Ik ga altijd als volgt na waardoor buikpijn bij mij veroorzaakt kan zijn:
1. Wanneer wordt ik ongesteld? Als het antwoord is 'over drie dagen of vandaag', dan komt het waarschijnlijk daarvan.
2. Heb ik misschien iets verkeerd gegeten? Ik kijk dan even naar de houdbaarheidsdata van wat ik de afgelopen paar uur heb gegeten, als er iets bij zit dat niet meer goed was dan komt het waarschijnlijk daarvan.
3. Heb ik misschien te veel gegeten? Ik eet veel, maar zelden té veel, dus als ik dat eens doe dan komt mijn buik in opstand.
4. Heb ik misschien te veel vlees gegeten? Ik eet niet vaak vlees, dus mijn maag kan dat niet zo goed aan.
5. Heb ik wel genoeg gegeten? Ik krijg buikpijn als ik te weinig eet. Ik neem dan twee boterhammen en kijk of de buikpijn verdwijnt
6. Moet ik poepen? Ik ga naar de wc, ook zonder druk op m'n anus, en kijk of de buikpijn overgaat als ik me ontlast.
7. Heb ik gesport, hard en lang gelachen, of een uitgebreide hoestbui gehad? Je kunt natuurlijk spierpijn in je buik krijgen.
8. Ben ik ziek aan het worden? Als er griep 'heerst', en ik was al een tijdje gauw moe enzo, dan ga ik er van uit dat ik griep heb, en dat dat de oorzaak is.
Het komt eigenlijk nooit voor dat het niet één van deze dingen is. Ik ga het overigens niet na met een lijstje bij de hand ofzo, maar gewoon automatisch.
|