Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2003, 15:41
Ilona1
Ilona1 is offline
Moet binnekort mijn werkstuk presenteren...
In mijn eentje..
Ik ben best wel zenuwachtig eigenlijk voor zo'n klas vol mensen die je aanstaren..
Heeft iemand tips/ervaringen voor me, zodat het misschien wat minder erg wordt?
Oud 09-04-2003, 15:48
Verwijderd
Probeer het zoveel uit je hoofd te leren. Als ik me niet goed voorbereid heb en de blaadjes gewoon voor heb liggen, dan weet ik zeker dat ik al zeker de helft vergeet te vertellen, alleen al door de spanning.

Gebruik hulpmiddelen bij je presentatie. Het mooiste vind ik persoonlijk een Powerpoint presentatie. Een poster kan ook heel verhelderend zijn, terwijl een aantal tekeningetjes op het bord het ook goed doen (hangt af van je onderwerp of je het bord nodig hebt).

Praat voor de rest niet te snel, je kan beter iets te langzaam dan te snel praten.

Veel succes!!!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:00
Verwijderd
Presenteer je werkstuk met hulpmiddelen, als je bv grafieken in je werkstuk hebt, vergroot die dan en hang ze op. Dat ondersteunt je dan een beetje.
Powerpoint natuurlijk helemaal mooi, maar dat kan niet overal... 't fijne daarvan is, is dat je gewoon belangrijke punten kan projecteren en er op in gaan, iedereen kijkt dan naar het bord en jij vertelt bij elk punt wat...

Hulpmiddelen dus.

Daarnaast is uit je hoofd leren ook een heel goed idee, maar leer niet je tekst uit je hoofd. Vooral de volgorde van je presentatie onthouden. Wanneer je moet improviseren, praat je nml minder snel dan wanneer je een tekst opzegt...
(Wanneer je totaal improviseren moeilijk vind, kan je voor jezelf natuurlijk de vorm van wat je gaat zeggen onthouden.)

Daarnaast moet je gewoon net doen alsof jíj alles beter weet dan de rest, alsof je ze iets gaat vertellen wat ze móeten weten. Als je het eng vindt om mensen aan te kijken, kijk dan gewoon rond, richt je niet op gezichten, maar op bv drie punten in de ruimte (een poster rechts achter, een punaise op een prikbord recht voor je, een andere poster links achter) en kijk telkens die punten af (van poster naar punaise naar poster en weer terug bv).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:03
Thomas
Thomas is offline
Ideeën en meningen aan anderen duidelijk maken, gebruik maken van duidelijke taal, gebaren en non-verbale communicatie. Taal en terminologie aanpassen aan anderen. Ideeën en feiten op heldere wijze presenteren, gebruikmaken van terzake doende middelen. Presentatie afstemmen op de behoeften van het publiek.

Dat is wel zo een beetje de kern.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten