Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2003, 22:21
miro
miro is offline
Eens of niet eens?

Zelf heb ik erge moeite om te kiezen op welke partij ik ga stemmen. Ik ben een zogenaamde "zwevende kiezer". Toen ik het hier met mijn moeder over had zei ik dat ik misschien wel helemaal niet ga stemmen (niet serieus)

Dit was haar antwoord:
"Ben je nou helemaal gek?? Zo ben je niet opgevoed! () Vrouwen hebben niet voor niks stemrecht gekregen en daar moet je dan ook gebruik van maken! (jaja mn ouders zijn vpro mensen)"

Wat vinden jullie nou? Als mensen moeite hebben gedaan om bepaalde rechten te krijgen moeten wij daar dan nu ook perse gebruik van maken? Of vind je dit regelrechte bullshit? En waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2003, 22:25
Boogie
Boogie is offline
Nee, dat vind ik onzin. Als je niet wil stemmen, stem dan niet. Maar zeur dan ook niet dat alles slecht is etc., want dan is je beurt voorbij.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 22:26
Kitten
stemrecht: ja
stemplicht: nee

wrom?
omdat je vrij moet kunnen zijn in je keuze.

Groot deel van de mensen stemmen op iemand omdat ze gewoon moeten stemmen, meestal een ondoordachte keuze (kromme zin).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 22:34
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik vind dat iedereen moet gaan stemmen, heel lang geleden hebben er mensen gevochten dat ze inspraak zouden krijgen. Nu hebben ze het, en doen ze het niet.
Oud 16-01-2003, 22:56
Spoeleh
Spoeleh is offline
tuurlijk stemmen! anders gaat je stem toch naar het CDA.
stem dan als je het niet weet op de partij voor de dieren ofzo, weet je iig dat je stem niet ergens heengaat waar je het totaal nietmee eens bent!
Oud 17-01-2003, 00:08
beuk
beuk is offline
Tja kiezen is soms lastig, ik weet het zelf ook nog niet helemaal.

Maar toch zou ik stemmen! Nieteens zozeer omdat je dat recht nu eenmaal hebt en blabla, maar gewoon omdat je waarschaanlijk wel een vaag beeld hebt van hoe je het ongeveer wilt en hoe absoluut niet. Een partij zal nooit perfect bij je passen, maar waarom zou je niet de moeite nemen om er eentje te kiezen die je redelijk ligt?

Desnoods machtig je je moeder als je geen zin hebt om er een kwartiertje voor uit te trekken....
Oud 17-01-2003, 00:23
Unexplained
Unexplained is offline
Daarom zit er op stemcomputers altijd een knopje 'blanco'.

Je maakt wel gebruik van je stemrecht, maar maakt geen keuze tussen de partijen.
Oud 17-01-2003, 07:23
Thomas
Thomas is offline
Iedereen moet zelf weten of men gaat stemmen, ongeacht wat zijn/haar geslacht is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 07:57
dreadlocks
dreadlocks is offline
ik vind dat je wel moet gaan stemmen, ook al weet je niet echt waarop je moet gaan stemmen. vrouwen hebben heel lang moeten vechten voor stemrecht. beetje zonde als dat voordeel dan weggegooid word. zodra ik achtien word ga ik echt altijd stemmen. misschien wel zelfs om de ere in leven te houden.
Oud 17-01-2003, 08:21
NielZ
NielZ is offline
Je hebt wel meer rechten waar je geen gebruik van maakt...
Maar aangezien dit erg belangrijk is, ben ik van mening dat je wel moet gaan stemmen.
Oud 17-01-2003, 08:50
Verwijderd
Ik sluit me aan bij Boogie
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:15
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Ik vind dat iedereen moet gaan stemmen, heel lang geleden hebben er mensen gevochten dat ze inspraak zouden krijgen. Nu hebben ze het, en doen ze het niet.
onverschilligheid van de luxe.

ik ben nog steeds tegen stemplicht.
Oud 17-01-2003, 09:22
Verwijderd
Stem dan blanco. Als je niet stemt dan stem je toch. ('k weenie precies hoe dat zit, maar 't schijnt wel zo te zijn)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:23
Verwijderd
Citaat:
terror koe schreef:
Als je niet stemt, gaat je stem ook nergens heen. Waar haalt iedereen die bullshit toch vandaan..?
Je stem gaat wel ergens heen, hoe het precies zit weet ik ook niet. Als je echt 'nergens op' wil stemmen, dan moet je blanco stemmen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:24
Verwijderd
Ik ga wel stemmen btw.

Waarom maak je de stemwijzer niet? Stem je op de partij die daar uitkomt, heb je iig een keuze gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:43
Fleurop
Fleurop is offline
Als je de kans hebt om te stemmen, vind ik dat je dat moet doet. Tenzij je het het echt niet uitmaakt wie de meeste zetels krijgt, maar dat kan ik me niet voorstellen, iedereen heeft een bepaalde mening.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:44
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Nee, dat vind ik onzin. Als je niet wil stemmen, stem dan niet. Maar zeur dan ook niet dat alles slecht is etc., want dan is je beurt voorbij.
-toevoeging post hierboven
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 17:00
Bubbels
Bubbels is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Helemaal mee eens! Als je niet gestemd hebt, ontneem je jezelf daarmee ook het recht om kritiek te leveren op de politiek. Ik vind niet dat je mag klagen als je niet eens gestemd hebt. Ik denk dat er altijd wel een reden is waarom de ene partij net wat meer voor je kan betekenen als de andere.
Oud 17-01-2003, 17:51
Verwijderd
Het is een recht, geen plicht
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 18:22
WolterB
WolterB is offline
als je wilt stemmen moet je dat doen

voel je je tot geen enkele partij aangetrokken dat moet je niet gaan stemmen

dan maakt het voor mij helemaal niets uit of je man of vrouw bent
Oud 17-01-2003, 18:37
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom maak je de stemwijzer niet? Stem je op de partij die daar uitkomt, heb je iig een keuze gemaakt.
zou die er voor belgië ook zijn??? ik weet niet goed op wie ik ga stemmen
Oud 17-01-2003, 20:34
ESCO
ESCO is offline
Je hoeft alleen maar een knopje in te drukken.
Dat gezeik van ik weet niet op wie ik moet stemmen dat is gewoon bullshit.
Je weet waar je voor bent en waar je niet voor bent, volwassen ben je laat het zien.
Oud 17-01-2003, 20:45
Anne
Anne is offline
Ik was ook een zwevende kiezer. Maar heb je dan geen idee waar je op wilt stemmen, of wat je goed vindt voor Nederland? Dat kan ik me amper voorstellen.
Maar stemplicht heeft niemand, daar ben ik het wel mee eens. Iedereen is vrij in zijn of haar keuze, ik zou het alleen wel zonde vinden.
Oud 17-01-2003, 23:12
Pedro Hermano
Pedro Hermano is offline
Citaat:
terror koe schreef:
Als je niet stemt, gaat je stem ook nergens heen. Waar haalt iedereen die bullshit toch vandaan..?
Als je niet stemt, dan wordt je stem evenredig verdeeld over de partijen (hoe groter de partij, hoe meer ze van jouw stem krijgen). Dan gaat je stem in dit geval dus voor een groot deel naar CDA en PvdA. Als je niet achter een van deze partijen staat dan zou ik gewoon wel stemmen, en dan op de partij die jou het meeste aanspreekt...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 23:45
Verwijderd
ik zou wel stemmen, want als je niet stemt heb je er later misschien alleen maar spijt van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2003, 13:53
Verwijderd
Ik vind het erg dom als je je stem laat vervallen zeg maar, omdat je juist het recht hebt gekregen om je stem te laten horen. Je kunt verschil uitmaken . Doe gewoon de stemwijzer, lees de krant goed door en kijk welke partij je het meest aanspreekt.

[ff promoten]En als je het echt niet weet, kun je altijd nog GL gaan stemmen[/ff promoten]
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 14:02
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Ik vind het erg dom als je je stem laat vervallen zeg maar, omdat je juist het recht hebt gekregen om je stem te laten horen. Je kunt verschil uitmaken . Doe gewoon de stemwijzer, lees de krant goed door en kijk welke partij je het meest aanspreekt.

[ff promoten]En als je het echt niet weet, kun je altijd nog GL gaan stemmen[/ff promoten]

Ja idd

niet GL, maar PvdA
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 14:44
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
juh, stem dan blanco.
Oud 19-01-2003, 10:29
Verwijderd
jah....wrom niet een vrouw is ook een mens en heeft dus net zoveel rechten als een man
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 11:37
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nou, ik vind dat sowieso iedereen moet stemmen... niet alleen vrouwen, maar ook mannen. Ik vind het vreemd als mensen niet gaan stemmen. Ik bedoel, als maar de helft van de mensen stemt krijg je geen goede afspiegeling van de bevolking... ik wou dat ik mocht stemmen! (GRRR... net 1 maandje voor ik 18 word verkiezingen )

En wat ik al helemaal haat, is mensen die niet gaan stemmen en dan naderhand zeuren over de politiek, dat het niet goed is blablabla... nou, dan had je moeten gaan stemmen en had je nog recht van spreken gehad.
Oud 19-01-2003, 19:14
Verwijderd
Heb sinds ik mag stemmen nog niet 1 keer gestemd. Misschien dat ik deze keer wel eens ga stemmen maar heb geen flauw idee op welke partij, dus de kans is 50-50 dat ik niet ga stemmen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 19:16
Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Reageren

Regels voor berichten