Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2003, 09:21
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Wat vinden jullie van de nieuwe (tenminste daar ziet het naar uit) standaard van de IDE bus? Het overdrachtskabeltje (7 aders) is in elk geval veel dunner dan die brede grijze (40 tot 80 aders). Hij haalt in theorie 150mb/s en de opvolger schijnt zelfs een piek van 300mb/s te hebben!
Oud 28-03-2003, 13:13
Verwijderd
Ja, maar daar heb je voor huis, tuin en keukengebruik dus niks aan. Zelfs veel tweakers hebben thuis geen schijfarray die meer dan 150Mb/s constant zal opleveren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:40
unpopular
unpopular is offline
Sata werkt op zich goed alleen heb je weer het probleem dat niet alle os het ondersteunen bijv. als ik win98 en winxp pro wil installeren herkend hij mijn controller niet dus moet je weer allemaal moeilijk doen om dat alles weer aan de praat te krijgen.

( Bij Longhorn alfa 4007 wordt hij al wel herkend. )

Dus ja het is sneller dan de huidige hdd maar of het nu echt makkelijker is betwijfel ik.

Ik heb z'n Promise FastTrak controllertje (Promise PDC20376)
en ik heb hier in iedergeval dat probleem mee ik weet niet en mag ook aanemen dat niet iedere controller dat heeft.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 18:36
pimomes1987
pimomes1987 is offline
In de reviews staat ook dat SATA vooral voor de toekomst bedoeld is. De huidige ATA is nog ruim snel genoeg
Oud 28-03-2003, 19:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Helaas zijn er nog weinig native SATA controllers en devices. Bijna alles werkt in een ATA -> SATA vertaal modus. Duurt nog wel even tot we echt SATA/150 krijgen dus. En SATA/300 staat al voor de deur (specificatie is afgerond).

Bandbreedte is geeneens een groot voordeel. Ik denk dat je deze vooral moet zoeken in het volgende:
- Geen brede airflow-belemmerende kabels meer
- Hot plug; HDDs aankoppelen en aansluiten terwijl de PC aanstaat. Vooral voor servers erg handig.
- Extra features zoals Tagged Command Queueing waardoor de snelheid in de praktijk wordt vergroot door data efficienter te verzenden.
- Geen Master/Slave jumpers meer
- Geen interferentie meer tussen ATA kabels onderling

Ik zie het een beetje als USB die een vervanging van Serieel en Parallelle poorten was. USB 2 heeft 480Mbps, dus ongeveer 50MB/s theoretisch, ter vergelijking.
Oud 28-03-2003, 20:33
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-03-2003 @ 20:16:
Helaas zijn er nog weinig native SATA controllers en devices. Bijna alles werkt in een ATA -> SATA vertaal modus. Duurt nog wel even tot we echt SATA/150 krijgen dus. En SATA/300 staat al voor de deur (specificatie is afgerond).

Bandbreedte is geeneens een groot voordeel. Ik denk dat je deze vooral moet zoeken in het volgende:
- Geen brede airflow-belemmerende kabels meer
- Hot plug; HDDs aankoppelen en aansluiten terwijl de PC aanstaat. Vooral voor servers erg handig.
- Extra features zoals Tagged Command Queueing waardoor de snelheid in de praktijk wordt vergroot door data efficienter te verzenden.
- Geen Master/Slave jumpers meer
- Geen interferentie meer tussen ATA kabels onderling

Ik zie het een beetje als USB die een vervanging van Serieel en Parallelle poorten was. USB 2 heeft 480Mbps, dus ongeveer 50MB/s theoretisch, ter vergelijking.
Volledig mee eens heldere uiteenzetting van de feiten
Oud 29-03-2003, 00:48
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Er is een intel Raid kaart voor vier SATA drivers.. (niet dat je'm kan vinden op die hopeloze intel-site, maarja).. Heel leuk ding, ook nog redelijk betaalbaar als je het vergelijkt met een scsi raid kaart.. 64 mb on board..

Maar eigenlijk zoek ik een controllertje wat sata drives aankan (eventueel met vertaling), waar ook cdroms, en dergelijke op kunnen.. voor in de server.. als er eens financien zijn, en een uitbreiding van de schijven, dan kan die andere er eventueel in..
Oud 29-03-2003, 02:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 29-03-2003 @ 01:48:
Maar eigenlijk zoek ik een controllertje wat sata drives aankan (eventueel met vertaling), waar ook cdroms, en dergelijke op kunnen.. voor in de server.. als er eens financien zijn, en een uitbreiding van de schijven, dan kan die andere er eventueel in..
Ik heb nog geen CD/DVD ROM gezien die gebruik maakte van een Serial ATA aansluiting, en ik vrees dat dat ook nog wel even zal duren, vooral omdat het marketingtechnisch weinig interessant is en qua bandbreedte onnodig is.

Maar zodra de drives er zijn kun je deze gewoon op je Serial ATA ingang aansluiten hoor, geen speciaal kaartje nodig oid.
Oud 30-03-2003, 17:06
tommiegun
tommiegun is offline
Yo Pim
Greetz Thomas jeweetwel nijmegen
Oud 30-03-2003, 22:00
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-03-2003 @ 03:37:

Maar zodra de drives er zijn kun je deze gewoon op je Serial ATA ingang aansluiten hoor, geen speciaal kaartje nodig oid.
????
Begrijp ik je verkeerd Enlightenment?

Sata is een 7 aders aansluiting en een ata (gewoon ide) is een 70 pins aansluiting. Hoe wil je deze gewoon op sata aansluiten?

Zover ik weet zijn converters maar dit hou wel in dat je niet de max snelheid haalt. Nu is dit natuurlijk bij een cdrom speler niet nodig.
Nu ben ik alleen ff kwijt waar ik hem gevonden had maar als ik het weer vind zal ik de link wel weer ff posten.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 01:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 30-03-2003 @ 23:00:
????
Begrijp ik je verkeerd Enlightenment?

Sata is een 7 aders aansluiting en een ata (gewoon ide) is een 70 pins aansluiting. Hoe wil je deze gewoon op sata aansluiten?

Zover ik weet zijn converters maar dit hou wel in dat je niet de max snelheid haalt. Nu is dit natuurlijk bij een cdrom speler niet nodig.
Nu ben ik alleen ff kwijt waar ik hem gevonden had maar als ik het weer vind zal ik de link wel weer ff posten.
Ja je begrijpt me verkeerd.

Hij zei:
Citaat:
Maar eigenlijk zoek ik een controllertje wat sata drives aankan (eventueel met vertaling), waar ook cdroms, en dergelijke op kunnen..
En ik bedoelde te zeggen dat je bestaande Serial ATA kaartjes of aansluitingen op je moederbord ook gewoon kunt gebruiken voor SATA CD-ROMs e.d., daar hoef je geen apart/nieuw SATA controller voor te kopen.

Maar SATA/300 staat ook voor de deur en zal begin 2004 wel doorbreken denk ik, SATA zal zachtjes overgeslagen worden door de meeste fabrikanten, vooral CD/DVD drives. En voor de hardeschijven is het een welkome nieuwe feature, waardoor dankzij marketing de prijs van een HDD weer wat hoger gelegd kan worden.
Oud 31-03-2003, 09:39
unpopular
unpopular is offline
nee idd dan begrijp ik je verkeerd

Maar voor als nog er zijn nu al converters om een ata cdrom naar sata te schakelen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 09:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 31-03-2003 @ 10:39:
nee idd dan begrijp ik je verkeerd

Maar voor als nog er zijn nu al converters om een ata cdrom naar sata te schakelen
Ja maar als die even duur zijn als de drive zelf schiet je daar ook niets mee op, kun je beter rounded ATA kabels kopen.

Maxtor heeft trouwens een zeer goed presterende Serial ATA schijf aangekondigd:

http://www.tweakers.net/nieuws/26151/
Oud 31-03-2003, 09:58
unpopular
unpopular is offline
Ik had het gelezen ja.
Maar het nadeel van round cables is dat ze meer data verlies hebben omdat ze veel gevoeliger zijn dan de gewone kabels

(
ik heb ze zelf ook want ze zijn veel mooier in een openkast
)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 16:04
Sublime85
Sublime85 is offline
hey,

Waarom serial ATA gebruiken als er al iets is wat sneller en al ondersteund en makkelijker is...namelijk Firewire...waarschijnlijk wordt serial ATA alleen gebruikt omdat Apple de rechten heeft en dat Intel of wie dat ook liever alles in eigen handen wil hebben....

Citaat:
In principe zou hot-swapping mogelijk moeten zijn maar dit wordt (nog) niet ondersteund door de chipsets. Met Firewire (IEEE 1394B) zijn al bandbreedtes mogelijk tot 3,2 Gbits per seconde en deze aansluiting ondersteunt wel hot-swapping en ook nog eens daisy-chaining.
greetz
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 16:33
unpopular
unpopular is offline
In dat geval zou je ook usb2.0 kunnen gebruiken maar zo lang dat er niet geboot kan worden van usb en of firewire zal het nooit iets worden.
Zoals ik al eerder gezegd heb wordt op dit moment ook niet alle sata controllers als boot device ondersteunt.

Maar hoe dan ook als de chip fabrikanten en software schrijvers het niet toelaten zullen wij alleen ata en met het oog op de toekomst sata ondersteund krijgen.

Dus het is heel leuk te kijken wat er allemaal misschien beter is zolang dat de programmeurs het niet toelaten wij geen keuze hebben/.

Tenzij dat iemand ff de software schrijft voor de boot.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Rounded cables hebben last van interferentie (overspraak) yep, echter zo erg is het allemaal niet, kan prima gebruikt worden.

Over Firewire, IEEE1394 is 400Mbps en IEEE1394B is 800Mbps. Voordeel van de B-versie is ook dat de lengte van de kabel tot 100 meter mogelijk wordt, hetzelfde als UTP ethernet bekabeling.

Het grootste nadeel van firewire is dat deze onderhevig is aan royalties; fabrikanten kunnen deze technologie niet gratis implementeren, zoals wel het geval is met USB en ATA.

Zelf zie ik veel meer toekomst voor USB als royalty-vrije standaard voor externe devices, en SATA voor hoge-snelheids interface specifiek geschikt voor interne devices. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen.

USB kan al vanaf de Pentium II generatie van geboot worden. Sommige oude mobo's hebben hiervoor echter wel een BIOS update nodig. Maar het principe van USB booting is al lang geïmplementeerd. Interne USB devices is dus ook een mogelijkheid, maar USB vind ik typisch een interface voor externe devices, gezien deze de device ook van stroom voorziet.
Oud 31-03-2003, 17:49
unpopular
unpopular is offline
Maar is het niet zo dat alleen usb 1.0 geboot kan worden met de huidige usb2.0 kan toch nog niet geboot worden.

Want alleen usb 2.0 heeft een ruime snelheids winst ten opzichten van ata.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 18:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 31-03-2003 @ 18:49:
Maar is het niet zo dat alleen usb 1.0 geboot kan worden met de huidige usb2.0 kan toch nog niet geboot worden.

Want alleen usb 2.0 heeft een ruime snelheids winst ten opzichten van ata.
USB 1.1 (niet 1.0) en 2.0 zijn bootable, mits het BIOS dit ondersteunt. USB 2.0 is backwards compatible met 1.1, net als Firewire IEEE1394B met IEEE1394.

En USB 2.0 heeft met 480Mbps een ruime winst in bandbreedte t.o.v. USB 1.1 met slechts 12MBps. ATA bestaat hedendaags in ATA/100 en ATA/133, met respectievelijk 100MB en 133MB aan bandbreedte. Ruim 2 keer zoveel als USB 2.0 met 480Mbps (=50MB/s)
Reageren

Regels voor berichten