Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2003, 01:41
Verwijderd

first of all, wat een onwijze film. maar ik heb mn twijfels over het einde...frustrerend want ik snap nog niet het hele einde. De gehele samenhang zeg-maar. Ik ben op internet gaan zoeken en vond allerlei verschillende interprentaties. Ik vond eigenlijk ook precies de vragen waar ik nog mee bleef zitten :

How is Diane, the failed actor, related to Betty, the fresh-faced wannabe? Was the end really the beginning? What was the significance of the creepy nightclub Silencio, and what was in that mysterious blue box? Who were the laughing elderly couple, and what did the cowboy have to do with anything? Is there a deeper meaning - or is it a mistake to try too hard to decipher anything that David Lynch does?

dus, nu vroeg ik me af of er iemand wel een duidelijke interprentatie van de film heeft. Wat je an mulholland drive vind en of je iemand de Serie "twin Peaks"van de zelfde director heeft gezien.

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 01:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2003, 02:40
empyrian
empyrian is offline
jep hij is vreemd...maar dat was Lynch z'n bedoeloing ook hehehe Lycnhoi is vaag maar wel; dope film, iedcereen heeft zn eigen theorie erover. das wel doper
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 02:40
empyrian
empyrian is offline
ohja als je theorieen wil horen over de film moet je ff naar imdb.com gaan egege
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 08:50
Tsasil
Tsasil is offline
Zo moeilijk was deze film van Lynch niet eens, en er is een verklaring voor de gehele film die geen vragen over laat (en dus waarschijnlijk de 'juiste' is). Ik weet alleen niet of ik hem moet vertellen, want het is veel leuker er zelf achter te komen
Oud 11-08-2003, 09:05
Verwijderd
Ik heb de film tijd geleden al gezien, vond hem mooi

Twin Peaks heb ik ook helemaal gekeken, alle afleveringen en op het laatste de film 'Fire Walk With Me', zeker een aanrader

Eraserhead is verre weg mijn lievelingsfilm van Lynch.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 11-08-2003 @ 09:50:
Zo moeilijk was deze film van Lynch niet eens, en er is een verklaring voor de gehele film die geen vragen over laat (en dus waarschijnlijk de 'juiste' is). Ik weet alleen niet of ik hem moet vertellen, want het is veel leuker er zelf achter te komen
vertel maar, ik heb nu al zoveel interprentaties gelezen Ik zal hem sowieso nog maals kijken, mischien dat sommige dingen wat duidelijker worden
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:16
Verwijderd
Mijn interpretatie, na het zien van de film en verschillende sites te hebben geraadpleegd:

Omdat die spoilers bevat post ik m even helemaal in spoilergeel

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:29
Verwijderd
thnx @ n00dles..dat komt grotendeels neer op mijn eigen interprentatie. Ik snap alleen nog niet waarom die producer ( ? ) werd gefoceerd om camille rhodes te kiezen voor zn film. "This is the girl". huh I'm getting realy mixed up here, want de actrice camille zag er heel anders uit dan de geheugenverlies-camille. Is het niet dat Diana in haar droom Camille in twee persoonlijkheden splitst? argh ik moet die film nog een keer zien.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:39
Verwijderd
Spoiler

Edit: ff spoiler van gemaakt

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:47
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Daar zit de maffia achter ofzo..
KOmt toch ook nog een stukje invoor met soort van gangsters..
Vond het igg wel een toffe film..
Heb hem weliwaar maar 1 keer gezien (mss een keertje over nieuw kijken om alles een beetje in volgorde te zetten)..
Maja het is een film van Lynch en die gaan meestal over het onderbewustzijn enzo..
Dat zie je in deze film ook weer terug komen..
De doos met de sleutel is de weg van het onderbewustzijn naar de realiteit..
Net zoals de snelweg in Lost Highway..
Oud 11-08-2003, 14:51
Tsasil
Tsasil is offline
hehehehe, nou ja ok dan. Het is alweer een tijdje geleden dat ik de film heb gezien, maar ik waag toch een poging.

[EDIT] Maar eventjes een spoiler van gemaakt

Spoiler

Ik denk dat dit de juiste is, ik heb ook ooit een website op internet gelezen die het bevestigde, en persoonlijk vind ik het de meest logische verklaring voor de hele film. Maar je staat er vrij in er anders over te denken natuurlijk

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 15:04.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:52
Tsasil
Tsasil is offline
fuck heb ik die hele zooi lopen typen, en was iemand me nog voor ook
Oud 11-08-2003, 14:56
86dagreed
86dagreed is offline
Ik ben het wel eens met Tsasils bewering.

Ik dacht altijd dat er een paar zekerheden waren:

-doosje (zoals bruce zei) van schijnwerkelijkheid naar werkelijkheid

-cowboy - draait de rollen om.
Oud 11-08-2003, 14:59
Tsasil
Tsasil is offline
Deze film van Lynch vind ik nog wel redelijk te begrijpen trouwens. Zodra je realiseerd dat het grootste deel van de film een droom is valt het kwartje vanzelf en kan je de meest rare gebeurtenissen wel plaatsen.

Eraserhead daarentegen snap ik de ballen van (maar die heb ik ook nog maar een keer gezien)
Oud 11-08-2003, 16:00
Verwijderd
Tsasil's verklaring voegt nog wel veel toe aan mijn verklaring, dus het wat niet helemaal voor niets

Alleen dit klopt niet helemaal:

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 16:10
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
N00dles schreef op 11-08-2003 @ 17:00:
Tsasil's verklaring voegt nog wel veel toe aan mijn verklaring, dus het wat niet helemaal voor niets

Alleen dit klopt niet helemaal:

Spoiler
Ah, klopt idd ja. Zoals ik al zei, tijdje geleden dat ik de film heb gezien
Oud 11-08-2003, 17:08
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 11-08-2003 @ 15:56:
Ik ben het wel eens met Tsasils bewering.

Ik dacht altijd dat er een paar zekerheden waren:

-doosje (zoals bruce zei) van schijnwerkelijkheid naar werkelijkheid

-cowboy - draait de rollen om.
Klopt..
Lynch gebruikt vaak bepaalde aspecten in een film die je moet opvatten als signalen..
Films van Lynch gaan ook verder als films, je moet het zien als een soort van boek of soms zelfs als een schilderij ofzo..
Vrij voor intrepretatie en zonder een echt einde..
Zoals elk (of bijna elk) goed boek eindigd met een open eind..
Oud 11-08-2003, 17:11
Tsasil
Tsasil is offline
Zo open vond ik het einde eigelijk niet

Maar inderdaad, alleen de beelden en scenes en sets geven al zoveel informatie over de gehele situatie in dezelfde vorm als schilderijen dat doen. Vooral bij Eraserhead zitten er echte kunstwerken tussen de scene's.
Oud 11-08-2003, 18:22
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Nee jah ach, je blijft toch met een paar vragen zitten (das al genoeg voor een open eind)..
De film is dan ook meer cyclisch (net zoals Lost Highway)..
Eraserhead moet ik nog steeds zien (jah *schaam*)..
Oud 20-08-2003, 11:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Bruce schreef op 11-08-2003 @ 18:08:
Lynch gebruikt vaak bepaalde aspecten in een film die je moet opvatten als signalen..
Lynch heeft voor MD ook 10 hints gegeven om de film te begrijpen (althans om zijn visie te begrijpen)

het zijn geen echte spoilers, maar aangezien sommige mensen er nogal gevoelig voor zijn...

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:08
joopie
joopie is offline
Wat overigens ook nog een leuk detail is:
Spoiler

Ik had hem eergisteren voor de derde keer gezien, hij heeft het tot mijn nummer 1 films allertijde geschopt (tot nu toe) Waarom? De muziek, de personages, het verhaal, de ongelofelijke sfeer, de prachtige beelden. Dit is een kunstwerk, een meesterwerk. Het ene hoogepunt na het andere. Of je alles wel of niet begrpijpt is niet eens belangrijk, wel fijn natuurlijk. Gewoon genieten van al die mooie scene's!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:49
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Citaat:
ganralph schreef op 20-08-2003 @ 12:32:
Lynch heeft voor MD ook 10 hints gegeven om de film te begrijpen (althans om zijn visie te begrijpen)

het zijn geen echte spoilers, maar aangezien sommige mensen er nogal gevoelig voor zijn...

[/spoiler]
Deze heb ik ook al gelezen jah..
Alleen ik heb de film daarna niet meer gezien ..
Maar zal het nog eens een keertje gaan doen..
Oud 22-08-2003, 21:26
86dagreed
86dagreed is offline
Sidenote over lynch:

Hij maakt de films soms zo dat ze net niet kunnen kloppen.
Zoals Lost Highway.

Toch weet hij altijd geweldige sfeerbeelden neer te zetten en beklemmende sfeer op te zetten. De aandacht blijft altijd bij de film, althans, van de mensen die die films kunnen waarderen. Dat vind ik wel knap, dat je veel moet nadenken en bijblijven en toch gefascineerd blijft kijken.
Oud 22-08-2003, 22:47
Verwijderd
Citaat:
86dagreed schreef op 22-08-2003 @ 22:26:

Toch weet hij altijd geweldige sfeerbeelden neer te zetten en beklemmende sfeer op te zetten. De aandacht blijft altijd bij de film, althans, van de mensen die die films kunnen waarderen. Dat vind ik wel knap, dat je veel moet nadenken en bijblijven en toch gefascineerd blijft kijken.
precies
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 01:53
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Jup helemaal gelijk in..
Het zijn ook werkelijkl films die iets in je los maken..
Films die ook afwijken van de standaard..
Als ik het zo bekijkt, zijn de films van Lynch mss realitischer dan de meeste andere films..
Omdat Lynch het onbewustzijn van de mens wilt uitdrukken in zijn films..
Iets wat heel sterk mee speelt in onze levens, waar eigenlijk (naar mijn mening) soms te weinig aandacht voor wordt aangeschonken..
Oud 24-08-2003, 12:15
joopie
joopie is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 22-08-2003 @ 22:26:
Sidenote over lynch:

Hij maakt de films soms zo dat ze net niet kunnen kloppen.
Zoals Lost Highway.
In straight story, blue velvet en the elephant man niet hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten