Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2003, 13:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heej,

Ik wil mijn profielwerkstuk VWO N&G over een van de volgende onderwerpen doen maar ik kan niet kiezen
- vaccineren / inenten
- kleurovererving bij katten
- virussen

Wat lijkt jullie het meest geschikte onderwerp. Ik denk dat ik vaccineren het interessantste vind maar die andere twee onderwerpen volgen heel snel daarna. Over alle onderwerpen is wel redelijk veel informatie te vinden dus dat is het probleem niet.

Tips??
Oud 31-03-2003, 13:11
Verwijderd
Ik zou ook zeggen vaccineren.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 14:05
Verwijderd
Virussen is een te breed begrip als je een goed pws wilt hebben en als je het klein neemt zal het een slechte pws worden denk ik.

Kleurovererving kan interessant zijn, maar wat zou je hier later aan hebben? Tenzij je een katternfokker wilt worden. Als dierenarts zul je er ook niet zoveel aan hebben.
Maar het is wel leuk om het in de praktijk te onderzoeken.

Vaccineren is iets waarbij ik me niet kan voor stellen hoe je daar een pws over wilt doen? Er is inderdaad ruime informatie, maar bij een pws gaat het erom dat jeiets onderzoekt of test. Wat zou je bij Vaccineren/inenten moeten testen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 14:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, ik weet ook niet goed wat ik dan moet gaan onderzoeken maar misschien is literatuuronderzoek wel al voldoende. Ik wil graag het principe van vaccineren aan bod laten komen en meningen voor en tegen het vaccineren belichten.
Ik wil na het VWO biomedische wetenschappen gaan studeren dus aan kleurovererving heb ik niet zo veel maar ik vind erfelijkheid wel leuk. Virussen is idd erg breed. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet verkleinen. Ik wil mijn PWS graag over een (para)medisch onderwerp maken omdat ik daar erg geintereseerd in ben en dat lijkt me toch handig als je er 80 uur aan bezig bent.
Oud 31-03-2003, 15:19
Verwijderd
Misschien kun je kijken of virussen erfelijk kunnen zijn?

Als het goed is moet je met een natuur profiel echt iets onderzoeken, niet alleen literatuur raadplegen. Zoiets kan wel in een maatschappij profiel(happy me ), al kan ik natuurlijk fout zitten.

Ik weet niet hoe het bij jullie op school is, maar bij ons mag/moet(ben ik niet helemaal zeker van) naast het startvak ook een extravak er bij in betrekken. Dat mag een vak uit een ander profiel zijn of zelfs een vak wat je zelf helemaal niet hebt.
Ik zou eerst nagaan of dit bij jullie ook het geval is. Daarna, als het is toegestaan, kun je kijken wat voor combinatie voor een interessant onderwerp kan zorgen.

Ik weet zo snel even niet wat ik me bij die studie voor me moet hebben, maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar de medische stand van zaken in bijvoorbeeld Afrika(combi met Aardrijkskunde), de geschiedenis van een bepaalde tak van medische wetenschap(combi met geschiedenis) zoals Chirurgie ofzo.

Zo zie je maar, als het is toegestaan kun je kiezen uit een erg breed scala van onderwerpen. Kijk gewoon wat je leuk lijkt.

Sowieso lijkt het me sterk dat het niet is toegestaan om andere vakkken erbij te betrekken, en anders doe je het gewoon na overleg met je docent. Onofficiël kun je wel een vak er bij betrekken als de docent het goedkeurt.

Oef, nooit gedacht dat IK ooit zoveel over school zou typen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 15:21
Snufje
Snufje is offline
Ik zou als ik jou was die kleurovererving niet op katten doen, maar op makkelijkere dieren, zoals fruitvliegjes die veel in de genetica worden gebruikt. Die hebben enorm veel voordelen, zijn makkelijk te fokken, er zijn veel variaties in en er vallen meerdere dingen aan 1 kruising te onderzoeken..

Ik heb mijn profielwerkstuk over de genetica met betrekking tot de genetica gedaan, met behulp van fruitvliegjes, dus als je dar meer over wilt weten, kun je altijd even mailen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 15:35
Thomas
Thomas is offline
Vaccineren is een leuk en actueel onderwerp, maar virussen wat dat betreft ook. Ik zou uit deze twee kiezen, maar als je kiest voor virussen dan moet je wel een duidelijke vraagstelling hebben die je onderwerp goed afbakent.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 15:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik zou als ik jou was die kleurovererving niet op katten doen, maar op makkelijkere dieren, zoals fruitvliegjes die veel in de genetica worden gebruikt. Die hebben enorm veel voordelen, zijn makkelijk te fokken, er zijn veel variaties in en er vallen meerdere dingen aan 1 kruising te onderzoeken..
Ik wou juist voor katten kiezen omdat mijn tante katten heeft gefokt en dan wou ik haar stambomen als basis nemen en daaruit kleurovererving uitzoeken. Dat met die fruitvliegjes lijkt me ook wel leuk maar mocht jij dan echt van die beestjes gaan kruisen op school zodat je ook nakomelingen kreeg? Ik weet namelijk niet of dat bij mij op school mag.

Citaat:
Sowieso lijkt het me sterk dat het niet is toegestaan om andere vakkken erbij te betrekken, en anders doe je het gewoon na overleg met je docent. Onofficiël kun je wel een vak er bij betrekken als de docent het goedkeurt.
Je mag er ook andere vakken bij betrekken maar geen vakken die je zelf niet hebt. Wel vakken zoals anw. Dat was ik met vaccineren ook van plan om te combineren met anw, godsdienst of maatschappijleer.
Oud 31-03-2003, 15:58
lucy48
lucy48 is offline
Ik vind ze eigenlijk allemaal niet zo origineel, met een origineel onderwerp krijg je algauw veel punten
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-03-2003 @ 16:51:
Ik wou juist voor katten kiezen omdat mijn tante katten heeft gefokt en dan wou ik haar stambomen als basis nemen en daaruit kleurovererving uitzoeken.
Kijk, dat wist ik dan even niet. Op die manier zou het eventueel kunnen. Je hebt zo veel informatie. Overleg het met een docent zou ik zeggen. Op deze manier kan dat onderwerp redelijk groot worden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:40
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-03-2003 @ 16:51:
Ik wou juist voor katten kiezen omdat mijn tante katten heeft gefokt en dan wou ik haar stambomen als basis nemen en daaruit kleurovererving uitzoeken. Dat met die fruitvliegjes lijkt me ook wel leuk maar mocht jij dan echt van die beestjes gaan kruisen op school zodat je ook nakomelingen kreeg? Ik weet namelijk niet of dat bij mij op school mag.

Inderdaad, je kan dat wel met behulp van haar stambomen uit gaan zoeken. Maar dit lijkt me een erg klein punt waarop je dan je onderzoek bazeerd.. Je kan dan evt. ook naar ziektes kijken misschien die zijn overgeerfd?

Ik heb dus met fruitvliegjes gewerkt. Ik mocht dit gewoon op school uitvoeren, de middelen die ik nodig had zijn ook door school besteld / betaald. Ik heb de vliegjes ook door een vakanti emee naar huis genomen, en ging 1 weekend daarvan naar londen, en toen ik terug kwam was de helft dood het was te warm geworden op mijn kamer

Maar een onderzoek met fruitvliegjes is best goed te doen, als je de juiste middelen er maar voor hebt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:41
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 31-03-2003 @ 16:58:
Ik vind ze eigenlijk allemaal niet zo origineel, met een origineel onderwerp krijg je algauw veel punten
Mijne was ook niet erg origineel, maar ik had het de meeste punten van het VWO biologie iig.. (kan ook wel van het hele vwo zijn) Ik had 35 van de 36 punten ofzoiets.. Ik miste d'r iig 1.. Wat als cijfer uit zou komen op een 9.8... (jammer dat je d'r alleen maar een goed voor krijgt )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten