Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Of het nou 'n officiële taal is of niet, niemand zal bepalen of het nut heeft het te bewaren voor het nageslacht. En zowiezo het aantal inwoners + oppervlakte heeft niks met het feit te maken of het een officiële taal genoemd kan worden of niet. Het is in hoeverre het afwijkt van de standaardtaal. Blijkbaar niet genoeg, anders was het Zeeuws allang een officiële taal. Het dialect is zowiezo aan het vervagen daar.. Mijn oma spreekt nog onverstaanbaar Zeeuws, maar mijn nichtje spreekt bijna gewoon Nederlands met 'n beetje Belgische accenten erdoor heen. stelling slaat dus nergens op..
|
![]() |
Ten eerste twijfel ik of het Zeeuws een dialect is of een taal. De taalwetenschappers zijn het er nog niet over eens. Ook weten ze niet unaniem een definitie te geven voor wat een dialect is.
Ten tweede maakt het niet uit of er nageslacht is voor de mensen die Zeeuws praten. Als het een officiele taal wordt, kan er op scholen in het Zeeuws les gegeven worden en zo ontstaat er een groep jongeren die de taal spreekt. Zo worden overigens veel minderheidstalen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten talen van indianen, gered van de ondergang, in combinatie met natuurlijk andere maatregelen. En het is niet zo dat Rotterdams een taal is, net zo min als Bleiswijks of Delfts.
|
![]() |
Noe moej al kjir luustern: et kah me gjin klwoat'n scheel ofter een toal of dialect vah gemoakt wor, ik gan toch lekker deure mih zjeeuws proaten.
Tga op d'n dure toch weh nie mjir gesprook'n worn, tzah weh vervoah'n. Kom deur al die mens'n die zwo nwodig ABN moet'n proaten, krieg der krauwe vah amme kruus. Cultuurboarboar'n, of zo amme ier zeg'n: kjir een stelltjie duts'n! Moar kbin van't hof, dah ank te zeg'n over mun toaltje! [ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (al 17 jaar zeeuws-bekkende ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Blub. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In Dagblad De Limburger (Opinie 03 07 2002) pleit Jan Bijen, voorzitter van D66 Limburg, voor een referendum onder de Limburgers over het Limburgs. Bijen deed dat al eerder (begin juni 2002) in het programma Trefpunt van L1-Radio. Tot op heden was alleen de PNL (Partij Nieuw Limburg) in de slag om in Provinciale Staten voor status van de taal te pleiten (dus niet voor het gedoodverfde samenraapsel van dialecten, waarop het beleid nu is afgestemd). Wordt ongetwijfeld vervolgd... bron:http://www.limburghuis.nl/ en dan 1 van de artikelen ik heb ff rondgezocht en kon nergens vinden dat er drie officiele talen zijn in nederland ![]() |
![]() |
|
als ik mij niet vergis is het Limburgs een officiele regionale taal en is het Fries een erkende taal losstaand van het Nederlands. Dit betekent onder anderen dat de studie van het Limburgs onder de studie Nederlandse taal & cultuur valt en die van het Fries onder de studie Fries (waarvoor je binnenkort, hoe sadistisch, alleen nog maar in Groningen colleges kunt volgen)
|
![]() |
Nederlands is een van de 4 officiele talen en ik heb vorig jaar geleerd dat Nedersaksisch, Fries en Limburgs officiele streektalen zijn in Nederland.
zie ook deze site
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je wilt een eigen communicatiewijze hebben in je land. In ons land is dat het Nederlands. Als er veel allochtonen moeite mee hebben gaan we toch zeker de taal niet afschaffen?
|
![]() |
|
|