Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2003, 18:09
Juliah
Juliah is offline
Voor het eerst loop ik er nu, denk ik, echt tegen aan. Het nieuwe blok is begonnen, hardstikke leuk...we moeten iets van 50 opdrachten maken en oa daarvoor iets van 1000 pagina's tekst lezen. Nu begint het probleem al met dat ik de opdrachten niet snap, ik kan ze tig keer lezen, maar ik kan er niks van maken... Tweede probleem is dat ik de teksten niet kan ontcijferen...ze zijn veels te moeilijk...'t blijven allemaal losse woordjes na elkaar, het worden geen zinnen met een betekenis...de losse woordjes hebben dat nog niet eens...enz.

Ik zou graag willen weten of iemand dit herkend en wat je toen gedaan hebt...? Of wat je zou doen. En ook als je het niet kent, wat zou je doen?
Oud 19-04-2003, 18:42
Verwijderd
Mijn neef is heel erg dyslectisch, ging naar de uni en toen ging het ook erg mis. Op 't atheneum kon hij boeken ook al niet super goed lezen, maar 't engels werd hem teveel.
Hij is toen naar een logopedist gegaan, om te leren om te gaan met z'n dyslectie en met kleine stappen vooruit te gaan..
Hij gaat nu wel met stapjes vooruit, heeft maniertjes om teksten beter te begrijpen etc.. 't Is net zoiets als mensen die niet goed kunnen leren met behulp van de 'normale' leermanier.. Je moet van jezelf ontdekken hou jij het makkelijkste leert. Zo gaat 't ook met dyslectie, kost veel moeite, maar 't is mogelijk er goed mee leren om te gaan en te doen wat je wil.

(Mijn neef neemt bv de tekst op; hij leest het voor op een bandje en speelt dat weer af, zo hoeft hij niet meer op de woorden op papier te letten maar op de gesproken woorden, die kan hij al veel beter plaatsen. Maar goed, dat zal niet voor iedereen met dyslectie goed werken... Je moet je eigen methode vinden..)

Heel veel succes!!!!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 19:39
Ieke
Ieke is offline
Ik kan je alleen maar aanraden om veel te lezen. Ik heb mezelf eigenlijk leren lezen. Gewoon makkelijke boekjes lezen en veel. Kies dan zeker boekjes die je leuk vind, dan gaat dat makkelijker. Op den duur leer je het wel, ik kan nu boeken lezen van zo'n 900 bladzijden. Maar daar heb je natuurlijk niets aan.
Ik heb zelf nog geen ervaring met de uni, dus ik heb geen idee hoe het gaat. Misschien kan je aan een docent/begleider vragen om je wat te helpen. Zeker om je de opdrachten duidelijk te maken. Met hulp kan je een heel eind komen. Iig succes.
Oud 19-04-2003, 19:44
Juliah
Juliah is offline
Ik kan wel lezen, ook wel boeken met veel bladzijden, ik las op de middelbare school altijd ontzettend veel en erg graag. 'Normale' teksten en boeken kan ik ook prima lezen. Ik kan deze teksten alleen niet ontcijferen, ze zijn te ingewikkeld en de zinnen krijg ik niet lopend. Op dit moment heb ik ook geen tijd om buiten school dingen te lezen, dan red ik het helemaal niet...

't nadeel van hulp aan een docent/begeleider vragen is denk ik weer dat het zo veel is...en dat ze dus nooit alles uit kunnen leggen en zeker met lezen wordt het rot...maar goed... Plus dat ik me dan weer zo'n enorme zeikerd voel...en daar heb ik niet zo'n zin in... We hebben een 'helpdesk dyslexie' op school (in de andere vestiging, maar goed, 't is beter dan niks)...toch daar maar weer eens naar toe misschien...

tnx voor het mee denken iig allebei
Oud 19-04-2003, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Juliah schreef op 19-04-2003 @ 20:44:
Plus dat ik me dan weer zo'n enorme zeikerd voel...en daar heb ik niet zo'n zin in... We hebben een 'helpdesk dyslexie' op school (in de andere vestiging, maar goed, 't is beter dan niks)...toch daar maar weer eens naar toe misschien...
Misschien kan je daar wel eens heen gaan. Als jij last met lezen hebt kom je daar vast niet als een zeikerd over! En daar hebben ze misschien tips voor je om het lezen makkelijker te maken. Je krijgt vaak ook extra tijd als je dyslectisch bent, dat kan je misschien ook van pas komen. Sterkte ermee iig.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 08:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Juliah schreef op 19-04-2003 @ 20:44:
't nadeel van hulp aan een docent/begeleider vragen is denk ik weer dat het zo veel is...en dat ze dus nooit alles uit kunnen leggen en zeker met lezen wordt het rot...maar goed... Plus dat ik me dan weer zo'n enorme zeikerd voel...en daar heb ik niet zo'n zin in... We hebben een 'helpdesk dyslexie' op school (in de andere vestiging, maar goed, 't is beter dan niks)...toch daar maar weer eens naar toe misschien...
Dat gevoel ken ik. Maar als ik jou was zou ik gewoon toch wat hulp vragen van iemand die je wel mag, dan is het makkelijker. Iig zijn ze er om je te helpen, dus ik zou het gewoon proberen.
Oud 20-04-2003, 09:10
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-04-2003 @ 00:18:
Misschien kan je daar wel eens heen gaan. Als jij last met lezen hebt kom je daar vast niet als een zeikerd over! En daar hebben ze misschien tips voor je om het lezen makkelijker te maken. Je krijgt vaak ook extra tijd als je dyslectisch bent, dat kan je misschien ook van pas komen. Sterkte ermee iig.
Hmm, ik heb recht op een half uur extra bij een tentamen...maar daar heb ik niet zo veel aan, omdat ik eigenlijk altijd gewoon binnen de gestelde tijd klaar ben (want, wat ik al zei, ik kan opzich gewoon goed lezen).

Citaat:
Ieke schreef op 20-04-2003 @ 09:17:
Dat gevoel ken ik. Maar als ik jou was zou ik gewoon toch wat hulp vragen van iemand die je wel mag, dan is het makkelijker. Iig zijn ze er om je te helpen, dus ik zou het gewoon proberen.
Ik mag die docenten ook wel, denk ik (ken de meesten (nog) amper)...maar gewoon...geen zin in gezeik ed...die vrouw van de helpdesk is gewoon een normaal mens, ze behandeld je niet als anders of als raar of weet ik het wat...

Misschien dat ik idd maar eens er heen ga...of het half half met de docenten bespreek ofzo...ff kijken. tnx iig allebei
Oud 20-04-2003, 15:40
Verwijderd
ik ben er eigenlijk net achter dat ik er last van heb...lekker optijd, vlak voor mijn examen

idd, een tekst blijft voor mij losse woorden

getalleen draai ik om, leuk als kassamiepje...

ik kan ook geen noten lezen want alles duizelt dan voor mijn ogen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten