Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 20:36
4321
Ok, we hebben voor school een simpel autootje moeten bouwen. Men vraagt nu: hoe kun je nu weten hoeveel energie er nodig is of wordt verbruikt bij een bepaald onderdeel (rolwrijving/contactwrijving en dergelijke)? Bestaat daar überhaupt wel een formule voor of is dat slechts een kwestie van meten?

Thanks,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2003, 21:26
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
een goede manier is om aan het wagentje een touwtje vast te binden, en die via een katrol aan een gewichtje.
De hoek die het touwtje maakt moet wel recht zijn.

als je vervolgens meet hoe snel hij doet over 1 meter (moet er dus wel een gewicht zijn dat 1 meter kan vallen..)

vervolgens kan je via de formules
F=Massa (kg) * 9,81 (N/kg) ,
Ehoogte (J) =hoogte (m)*F
en
Work=1/2*massa*snelheid² (m/s)

het verschil uitrekenen van de theoretische snelheid (zonder wijving) en de pratische snelheid (met wrijving)

oftewel: theoretische knetische energie min pratische knetische energie delen op die ene meter uit de proef.

ik hoop dat je er iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 21:59
ThaMark
ThaMark is offline
Citaat:
4321 schreef op 11-04-2003 @ 21:36:
Ok, we hebben voor school een simpel autootje moeten bouwen. Men vraagt nu: hoe kun je nu weten hoeveel energie er nodig is of wordt verbruikt bij een bepaald onderdeel (rolwrijving/contactwrijving en dergelijke)? Bestaat daar überhaupt wel een formule voor of is dat slechts een kwestie van meten?

Thanks,
De wrijvingskracht = Wrijvingsconstante * Normaalkracht

Op een horizontale weg is Normaalkrach = Zwaartekracht, dus N = m*g

Wrijvingsconstate kun je opzoeken, dat is afhankelijk van Welk materiaal op welk materiaal. Let wel, bij stilstaan is deze constate hoger dan beweging, dit maakt dus verschil !!

Dit geld dus voor de wielen. Kogellagers worden meestal als Wrijvingsloos gezien, i.i.g. niet waardevol om mee te berekenen.

Er is er ook 1 van luchtwrijving. Dat is een Constate * v^2. Dus bij dubbele snelheid 4x de wrijving. Wat de constate is, is geheel afhankelijk van vorm (en eventueel materiaal, als de vorm veranderd bij andere snelheid). Die constate is moeilijk te bepalen.

Waarvoor wil je dit alles eigenlijk weten?
Oud 12-04-2003, 08:41
4321
bedankt allemaal,

ik wilde dit weten, omdat we hier een verslag over moeten schrijven, en een van de eisen was uit te rekenen hoeveel energie er dus wordt verbruikt bij een bepaald onderdeel. Ik dacht in het begin dat dit onmogelijk was, maar nu ik jullie posts zo zie, weet ik dat dit niet zo is.

bedankt!!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 21:41
Verwijderd
ik wil nie moeilijk doen, maar energieverlies bestaat niet
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 10:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 12-04-2003 @ 22:41:
Je hebt gelijk. Je kunt hooguit zeggen dat energie in andere vormen van energie wordt omgezet, maar dat de totale hoeveelheid energie altijd gelijk blijft. In dit geval gaat het om het rendement, dus het percentage energie dat nuttig wordt gebruikt. Aan de hand daarvan kun je berekenen hoeveel energie in (wrijvings)warmte is omgezet.
Oud 01-05-2003, 22:45
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Wet van behoud van energie
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 23:37
energie
Energie verlies is zoals Mathfreak het ongeveer zegt : niet nuttige energie.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 14:30
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Energieverlies voor een systeem wel.
Als het wordt omgezet in warmte, is het dus verlies voor dat systeem, want je kan er nix meer mee.
Oud 02-05-2003, 14:31
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 02-05-2003 @ 15:30:
Energieverlies voor een systeem wel.
Als het wordt omgezet in warmte, is het dus verlies voor dat systeem, want je kan er nix meer mee.
dat is economisch energieverlies. de energie is er nog wel, meestal in de vorm van warmte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten