Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 14:07
Signy
Signy is offline
Ben jij een visualiseerder?

Als bijv. iemand je vertelt van zijn nieuwe huis (ik noem maar wat) zie jij dat dan helemaal voor je?

Ik wel. Kan behoorlijk irritant zijn soms.. :/ Of teleurstellend..
Oud 01-03-2003, 14:12
freggelfreak
freggelfreak is offline
herkenning. ook als mensen me echt van die hele foute dingen vertellen dan zie ik het allemaal al voor me, terwijl je daar nou niet echt blij van word
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 14:14
Kinshi
Kinshi is offline
klein beetje, meestal niet
Oud 01-03-2003, 14:26
Thomas
Thomas is offline
Dat heb ik heel erg. Vooral op school ed zie ik alles voor me.

Leuke vraag.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 14:37
Fortisi
Fortisi is offline
oja dat heb ik heel erg, lastig als iemand ranzige dingen verteld, leuk juist omdat ik helemaal in een deuk kan liggen om een stom grapje...
Ook lastig bij boeken, als later pas verteld hoe de personages eruitzien, en ik heb dan vaak al beeld gevormd in het begin van het boek, dan klopt dat beeld niet meer, en dat is vaak verwarrend als er staat "en ze gooide haar blonde haar naar achter" terwijl ik vind dat ze bruin haar heeft...maar dat is weer iets anders volgens mij
Oud 01-03-2003, 14:51
Rob
Rob is offline
Te erg, soms. ^_^;Nee, ik ga geen voorbeelden geven. >_>
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:03
In Your Room
In Your Room is offline
Soms, maar vooral bij boeken
Oud 01-03-2003, 15:05
Tampert
Tampert is offline
nee... wel maak ik me altijd een voorstelling van stemgeluid van iemand die ik niet ken
Oud 01-03-2003, 15:07
GRRR
GRRR is offline
altijd, zo onthou ik dingen ook sneller. ook irritant als iemand een ranzig verhaal vertelt
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:09
Talon
Talon is offline
heel erg.. heb een nogal rijke fantasie
Oud 01-03-2003, 15:19
wissie
wissie is offline
Ja, ik heb er ook last van
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:47
Sven
Sven is offline
Ja, ik visualiseer heel erg

Bijvoorbeeld mensen online die ik niet IRL ken, heb altijd een beeld in mn hoofd hoe ze eruit zien.. en als je dan foto ziet is het echt helemaal anders

En met lezen visualiseer ik idd ook die hele wereld.. maar dat hebben de meeste mensen lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:50
Signy
Signy is offline
Citaat:
Tampert schreef:
nee... wel maak ik me altijd een voorstelling van stemgeluid van iemand die ik niet ken
apart
Oud 01-03-2003, 15:55
Signy
Signy is offline
Ja, maar als ik aan de kleur blauw denk, zie ik dus ook echt die kleur voor me, ofzoiets dergelijks..

En ik heb ook in mn hoofd een beeld met alle maanden v/h jaar... klinkt ws nogal wazig , tis net een soort foto.. alle mnd die in de vorm van een hoefijzer staan.. Dat beeld heb ik al van kleins af aan.
Hebben meer mensen hier 'last' van...?

En met lezen visualiseer ik inderdaad ook.
Oud 01-03-2003, 15:57
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
hangt van het meisje af......
Oud 01-03-2003, 16:03
WolterB
WolterB is offline
heel erg, ik probeer me bij alles wat voor te stellen, maar dan zijn dingen als ik ze irl zie toch vaak heel erg anders dan ik me had voorgesteld; soms tegenvallend, soms ook heel erg meevallend
Oud 01-03-2003, 16:04
Elphie
Elphie is offline
ik probeer me dan altijd voor te stellen wat en wie en waar en hoe enzo... maar meestal is het heel erg anders dan ik me had voorgesteld
Oud 01-03-2003, 16:05
Bright Halo
Bright Halo is offline
Dat hangt nogal van het onderwerp af.
Oud 01-03-2003, 16:18
the tourist
the tourist is offline
Veel, de meeste dingen wel
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 16:32
Verwijderd
ik probeer me er meestal wel wat bij voor te stellen ja
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Signy schreef:
apart
Pf, dat doe ik ook altijd, hoor.. Ook al klopt die voorstelling haast nooit.

Verder, ja, ik visualiseer heel erg, bij zo ongeveer alles. Bij boeken, verhalen van mensen, gedachtes, bepaalde situatie.. Mijn contact met mensen zie ik ook, als een soort van blauw/groene buizen die van mij naar allerlei andere mensen gaan. En hoe dikker die buis, hoe beter het contact. (Ontwikkeling van de laatste jaren btw, vroeger had ik dat nooit. Het contact-beeld, dan.)

@Signy's tweede post: Nee, maar ik zie het jaar wel als een soort van ei-vormig figuur, waar ik samen met de mensheid dat overheen loop.. Geen foto's van gebeurtenissen, wel kleuren die betrekking hebben op m'n overwegende stemming die maand.

Ahem. Dit klinkt redelijk ziek, allemaal, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 17:50
wissie
wissie is offline
Citaat:
Signy schreef:
En ik heb ook in mn hoofd een beeld met alle maanden v/h jaar... klinkt ws nogal wazig , tis net een soort foto.. alle mnd die in de vorm van een hoefijzer staan.. Dat beeld heb ik al van kleins af aan.
Ja, ik heb er ook 'last van'.

Bij mij staan de maanden in en cirkel. Januari staat links en linksom gaat het dan door met de andere maanden.

Lekker vaag
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 17:53
Multilot
Multilot is offline
Alles.... Als ik dat niet doe wor ik gek... Dan heb ik het allemaal niet meer op een rij ofzo.... erg irritant soms... Ook wel lachwekkend
Oud 01-03-2003, 18:07
Gothic
Gothic is offline
Ja heel erg. Als iemand 'kat' zegt, dan zie ik zo'n beest voor me. Ook ranzige dingen zie ik voor me. Ook als ik iets geleerd heb en het niet meer weet, probeer ik de blz voor me te zien in de hoop dat ik het nog ongeveer kan lezen ed...
Oud 01-03-2003, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Ja heel erg. Als iemand 'kat' zegt, dan zie ik zo'n beest voor me. Ook ranzige dingen zie ik voor me. Ook als ik iets geleerd heb en het niet meer weet, probeer ik de blz voor me te zien in de hoop dat ik het nog ongeveer kan lezen ed...

Ik kan het dan vaak ook nog lezen ook. Soms best handig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2003, 18:11
thunder110
thunder110 is offline
Ja bij alles visualiseer ik natuurlijk. Elke seconde van de dag.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 18:38
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Waarom visualiseert iedereen zich dingen en ik niet? Ben ik nu raar ofzo :?
Dan doe je het onbewust.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 18:49
BBEM
BBEM is offline
ik zie het wel altijd voor me maar altijd totaal anders dan het blijkt te zijn
Oud 01-03-2003, 18:58
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Ook als ik iets geleerd heb en het niet meer weet, probeer ik de blz voor me te zien in de hoop dat ik het nog ongeveer kan lezen ed...
mjah, zoiets heb ik ook... ik weet vaak het bladzijdenr en precies de plek waar het staat op die bladzijde en vaak weet ik zelfs nog bijv. met woordjes leren welk woord eronder stond
alleen weet ik dan alsnog het antwoord niet

hmzz, ik denk dat het verder wel meevalt. ik fantaseer er dan niet zo over. maar plaats meer bekende beelden door elkaar heen. (bijv. ik ken een paard, en ik ken een persoon. die elkaar nog nooit hebben gezien, maar die zie ik dan samen. maar plaats daar niks nieuws bij)
Oud 01-03-2003, 19:18
Breg
Breg is offline
Ik best wel erg. Maar ik heb soms wel dat als ik me een presoon voorstel dat ik diegene heel duidelijk voor me zie, alleen het gezicht is wazig. Of ik zie bij een persoon sommige dingen heel duidelijk, bijvoorbeeld mond&ogen&haar, maar dan kan ik geen compleet beeld vormen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 23:05
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ja, extreem veel eigenlijk. Ik visualiseer zowat alles voor mezelf.
Oud 02-03-2003, 23:17
Morch
Morch is offline
Ja heel erg... ik zie alles altijd alles al meteen voor me maar ik weet altijd toch dat het voor geen meter zal kloppen...

Maar ben wel soms verbaasd als het ook echt zo is
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 00:09
Unexplained
Unexplained is offline
Globaal gezien heb je drie mogelijke voorkeuren:
  1. Visueel. Vaak is dit het eerstgeboren kind in het gezin.
  2. Auditief. (zie Tampert bijvoorbeeld)
  3. Kinesthetisch. Gericht op gevoel.

Voor gedetailleerdere informatie verwijs ik je graag naar de afdeling 'psychologie' in de bibliotheek.
Oud 03-03-2003, 00:40
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Voor gedetailleerdere informatie verwijs ik je graag naar de afdeling 'psychologie' in de bibliotheek.
*grin* Tampert is representatief voor een deel van de bevolking.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 10:07
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het hangt ervan af...

Ik geloof niet dat ik heel erg visualiseer als men me over dingen vertelt, maar wel als ik lees of zo. Dat kan iid erg teleurstellend zijn, bijvoorbeeld als je dan de verfilming van een boek ziet.....
Oud 03-03-2003, 10:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het ook andersom, dat als iemand me iets uitlegd dat ik het pas begrijp als ik me er iets bij voor kan stellen, bij natuurkunde mis ik dat dus, dat kan ik me niet visueel voorstellen en daardoor kan ik het maar niet begrijpen. Bij scheikunde heb ik daar geen last van doordat daar juist alles heel visueel wordt uitgelegd. Is best irri trouwens.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 10:39
Verwijderd
mja...doe ik ook wel. Maar niet tot in de details ofzo, ik zie het alleen vaagjes voor me.
Maar tis niet zo dat ik er last van heb ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Signy schreef:
jaaa heb ik ook!

Met de maanden, maar ook met de dagen van de week.
Ik zie het jaar als een soort cirkel en nu zie ik dus een halve cirkel met december (die valt er vanaf eigenlijk), januari, februari, maart, april.

En dat heb ik dus ook met de dagen van de week, alleen is dat niet echt een cirkel, meer een lijn..

vaag..
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Sven schreef:
Bijvoorbeeld mensen online die ik niet IRL ken, heb altijd een beeld in mn hoofd hoe ze eruit zien.. en als je dan foto ziet is het echt helemaal anders
*herkenning*
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
En dat heb ik dus ook met de dagen van de week, alleen is dat niet echt een cirkel, meer een lijn..

vaag..
misschien komt dat omdat die lijn ongeveer 1/42-ste deel is van de cirkel, waardoor het een lijn lijkt?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 13:06
Roos
Roos is offline
Citaat:
Kinshi schreef:
klein beetje, meestal niet
Typ nou eens gewoon zwart joh, doos.

Ik heb het wel vaak, als je boeken leest. Als die later verfilmd worden, klopt het soms niet naar mijn idee.
Oud 03-03-2003, 13:10
jeffry
jeffry is offline
nooit, mensen zeggen wel eens tegen me dat ik de fantasie van een stekelvarken heb...
Oud 03-03-2003, 13:13
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Nee, ik gebruik bijna geen moeilijke woorden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 13:22
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ja heb ik wel heel erg. Ik stel me altijd dingen voor als mensen een situatie aan mij voorleggen. Irritant als je dan achter komt dat iets er heel anders uit ziet ofzo.
Oud 03-03-2003, 13:58
Solid
Solid is offline
Ja natuurlijk, ik denk dat de mens heel visueel ingesteld is, zeker in deze tijd, televisie en internet spelen een grote rol. Nu komt de trend van mms, foto's versturen via je mobiel, het kan niet op Mjah visualiseren kan geen kwaad, tis alleen wel makkelijker en dat kan ook een nadeel zijn...

Maar goed ik ben zeker wel visueel ingesteld, zeker bij boeken bijvoorbeeld, ik zie het allemaal voor me Dromen, fantaseren, ik visualiseer het allemaal whaha...verder denk maar es aan de opmerking: denk niet aan een boom..nou, het eerste wat je je inbeeldt ís een boom!
Oud 03-03-2003, 14:50
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

grootste bewijs van mijn auditieve geheugen is toch wel dat ik mensen niet voor me kan zien. Als ik mijn moeder een dag nioet zie weet ik echt niet oe ze eruit ziet (ik geloof dat ze soms een bril heeft en blond haar... maar de kleur van haar ogen...?). Stemmen kan ik jaren onthouden

mja representatief zijn voor een deel van de bevolking is niet makkelijk hoor conan, dat moet je niet onderschatten
Oud 03-03-2003, 16:26
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Ik heb t vooral bij boeken, maar dat vind ik nogal irritant, want dan komt dr later weer informatie waardoor t allemaal niet blijkt te kloppen, en moet ik mn hele beeld veranderen
En bij mensen weet ik meestal wel hoe ze eruit zien, maar vaak ook niet, dan heb ik iemand even niet gezien en denk ik echt van: heuh, zag die er zo uit???
Ik onthoud muziek wel heel snel, kan meteen dingen uit mn hoofd spelen enzo, en stemmen onthoud ik ook wel, dus ik zal wel een soort van mengeling zijn
Oud 03-03-2003, 16:28
Quiana
Quiana is offline
Met voorwerpen enzo wel ja..
Als iemand hierzo bijv z'n kamer omschrijft,
zie ik dat helemaal voor me..
Oud 13-04-2003, 21:49
Violently Happy
Violently Happy is offline
jep aardig veel... bijvoorbeeld de maanden die heb ik in een bepaalde kalender van vroeger nog steeds in mn hoofd zitten...met de kleuren van de bladzijdes erbij
en ook als ik iets voor school voor een proefwerk moet leren, en op het proefwerk iets niet meer weet, zie ik vaak nog precies de bladzijde voor me waar het stond...
en natuurlijk ook bij dingen die verteld worden, daar creeer ik altijd een beeld van, maar over t algemeen is mijn beeld dan helemaal verkeerd
Oud 13-04-2003, 22:03
Verwijderd
Ja, ik ook. Maar ik ben een tekst-en-beeld persoon. Ik denk in woorden, zinnen, meer dan in beelden. Maar als iemand anders iets vertelt zie ik het wel voor me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten