Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2002, 11:05
heavinly
heavinly is offline
'Universiteit gouden kans voor Zeeland'
Van onze verslaggever

Zaterdag 06 april 2002 - MIDDELBURG - Een gouden kans, voor Zeeland én voor de enige hogeschool van de provincie. Het enthousiasme van Jan-Bart Mandos voor de Universiteit van Zeeland is even aanstekelijk als opmerkelijk. Waarom pleit hij, de bestuursvoorzitter van de Hogeschool Zeeland (HZ), nu voor een universiteit in Middelburg?

Omdat hij er veel bij te winnen heeft. "Nu houdt het onderwijs in Zeeland op bij het hbo. Gevolg is dat wij voortdurend voelen dat er aan onze studenten wordt getrokken. Vooral vanuit Brabant, maar in mindere mate ook vanuit Zuid-Holland en Vlaanderen. Dat kunnen we veel beter tegenhouden als we binnen Zeeland kunnen samenwerken met een universiteit."
Zeeland kijkt serieus naar mogelijkheden om in september 2003 in Middelburg een universiteit te beginnen. Roosevelt Academy, luidt de werknaam. Gisteren presenteerden Mandos, D. van de Bout van het provinciale adviesorgaan Scoop en H. Adriaansens van het University College Utrecht het plan.
Zij willen dat de Academy gaat samenwerken met een of meer universiteiten in Nederland of Vlaanderen. De hogeschool zou in de universiteit moeten worden ondergebracht. Het instituut zou in Middelburg terecht kunnen in gebouwen die al leegstaan of binnenkort overbodig worden, zoals het stadhuis.
Toen Mandos in januari bij de plannen werd betrokken, was zijn reactie meteen: "Hier moeten we voor gaan." Hij is er steeds meer in gaan geloven. Ook vanuit het belang voor Zeeland. Bovendien is zijn hogeschool met 4000 studenten vrij klein. Als daar 600 universitaire studenten bij komen, hebben de ondersteunende diensten meer werk.
Dat helpt bij het zelfstandig houden van Mandos' instelling. Dat vindt hij belangrijk, want overal om hem heen gaan hbo-opleidingen samen. Mandos zet grote vraagtekens bij die fusiegolf. "We concurreren elkaar kapot."

Wat vinden jullie ervan dat zeeland een eigen universiteit krijgt? Vinden jullie het nodig of niet?
Ik ben er echt heel blij mee, als ze de studie hebben die ik wil.. maar dat is nog maar even afwachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2002, 12:04
DruidessI
DruidessI is offline
Waarom niet?

Op zich vind ik wel dat iedere provincie recht heeft op ten minste 1 universiteit. Dat is beter voor de inwoners in de provincie, omdat er een grotere stimulans is om verder te gaan studeren. Domweg omdat velen niet uit hun provincie willen gaan verhuizen.
Zoals Limburgers Die blijven het liefst plakken tussen het bronsgroen eikenhout.

Suzan
Oud 06-04-2002, 12:06
PV
PV is offline
Tja... het is misschien wel aantrekkelijk, maar veel studies zullen ze toch nog niet bieden. Bovendien zijn ook lang niet alle HBO-opleidingen in Zeeland te volgen, of gedeeltelijk hier en gedeeltelijk ergens anders. Zeeland is gewoon een lastig gebied qua bereikbaarheid (veerboten, bruggen, etc). Straks met die tunnel wordt dat er ook niet echt beter op (moet je keiveel voor betalen).
Maarehm, nee ik vind het niet echt nodig. Voor mensen van Walcheren is het bereikbaar, mensen uit Zeeuws-Vlaanderen zullen toch wel op kamers moeten dan. En dan kan je net zo goed naar Brabant gaan (Eindhoven, Tilburg), zie je ook nog eens wat van Nederland
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 13:19
Verwijderd
Wat een onzin, er zijn al genoeg universiteiten. Mensen moeten niet teveel kleven aan hun eigen provincie. Bovendien vergeten ze dat door van huis te gaan, op kamers te gaan wonen, je de zelfstandigheid van studenten stimuleert. Als alle onderwijsvoorzieningen op een steenworp afstand, in je eigen provincie liggen, dan stimuleer je bovengenoemde zelfstandigheid natuurlijk niet echt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 14:02
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Wat een onzin, er zijn al genoeg universiteiten. Mensen moeten niet teveel kleven aan hun eigen provincie. Bovendien vergeten ze dat door van huis te gaan, op kamers te gaan wonen, je de zelfstandigheid van studenten stimuleert. Als alle onderwijsvoorzieningen op een steenworp afstand, in je eigen provincie liggen, dan stimuleer je bovengenoemde zelfstandigheid natuurlijk niet echt.
en waarom moet dat dan?
dat zelfstandigheid zo goed is is ook weer zo'n mythe van de laatste jaren. mensen zouden 's wat meer moetern gaan samenwerken en bovendien zijn er mensen zoals ik die wel leergierig zijn en intelligent maar absoluut niet zelfstandig,
met een beetje pech kunnen zij dus een opleiding op de universitiet vergeten omdat het te ver weg ligt, terwijl ze er slim genoeg voor zijn. (ikzelf ben helaas niet slim genoeg maarja)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 14:11
McCaine
McCaine is offline
Het idee lijkt me niet slecht maar er zijn twee punten:

- Hoe wordt dit betaalbaar? De meeste universiteiten zijn failliet of bijna failliet, en in Zeeland lijkt me niet een erg goede financiële huishouding te regelen.

- De Roosevelt Academy? Als ze em werkelijk zo gaan noemen, ben ik beslist tegen. Afgezien van de debiele engelse naam, i.p.v. gewoon Universiteit Zeeland ofzo, ga je toch niet je universiteit noemen naar een mafia-leider? Jeej, de Berlusconi-universiteit en de Al Capone-universiteit...
Oud 06-04-2002, 14:46
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

en waarom moet dat dan?
dat zelfstandigheid zo goed is is ook weer zo'n mythe van de laatste jaren. mensen zouden 's wat meer moetern gaan samenwerken en bovendien zijn er mensen zoals ik die wel leergierig zijn en intelligent maar absoluut niet zelfstandig,
met een beetje pech kunnen zij dus een opleiding op de universitiet vergeten omdat het te ver weg ligt, terwijl ze er slim genoeg voor zijn. (ikzelf ben helaas niet slim genoeg maarja)
Slim genoeg om zo'n slimme opmerking te maken!

Vaak wordt het "uit huis wonen" inderdaad verheerlijkt.
Ik zeg niet dat ik er spijt van heb. Ik schraap nu de boterkuipjes uit, terwijl ik dat vroeger niet deed, omdat alles kostbaar is, aangezien ik weinig geld heb. En ja,.. ik moet zorgen dat alles een beetje hygienisch blijft. Maar verder zou wat meer sociale controle (van je ouders/andere familieleden) niet gek zijn. Dat gaat moeilijk op een afstand. En de leuke stad en de gezellige terrasjes maken het er ook allemaal niet makkelijker op.

Als ik om mij heen kijk, presteren de thuiswonenden in het algemeen beter dan de uitwonenden.

Die zelfstandigheid is niet altijd even goed.

Suzan
Oud 06-04-2002, 14:48
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Het idee lijkt me niet slecht maar er zijn twee punten:

- Hoe wordt dit betaalbaar? De meeste universiteiten zijn failliet of bijna failliet, en in Zeeland lijkt me niet een erg goede financiële huishouding te regelen.
Het zou ook misschien voor Belgen aantrekkelijk zijn om in Zeeland te gaan studeren... daar kunnen ze ook financiele meevallers uithalen.

Misschien zouden ze zich kunnen profileren door een speciale opleiding te kiezen.
De universiteit van Maastricht doet dat bv. door rechten praktischer te brengen dan andere universiteiten.
Je zou ook kunnen denken aan een internationale universiteit; dat alles in het Engels/Frans of Duits gebeurt.
(Frans trekt ook weer Walen aan)

Suzan
Oud 06-04-2002, 15:18
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
nare man schreef:
Maar als je het anders bekijkt, ik woon in Brabant en ik wil als die universiteit dan de studie krijgt die ik wil enz enz, zou ik wel daar naar toe willen, dus dan ga ik toch ook op kamers. Als er een universiteit komt in Zeeland, betekent dat niet dat er alleen maar mensen uit Zeeland zullen gaan studeren, dus dan heeft het er toch niet zoveel mee te maken dat mensen niet meer op kamers willen? Misschien zullen wel veel mensen uit zeeland er willen gaan studeren, maar als je vlak bij Amsterdam woont en ze hebben daar de studie die je wil, ga je daar toch ook heen? Ik bedoel, je kiest toch voor de studie ten eerste, en dan pas voor de plaats?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 16:53
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef:
Ik bedoel, je kiest toch voor de studie ten eerste, en dan pas voor de plaats?
Dat verschilt ook weer per student. Er zijn genoeg mensen die al in een universiteitsstad, of daar dichtbij wonen en die toch een heel eind verderop hun heil zoeken, omdat de kwaliteit van de opleiding beter is of omdat er leukere verenigingen zijn. Als je in Brabant woont ga je toch naar de KUB?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 17:01
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
nare man schreef:

Als je in Brabant woont ga je toch naar de KUB?
Nee, ik niet iig, want de KUB heeft niet de studie die ik wil en is helemaal niet zo dichtbij mij. Rotterdam is dichterbij (half uurtje met de bus), maar heeft ook niet de studie die ik wil.. ik hoop daarom Middelburg wel, want die stad vind ik ook super. Ik wil absoluut niet op kamers, maar als t in middelburg is, vind ik t niet erg.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 22:01
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Wie wil er nou studeren aan een universiteit zonder enige traditie, historie en naam? En dan ook nog niet eens in een studentenstad.
Oud 07-04-2002, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Wie wil er nou studeren aan een universiteit zonder enige traditie, historie en naam? En dan ook nog niet eens in een studentenstad.
Kijk, als jij zoiets zegt, valt het niemand op. Als ík zoiets zeg, ben ik meteen een arrogante, elitaire bal.

Misschien moet jij voortaan maar het woord voor me doen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 00:26
PV
PV is offline
Citaat:
nare man schreef:
Kijk, als jij zoiets zegt, valt het niemand op. Als ík zoiets zeg, ben ik meteen een arrogante, elitaire bal.

Ach ik wil wel reageren op zn antwoord hoor...

Elke universiteit is lijkt me bij 0 begonnen, volgens hem zou er dus nooit een nieuwe mogen komen (tenminste, niemand zou er willen studeren). Slaat natuurlijk nergens op.

En ja, sommige mensen zoeken liever een beetje de rust op ipv een drukke studentenstad, die rust kan je in Zeeland gemakkelijk vinden.

Mij lijkt het alleen niks omdat het toch maar voor een select groepje wordt dan (qua studies, door de afstand).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 11:12
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Iedere universiteit is OOIT begonnen...

Traditie, historie en naam komen vanzelf wel.
En een studentenstad wordt het dan al gauw.

Suzan
Oud 07-04-2002, 13:18
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef:

Ja, dit is een standpunt dat hier niet erg wordt gewaardeerd. Ik zal het nog even verder toelichten. Dat een universiteit geen historie en traditie heeft hoeft op zichzelf geen nadelen te hebben voor de kwaliteit van het onderwijs. Het probleem is alleen dat je zo helemaal geen zicht hebt op de kwaliteit van het onderwijs aangezien die universiteit zich nog helemaal moet bewijzen. Hierdoor waag je dus een gok om daar te gaan studeren.

Verder lijkt mij Middelburg niet echt een bruisende stad, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Oud 07-04-2002, 13:20
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
DruidessI schreef:

Iedere universiteit is OOIT begonnen...

Traditie, historie en naam komen vanzelf wel.
En een studentenstad wordt het dan al gauw.

Suzan
Natuurlijk is iedere universiteit ooit begonnen, maar ook bij die universiteiten heeft het een tijd geduurd voor ze een naam hadden opgebouwd. Waarom zou je dan niet naar een traditionele universiteit gaan zodat je in ieder geval zeker weet wat je krijgt?
Reageren

Regels voor berichten