Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2003, 09:01
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Mijn vader zij gisteravond dat gereformeerden geen televisie mogen kijken. Weet iemand of dat zo is? En waarom? Ik vond het namelijk best wel verrassend en wist het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2003, 09:59
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 12-03-2003 @ 10:01:
Mijn vader zij gisteravond dat gereformeerden geen televisie mogen kijken. Weet iemand of dat zo is? En waarom? Ik vond het namelijk best wel verrassend en wist het niet.
Waar baseert jouw vader het dan op dat het niet zou mogen?
Oud 12-03-2003, 10:12
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 12-03-2003 @ 10:01:
Gewone gereformeerden mogen gewoon televisie kijken. Heel streng gereformeerden, die deel uitmaken van een bepaalde stroming (maar ik weet niet welke), hebben inderdaad geen televisie en mogen er ook niet naar kijken. Dan stromen immers de meest zondige dingen zomaar de huiskamer binnen...
Oud 12-03-2003, 11:08
Gatara
Gatara is offline
Er zullen stromingen binnen religieuze groeperingen (waaronder gereformeerden) zijn die het kijken naar televisie verbieden, maar het is niet zo dat alle gereformeerden dat niet mogen. Het is maar hoe zij dit zelf interpreteren als stroming binnen deze stroming.
De zwartekousenbanden, geloof ik,verbieden dit.

De Amish in de VS ook maar weet niet of je die gereformeerd kan noemen
Oud 12-03-2003, 14:33
REIE
REIE is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 12-03-2003 @ 11:12:
Heel streng gereformeerden, die deel uitmaken van een bepaalde stroming (maar ik weet niet welke), hebben inderdaad geen televisie en mogen er ook niet naar kijken. Dan stromen immers de meest zondige dingen zomaar de huiskamer binnen...
Mennonieten mogen dat dacht ik niet, die vallen volgens mij ook onder de Amish die Gatara reeds genoemd heeft.
Oud 12-03-2003, 14:38
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Wat noem je de "gereformeerden?"
Je bedoeld waarschijnlijk de gereformeerde gezindte(ook wel "reformatorisch").
Die bestaat uit een aantal kerkgenootschappen:
*Nederlands hervormd (gereformeerde bond)
*Christelijk gereformeerd
*Gereformeerd(vrijgemaakt)
*Nederlands gereformeerd
*(Oud)Gereformeerde gemeente (in Nederland)

(let op! de "gewone" Gereformeerde kerk in nederland valt hier niet onder!)

Ik weet dat van het bestuur van de (oud) gereformeerde gemeenten (in nederland) het is "verboden" TV te kijken omdat er 'wereldse' en 'verderfelijke' beelden de huiskamer inkomen.
Radio luisteren doen ze ook amper.
Laatst hoorde ik dat een gezin (van de gereformeerde gemeenten in Nederland) werd opgebeld (op 11 sept 2001) dat er een ramp was in NY. Ze moesten de radio van zolder halen om het nieuws daarover te kunnen horen!
Oud 12-03-2003, 14:52
Verwijderd
nix mis mee toch? dr is toch alleen maar troep op tv waar je niet bepaald op een posi manier door wordt beinvloed.

maarja, dan gaan ze straat op en komen ze op shcool en horen ze alsnog allerlei verhalen....
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 14:53
Miss Helena
Miss Helena is offline
idd, gereformeerden kijken over t algemeen gewoon tv, en dit mag ook, maar bij bepaalde stromingen is t niet toegestaan.
Oud 12-03-2003, 15:00
Verwijderd
Over het algemeen mogen ze dat wel, maar als je het hebt over mensen uit de gereformeerde gemeente (zwaar gereformeerd, ook wel griffo's genoemd), die mogen dat weer niet.
Door hun kerk wordt de televisie als het oog van de duivel beschouwd.

*woont zelf in een griffo-dorp* :/
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 15:02
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
**Moonflower** schreef op 12-03-2003 @ 15:52:
nix mis mee toch? dr is toch alleen maar troep op tv waar je niet bepaald op een posi manier door wordt beinvloed.

maarja, dan gaan ze straat op en komen ze op shcool en horen ze alsnog allerlei verhalen....
Of ze luisteren stiekem naar radio538 en hebben daar op school de grootste verhalen over, terwijl ze van hun ouders niet mogen luisteren naar popmuziek. wat dacht je van TV kijken bij de buren?
Oud 12-03-2003, 15:05
load_harmony
load_harmony is offline
heeej, er zijn geen gereformeerden die geen tv mogen kijken. er zijn wel verschillende gezinnen die voor zichzelf de keuze maken geen tv te nemen, maar dat staat direct in verband met de gebodevn God, maar gewoon het principe van alle troep die er tegenwoordig te zien is op TV. maar verder slaat het nergens op hoor...
Oud 12-03-2003, 16:09
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Inderdaad, in sommige hele strenge gemeenten mag je niet aan het avondmaal gaan als je tv of zelfs radio in huis hebt.
Maar ik denk dat je dan echt praat over 0,1% van de Nederlanders of minder.
Zo'n 50 jaar geleden konden 'gereformeerden' nog wat meer als één groep gezien worden en toen was tv zeker nog niet zo normaal (de tv was er toen nog niet eens zo heel lang).
Ik geloof dat er toen wel heel wat gediscussieerd is of dat nou wel kon enzo, maar uiteindelijk is het in veel gereformeerde kerken volledig geaccepteerd.

Het gaat er tenslotte ook niet om of je een tv in huis hebt, het gaat erom hoe je omgaat met Gods geboden. Natuurlijk kun je slechte dingen op tv zien, maar je krijgt er ergens anders in je leven ook mee te maken, het blijft toch zo als gereformeerde dat je jezelf moet onderscheiden in wat je wél doet, en niet dat je alles weigert wat 'werelds' en 'slecht' is, want dat kán je simpelweg niet doen, of je moet al in een klooster gaan (maar da's geloof ik ook niet echt gereformeerd...)
Oud 12-03-2003, 18:16
Isa
Isa is offline
Citaat:
Bertine schreef op 12-03-2003 @ 16:02:
Of ze luisteren stiekem naar radio538 en hebben daar op school de grootste verhalen over, terwijl ze van hun ouders niet mogen luisteren naar popmuziek. wat dacht je van TV kijken bij de buren?
gereformeerden wonen meetsal bij elkaar. ook de buren zullen geen TV hebben dan.

Ontopic:Ze mogen best TV kijken van de wet. Ze beslissen zelf dat ze het niet willen en eerlijk gezegd vind ik dat niet slecht, TV is leuk maar maakt wel vette zombies van sommige kinderen.
Zo word je gedwongen creatief te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:45
poesiefox
poesiefox is offline
Toen wij ons huis gingen verbouwen moest de TV ook opgeborgen worden. We hebben sindsdien niet meer gekeken, ook al is de verbouwing klaar. Er is echt geen fuck op TV en je wordt er afgestompt van, merkten we. Ik ben blij dat ik niet meer zo'n couch potato ben.

Wat ik wel mis is Discovery.
Oud 12-03-2003, 19:07
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 12-03-2003 @ 19:16:
gereformeerden wonen meetsal bij elkaar. ook de buren zullen geen TV hebben dan.

Ontopic:Ze mogen best TV kijken van de wet. Ze beslissen zelf dat ze het niet willen en eerlijk gezegd vind ik dat niet slecht, TV is leuk maar maakt wel vette zombies van sommige kinderen.
Zo word je gedwongen creatief te zijn.
Het is niet zo dat een hele straat uit reformatorische mensen bestaat hoor! Het is wel zo dat je bepaalde dorpen hebt waar veel reformatorische mensen wonen (bijv: Urk, Staphorst, Katwijk, Lisse, Kampen). Maar de refo's wonen echt niet geconcentreerd in een buurt/straat.
Oud 14-03-2003, 17:18
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 12-03-2003 @ 15:38:
Wat noem je de "gereformeerden?"
Je bedoeld waarschijnlijk de gereformeerde gezindte(ook wel "reformatorisch").
Die bestaat uit een aantal kerkgenootschappen:
*Nederlands hervormd (gereformeerde bond)
*Christelijk gereformeerd
*Gereformeerd(vrijgemaakt)
*Nederlands gereformeerd
*(Oud)Gereformeerde gemeente (in Nederland)

(let op! de "gewone" Gereformeerde kerk in nederland valt hier niet onder!)

Ik weet dat van het bestuur van de (oud) gereformeerde gemeenten (in nederland) het is "verboden" TV te kijken omdat er 'wereldse' en 'verderfelijke' beelden de huiskamer inkomen.
Radio luisteren doen ze ook amper.
Laatst hoorde ik dat een gezin (van de gereformeerde gemeenten in Nederland) werd opgebeld (op 11 sept 2001) dat er een ramp was in NY. Ze moesten de radio van zolder halen om het nieuws daarover te kunnen horen!
dat van die radio is wel heel sterk. ik ben zelf Gekrookte Riet Hervormd (valt onder Gerteformeerde Bond) en hebben dus geen TV, maar radio niet, dat is maar zelden.
Oud 14-03-2003, 17:20
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 12-03-2003 @ 16:02:
jammer is dat . maar je hebt helaas wel gelijk (zelf ook zo geweest). we zullen het maar pubertijd noemen, afzetten tegen het ouderlijk gezag, sterker nog, afzetten tegen elk gezag. maar ja, wij zijn ook niet beter dan iemand anders...
Oud 14-03-2003, 20:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Bertine schreef op 12-03-2003 @ 20:07:
Het is niet zo dat een hele straat uit reformatorische mensen bestaat hoor! Het is wel zo dat je bepaalde dorpen hebt waar veel reformatorische mensen wonen (bijv: Urk, Staphorst, Katwijk, Lisse, Kampen). Maar de refo's wonen echt niet geconcentreerd in een buurt/straat.
ach, dan nog plof jemeestal liever thuis op de bank danbij buren om Tv te kijken.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:08
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
dinkie schreef op 14-03-2003 @ 18:18:
dat van die radio is wel heel sterk. ik ben zelf Gekrookte Riet Hervormd (valt onder Gerteformeerde Bond) en hebben dus geen TV, maar radio niet, dat is maar zelden.
Oeh. Gekrookte riet vind ik wel errug streng. (sorry)
Zelf ben ik trouwens ook Ned Hervormd, alleen dan zeg maar confessioneel. Wat ik mij afvraag, waarom streng-reformatorische ouders hun kinderen dan zoveel verbieden, zo gaat je kind toch alleen maar meer dingen uitproberen?
Oud 14-03-2003, 21:42
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 14-03-2003 @ 22:08:
Zelf ben ik trouwens ook Ned Hervormd, alleen dan zeg maar confessioneel. Wat ik mij afvraag, waarom streng-reformatorische ouders hun kinderen dan zoveel verbieden, zo gaat je kind toch alleen maar meer dingen uitproberen?
nou, zo heb ik het niet ervaren, ik ben niet dingen uit gaan proberen. ik had altijd zoiets van: ze zullen wel weten wat goed voor me is. en dat strenge, daar kies ik zelf voor, en zo streng is het niet hoor. ligt eraan wat je onder streng verstaat.
Oud 15-03-2003, 07:33
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
dinkie schreef op 14-03-2003 @ 22:42:
nou, zo heb ik het niet ervaren, ik ben niet dingen uit gaan proberen. ik had altijd zoiets van: ze zullen wel weten wat goed voor me is. en dat strenge, daar kies ik zelf voor, en zo streng is het niet hoor. ligt eraan wat je onder streng verstaat.
Tja, ik ben zelf ook wel eens in een "gekrookte riet" kerk geweest, omdat ik daar een vriendin had. Ik voel me niet echt prettig in zo'n gemeente, want ik doe ook nooit een hoed op enzow, daarom word je al nagekeken. En dan ook nog al die moeilijke woorden in een heel erg lang durende preek, dat spreekt mij niet echt aan.
Oud 15-03-2003, 08:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dinkie schreef op 14-03-2003 @ 18:18:
Gekrookte Riet?
Waar komt die benaming vandaan
Wat betekent het eigenlijk?
Oud 17-03-2003, 13:52
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Bertine schreef op 14-03-2003 @ 22:08:
Dat bedenken ze nooit. Alleen maar dat het niet in de bijbel staat, en dus is t niet goed. Net als met andere dingen als liedbundels enzo: voordat zoiets goedgekeurd wordt........
Oud 19-03-2003, 15:04
JJzD
JJzD is offline
het is waar dat in sommige stromingen de televisie verbannen is.
ene kant heb je op die manier de mogelijkheid om erg veel foute dingen te bekijken netzoals internet.
Maar jezus stond ook midden in de wereld en bloot aan verleidingen.
Daarnaast is het veilig op je ivoren torentje te gaan zitten wel heel makkelijk maar de duivel komt overal wel
Oud 19-03-2003, 19:25
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 15-03-2003 @ 08:33:
Tja, ik ben zelf ook wel eens in een "gekrookte riet" kerk geweest, omdat ik daar een vriendin had. Ik voel me niet echt prettig in zo'n gemeente, want ik doe ook nooit een hoed op enzow, daarom word je al nagekeken. En dan ook nog al die moeilijke woorden in een heel erg lang durende preek, dat spreekt mij niet echt aan.
die moeilijke woorden wennen wel. dat zijn de standaardbegrippen, de tale Kanaans. en helaas, dat nakijken kan ik me goed indenken. Weer jammer dat dat gebeurt, het is zeker geen visitekaartje. maar ja, het zijn ook allemaal mensen met hun gebreken, en net als ergens anders een afwijkend persoon wordt bekeken, zo gebeurt dat ook in de kerk. in welke kerk was je eigenlijk geweest? en welke predikant?
Oud 19-03-2003, 19:30
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
JJzD schreef op 19-03-2003 @ 16:04:
het is waar dat in sommige stromingen de televisie verbannen is.
ene kant heb je op die manier de mogelijkheid om erg veel foute dingen te bekijken netzoals internet.
Maar jezus stond ook midden in de wereld en bloot aan verleidingen.
Daarnaast is het veilig op je ivoren torentje te gaan zitten wel heel makkelijk maar de duivel komt overal wel
mee eens. maar je hoeft de gevaren toch niet in huis te halen? beetje onzin: "ik ben tegen een tv, maar omdat je de dingen op tv elders ook vaak genoeg aantreft, kan een tv in huis er ook wel bij." daar ben ik het dus niet mee eens.

Bunyan, een engelse dominee, vergeleek de menselijke ziel eens met een stad, in zijn boek "de Heilige oorlog." de zintuigen werden uitgebeeld met poorten. zo had je de oogpoort en de oorpoort. en de oorpoort was veel minder kwetsbaar voor vijandelijke aanvallen (lees: aanvallen van de duivel) dan de oogpoort. en dat is ook waar. het oogzintuig spreekt meer tot de verbeelding. foto';s blijven veel langer hangen in je hoofd, denk aan gruwelijke beelden waar je mee geconfronteerd wordt. woorden, zinnen zijn veel sneller weg. dat is een minder belangrijke reden tegen de tv. een andere had ik geloof ik al hierboven ergens getikt.
Oud 19-03-2003, 19:31
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
rene-gn schreef op 17-03-2003 @ 14:52:
Dat bedenken ze nooit. Alleen maar dat het niet in de bijbel staat, en dus is t niet goed. Net als met andere dingen als liedbundels enzo: voordat zoiets goedgekeurd wordt........
oei, die liedbundels worden wel degelijk doorgelezen, en ook worden er zeer goed gefundeerde kritiek tegen geleverd, waarom ze deze niet aanvaarden. Kijk eens in de christelijke boekhandel bij de brochures!
Oud 22-03-2003, 12:10
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
dinkie schreef op 19-03-2003 @ 20:30:
mee eens. maar je hoeft de gevaren toch niet in huis te halen? beetje onzin: "ik ben tegen een tv, maar omdat je de dingen op tv elders ook vaak genoeg aantreft, kan een tv in huis er ook wel bij." daar ben ik het dus niet mee eens.

Bunyan, een engelse dominee, vergeleek de menselijke ziel eens met een stad, in zijn boek "de Heilige oorlog." de zintuigen werden uitgebeeld met poorten. zo had je de oogpoort en de oorpoort. en de oorpoort was veel minder kwetsbaar voor vijandelijke aanvallen (lees: aanvallen van de duivel) dan de oogpoort. en dat is ook waar. het oogzintuig spreekt meer tot de verbeelding. foto';s blijven veel langer hangen in je hoofd, denk aan gruwelijke beelden waar je mee geconfronteerd wordt. woorden, zinnen zijn veel sneller weg. dat is een minder belangrijke reden tegen de tv. een andere had ik geloof ik al hierboven ergens getikt.
daar ben ik het ook mee eens
het is niet wat je in huis hebt maar wat je kijkt.
en via muziek is ook een heel hoop mogelijk.
de duivel was de engel van de muziek
Oud 22-03-2003, 12:38
faan
faan is offline
Kinderen uit het koningshuis (Alexander,Beatrix, en shit) mochten dat ook niet
Oud 22-03-2003, 13:49
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 12-03-2003 @ 11:12:
Gewone gereformeerden mogen gewoon televisie kijken. Heel streng gereformeerden, die deel uitmaken van een bepaalde stroming (maar ik weet niet welke), hebben inderdaad geen televisie en mogen er ook niet naar kijken. Dan stromen immers de meest zondige dingen zomaar de huiskamer binnen...
Precies. De 'gewone' gereformeerden zijn zo ongeveer de meest redelijke christenen...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:51
Verwijderd
Citaat:
**Moonflower** schreef op 12-03-2003 @ 15:52:

Ja, eigenlijk zou je ze allemaal hun leven lang binnen moeten houden zodat ze geen enkele verderfelijke invloed meer krijgen! Geen school, want stel je voor, daar vertellen ze dingen over evolutieleer! Geen muziek, want dat is des duivels! Geen kunst, geen literatuur behalve de bijbel, want alles is slecht!

Wordt toch Amish man.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:54
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 12-03-2003 @ 19:45:
Toen wij ons huis gingen verbouwen moest de TV ook opgeborgen worden. We hebben sindsdien niet meer gekeken, ook al is de verbouwing klaar. Er is echt geen fuck op TV en je wordt er afgestompt van, merkten we. Ik ben blij dat ik niet meer zo'n couch potato ben.

Wat ik wel mis is Discovery.
Daar moet je toch gewoon zelfdiscipline voor hebben... ik vind het belachelijk om de tv eruit te gooien, zo mis je nieuws, goede films en idd discovery ed. Ik kijk misschien 4 uur in de week tv op het moment (Buffy is er niet op ), maar dat wil niet zeggen dat ik de tv niet meer wil... dan mis je ALLES. Dat je af en toe tv kijkt wil niet zeggen dat je een couch potato bent...
En bovendien kun je video's huren
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 19:46
Parlaatje
Parlaatje is offline
bij mij in het dorp wonen ook griffo's (oftewel gereformeerden)
mijn beste vriendin is er 1 van. En ze mag dus WEL tv kijken. Ook programma's over heksen enzo
Sommige willen ze liever niet dat ze zien maar dat zijn hele grove programma's
En nee ze zijn geen nep griffo's
Ze gaan elke zondag naar de kerk dr moeder is ouderling
Oud 24-03-2003, 07:21
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Parlaatje schreef op 22-03-2003 @ 20:46:
bij mij in het dorp wonen ook griffo's (oftewel gereformeerden)
mijn beste vriendin is er 1 van. En ze mag dus WEL tv kijken. Ook programma's over heksen enzo
Sommige willen ze liever niet dat ze zien maar dat zijn hele grove programma's
En nee ze zijn geen nep griffo's
Ze gaan elke zondag naar de kerk dr moeder is ouderling
De is ze niet van de "gereformeerde gezindte", maar gewoon van de gereformeerde kerk! Bij reformatorische kerken zijn er namelijk geen vrouwen in het ambt!

Ik ga ook elke zondag naar de kerk, maar daarvoor hoef je nog niet reformatorisch te zijn! Ik doe ook gewoon een broek aan(ook wel op zondag) en kijk ook gewoon TV, luister muziek!

Wat ik een reformatorisch persoon laatst hoorde zeggen:

je mag op zondag niet op een mountainbike, maar wel op een gewone fiets fietsen! Vaag he!
Oud 24-03-2003, 08:20
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Gereformeerden zijn menschen die nog weten hoe het hoort! Denken ze
Oud 29-03-2003, 13:35
Wiltine
Wiltine is offline
wij zijn gereformeerd en hebben geen tv. is dat erg? we hebben (jaja) wel internet, maar die gebruik ik alleen voor dit, e-mail, msn, en verder niet zo, maarre ik mis de tv helemaal niet hoor...
Oud 31-03-2003, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 22-03-2003 @ 14:51:
Ja, eigenlijk zou je ze allemaal hun leven lang binnen moeten houden zodat ze geen enkele verderfelijke invloed meer krijgen! Geen school, want stel je voor, daar vertellen ze dingen over evolutieleer! Geen muziek, want dat is des duivels! Geen kunst, geen literatuur behalve de bijbel, want alles is slecht!

Wordt toch Amish man.
Dat bedoel ik ook, het is niet meer te vermijden. Daarom is het voor mij nog geen reden dat wanneer ik kinderen heb een tv in huis zet, want r zijn al genoeg slechte dingen te zijn. lekker ganzenborden is toch veel leuker!

btw Amish lijkt me wel wat. maar dan wil k wel graag vrouw bluuven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten