Advertentie | |
|
![]() |
|
Er is een intel Raid kaart voor vier SATA drivers.. (niet dat je'm kan vinden op die hopeloze intel-site, maarja).. Heel leuk ding, ook nog redelijk betaalbaar als je het vergelijkt met een scsi raid kaart.. 64 mb on board..
Maar eigenlijk zoek ik een controllertje wat sata drives aankan (eventueel met vertaling), waar ook cdroms, en dergelijke op kunnen.. voor in de server.. als er eens financien zijn, en een uitbreiding van de schijven, dan kan die andere er eventueel in..
||
Citaat:
Maar zodra de drives er zijn kun je deze gewoon op je Serial ATA ingang aansluiten hoor, geen speciaal kaartje nodig oid.
||
![]() |
Citaat:
Begrijp ik je verkeerd Enlightenment? Sata is een 7 aders aansluiting en een ata (gewoon ide) is een 70 pins aansluiting. Hoe wil je deze gewoon op sata aansluiten? Zover ik weet zijn converters maar dit hou wel in dat je niet de max snelheid haalt. Nu is dit natuurlijk bij een cdrom speler niet nodig. Nu ben ik alleen ff kwijt waar ik hem gevonden had maar als ik het weer vind zal ik de link wel weer ff posten. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Hij zei: Citaat:
Maar SATA/300 staat ook voor de deur en zal begin 2004 wel doorbreken denk ik, SATA zal zachtjes overgeslagen worden door de meeste fabrikanten, vooral CD/DVD drives. En voor de hardeschijven is het een welkome nieuwe feature, waardoor dankzij marketing de prijs van een HDD weer wat hoger gelegd kan worden.
||
Citaat:
Maxtor heeft trouwens een zeer goed presterende Serial ATA schijf aangekondigd: http://www.tweakers.net/nieuws/26151/
||
![]() |
hey,
Waarom serial ATA gebruiken als er al iets is wat sneller en al ondersteund en makkelijker is...namelijk Firewire...waarschijnlijk wordt serial ATA alleen gebruikt omdat Apple de rechten heeft en dat Intel of wie dat ook liever alles in eigen handen wil hebben.... Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
In dat geval zou je ook usb2.0 kunnen gebruiken maar zo lang dat er niet geboot kan worden van usb en of firewire zal het nooit iets worden.
Zoals ik al eerder gezegd heb wordt op dit moment ook niet alle sata controllers als boot device ondersteunt. Maar hoe dan ook als de chip fabrikanten en software schrijvers het niet toelaten zullen wij alleen ata en met het oog op de toekomst sata ondersteund krijgen. Dus het is heel leuk te kijken wat er allemaal misschien beter is zolang dat de programmeurs het niet toelaten wij geen keuze hebben/. Tenzij dat iemand ff de software schrijft voor de boot. |
![]() |
|
Rounded cables hebben last van interferentie (overspraak) yep, echter zo erg is het allemaal niet, kan prima gebruikt worden.
Over Firewire, IEEE1394 is 400Mbps en IEEE1394B is 800Mbps. Voordeel van de B-versie is ook dat de lengte van de kabel tot 100 meter mogelijk wordt, hetzelfde als UTP ethernet bekabeling. Het grootste nadeel van firewire is dat deze onderhevig is aan royalties; fabrikanten kunnen deze technologie niet gratis implementeren, zoals wel het geval is met USB en ATA. Zelf zie ik veel meer toekomst voor USB als royalty-vrije standaard voor externe devices, en SATA voor hoge-snelheids interface specifiek geschikt voor interne devices. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen. USB kan al vanaf de Pentium II generatie van geboot worden. Sommige oude mobo's hebben hiervoor echter wel een BIOS update nodig. Maar het principe van USB booting is al lang geïmplementeerd. Interne USB devices is dus ook een mogelijkheid, maar USB vind ik typisch een interface voor externe devices, gezien deze de device ook van stroom voorziet.
||
Citaat:
En USB 2.0 heeft met 480Mbps een ruime winst in bandbreedte t.o.v. USB 1.1 met slechts 12MBps. ATA bestaat hedendaags in ATA/100 en ATA/133, met respectievelijk 100MB en 133MB aan bandbreedte. Ruim 2 keer zoveel als USB 2.0 met 480Mbps (=50MB/s)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
gaming pc twinkebel | 10 | 16-01-2011 17:17 | |
Software & Hardware |
(Welke) nieuwe harde schijf? Vinniebar | 4 | 06-10-2008 20:34 | |
Software & Hardware |