Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2003, 22:57
Wilmy
Wilmy is offline
Hai!

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met dergelijke dingen, maar nu is mijn nichtje depressief, huilbuien, overgeven, dus afvallen, nergens tegenkunnen, kan bijv. niet tegen oorlogsgeweld op tv, ook heel moe, dromen over dat mensen haar willen vermoorden etc., bang dat ze zichzelf wat aandoet, wil niet alleen zijn, naja, de hele reutemeteut.

Maar nu wil ik haar dus een kaart sturen, ga nog maar even niet naar haar toe, of moet ik dat juist wel doen? Naja, wil dus kaart sturen, maar weet niet wat voor kaart, en wat ik er op moet zetten. Heb echt geen idee, jullie misschien? Vinden mensen het dan wel leuk om een kaart te krijgen? Ik ben gewoon bang dat ik er iets verkeerds op zet en dat ze dan nog dieper in de put raakt.

Ben ook bang dat als ik naar haar toe ga, dat ze dan helemaal moedeloos wordt, omdat het met mij wel goed gaat. En ook bang dat ik bijv. mee ga huilen of iets verkeerds zeg. Ik ben even oud als haar, heb op dezelfde basisschool gezeten en we zijn nichtjes, dus erg vergelijkbaar, drom zeg ik dat van dat ze van mij moedeloos zou worden. Ik zit ook in eindexamenjaar vwo, ga leuke dingen doen, ben zelfstandiger dan haar, etc. etc.

Hoop op jullie hulp, xxx Wilmy
Oud 25-03-2003, 23:46
Verwijderd
Stuur een kaart zonder tekst. De grootste dooddoener vind ik nog altijd: "kop op! er komen betere tijden!"
Voor een depressief persoon is dit een nutteloze kreet.

Ik hou niet zo van lange verhalen in een 'opbeurende kaart' omdat het er altijd op neerkomt dat mensen niet willen zien dat je verdriet hebt en dus loze kreten gaan uiten. (Maar dat is persoonlijk)

Misschien is alleen je naam in de kaart genoeg....

(of stuur een kaart met de tekst "Beterschap." En ja, dat is flauw.)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:07
Verwijderd
ik zou toch naar haar toegaan.. ze kan een kaart toch verkeerd opvatten. dat je haar niet meer wilt zien..

ik zou haar geowon laten zien dat zij ook een leuk leven kan hebben, en verder gewoon volhouden.. meeste mensen komen uit de depressie, en dan is ze heel blij dat je haar niet heb laten vallen..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:42
ananas15
ananas15 is offline
Hey meis,
ik herken die situatie precies, mijn allerbeste vriendin is ook depri sinds een maand of 3/4. Ga gewoon naar haar toe, laat haar gewoon vertellen en maak lol. Dan denkt ze er even niet aan. Dat heb ik ook bij mijn vriendin, de eerste 1/2 maanden mocht ik niet komen, maar ik miste haar ontzettend, ik allemaal kaarten en brieven schrijven... ik schreef er gewoon in wat ik had meegemaakt en onderaan dat ik haar heel veel sterkte wenstte en dat soort dingen. Ik hoorde naderhand dat ze altijd even vrolijk werd als ze een brief kreeg (of kaart). Dus gewoon schrijven, op bezoek gaan, malen desnoods en laten zien dat je van haar houdt!

-x- Me
Oud 26-03-2003, 10:31
pienie
hmmmm, kzou gewoon een leuke vage kaart met verkleedde hondjes ofzo sturen en vraag haar of ze het leuk zou vinden als je eens langs zou komen...
kzou idd geen beterschaps kaart oid toesturen, dat staat weer zo lullig...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:14
Verwijderd
Ik denk dat je er niet teveel op hoeft te zetten eigenlijk.. Misschien kun je gewoon helemaal eerlijk tegen haar zijn..

(Ik weet niet zo goed wat ik op dit kaartje moet schrijven, maar ik wil je laten weten dat ik aan je denk. Misschien zou ik eens langs kunnen komen, maar alleen als jij dat wil. Laat het me maar weten)

Zoiets dergelijks, ik zeg maar wat. Je kan het op twee manieren bekijken natuurlijk. Ze kan het niet leuk vinden hoe goed het met jou gaat en daar moedeloos van worden, of ze kan het gewoon prettig vinden dat je iets van je laat horen en dat je er voor haar bent. Het kan beide kanten opgaan denk ik, maar dat kun je van te voren moeilijk ruiken.

Misschien er gewoon open met haar over praten, wie weet maakt dat het makkelijker. Ja, ik ken je nicht niet en weet dus niet hoe zij op bepaalde dingen reageert, dus is het moeilijk te zeggen. Je zou mensen in haar dichte omgeving kunnen vragen wat zij denken, zij kennen haar waarschijnlijk het beste en kunnen dat misschien wél inschatten.

Ik persoonlijk zou het in ieder geval altijd prettig vinden om te weten dat iemand er voor me is, en alleen maar blij zijn voor diegene dat het met hem/haar wel goed gaat. Maar dat ben ik, dus ja..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:29
kleinedraak
Iets leuk wat een lief vriendinnetje naar me schreef(*zoekt*)
*In deze donkere dagen, van pijn en verdriet, wil ik je even zeggen, ik vergeet je niet!
*Nooit de moed op geven, al is het zwaar, de kracht over verder te leven, zeker met asl voor elkaar!
*Dear.....
Why are you siad, o my dear don't feel bad. If you feel down and have no one around..
Think about me and all your friends, Think about all the happy things in life, Think about a blue bird singing song, listen to happy music and sing along, get better be happy and let your life be a ray of sunshine. Welness, yours................
*en de laatste: Ooit zal ook voor jou de zon gaan schijnen en zal de wind alles weglaten waaien. Tot die tijd sta ik altijd voor je klaar!
Nja kijk maar wat je ermee doet heel veel sterkte igg en laat ffe horen wat je ervan vind *kuzz* Es
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 14:29
C'est moi
C'est moi is offline
kaart sturen en erop zetten

"na regen komt ook voor jou zonnenschijn"

groetejs chretienne
Oud 26-03-2003, 14:31
Verwijderd
Ligt ook aan je relatie met haar...misschien een gedichtje of alleen iets liefs of alleen je naam ofzo, net wat jezelf prettig vindt. Als je wel naar haar toe gaat (misschien vindt ze dat juist wel heel fijn) zou je haar ook kunnen zeggen dat je bang bent iets verkeerds te zeggen, praat er over met haar, het is geen porseleinen beeldje ook al is ze depressief. En meehuilen, is dat erg? Als je mee moet huilen trek je het je kennelijk aan en is het alleen maar goed dat te uiten, zeker voor jezelf. En ze zal echt niet de hele dag huilen ed, denk ik.

Verder weet ik van een vriendin van mij die op dit moment opgenomen is dat ze juist heel graag dingen uit het 'gewone leven' wil horen, om er een beetje bij te blijven ed. Misschien heeft jouw nichtje dat ook wel, dat weet ik natuurlijk niet. Daarom is het, denk ik, handig om er met haar over te praten. Ieder mens is verschillend en zij weet denk ik het beste wat zij fijn vindt ed.

Succes! En het is al lief dat je aan haar denkt, laat haar weten dat je aan haar denkt, ik denk dat ze dat wel op prijs zal stellen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:54
Miss Helena
Miss Helena is offline
Heej, tis idd heel moeilijk om iets op n kaartje te zetten... Je wilt zoveel zeggen, maar je weet eigenlijk niet pcies wat, en je weet niet hoe... Laat haar weten dat je aan haar denkt, ik denk dat dat al heel veel kan betekenen voor iemand. Succes xxx
Oud 26-03-2003, 16:08
Verwijderd
Mijn vriendin is ook depressief, ze vindt het wel altijd heel fijn als ik kom, maar omdat het best wel erg werd moest ze van haar psychiater een tijdje naar een tehuis. We hadden het er al lang met elkaar over gehad en over dat we wel contact wilden blijven houden. Ik was ook van plan om kaarten te sturen waarop ik gewoon alles vertelde wat er gebeurd was, en lieve / grappige / ontroerende tekstjes er op te zetten. Later ging het toch niet meer door omdat haar ouders zeiden dat het erger zou worden als ze daar heen zou gaan. Dat snapte ik ook niet helemaal want ze had zelf al helemaal de keuze gemaakt dat ze wel wilde, maar ja...

Ik ga niet zeggen dat je gewoon moet schrijven wat in je opkomt want ik weet dat er op zo´n moment helemaal niets in je opkomt.
Gewoon proberen vrolijk te blijven en bijvoorbeeld iets grappigs dat je pas hebt meegemaakt op te schrijven.
Sterkte enzo is niet zo handig denk ik.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 17:31
Medea
Medea is offline
Ik heb toen ik zelf heel erg down was eens een mail gekregen met de tekst:

Geluk, zo ongelooflijk broos en teer, geluk, het doet bijwijlen zeer, maar het houdt je in zijn zachte tover en dat gaat nooit meer over.

Dat vond ik wel heel lief
Het leukste vond ik wel 'Groetjes en een dikke knuffel'
't Was dan ook van een heel speciaal iemand...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 19:30
Wilmy
Wilmy is offline
Hai!

He, allemaal hartstikke bedankt voor de reacties! Ik vind die spreuken ook echt hartstikke lief enzo, zou het ook fijn vinden om die zelf te krijgen. Maar ik heb niet echt een vriendinnenband met haar, dus moeilijk om dat te schrijven. Ze is namelijk nog al 'nuchter' ingesteld, misschien vindt ze het wel heel raar.

Ik heb besloten dat ik gewoon langs ga, een vriendin van mij is gister ook geweest, en toen praatte ze gewoon enzo, over van alles, dus ga ook maar gewoon denk ik! Zie er wel tegenop, maar ik ga gewoon, probeer zo normaal mogelijk te doen, en vrolijk ofzo... En ik koop gewoon wat voor haar, en doe er een kaart bij denk ik......misschien toch met een paar spreuken.....

Wish me good luck......

xxx Wilmy
Oud 28-03-2003, 16:31
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Wilmy schreef op 26-03-2003 @ 20:30:

Wish me good luck......

xxx Wilmy
good luck
nee, maar ff serieus!! ik vind het veel beter dat je toch hebt besloten langs te gaan, ze zal het vast waarderen
*en nu gaat wendy van het forum af en haar economie leren*
Oud 29-03-2003, 15:02
Verwijderd
precies, gewoon langs gaan!
toen ik in de kliniek zat vond ik het super fijn als iemand langs kwam, ik miste iedereen zo! en bovendien, iemand die depressief is kan echt nog wel normaal reageren enzo, het blijft dezelfde persoon! en idd, ik wou heel graag weten hoe het "gewone"leven verder ging. wie er op wie verliefd was op school en welke leraar wat had geflikt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 15:37
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Bij de Expo heb je van die leuke kaarten met mooie teksten erop. Ofwel: Jatwerk uit iemand anders zijn/haar gedachten.

Hm, gelukkig had ik dat er niet voor over omdat ik de godverdomse bui al aardig zag hangen. Klote wijf.
Oud 29-03-2003, 21:20
Wilmy
Wilmy is offline
Hai, ben gelukkig geweest! En het viel echt hartstikke mee! Deze week ging het ook gelukkig weer wat beter, ze was 12 kilo afgevallen, weegt nu dus nog maar 48 kilo, griezelig mager! Ze had ook van die blauwe plekken op haar armen van het infuus, ze heeft namelijk ook nog een week in het ziekenhuis gelegen omdat ze allemaal moest overgeven, en ze droogde dus bijna uit. Kon er voor de rest weinig aan merken gelukkig. Wel staren, en onrustig, bijwerkingen van de medicijnen ook enzo.

xxx Wilmy
Oud 30-03-2003, 12:25
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Wilmy schreef op 29-03-2003 @ 22:20:
Hai, ben gelukkig geweest! En het viel echt hartstikke mee! Deze week ging het ook gelukkig weer wat beter, ze was 12 kilo afgevallen, weegt nu dus nog maar 48 kilo, griezelig mager! Ze had ook van die blauwe plekken op haar armen van het infuus, ze heeft namelijk ook nog een week in het ziekenhuis gelegen omdat ze allemaal moest overgeven, en ze droogde dus bijna uit. Kon er voor de rest weinig aan merken gelukkig. Wel staren, en onrustig, bijwerkingen van de medicijnen ook enzo.

xxx Wilmy
ben blij dat het je allemaal is meegevallen!!
had je nog een kaart meegenomen, en er een tekst op gezet??
want dat was je eigenlijke vraag toch? van wat je daar nou opzet? wat heb je er nou eigenlijk opgezet?? (wendy = nieuwsgierig )
Oud 31-03-2003, 18:00
Wilmy
Wilmy is offline
Hai, nee, heb toch maar geen kaart meegenomen. Ik dacht i.p.v. te gaan zegmaar een kaart te sturen. Maar vind het toch wel zinvol al die tips, want misschien moet ik ooit nog wel eens zo'n kaart sturen, toch handig!

xxx Wilmy
Oud 31-03-2003, 18:11
fil
fil is offline
De echte die hard depressievelingen kunnen alles wat je zegt en doet omvormen tot iets negatiefs, dus wat dat betreft maakt het geen flikker uit wat je op die kaart zet.

Het beste wat je met een depressief iemand kunt doen is hem/haar meeslepen en iets gaan doen. Maakt niet uit wat. Want wat niet de bedoeling is, is dat zo'n figuur alsmaar in bedje blijft liggen met als motto "daar heb ik geen zin in".

Neem je nicht dus mee en bezoek een dagje Madurodam, ga eens in het bos met haar wandelen, een stukje fietsen door de duinen. En zet er een klein beetje dwang achter, want ze zal er hoogstwaarschijnlijk toch geen zin in hebben, maar het is belangrijk dat ze uit dr bedje gehouden wordt.

Genoeg over dit luxeprobleem. Doei! fil
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 19:31
Pletterprater
Pletterprater is offline
Tekstquoten voor het kaartje:

Kop op... of der af

Nee, kan nooit een goede zijn

Achter de wolken schijnt de zon (hoop dat je van zon houd )

Ow... less net dat het niet meer nodig is , goezo
Oud 31-03-2003, 20:52
SomeDay
SomeDay is offline
wat kut voor je
kheb het met mijn zus gehad die is al 4 jaar depressief en heeft ook al zo lang anorexia, ze heeft ook 5 maanden lang in het ziekhuis gelegen waarvan de grootste tijd aan de sonde
maar in ieder geval zeg gewoon dat je er voor haar bent en steun haar en geef der weer een beetje moet, open haar ogen voor de mooie dingen in het leven
echt veel kan je niet, mara het feit alleen al dat je er bent en dat ze er niet alleen voor staat doet al veel
heel veel sterkte
Reageren

Regels voor berichten