Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2003, 18:09
Anne
Anne is offline
Vandaag was de Dag van de Literatuur in Rotterdam, een speciale literatuurdag voor scholieren.

Ik wilde al eerder een topic hierover openen (was verbaasd dat het er nog niet was eigenlijk), maar omdat ik daar 2 dagen als vrijwilliger rondliep (gaaf, zo'n artiestenfoyer! ) heb ik daar nog geen tijd voor gehad.

Zijn jullie er geweest?
Zo ja: welke programma's en wat vond je er van?

Forumbazen: dit is om ervaringen uit te wisselen... ik hoop dat het mag (het gaat wel over literatuur!)...
Oud 03-04-2003, 19:02
Julian
Julian is offline
Ik ben er geweest...

Heb de opening gezien... verbaasde me dat ze geen aflevering van klokhuis lieten zien? als Ivone Jaspers er dan toch is..

Ik had zo'n kaartje van 04... was 't enige wat ik kon krijgen

Heb dus om 11.30 - 12.00 in de jurriaanse zaal gezeten, daar was: 'De wereld van de literatuur' 3 schrijvers die wat voorlazen uit eigen werk. Niet echt denderend.

13.00 - 13.40 in de grote zaal: Boek en Film.
Ik dacht dat is misschien nog wel leuk maar dat was gewoon verschrikkelijk... alsof je met z'n allen in een EO studio, live naar zo'n oersaai programma zat te kijken.
3 schrijvers op het podium en Rene Mioch (toch?..) die vragen stelde, dat was het... Totaal onboeiend dus maar het voorbeeld van velen gevolgd en de zaal verlaten en naar huis gegaan.

Niet dat ik er meer van verwacht had hoor..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:15
Ieke
Ieke is offline
Natuurlijk mag het.

Ik wist niets jammer, maar anders kon ik toch niet, heb een volle tentamenweek. Als ik vrij was zou ik wel gegaan zijn.
Wat was er allemaal?
Oud 03-04-2003, 20:23
Type
Type is offline
De dag van de literatuur...

ik weet wel dat de 23ste april de dag van de boeken is.
En mijn verjaardag. Dat is ook de enige reden dat ik dat weet.

En ik vind het allebei gigantische onzin. Hebben we aan boekenweek en kinderboekenweek niet genoeg?

Er bestaat ook al een 'dag voor de apotheker'
Weet ik omdat mijn stiefmama dat is.
Ook onzin...

Ik mis alleen nog de dag van de schoenenpoetser-van-de-koningin's-klerenuitzoeker eigenlijk.

ergo: onzin.

Prop al die dagen over boeken en schrijven en shite dan gewoon in de boekenweek, dan zijn we er in 1 keer van af.
Waarvoor hebben we anders de boekenweek?
Oud 03-04-2003, 20:36
Anne
Anne is offline
Mocht er iemand interesse hebben in mijn verslag, dan volgt het hier:

De Dag van de Literatuur heb ik als vrijwilliger meegemaakt. Om alles in goede banen te laten lopen, ben ik via mijn studievereniging gevraagd en heb ik me aangemeld, hoewel ik geen idee had wat ik moest doen. Sowieso vond ik het al heel erg gaaf om daar te kunnen zijn, omdat ik geen scholier meer ben en daarom geen toegang had kunnen krijgen tot De Doelen.

Ik kwam daar om 8.00 uur (7.00 uur de trein! ) en werd gebombardeerd tot lid van het cateringteam. Dit hield in dat ik op vaste tijden koffie, thee, water en broodjes naar de podia moest brengen en dat moest via de artiesteningang. Alleen dat al was echt zo omdat de auteurs en presentatoren óók in de coulissen staan en daar sta je dan gewoon tussen.

Tussendoor had ik tijd om programma's te volgen en ik heb toen een lezing van Kristien Hemmerechts bijgewoond (ze ging voorlezen uit 'Donderdagmiddag. Half vier.' - heel interessant, ga ik zeker verder lezen!).
Ook ben ik bij een voorstelling over Boek en Film door Leon de Winter en Edwin de Vries geweest, die mij heel enthousiast gemaakt hebben en ik weet nu zeker dat ik daar ook in verder wil gaan (in ieder geval in schrijven, natuurlijk).
En ik ben bij een talkshow (interview) geweest van Kristien Hemmerechts, Rascha Peper en een mannelijke auteur waarvan de naam me nu even ontschoten is (ik had ook niets van hem gelezen ).
Vooral het feit dat Rascha Peper vertelde over een autobiografisch element in haar verhalen, de verhouding tussen een oudere man en een jonger meisje, vond ik heel interessant, omdat ik een boek van haar heb geanalyseerd voor mijn studie, en dat element nog niet helemaal door had.

Wat misschien ook wel leuk is om te melden is dat ik onbeperkt toegang had tot de artiestenfoyer, waar de auteurs dus zaten.
Ik heb bij Renate Dorrestein, Kristien Hemmerechts en Adriaan van Dis aan een tafeltje gezeten, omdat een meisje dat ik daar ontmoet had daar ook zat, en ik natuurlijk wel bij auteurs in de buurt wilde zitten... een gesprek is nooit weg.
Verder ben ik vol tegen Leon de Winter aangelopen (niet eens expres ), heb ik bijna Adriaan van Dis aangereden met mijn koffiekarretje, en kon ik er niet door omdat Joost Zwagerman in de weg stond.

De borrel, na afloop, was natuurlijk ook erg leuk. Op een gegeven moment stond ik tussen Wilbert Gieske en Bartho Braat in, die over mij heen een discussie aan het voeren waren. Ik heb met een vrouw gepraat die later Christine Otten (ook een auteur) bleek te zijn, en ik heb náást Isa Hoes en Connie Palmen gestaan (die zo geïrriteerd was dat ik niet durfde te vragen of ze mijn boek wilde signeren). Én... iemand duwde mij recht in de armen van Egbert Jan Weber, die er van dichtbij nog steeds wel knap uitziet...

Al met al was het zeker één van de mooiste dagen in mijn leven, ondanks de hectiek en de drukte! Jammer dat ik op de middelbare school nooit van deze Dag gehoord heb...

ik kwam ook mijn leraar Nederlands nog tegen, die tegen mij zei dat ik nooit Nederlands kon gaan studeren omdat ik het niet kon (tssss) en op het moment dat hij mij wilde aanspreken, sprak Kristien Hemmerechts mij aan... hij keek jaloers... wráááák!

Overigens heb ik ook de Dag van de Jonge Jury gedaan, waar de kinderboekenschrijvers waren en ook dat was zeer !!!

(lang verslag... )

Laatst gewijzigd op 03-04-2003 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:41
Anne
Anne is offline
Citaat:
Type schreef op 03-04-2003 @ 21:23:

En ik vind het allebei gigantische onzin. Hebben we aan boekenweek en kinderboekenweek niet genoeg?

ergo: onzin.
De Dag van de Literatuur is speciaal georganiseerd voor scholieren in het 5e en 6e jaar van de middelbare school. Als student, volwassene of scholier uit een ander jaar heb je er dus bijna tot niet mee te maken.

De Dag is georganiseerd om jongeren in contact met literatuur te brengen, omdat deze groep heel vaak alleen maar leest, 'omdat het moet'. (uitzonderingen zijn er altijd) En uit onderzoeken blijkt dat veel meer scholieren na het bezoeken van deze Dag een boek van één of meer van de auteurs gaan lezen.

Boekenweek en kinderboekenweek zijn algemeen en veel breder, dit is specifiek.

Het wordt trouwens georganiseerd door Bulkboek (ik kan er ook niets aan doen dat het zo heet ), die heel veel doet voor scholen en literatuur.
Oud 03-04-2003, 20:43
Julian
Julian is offline
Citaat:
Aryáve schreef op 03-04-2003 @ 20:27:
@Xtuv: niet echt netjes om de zaal te verlaten terwijl die mensen nog volop in gesprek zijn.

Ik heb me trouwens wel erg lopen ergeren aan alle mensen die totaal ongeinteresseerd leken te zijn. Kindertjes die tijdens lezingen hun walkman (te hard!!!) op hadden enzo. Bleh. Jammer.
(Xtuv, dit slaat NIET op jou, ik wilde het gewoon ff kwijt... )
Mja, d'r liepen de hele voorstelling mensen in en uit, was in de grooooooooote zaal dus viel ook niet zo op

Dat er mensen ongeinteresseerd rondlopen kun je ze ook niet kwalijk nemen als je er verplicht heen moet met school... Maarja bezorg anderen dan in ieder geval geen overlast
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:47
Anne
Anne is offline
Citaat:
Aryáve schreef op 03-04-2003 @ 20:27:
Jammer genoeg kwam Verhelst niet opdagen
Ja, die stond in de file.
Oud 04-04-2003, 15:53
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
De Dag van de Literatuur is speciaal georganiseerd voor scholieren in het 5e en 6e jaar van de middelbare school. Als student, volwassene of scholier uit een ander jaar heb je er dus bijna tot niet mee te maken.
niet waar...ik zit in 4VWO en ik was er ook.

Ik zat in groep 3, mijn programma was:

10.00; grote zaal; opening:
Gemist omdat we met de bus in de file sronden.

11.00; Fortis Bank zaal; Boek&Film:
leuk om Edwin de Vries en René Mioch in het echt te zien. Voor de rest niet echt boeiend. Jean vd Velde zijn manier om niet voor het beeld te zitten was wel grappig.

12.00; Rabobank zaal; Boudewijn Büch;
Büch was het thema, maar er werd alleen ff uit 'De kleine Blonde Dood' voorgelezen. Verder een strenge Isa Hoes, en weer Edwin de Vries. Nilgun Yerli was errug goed. Ze las mooie columns voor, en er was ook nog best goeie muziek. Het eigenlijke thema (De Dood en de literatuur) was interessant.

13.45; Jurriaanse zaal; Droog Brood:
Erg leuke gasten, vooral 'weet-je-hoe-ik heet, weet-je-hoe-ik-heet, weet je hoe ik heet?'; jongen die naast me zat zei Pino (naam van schoolgenoot), omdat Pino naam van die jongen zei; vervolgens die gasten hele tijd over hun naam praten

15.00; Willem Burger Zaal;Wereld vd literatuur:
Niet heengeweest, ik had echt geen zin meer. Op een bank gezeten, toen kwam er een cateringmeisje die boos werd op mij omdat er zoveel troep lag, terwijl ik de enige was die alles netjes had weggegooid

Al met al best leuk, alhoewel ik het jammer vind dat je niet zelf kunt bepalen waar je heen gaat; zo had ik graag naar oa Joost Zwagerman gewild.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 16:37
Verwijderd
Iwas there 2 & t was leuk!!!!
Heb me boek (hart van steen) laten signeren door Dorrestein ( leuk mens trouwens).
En ik had route 12, voor diegene die t wat intereseerd , ik was er overigesn vrijwilig via school.
Droog Brood vond ik echt geweldig& er zat een onwijs leuke jongen 1 stoel verder aan de linkerkant van me, helaas zat er een oude man tussen

Verders was t erg leuk!!

Oja, die Egbert Jan Weeber vond ik ech teen deus, ja sorry. Hij sprak zichzelf voortdurend tegen & wist niet eens welke boekverfilming hij t mooist vond ( want hij wist er geen ,haha) .
Later zei hij dat hij van school getrapt was & lag ik helemaal in een scheur. Verders had hij z'n haar geschoren en dat zag er okal nie uit, maarja das mijn mening.

Yvonne Jaspers vond ik t trouwens wel leuk presenteren hoor!!
That's all, ik kan nog veel meer lulle over deze dag, maar dat willen jullie vast nie aanhoren,
doegies!!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 19:06
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Miss-x- schreef op 04-04-2003 @ 17:37:
Iwas there 2 & t was leuk!!!!
...
Yvonne Jaspers vond ik t trouwens wel leuk presenteren hoor!!
That's all, ik kan nog veel meer lulle over deze dag, maar dat willen jullie vast nie aanhoren,
doegies!!
ik wil het wel horen hoor
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 21:30
Anne
Anne is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 04-04-2003 @ 16:53:
Op een bank gezeten, toen kwam er een cateringmeisje die boos werd op mij omdat er zoveel troep lag, terwijl ik de enige was die alles netjes had weggegooid
Ik was het niet, want die zaal viel niet onder mijn verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat ik wel weet wie het wel was...
Oud 05-04-2003, 09:57
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Anneee schreef op 04-04-2003 @ 22:30:
Ik was het niet, want die zaal viel niet onder mijn verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat ik wel weet wie het wel was...
Ik zat niet op een bank bij de Willem Burgerzaal, maar in het algemene gedeelte op de eerste verdieping bij het raam aan de hoofdingang-kant. Was jij toevallig wel verantwoordelijk voor dat gedeelte?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 17:00
Anne
Anne is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 05-04-2003 @ 10:57:
Was jij toevallig wel verantwoordelijk voor dat gedeelte?
Eh... ja... maar ik was het toch niet. Waarschijnlijk of een vrouw van de Doelen, of iemand met kort haar en een bril.

Maar wat vonden jullie het leukste programma en waarom, en zijn jullie van plan meer te gaan lezen nu?
Oud 05-04-2003, 17:56
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Anneee schreef op 05-04-2003 @ 18:00:
Eh... ja... maar ik was het toch niet. Waarschijnlijk of een vrouw van de Doelen, of iemand met kort haar en een bril.
dan was het toch een vrouw van De Doelen

Citaat:
Anneee schreef op 05-04-2003 @ 18:00:
Maar wat vonden jullie het leukste programma en waarom, en zijn jullie van plan meer te gaan lezen nu?
Het leukste programma vond ik 12.00-12.40 Rabozaal Thema: over Boudewijn Büch. Het ging vooral over de dood, en Nilgün Yerli las hele mooie columns voor over dit onderwerp. Ik voelde me er erg door aangetrokken. Edwin de Vries las een stukje voor uit De Kleine Blonde Dood. Ik zal er niet meer door gaan lezen, maar mijn volgende boekenlijst-boek wordt De Kleine Blonde Dood.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:02
Anne
Anne is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 05-04-2003 @ 18:56:
dan was het toch een vrouw van De Doelen
Denk het ook ja. Het kwam niet eens in me op scholieren aan te spreken, want die luisteren toch niet.

Citaat:
Keyser Saus schreef op 05-04-2003 @ 18:56:
Het leukste programma vond ik 12.00-12.40 Rabozaal Thema: over Boudewijn Büch.
Daar kon ik helaas niet heen, omdat ik toen een cateringronde moest doen. Maar heb dus wel een paar andere (zeer interessante) programma's gevolgd en persoonlijk vond ik Boek & Film met Leon de Winter en Edwin de Vries het beste. Omdat ik daar een paar ontzettend goede schrijftips kreeg, omdat ik me voor het onderwerp interesseer en omdat ik nu zeker weet dat ik daarin verder wil gaan.
Oud 06-04-2003, 19:42
light fighter
light fighter is offline
ik ben d'r ook gewwest en was pas om zeven uur weer tuus.
zat in groep drie een twintg

mijn programma

grote zaal
Kristien Hemmer...
Adriaan van Dis
Yvonne Jaspers

lazen voor en je mocht vragen stellen

willem burger zaal
narsh......
Remco Campert
Isa hoes

grote zaal