Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2003, 01:14
JohnE
JohnE is offline
Kan iemand mij vertellen wat H2O nou is? Een oxidator of een reductor en wanneer reageert het als een oxidator/reductor?

En wanneer reageert H+ en O2, H2O2 als oxidator?

En wanneer is een redoxreactie een evenwichtsreactie? Alleen bij halfreacties toch?

En hoe zit het met negative pool en positieve pool? Hoe kan je zien welke de pos/neg pool is?

En als de pool negatief is wat is de elektrode zelf dan?

Vind het allemaal maar een beetje vaagjes.

Bedankt !!!

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 08:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2003, 07:20
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
JohnE schreef op 04-04-2003 @ 02:14:
Kan iemand mij vertellen wat H2O nou is? Een oxidator of een reductor en wanneer reageert het als een oxidator/reductor?

Beide. De rest weet ik eve niet.
Oud 04-04-2003, 09:27
jpvg
jpvg is offline
Hmm ik zou je wel willen helpen, maar redox reacties zijn uit het eindexamen gegooit voor HAVO. Dus ik weet het eigenlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 09:37
JohnE
JohnE is offline
Citaat:
jpvg schreef op 04-04-2003 @ 10:27:
Hmm ik zou je wel willen helpen, maar redox reacties zijn uit het eindexamen gegooit voor HAVO. Dus ik weet het eigenlijk ook niet
Hoe bedoel je?
Lijkt me sterk dat ze niks op examen hierover vragen.

En ik heb er ook een tentamen over dus moet het toch weten.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 09:46
jpvg
jpvg is offline
Als je dit jaar HAVO 5 doet zijn Redox reacties uit het examen gegooit. We hebben dat hele hoofstuk niet gedaan.

In de oneindige wijsheid van onze regering hebben ze 2 jaar (dit jaar en vorig jaar) een stukje makkelijker gemaakt. Vorig was er niks over zuren en basen in het examen, dit jaar is redox reacties eruit gehaald.

Zelfde bij wiskunde. Chiniometry (ofzoiets) is er ook uit gegooit.
Oud 04-04-2003, 09:54
Verwijderd
Citaat:
JohnE schreef op 04-04-2003 @ 02:14:

En wanneer reageert H+ en O2, H2O2 als oxidator?
H2O is zowel reductor als oxidator. Dus het reageert als reductor als het bij een sterkere oxidator wordt gevoegd
volgens: 2H2O --> O2 + 4H+ + 4e-
Het reageert als oxidator als het bij een sterkere reductor wordt gevoegd volgens:
2H2O + 2e- --> H2 + 2OH-

Citaat:

En wanneer is een redoxreactie een evenwichtsreactie? Alleen bij halfreacties toch?

In je binas zie je evenwichtspijltjes staan, maar dat wil niet zeggen dat die reacties evenwichtsreacties zijn!!!
ze kunnen beide kanten op verlopen, maar dat is afhankelijk van de toegevoegde red/ox.
Citaat:

En als de pool negatief is wat is de elektrode zelf dan?
als de pool negatief is, heeft hij elektronen teveel en moet hij ze kwijt. dat is dus een reductor

Redoxreacties staan iig niet in het examenprogramma van dit jaar.
kijk maar bovenaan deze site
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:17
JohnE
JohnE is offline
Bedankt man. Dus de leraar is me aant flashen. Hij zit erop te hameren dat je redox goed moet kunnen voor examen. Ben gelijk minder gemotiveerd om te leren

Heb je trouwens voor meerdere examen vakken zulke site? Zijn zeer bruikbaar.

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 11:21.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:32
JohnE
JohnE is offline
Als de pool negatief is is de lektrode daarvan dan ook negatief of is die dan juist positief. Want bij mij in het boek wordt niet duidelijk gezegd wat het verschil is tussen pool en elektrode.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:35
Taeke
Taeke is offline
Citaat:
jpvg schreef op 04-04-2003 @ 10:46:
Als je dit jaar HAVO 5 doet zijn Redox reacties uit het examen gegooit. We hebben dat hele hoofstuk niet gedaan.

In de oneindige wijsheid van onze regering hebben ze 2 jaar (dit jaar en vorig jaar) een stukje makkelijker gemaakt. Vorig was er niks over zuren en basen in het examen, dit jaar is redox reacties eruit gehaald.

Zelfde bij wiskunde. Chiniometry (ofzoiets) is er ook uit gegooit.
Goniometrie heet dat .
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:58
Verwijderd
Citaat:
JohnE schreef op 04-04-2003 @ 12:32:
Als de pool negatief is is de lektrode daarvan dan ook negatief of is die dan juist positief. Want bij mij in het boek wordt niet duidelijk gezegd wat het verschil is tussen pool en elektrode.
een pool is de 'uitgang' van een batterij met een bepaalde potentiaal . als je de pool aansluit op een elektrode (geleidend materiaal) krijgt die natuurlijk dezelfde potentiaal.

maar als je leraar er zo zeker van is dat je het goed moet kennen, zou ik hem voor de zekerheid toch maar eens om duidelijkheid vragen. het zou kut zijn als ze op het examen er toch iets van zouden vragen...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 12:06
JohnE
JohnE is offline
Sorry dat ik zoveel vragen stel maar jullie leggen het beter uit dan mij leraar.
verdunt zwavelzuur moet dat nou als ionen geschreven worden of aanelkaar?
H+ + S2- of H2S
zwakke zuren zoals H2S schrijven we normaal aanelkaar. Maar verdunt weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
JohnE schreef op 04-04-2003 @ 13:06:
Sorry dat ik zoveel vragen stel maar jullie leggen het beter uit dan mij leraar.
verdunt zwavelzuur moet dat nou als ionen geschreven worden of aanelkaar?
H+ + S2- of H2S
zwakke zuren zoals H2S schrijven we normaal aanelkaar. Maar verdunt weet ik niet.
Wat jij hier noemt is waterstofsulfide (H2S), wat in water gedeeltelijk splitst in H+(aq) en S2-(aq). Geconcentreerd zwavelzuur wordt genoteerd als H2SO4. Dit is een sterk zuur, wat in water volledig splitst in H+(aq) en SO42-(aq). Verdund zwavelzuur dient dus met de ionvorm te worden aangegeven.
Oud 04-04-2003, 18:56
JohnE
JohnE is offline
Vreemd wij schrijven sterke zuren altijd los (als ionen) En zwakke zuren schrijven we altijd vast tenzij die verdunt is (opgelost in water).
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 23:31
Verwijderd
wat jij bedoelt is dat een sterk zuur in water volledig ioniseert.
Als voorbeeld zoutzuur en azijnzuur.

Waterstofchloride opgelost in water wordt zoutzuur. Dit is een sterk zuur dus wordt dat:

HCl + H2O (l) ---> H3O+ (aq) + Cl- (aq)

Een veelgemaakte fout is dat HCl zoutzuur wordt genoemd. maar de H3O+ (aq) + Cl- (aq)
is het zoutzuur!!

De waterstofchloride is volledig geioniseerd, dus wordt het los geschreven met de voor zuur kenmerkende 3+
Hier kun je aan rekenen door gewoon op de molverhoudingen te letten.

Zwakke zuren ioniseren niet volledig.

azijnzuur lost op in water:
CH3COOH ---> CH3COO- (aq)

en reageert dan met water,
maar een zwak zuur staat minder snel H= af aan water dan waterstofchloride. Daarom zien we het als een evenwichtsreactie waarbij de linkerkant aanzienlijk in het nadeel is.

CH3COOH (aq) + H2O (l) <==> H3O+ (aq) + CH3COO- (aq)

Dit zwakke zuur is dus voor maar een klein gedeelte geioniseerd.
hier kun je, omdat het een evenwichtsreactie is, niet aan rekenen door op de molverhoudingen te letten. Daarom hebben we de erg handige zuurconstante.

Het grote verschil tussen sterke en zwakke zuren zit em dus in het feit dat er bij een zwak zuur een evenwichtsreactie optreedt.
Daar moet dus heel anders aan gerekend worden.

dat was weer een heel verhaal, maar dat geeft niet omdat ik zo weer ff een stukje zuurbase-theorie heb opgehaald voor mn eindexamen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten