Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2008, 13:22
Kalypso
Kalypso is offline
Onlangs heb in ontslag genomen bij mijn oude werkgever. Ik struikel nu echter over een vervelend punt in mijn contract, waarvan ik mijzelf wel voor mijn kop kan slaan dat ik het heb getekend (maar de manager vertelde mij dat dat dóódnormaal was en niks om mij zorgen over te maken...). Ik heb het even overgetypt:

"artikel 11: (...) X zal gedurende het onderhavige dienstverband, zomede gedurende een periode van 2 jaar na het beëindigen van de dienstbetrekking, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Sabon geen activiteiten ondernemen binnen Nederland, (...) welke gelijk of gelijksoortig zijn aan de activiteiten van Sabon of met haar gelieerde ondernemingen;

artikel 13: Ingeval van onvertreding van (...) artikel 11 zal X een onmiddellijk opeisbare boete verbeuren van Euro 250,- per overtreding en voor iedere dag waarop de overtreding voortduurt, onverminderd de overige rechten van Sabon krachtens de wet of de onderhavige overeenkomst, zoals onder meer om een verbod en volledige schadevergoeding te vorderen, alsmede om tot beëindiging van de dienstbetrekking over te gaan."

X=ik
Sabon= cosmeticawinkel

Dit betekent dus dat ik niet in een soortgelijke winkel mag werken (denk Lush, Rituals, Douglas etc., maar ook van zaken zoals Etos werd mij verteld dat het verboden was te gaan werken. Niet dat ik dat wil...).
Nu krijg ik via de boekhouder van het bedrijf te horen dat ik géén toestemming krijg om ergens anders te werken. Dit lijkt mij echter een beetje vreemd, want hoezo kan een voormalige werkgever mij beperken in mijn vrijheid mijn eigen baan te kiezen? En wtf die boete?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2008, 13:32
Verwijderd
Helaas zijn zulke contracten wel mogelijk. Dit om te zorgen dat werknemers niet te snel tussen werkgevers 'hoppen'. Dat je bij geen enkel ander bedrijf kan gaan werken zonder de boete is belachelijk, dat is makkelijk aanvechtbaar.

Ik neem aan dat je wil werken bij een bedrijf in de cosmeticabranch? Zoja, dan mag Sabon die boete eisen van je voor elke dag dat je daar werkt. Daar valt helaas niks aan te doen. Misschien valt het wel aan te vechten met dat manager je verkeerd heeft voorgelicht. Maar dat is wel moeilijk voor elkaar te krijgen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 16:06
Verwijderd
mag ik vragen wat voor job je dan had binnen dat bedrijf?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 19:19
Verwijderd
Das niet zo lastig te omzeilen; aanvechten bij de rechtbank en je zult zeer waarschijnlijk in het gelijk worden gesteld, tenzij je een hoge positie had (en zelfs dan zal de termijn wss worden verkort naar 1 jaar ipv 2 jaar).
Gewoon even je rechtsbijstandsverzekering aan het werk zetten
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 08:26
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
En misschien kun je soortgelijke winkels ook niet zo breed zien?
Ik weet niet wat Sabon precies verkoopt, maar bijvoorbeeld Etos/Kruidvat/Trekpleister/DA zijn een zelfde soort winkel. Douglas is daarentegen alleen parfum. Rituals is net als de Body Shop een merkeigen winkel. En Lush verkoopt alleen maar huisgemaakte zeep.

Als ik Sabon google lijkt mij het een winkel zoals Rituals en Lush. Het lijkt me dus raar dat ze je verbieden om in de andere bovenstaande winkels te werken, gezien het concept heel anders is!
Oud 16-02-2008, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Das niet zo lastig te omzeilen; aanvechten bij de rechtbank en je zult zeer waarschijnlijk in het gelijk worden gesteld, tenzij je een hoge positie had
idd, zoiets had ik ook in gedachten
ik ga ervanuit dat je geen productontwikkeling deed ofzo, vandaar

die clausule bestaat enkel en alleen om ervoor te zorgen dat andere bedrijven niet met ideeën kunnen gaan lopen door werknemers die van de éne naar de andere firma gaan en op die manier "inside information" doorspelen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 12:40
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Das niet zo lastig te omzeilen; aanvechten bij de rechtbank en je zult zeer waarschijnlijk in het gelijk worden gesteld, tenzij je een hoge positie had (en zelfs dan zal de termijn wss worden verkort naar 1 jaar ipv 2 jaar).
Daarbij komt dat een concurrentiebeding sowieso niet rechtsgeldig is als het voorkomt dat je aan de slag kunt. En natuurlijk is een concurrentiebeding voor iemand die achter de kassa staat natuurlijk compleet idioot, het is niet alsof je gevaarlijke kennis mee gaan nemen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 12:59
Gunkan
Gunkan is offline
Uhuh, met een beetje praten kom je er vaak wel uit. En anders wil een advocaat nog wel helpen.

Bij mij staat ook zo'n clausule in het contract. Maar als ik me daar echt aan zou moeten houden, dan zou ik nooit meer in de IT kunnen werken! "Soortgelijk werk" beschrijft in mijn geval de hele branche. Wel, vergeet maar dat een rechter dat toe zou staan
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 22:07
T_ID
T_ID is offline
Een dergelijke beding is alleen van belang als je voormalig werkgever schade ondervind. Dat betekend dus dat je specifieke kennis van hun bedrijf meeneemt naar een concurrent en die daar tegen hen gebruikt, of eventueel een klantenkring meeneemt.

Zoals gezegd geldt een dergelijk beding dus alleen voor mensen met specifieke kennis. Stel dat zij een eigen product hebben, en jij kennis over de chemische samenstelling bezit, dan verbied een dergelijk beding dat jij bij een concurrent gaat werken om die samenstelling te kopiëren.

Voor winkelpersoneel is het derhalve op voorhand uitgesloten dat een dergelijk beding zinnig is, en als Sabon medewerkers dat laat tekenen dan zijn ze daarmee een van de meest onkundige en onfatsoenlijke werkgevers van het land.

Dat ze je willen verbieden bij de Etos te werken is natuurlijk de grootste bullshit, en iets dat het voor de rechter nooit droog zal houden. Daag ze maar uit hard te maken waarom zij er schade van ondervinden. Sabon is een beautywinkel voor het hoger marktsegment, de Etos is een drogist. Daarop zinkt hun bewering al. Sterker nog, wat voor gestoorde boekhouder zou zoiets durven beweren?

De geest van het concurrentiebeding is voorkomen van schade aan hun bedrijf, en niet het verwerven van controle over jouw doen en laten. Alle bepalingen die daar van afwijken zijn hoogst twijfelachtig.

Aan hen om voor jou te bewijzen dat ze schade lijden, als ze jou willen verbieden ergens te werken.
Oud 17-02-2008, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Yes, inderdaad, binnen een dergelijke zaken lijkt me dit overdreven. Daarnaast moet de mogelijkheid gegeven worden (voor zover ik dit vanuit de IT weet) om dit af te kunnen kopen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 10:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Voor winkelpersoneel is het derhalve op voorhand uitgesloten dat een dergelijk beding zinnig is, en als Sabon medewerkers dat laat tekenen dan zijn ze daarmee een van de meest onkundige en onfatsoenlijke werkgevers van het land.
Gast, relax. Het is waarschijnlijk een standaard onderdeel in het contract. Onze receptioniste heeft waarschijnlijk hetzelfde concurrentiebeding als dat ik heb, maar ik denk niet dat het ons bedrijf iets interesseert of ze bij een directe concurrent gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 15:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gast, relax. Het is waarschijnlijk een standaard onderdeel in het contract. Onze receptioniste heeft waarschijnlijk hetzelfde concurrentiebeding als dat ik heb, maar ik denk niet dat het ons bedrijf iets interesseert of ze bij een directe concurrent gaat werken.
Maar zoals je ziet maakt die winkel er duidelijk werk van. Dat mensen onzinnige bepalingen opnemen in contracten omdat ze geen zin hebben het netjes uit te werken, tot daar aan toe, maar die onzinnige bepalingen dan met dreigen met boetes etc proberen te handhaven is toch wel the bloody limit. Als alle werkgevers zo werkten kon je niet eens meer vakkenvuller worden zonder eerst een advocaat in de arm te nemen.
Oud 18-02-2008, 15:57
Go
Go is offline
Hoe oud was je toen je dat tekende? Er staat me iets bij van dat het niet tegen je kan werken als je toen minderjarig was...En dan doel ik niet op de vernietigbare rechtshandelingen, maar een of andere specifieke bepaling. Weet zo niet meer wat precies
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 18:19
Kalypso
Kalypso is offline
Klopt, maar ik was wel al achttien toen ik het contract tekende.

Ik begon bij Sabon als verkoopmedewerkster maar deed uiteindelijk begeleiding & verkooptraining van het nieuwe personeel. Maar dit lijkt me hardly een bedrijfsgeheim, gezien het feit dat de verkoopmethode bij Sabon hetzelfde is als bij Lush etc., en dat de productinformatie vrij beschikbaar is (onderkant van het potje ).

Heb er anderhalf jaar gewerkt, en vind het nu nogal vervelend dat ik voor mijn inzet op zo'n klotemanier word beloond. Ik heb me even ingelezen en het blijkt dat ik, als ik in mijn zoeken naar een baan/loon gehinderd word door de regeling van Sabon en ik hierdoor 'onder mijn niveau moet werken' ik van mijn ex-baas aanvulling op mijn loon kan krijgen (zodat het op het niveau van Sabon komt).

Ik denk dat ik maar de eigenaar van het bedrijf rechtsstreek erover ga bellen om het lief & aardig op te kunnen lossen. Maar als dat niet lukt: bij wie moet ik voor zoiets terecht? Ik bedoel, waar zit in godsnaam de rechter? Nooit eerder mee in contact gekomen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 23:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar als dat niet lukt: bij wie moet ik voor zoiets terecht?
Ik weet niet of je ergens terecht moet. Jij hebt geen probleem met Sabon, Sabon heeft een probleem met jou. Laat hen maar uitzoeken waar de rechter zit als ze je willen verbieden een baan te nemen. Waarschijnlijk hoor je er überhaupt niks van omdat ze zelf ook wel snappen dat het clueless is om je te verbieden een baan te nemen.
Oud 19-02-2008, 09:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ik weet niet of je ergens terecht moet. Jij hebt geen probleem met Sabon, Sabon heeft een probleem met jou.
Inderdaad. Als ze d'r een zaak van willen maken, laat ze maar hun gang gaan. Klinkt alsof een overijverige 'boekhouder' niet helemaal doorheeft dat ze geen poot hebben om op te staan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 09:57
Urs
Urs is offline
Heb jeal op internet beetje rondgesurfd of er wat te vinden is??
Kijk eens op www.szw.nl , www.studentenwerk.nl , www.randstad.nl, forum.werk.nl ...weet ik het????
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten