Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 18:38
de abt van sion
de abt van sion is offline
In de NRC las ik dat de Nederlandse en Belgische kinderen in de komende jaren minder slim gaan worden. Ik denk dat dat aan het onderwijs ligt. En jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2002, 18:44
luckyleo
luckyleo is offline
ik denk aan de totstandkoming van die kinderen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:50
BBEM
BBEM is offline
ik denk aan de ouders, kinderen word thuis veel minder geleerd en ze worden teveel verwend, en mijn ervaring met minder slimme kinderen is dat deze vaak verwend zijn.
Oud 04-09-2002, 19:02
Balance
Balance is offline
slim zijn wordt tegenwoordig eerder als iets negatiefs gezien door leeftijdsgenoten (nerd, stuud enz. wanneer dat totaal niet van toepassing is) als dat het positief is....
denk dat dat ook wel mee speelt...

verder sluit ik me aan bij BBEM
Oud 04-09-2002, 19:05
Tofke_H
Tofke_H is offline
Omdat wij te slim zijn nu J/K

Ik denk dat het eerder een combinatie van oorzaken is. Onvoldoende goed leermatrial dat aanwezig gaat zijn, meestal verouderd. Onvoldoende tijd om je eigen kinderen op te voeden, vermits beide ouders moeten gaan werken. enz...
Oud 04-09-2002, 19:08
heavinly
heavinly is offline
Ik las vanmorgen in de krant dat er nieuwe IQ testen gemaakt moeten worden omdat de oude IQ testen te makkelijk zijn voor 'de kinderen anno 2002'. Dat klopt dan toch niet met wat jij hebt gelezen?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 19:47
de abt van sion
Citaat:
BBEM schreef:
ik denk aan de ouders, kinderen word thuis veel minder geleerd en ze worden teveel verwend, en mijn ervaring met minder slimme kinderen is dat deze vaak verwend zijn.
Dan spreek je jezelf dus tegen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 19:49
Joostje
Joostje is offline
ik denk dat het aan de iqtesten ligt, die worden aangepast. Staat evengoed in het NRC. Lees in het vervolg het gehele artikel
Oud 04-09-2002, 19:51
Six4Eight
Six4Eight is offline
Ik denk dat het aan de verhouding allochtonen / autochtonen ligt.
Oud 04-09-2002, 19:55
Gothic
Gothic is offline
De scholen worden ook steeds slechter, je hoeft steeds minder te weten en te kunnen... Maar of ze daar minder slim van worden, hoogstens ontwikkelen ze het minder en zullen ze daar minder theoretische kennis opdoen...
Oud 04-09-2002, 21:55
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:
omg....... ok, dat slaat nergens op
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 22:08
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ze hebben toch minder vraag naar hoog geschoolde kinderen, komt mooi uit..
Oud 04-09-2002, 22:24
Secreet
Secreet is offline
"kinderen worden minder slim"

Worden?

ik denk niet dat dat kan...een kind is een onbeschreven blad en wat er ook op word geschreven...het blad komt voller te staan...

Je kunt niet minder slim worden denk ik...
je kunt hooguit de verkeerde dingen leren of minder leren in vergelijking met de rest...
Oud 04-09-2002, 22:35
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
MåBøQ schreef:

omg....... ok, dat slaat nergens op
Wil je mij dan even duidelijk uit leggen waarom de VBO en MAVO klassen uitpuilen van de allotonen terwijl de Gymnasium en Atheneum klassen helemaal volzitten met autochtonen?

Het maakt niet uit wat voor oorzaak dat heeft, het leidt alsnog tot het bovenstaande gevolg.
Oud 04-09-2002, 22:49
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:

Wil je mij dan even duidelijk uit leggen waarom de VBO en MAVO klassen uitpuilen van de allotonen terwijl de Gymnasium en Atheneum klassen helemaal volzitten met autochtonen?

Het maakt niet uit wat voor oorzaak dat heeft, het leidt alsnog tot het bovenstaande gevolg.
ja er zijn veel allochtonen in vbo en mavo.... maar ik ken er ook zat die havo en vwo doen.... en trouwens ook zat nederlanders die vbo/mavo doen...... dus wat jij zegt is echt gewoon bullshit
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:11
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Tweede Fase, anyone?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:21
de abt van sion
Citaat:
MåBøQ schreef:

ja er zijn veel allochtonen in vbo en mavo.... maar ik ken er ook zat die havo en vwo doen.... en trouwens ook zat nederlanders die vbo/mavo doen...... dus wat jij zegt is echt gewoon bullshit
Het probleem bij veel allochtonen is niet dat ze niet slim zijn, integendeel, maar dat ze in de hogere klassen teveel last krijgen van hun gebrek aan ervaring met de Nederlandse taal.
Daarom dringen veel allochtonen ten onrechte, maar door de schuld van hun ouders, niet door in de vwo-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:30
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
MåBøQ schreef:

En wat jij doet heet het ontkennen van de waarheid. Ik weet dat ik gelijk heb.
Oud 04-09-2002, 23:32
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Het probleem bij veel allochtonen is niet dat ze niet slim zijn, integendeel, maar dat ze in de hogere klassen teveel last krijgen van hun gebrek aan ervaring met de Nederlandse taal.
Daarom dringen veel allochtonen ten onrechte, maar door de schuld van hun ouders, niet door in de vwo-opleiding.
m'n zus is ook allochtoon en heeft vwo diploma, het hangt er gewoon vanaf hoe de scholen de allochtone leerlingen begeleiden.
het heeft dus nix met het allochtoon zijn te maken maar aan de scholen, ten 2de als je allochtoon bent en je wilt in NL studeren wordt je meestal geplaatst in instroom klassen, en ja.... das vaak nivo 0, ze hebben misschien meer tijd nodig maar ze blijven heus niet allemaal op het vbo hangen, als ze klaar zij met et vbo gaan ze net zoals de meeste nederlanders gewoon doorstuderen zoals mijn zus heeft gedaan: mavo, havo, wvo... en zo zijn er nog veel meer
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 01:31
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:

hmmm..... nee
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 07:21
de abt van sion
Citaat:
MåBøQ schreef:

m'n zus is ook allochtoon en heeft vwo diploma, het hangt er gewoon vanaf hoe de scholen de allochtone leerlingen begeleiden.
het heeft dus nix met het allochtoon zijn te maken maar aan de scholen, ten 2de als je allochtoon bent en je wilt in NL studeren wordt je meestal geplaatst in instroom klassen, en ja.... das vaak nivo 0, ze hebben misschien meer tijd nodig maar ze blijven heus niet allemaal op het vbo hangen, als ze klaar zij met et vbo gaan ze net zoals de meeste nederlanders gewoon doorstuderen zoals mijn zus heeft gedaan: mavo, havo, wvo... en zo zijn er nog veel meer
Ik zei ook niet: "alle allochtonen", maar "veel allochtonen". De begeleiding op school speelt zeker een heel belangrijke rol.
Maar je zult moeten toegeven het feit dat men vaak nauwelijks ervaring heeft op het gebied van het Nederlands, - behalve bij heel slimme mensen - veel ellende oplevert.
Ik pleit er dan ook voor dat men thuis Nederlands spreekt (en voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet tegen het beschermen van de eigen cultuur, maar hier gaat het om toekomstperspectieven, en die liggen voor de meeste allochtonen waarschijnlijk toch in Nederland).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 07:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:

Idd,

@MaBoQ: 648 discrimineert niet, hij is geen rasist zover ik weet, het enige dat hij op dit moment doet is constateren. Bij ons op school (zelfstandig Gym), zit in de hele 5e 1 allochtoon, in de 6e geen, in de 4e 1 in de 3e geen, in de 2e 1 en in de brugklas 3... Kijk jij eens op het VBO... 648 bedoelt het niet lullig, maar zoiets kan je niet ontkennen, en zoals Abt al zei, komt dat vermoeddelijk door het niet goed genoeg beheersen van de Nederlandse taal...
Oud 05-09-2002, 10:25
Roos
Roos is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
In de NRC las ik dat de Nederlandse en Belgische kinderen in de komende jaren minder slim gaan worden. Ik denk dat dat aan het onderwijs ligt. En jullie?
Nee, de IQ testen hebben ze veranderd, waardoor een kind gemiddeld een IQ van 20 punten lager kan halen. Hierdoor zullen er de komende jaren minder hoogbegaafde kinderen zijn.

bron: yorin FM vanmorgen.

In feite worden de kinderen dus niet dommer, ze hebben alleen een lager IQ omdat die testen anders gaan worden.

oh ik was niet de eerste met dit feit
Oud 05-09-2002, 11:15
Secreet
Secreet is offline
Ik denk btw dat de kinderen tegenwoordig het ook steeds minder belangrijk vinden...school...

Vroeger was het nog echt nodig een goed diploma te halen...Maar nu kun je je zonder vooropleiding voor alles inschrijven...ongeacht hoe oud je bent...

En cursussen zijn dan ook een stuk aantrekkelijker dan nog 6 jaar school...
Oud 05-09-2002, 12:16
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:
Misschien is dat ook wel een oorzaakje ja. Niet dat allochtonen minder/dommer zijn ofzo.

Maar ik denk dat 't voor een groot gedeelte komt omdat alle kinders voor meer tijd en geld uitgeven aan GSM's, uitgaan, make up & uiterlijk. School, lezen of andere nuttige dingen doen vind 'men' steeds minder belangrijk..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2002, 12:45
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Idd,

@MaBoQ: 648 discrimineert niet, hij is geen rasist zover ik weet, het enige dat hij op dit moment doet is constateren. Bij ons op school (zelfstandig Gym), zit in de hele 5e 1 allochtoon, in de 6e geen, in de 4e 1 in de 3e geen, in de 2e 1 en in de brugklas 3... Kijk jij eens op het VBO... 648 bedoelt het niet lullig, maar zoiets kan je niet ontkennen, en zoals Abt al zei, komt dat vermoeddelijk door het niet goed genoeg beheersen van de Nederlandse taal...
Citaat:
de abt van sion schreef:
Citaat:
Ik denk dat het aan de verhouding allochtonen / autochtonen ligt
Als je de vraagstelling leest en daarna het antwoord van em lijkt et erop dat ie probeert te zeggen dat allochtonen dommer zijn, misschien bedoelt ie et niet zo, maar et lijkt er wel op. Ik ben het er mee eens dat de ouders eigenlijk nederlands in huis moeten praten, maar je moet weten dat turkse/marrokaanse ouders weinig sociale contacten hebben met nederlanders.
Het duurt dus langer voordat ze de taal machtig zijn.
Maar dan nog denk ik dat het het meeste te maken heeft met de begeleiding van de school.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 13:41
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
MåBøQ schreef:
Jup, en daardoor krijgen ze een achterstand op school. En 'worden' 'ze' 'dommer'. En als die mensen er dus veel zijn gaat 't gemiddelde omlaag. 'T IS NIET HUN SCHULD. Maar 't komt wel door hun..

Logisch? Geen idee..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 19:59
de abt van sion
Citaat:
MåBøQ schreef:

Ik ben het er mee eens dat de ouders eigenlijk nederlands in huis moeten praten, maar je moet weten dat turkse/marrokaanse ouders weinig sociale contacten hebben met nederlanders.
Ze worden van harte uitgenodigd om actief een einde te maken aan dit probleem. Zou het over het algemeen niet goed zijn voor de integratie om die contacten eens een beetje te intensiveren?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:05
M@rco
M@rco is offline
Wat dacht je anders van die scholen tegenwoordig... die zijn ook niet zo geweldig meer. Veel lesuitval enzo...

En met een VMBO-diploma kun je volgens mij ook niet zo gek veel meer.
Oud 05-09-2002, 20:06
de abt van sion
Een mavo- of havo-diploma heeft denk ik inderdaad weinig waarde.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:10
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
MåBøQ schreef:

Als je de vraagstelling leest en daarna het antwoord van em lijkt et erop dat ie probeert te zeggen dat allochtonen dommer zijn, misschien bedoelt ie et niet zo, maar et lijkt er wel op. Ik ben het er mee eens dat de ouders eigenlijk nederlands in huis moeten praten, maar je moet weten dat turkse/marrokaanse ouders weinig sociale contacten hebben met nederlanders.
Maar dan nog denk ik dat het het meeste te maken heeft met de begeleiding van de school.
Mjah het komt misschien een beetje ongenuanceerd over
Maar constateer idd dat er meer allochtonen op VBO e.d. zitten, zal zeerwaarschijnlijk komen door de slechte beheersing van de taal en dat is op zijn beurt weer terug te leiden naar de groepsvorming in de grote steden. Iets wat waarschijnlijk pas over 2 generaties oid is opgelost.
Oud 05-09-2002, 20:12
zozze
zozze is offline
Ik denk dat het aan de opvoeding ligt, aan de ouders vooral.
Dat is natuurlijk niet altijd zo, er zijn ook wel kinderen die niet slim zijn en wél goed opgevoed zijn....
Oud 05-09-2002, 20:13
de abt van sion
Citaat:
Six4Eight schreef:

Iets wat waarschijnlijk pas over 2 generaties oid is opgelost.
Iets wat gezien het volstrekt ontbreken van enige basis van vertrouwen tussen allochtonen en autochtonen waarschijnlijk nooit wordt opgelost.
Of we moeten ineens allemaal verstandig worden.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:14
the tourist
the tourist is offline
Ik denk dat dit niet echt door de ouders ofzo komt, maar gewoon door de mens zelf zeg maar. Door dat we al zo lang bestaan, worden we steeds kwetsbaarder. Mensen zijn veel vaker allergisch voor dingen dan 100 jaar geleden bv. Misschien is dit ook zo'n soort proces. Over 1000 jaar is de mens misschien gewoon nog maar een zwak hoopje nix.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:16
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Ze worden van harte uitgenodigd om actief een einde te maken aan dit probleem. Zou het over het algemeen niet goed zijn voor de integratie om die contacten eens een beetje te intensiveren?
de meeste zouden dat heus wel willen maar dat komt van 2 kanten, er moeten ook nederlands sprekende mensen bereid zijn om een gewoon gesprek aan te gaan, maar dat schijnt nog steeds moeilijk te gaan (van beide kanten)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:22
de abt van sion
Citaat:
MåBøQ schreef:

de meeste zouden dat heus wel willen maar dat komt van 2 kanten, er moeten ook nederlands sprekende mensen bereid zijn om een gewoon gesprek aan te gaan, maar dat schijnt nog steeds moeilijk te gaan (van beide kanten)
Ik heb het nooit moeilijk gevonden, en ik vind het nog steeds niet moeilijk. Waarom niet? Omdat het gewoon niet moeilijk ís.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:34
Knipoog*1
Knipoog*1 is offline
wat zou er dan veranderd moeten worden aan het onderwijs?
Oud 05-09-2002, 21:08
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
Swami Salami schreef:

raar dat veel mensen tegenwoordig dit als stok gebruiken als je het met ze hebt over allochtonen, lpf, immigratie enz. hebt
Over dom gesproken...
Zie mijn replies daaronder
Oud 05-09-2002, 21:31
Joostje
Joostje is offline
Sorry hoor maar ik heb allang geantwoord dat het helemaal niet zo in het NRC staat dus dit hele topic is absoluut onzin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 05-09-2002, 21:43
Six4Eight
Six4Eight is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Sorry hoor maar ik heb allang geantwoord dat het helemaal niet zo in het NRC staat dus dit hele topic is absoluut onzin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat het niet in het NRC staat wil niet zeggen dat dit een irrelevante discussie is, integendeel.
Oud 05-09-2002, 22:35
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Knipoog*1 schreef:
wat zou er dan veranderd moeten worden aan het onderwijs?
op ivbo, vbo, mavo kleinere klassen..... bij de meeste ivbo klassen is dat al zo maar de vbo en mavo klassen zijn vaak veel te groot waardoor sommige leerlingen teweinig aandacht krijgen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:10
de abt van sion
Citaat:
Joostje schreef:
Voor iemand van jouw leeftijd breng je je gevoel van eigenwaarde op een wel erg exhibitionistische wijze tot uitdrukking...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:20
Angeles
Angeles is offline
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat veel kinderen weinig gestimuleerd worden thuis. Er zijn plannen om de leerplicht te verlagen naar vier jaar en er wordt in de laatste jaren ook meer aandacht besteed aan de kwaliteit van peuterspeelzalen om enigszins te compenseren wat thuis ontbreekt.

Dat van die intelligentietesten vind ik een heel vreemd verhaal, ik ga dat toch eens navragen op de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:20
Angeles
Angeles is offline
*dubbel, sorry*
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:28
de abt van sion
Citaat:
Angeles schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat veel kinderen weinig gestimuleerd worden thuis. Er zijn plannen om de leerplicht te verlagen naar vier jaar en er wordt in de laatste jaren ook meer aandacht besteed aan de kwaliteit van peuterspeelzalen om enigszins te compenseren wat thuis ontbreekt.

Dat van die intelligentietesten vind ik een heel vreemd verhaal, ik ga dat toch eens navragen op de universiteit.
Laat je me dan nog eens weten wat het antwoord is?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:58
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Laat je me dan nog eens weten wat het antwoord is?
Ja, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 01:23
Sjaakie S.
Sjaakie S. is offline
ik snap de vraag nie
Oud 06-09-2002, 01:36
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Six4Eight schreef:

oeh... domme opmerking ...

Je hebt trouwens niet echt gelijk omdat je je baseert op de cijfers van slechts één school... Slimheid heeft niets met opleidingsniveau te maken (in zoverre dat slimheid vooral te maken heeft met je gedragingen in de maatschasppij. IQ maakt daar zeker een eel van uit, maar er zijn ook andere zaken die medebepalend zijn zoals je taalkennis, je sociale gedrag, de manier waarop je anderen manipuleert, etc...)
Oud 06-09-2002, 21:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Voor iemand van jouw leeftijd breng je je gevoel van eigenwaarde op een wel erg exhibitionistische wijze tot uitdrukking...
het is geen gevoel voor eigenwaarde, maar kom op hee, wat heeft het nou voor zin om een reactie te vragen op een proces dat helemaal niet plaatsvind?
Oud 06-09-2002, 22:38
de abt van sion
Citaat:
Joostje schreef:

het is geen gevoel voor eigenwaarde, maar kom op hee, wat heeft het nou voor zin om een reactie te vragen op een proces dat helemaal niet plaatsvind?
De hele literatuur is gebouwd op processen die nooit hebben plaatsgevonden. Is literatuur daarom zinloos?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten