Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2003, 22:13
rockyj
rockyj is offline
Hoeft niet heel uitgebreid, maar ik wou een paar dingen weten, zoals aansprakelijkheid enzo.
Is al 2 jaar geleden dat ik MenO had en ik weet het niet meer precies.
Kan het ook nergens vinden op internet
Oud 08-04-2003, 11:02
Thomas
Thomas is offline
Ik zal hierna de vereniging en de stichting bespreken aangezien zij wel een paar verbanden en overeenkomsten hebben.

De belangrijkste kenmerken van de stichting zijn dat zij geen uitkeringen kan doen aan oprichters, directeuren en andere personen, tenzij het uitkeringen betreft met een sociaal of ideëel karakter. Het belangrijkste kenmerk van de vereniging is dat een vereniging niet als doel mag hebben het maken van winst ter verdeling onder haar leden. De stichting en de vereniging zijn geen voor de hand liggende rechtsvormen om een onderneming te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 14:39
autodropje
autodropje is offline
een vereniging heeft een ideologisch doel en mag geen winst maken, dat is denk ik wel het belangrijkste. (Volgens mij is een vereniging ook een rechtspersoon maar dat weet ik absoluut niet zeker.)
Oud 09-04-2003, 19:10
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
autodropje schreef op 09-04-2003 @ 15:39:
een vereniging heeft een ideologisch doel en mag geen winst maken.
Foutje, een vereniging mag wel winst maken, mits het gebruikt wordt tbv de verenging. Maw als jouw hockeyclub €15.000 winst maakt, zullen ze dat voor het opknappen van de kleedkamers oid moeten gebruiken en mag het niet in de zakken van het bestuur verdwijnen. Wawl zegt het dus al een stuk beter, echter, het belangrijkste kenmerk van een vereniging is de Algemene Leden Vergadering, waar je tevens het grootste verschil met een stichting te pakken hebt.
Oud 10-04-2003, 13:21
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
autodropje schreef op 09-04-2003 @ 15:39:
Volgens mij is een vereniging ook een rechtspersoon maar dat weet ik absoluut niet zeker.
Overeenkomstig art. 2:3 BW, is de vereniging een privaatrechtelijke rechtspersoon. Je vermoeden blijkt dus juist te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 07:21
JJzD
JJzD is offline
een stichting heeft donateurs en die donateurs hebben niets te zeggen over wat er verder gebeurd.
eigenlijk een lege schil

een vereniging heeft een Algemene Leden Vergadering.
in deze vergadering hebben de leden (als ze leden zijn zoals vastgesteld door de statuten) invloed op wat de organisatie doet.
Deze invloed kan uiteenlopen van 1x in de 25 jaar een bestuur in zijn geheel aannemen of afwijzen tot een vorm waarin er over elk dubbeltje vergaderd word waarbij er weer eiusen woorden gesteld aan meerderheid en opkomst.
Verder is ontroerend goed voor een vereniging wat makkelijker te realiseren.
Oud 12-04-2003, 07:21
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Wawl schreef op 10-04-2003 @ 14:21:
Overeenkomstig art. 2:3 BW, is de vereniging een privaatrechtelijke rechtspersoon. Je vermoeden blijkt dus juist te zijn.
hehe
all1 is een stichting dat ook
Oud 12-04-2003, 10:46
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
JJzD schreef op 12-04-2003 @ 08:21:
Verder is ontroerend goed voor een vereniging wat makkelijker te realiseren.
Ontroerend goed; daar ga je van huilen.

Citaat:
JJzD schreef op 12-04-2003 @ 08:21:
hehe
all1 is een stichting dat ook
Ja, maar het ging hier over de vereniging.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten