Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Er zullen stromingen binnen religieuze groeperingen (waaronder gereformeerden) zijn die het kijken naar televisie verbieden, maar het is niet zo dat alle gereformeerden dat niet mogen. Het is maar hoe zij dit zelf interpreteren als stroming binnen deze stroming.
De zwartekousenbanden, geloof ik,verbieden dit. De Amish in de VS ook ![]() ![]()
||
Citaat:
|
Wat noem je de "gereformeerden?"
Je bedoeld waarschijnlijk de gereformeerde gezindte(ook wel "reformatorisch"). Die bestaat uit een aantal kerkgenootschappen: *Nederlands hervormd (gereformeerde bond) *Christelijk gereformeerd *Gereformeerd(vrijgemaakt) *Nederlands gereformeerd *(Oud)Gereformeerde gemeente (in Nederland) (let op! de "gewone" Gereformeerde kerk in nederland valt hier niet onder!) Ik weet dat van het bestuur van de (oud) gereformeerde gemeenten (in nederland) het is "verboden" TV te kijken omdat er 'wereldse' en 'verderfelijke' beelden de huiskamer inkomen. Radio luisteren doen ze ook amper. Laatst hoorde ik dat een gezin (van de gereformeerde gemeenten in Nederland) werd opgebeld (op 11 sept 2001) dat er een ramp was in NY. Ze moesten de radio van zolder halen om het nieuws daarover te kunnen horen!
|
Verwijderd
|
Over het algemeen mogen ze dat wel, maar als je het hebt over mensen uit de gereformeerde gemeente (zwaar gereformeerd, ook wel griffo's genoemd), die mogen dat weer niet.
Door hun kerk wordt de televisie als het oog van de duivel beschouwd. *woont zelf in een griffo-dorp* :/ |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
heeej, er zijn geen gereformeerden die geen tv mogen kijken. er zijn wel verschillende gezinnen die voor zichzelf de keuze maken geen tv te nemen, maar dat staat direct in verband met de gebodevn God, maar gewoon het principe van alle troep die er tegenwoordig te zien is op TV. maar verder slaat het nergens op hoor...
![]()
|
![]() |
Inderdaad, in sommige hele strenge gemeenten mag je niet aan het avondmaal gaan als je tv of zelfs radio in huis hebt.
Maar ik denk dat je dan echt praat over 0,1% van de Nederlanders of minder. Zo'n 50 jaar geleden konden 'gereformeerden' nog wat meer als één groep gezien worden en toen was tv zeker nog niet zo normaal (de tv was er toen nog niet eens zo heel lang). Ik geloof dat er toen wel heel wat gediscussieerd is of dat nou wel kon enzo, maar uiteindelijk is het in veel gereformeerde kerken volledig geaccepteerd. Het gaat er tenslotte ook niet om of je een tv in huis hebt, het gaat erom hoe je omgaat met Gods geboden. Natuurlijk kun je slechte dingen op tv zien, maar je krijgt er ergens anders in je leven ook mee te maken, het blijft toch zo als gereformeerde dat je jezelf moet onderscheiden in wat je wél doet, en niet dat je alles weigert wat 'werelds' en 'slecht' is, want dat kán je simpelweg niet doen, of je moet al in een klooster gaan (maar da's geloof ik ook niet echt gereformeerd...)
||
Citaat:
Ontopic:Ze mogen best TV kijken van de wet. Ze beslissen zelf dat ze het niet willen en eerlijk gezegd vind ik dat niet slecht, TV is leuk maar maakt wel vette zombies van sommige kinderen. Zo word je gedwongen creatief te zijn. |
![]() |
|
![]() |
Toen wij ons huis gingen verbouwen moest de TV ook opgeborgen worden. We hebben sindsdien niet meer gekeken, ook al is de verbouwing klaar. Er is echt geen fuck op TV en je wordt er afgestompt van, merkten we. Ik ben blij dat ik niet meer zo'n couch potato ben.
Wat ik wel mis is Discovery.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zelf ben ik trouwens ook Ned Hervormd, alleen dan zeg maar confessioneel. Wat ik mij afvraag, waarom streng-reformatorische ouders hun kinderen dan zoveel verbieden, zo gaat je kind toch alleen maar meer dingen uitproberen?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Waar komt die benaming vandaan ![]() Wat betekent het eigenlijk?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
het is waar dat in sommige stromingen de televisie verbannen is.
ene kant heb je op die manier de mogelijkheid om erg veel foute dingen te bekijken netzoals internet. Maar jezus stond ook midden in de wereld en bloot aan verleidingen. Daarnaast is het veilig op je ivoren torentje te gaan zitten wel heel makkelijk maar de duivel komt overal wel
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bunyan, een engelse dominee, vergeleek de menselijke ziel eens met een stad, in zijn boek "de Heilige oorlog." de zintuigen werden uitgebeeld met poorten. zo had je de oogpoort en de oorpoort. en de oorpoort was veel minder kwetsbaar voor vijandelijke aanvallen (lees: aanvallen van de duivel) dan de oogpoort. en dat is ook waar. het oogzintuig spreekt meer tot de verbeelding. foto';s blijven veel langer hangen in je hoofd, denk aan gruwelijke beelden waar je mee geconfronteerd wordt. woorden, zinnen zijn veel sneller weg. dat is een minder belangrijke reden tegen de tv. een andere had ik geloof ik al hierboven ergens getikt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
het is niet wat je in huis hebt maar wat je kijkt. en via muziek is ook een heel hoop mogelijk. de duivel was de engel van de muziek ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En bovendien kun je video's huren ![]() |
![]() |
|
bij mij in het dorp wonen ook griffo's (oftewel gereformeerden)
mijn beste vriendin is er 1 van. En ze mag dus WEL tv kijken. Ook programma's over heksen enzo Sommige willen ze liever niet dat ze zien maar dat zijn hele grove programma's En nee ze zijn geen nep griffo's Ze gaan elke zondag naar de kerk dr moeder is ouderling
||
Citaat:
Ik ga ook elke zondag naar de kerk, maar daarvoor hoef je nog niet reformatorisch te zijn! Ik doe ook gewoon een broek aan(ook wel op zondag) en kijk ook gewoon TV, luister muziek! Wat ik een reformatorisch persoon laatst hoorde zeggen: je mag op zondag niet op een mountainbike, maar wel op een gewone fiets fietsen! Vaag he!
||
Verwijderd
|
Citaat:
btw Amish lijkt me wel wat. maar dan wil k wel graag vrouw bluuven. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||