Stelling: het Zeeuws hoeft geen officiële taal te worden, omdat er zo weinig Zeeuwen zijn dat het geen nut heeft om hun taal voor het nageslacht (dat er toch niet is) te bewaren. Bovendien is de overheid van plan om erbijverworven delen van Zeeland om milieuredenen weer aan de zee terug te geven. Er zal dus steeds minder Zeeland komen.

Wat denken jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2002, 23:51
klootzak2001
klootzak2001 is offline
als rotterdams,gouds,bleiswijks,utregs,amsterdams ect. ect.

ook officieele talen worden, ok prima.

anders is het stom gelul
Oud 03-09-2002, 23:59
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
het Zeeuws hoeft geen officiële taal te worden, omdat er zo weinig Zeeuwen zijn dat het geen nut heeft om hun taal voor het nageslacht (dat er toch niet is) te bewaren.
De redenen die jij als motivatie geeft zijn niet echt denderen... er zijn genoeg talen in de wereld waar minder mensen van zijn die 't spreken maar toch echt bestaan... daarnaast wat is dan de grens van 't aantal mensen waaraan een taal wel officieel wordt?

En even helemaal ontopic...
Zeeuws is naar mijn weten een dialect... en dialecten zijn in mijn ogen gewoon Nederlands met wat verschilletjes... (en ik heb nog nooit een zeeuw gesproken waarbij ik dacht... wat zegt ie nou allemaal)

Opzich is Limburgs dat ook... maar dat zal wel gebeurd zijn omdat de taal veel beinvloed wordt door 't duits en 't vlaams en 't frans(?) en 't Fries... daar kan ik soms idd geen woord nederlands uitvissen... dus dat kan...
Oud 04-09-2002, 01:28
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Sinds 1997 is het Limburgs een officiële taal. Begrijpelijk, er zijn veel Limburgers van alle rangen en standen die zich van hun taal bedienen. Het Zeeuws heeft die status niet.
Er zijn niet zo gek veel Zeeuwen. Stelling: het Zeeuws hoeft geen officiële taal te worden, omdat er zo weinig Zeeuwen zijn dat het geen nut heeft om hun taal voor het nageslacht (dat er toch niet is) te bewaren. Bovendien is de overheid van plan om erbijverworven delen van Zeeland om milieuredenen weer aan de zee terug te geven. Er zal dus steeds minder Zeeland komen.

Wat denken jullie ervan?
Ten eerste lijkt het me niet zoveel uit te maken hoeveel mensen een taal spreken, en landoppervlakte nog minder. Als Zeeuws op voldoende punten van het Nederlands zou verschillen, dan mag het wat betreft een officiële taal worden. Maar IMO is het Zeeuws slechts een verzameling dialecten. Net als Limburgs trouwens. Vind ik ook geen aparte taal. Hoogstens wat men in en rond Kerkrade spreekt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Fries, wat bijna net zover van het Nederlands afstaat als Duits.
Oud 04-09-2002, 09:55
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Stelling: het Zeeuws hoeft geen officiële taal te worden, omdat er zo weinig Zeeuwen zijn dat het geen nut heeft om hun taal voor het nageslacht (dat er toch niet is) te bewaren.
Oud 04-09-2002, 10:55
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Stelling: het Zeeuws hoeft geen officiële taal te worden, omdat er zo weinig Zeeuwen zijn dat het geen nut heeft om hun taal voor het nageslacht (dat er toch niet is) te bewaren.

Of het nou 'n officiële taal is of niet, niemand zal bepalen of het nut heeft het te bewaren voor het nageslacht. En zowiezo het aantal inwoners + oppervlakte heeft niks met het feit te maken of het een officiële taal genoemd kan worden of niet. Het is in hoeverre het afwijkt van de standaardtaal. Blijkbaar niet genoeg, anders was het Zeeuws allang een officiële taal.

Het dialect is zowiezo aan het vervagen daar.. Mijn oma spreekt nog onverstaanbaar Zeeuws, maar mijn nichtje spreekt bijna gewoon Nederlands met 'n beetje Belgische accenten erdoor heen.

stelling slaat dus nergens op..
Oud 04-09-2002, 11:51
Knipoog*1
Knipoog*1 is offline
Ten eerste twijfel ik of het Zeeuws een dialect is of een taal. De taalwetenschappers zijn het er nog niet over eens. Ook weten ze niet unaniem een definitie te geven voor wat een dialect is.

Ten tweede maakt het niet uit of er nageslacht is voor de mensen die Zeeuws praten. Als het een officiele taal wordt, kan er op scholen in het Zeeuws les gegeven worden en zo ontstaat er een groep jongeren die de taal spreekt. Zo worden overigens veel minderheidstalen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten talen van indianen, gered van de ondergang, in combinatie met natuurlijk andere maatregelen.

En het is niet zo dat Rotterdams een taal is, net zo min als Bleiswijks of Delfts.
Oud 04-09-2002, 19:17
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
Noe moej al kjir luustern: et kah me gjin klwoat'n scheel ofter een toal of dialect vah gemoakt wor, ik gan toch lekker deure mih zjeeuws proaten.

Tga op d'n dure toch weh nie mjir gesprook'n worn, tzah weh vervoah'n. Kom deur al die mens'n die zwo nwodig ABN moet'n proaten, krieg der krauwe vah amme kruus. Cultuurboarboar'n, of zo amme ier zeg'n: kjir een stelltjie duts'n!

Moar kbin van't hof, dah ank te zeg'n over mun toaltje!
[ ]

(al 17 jaar zeeuws-bekkende )
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 19:20
kastdeur
kastdeur is offline
volgens mij heeft nederland maar 2 talen: nederlands en fries
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 19:42
de abt van sion
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
volgens mij heeft nederland maar 2 talen: nederlands en fries
Dan ben je niet goed geïnformeerd.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 19:49
Shock
Shock is offline
beetje onzin he... als je alle dialecten een taal gaat noemen is het einde zoek, nog effe en Sliedrechts is ook een taal
Oud 04-09-2002, 20:32
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

ik ben wel erg nieuwsgierig naar je bron eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 20:37
Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Nee
Oud 04-09-2002, 20:39
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

Wat denken jullie ervan?
Amsterdam moet ook een aparte staat worden. Ik heb eigenlijk niets met de rest van Nederland.

Blub.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 20:47
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Referendum over het Limburgs als tweede taal?

In Dagblad De Limburger (Opinie 03 07 2002) pleit Jan Bijen, voorzitter van D66 Limburg, voor een referendum onder de Limburgers over het Limburgs. Bijen deed dat al eerder (begin juni 2002) in het programma Trefpunt van L1-Radio.
Tot op heden was alleen de PNL (Partij Nieuw Limburg) in de slag om in Provinciale Staten voor status van de taal te pleiten (dus niet voor het gedoodverfde samenraapsel van dialecten, waarop het beleid nu is afgestemd). Wordt ongetwijfeld vervolgd...

bron:http://www.limburghuis.nl/ en dan 1 van de artikelen

ik heb ff rondgezocht en kon nergens vinden dat er drie officiele talen zijn in nederland

Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 00:27
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Wederom 't eeuwige ontwijken van de weergelegde argumenten... hou dan gewoon op met je stellingen...
Oud 05-09-2002, 00:51
Tampert
Tampert is offline
als ik mij niet vergis is het Limburgs een officiele regionale taal en is het Fries een erkende taal losstaand van het Nederlands. Dit betekent onder anderen dat de studie van het Limburgs onder de studie Nederlandse taal & cultuur valt en die van het Fries onder de studie Fries (waarvoor je binnenkort, hoe sadistisch, alleen nog maar in Groningen colleges kunt volgen)
Oud 05-09-2002, 00:56
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Tampert schreef:
als ik mij niet vergis is het Limburgs een officiele regionale taal en is het Fries een erkende taal losstaand van het Nederlands.
Dat vermoeden heb ik ook.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 07:23
de abt van sion
Citaat:
Paperz schreef:

Wederom 't eeuwige ontwijken van de weergelegde argumenten... hou dan gewoon op met je stellingen...
Generaliseer maar lekker door.
Met nadragende mensen als jij zal een werkgever later wel blij zijn.
Gecondoleerd. Ik heb medelijden met je.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 15:20
Knipoog*1
Knipoog*1 is offline
Nederlands is een van de 4 officiele talen en ik heb vorig jaar geleerd dat Nedersaksisch, Fries en Limburgs officiele streektalen zijn in Nederland.

zie ook deze site
Oud 05-09-2002, 20:57
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Hebbe ze in Zeeland dan ook een bepaald dialect of zo? Zo ja, dan vind ik dat ze het ook maar motten doen ja
Oud 05-09-2002, 21:02
Verwijderd
wat een onzin.. we wonen toch in nederland laten we dat dan ook allemaal gaan praten anders begrijpen we elkaar toch niet meer.. OF jaah neej.. gaan we met z'n allen Engels praten ook handig
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:19
de abt van sion
Citaat:
girlmetwijdebroeken schreef:
wat een onzin.. we wonen toch in nederland laten we dat dan ook allemaal gaan praten anders begrijpen we elkaar toch niet meer.. OF jaah neej.. gaan we met z'n allen Engels praten ook handig
Daar zit iets in. Het integratieprobleem van de allochtonen zou dan ook snel zijn opgelost.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 01:38
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Daar zit iets in. Het integratieprobleem van de allochtonen zou dan ook snel zijn opgelost.
ik vind dit een soort redenatie van het genre: "50% van de studenten haalt het tweede jaar niet bij een bepaalde studie, laten we de studie maar afschaffen of totaal uitkleden zodat iedere boerenlul het kan studeren."

Je wilt een eigen communicatiewijze hebben in je land. In ons land is dat het Nederlands. Als er veel allochtonen moeite mee hebben gaan we toch zeker de taal niet afschaffen?
Reageren

Regels voor berichten