Advertentie | |
|
![]() |
|
De christelijke feestdagen moeten blijven!
Het overgrote deel van Nederland is christelijk of heeft een christelijke achtergrond. Hoe kun je dan die feestdagen zomaar wegdoen? En de betekenis van Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zul je vast wel op school met levensbeschouwing leren! De 2e paasdag (zo ook 2e pinksterdag en 2e kerstdag) hebben echter geen betekenis. Maar zo´n dagje meer vrij is natuurlijk heerlijk!
||
Verwijderd
|
Citaat:
En, leonkorn - op de bijbel zweren, inderdaad, ik geloof dat ze dat nou ook nog doen. Of op God zweren. Maar als je niet gelooft, betekent dat toch niets? Dan mag je dus gerust meineed plegen... Ik vind het zonde van tijd en geld om die vakanties nog weer te veranderen (en dat zeg ik als rasechte atheist ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft de vrije dagen: die moeten vooral blijven, zolang een redelijk deel van de bevolking christen is. Je kunt niet zeggen dat alleen christenen vrij krijgen; dat zou discriminatie op grond van geloof betekenen. Misschien is het een idee om mensen een aantal vakantiedagen toe te kennen, die ze dan zelf mogen inplannen?
|
![]() |
1. Als je niet gelooft hoef je niet te zweren, maar mag je ook gewoon de belofte doen. Je zegt dan dus "Ik beloof" in plaats van "Zo ware helpe mij God almachtig".
2. De Nederlandse cultuur is een christelijke cultuur. Op tal van terreinen bepaalt het Christendom nogsteeds de gang van zaken (ookal realiseren we dat ons niet zo sterk). De Islam kan zich niet beroepen op dergelijke sterke worteling in de Nederlandse samenleving. Alleen daarom al zouden er geen Islamitische feestdagen ingevoerd moeten worden. Daarnaast zijn er meer mensen die enige vorm van het Christendom aanhangen dan er Islamieten zijn. 3. Als we dan toch besluiten Christelijke feestdagen af te schaffen, laten we dan beginnen met kerstmis. Voor veel mensen is dit verworden tot het 'feest der consumptie'. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Ik denk dat het gewoon handig is deze feesttijden aan te houden. Het is allemaal wel leuk als iedereen op de de zelf uitgekozen dag vrij is, maar brengt allemaal gezeik met zich mee. Hoewel mensen dus niet weten wat het betekent is het toch een dag vrij en dat is het belangrijkste. De christelijke feestdagen zijn eigenlijk al de algemene feestdagen geworden. Om dit weer om te zetten vanwege verschillende religies. Dan begrijp je er op een gegeven moment niks meer van. Mensen die dan niet op hun werk komen met het argument: Oh, ging pasen niet meer door
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() maar opzich heb je wel een punt ja, maar wat ik bedoel is vooral religieus beinvloed onderwijs. alhoewel ik eigenlijk wel ben voor onderwijs op één lijn, waarin je van alle 'onderwijsmethoden' de goeie dingen stopt. maar das denk een beetje een te ideaal beeld.. |
![]() |
|
Ok ik ben op zich niet tegen onze Christelijke maatschappij, maar we houden geen rekening met andere culturen, die een aanzienlijk deel uitmaken van onze maatschappij en in zekere mate ook recht hebben op hun feesten. Integreren is een vereiste, maar dat kan ook prima als we hen hun vrije dagen voor feesten geven. Dit levert dus het probleem op dat je iedere dag haast vrij krijgt, daarom ben ik tegen de godsdienstige vrije dag. O en dat de maatschappij zo Christelijk is valt ook wel weer mee, wie gaat er hier nou nog naar de kerk?
|
En waarom zou het anders verdelen van de vrije dagen afbreuk doen aan de maatschappij? T is gewoon ff wennen..... En we moeten denk ik ook open staan voor een verbreding van onze cultuur met die van immigranten,dit levert toch weer een tolerantere maatschappij op?
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
op bepaalde feestdagen van niet westelijke geloven krijgen alleen de aanhangers van dat geloof vrij. laatste dag van suikerfeest is er volgens mij 1 van. is dit dan geen discriminatie? Citaat:
per school of per regio zou wel kunnen/haalbaar zijn
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Nee, dit is juist terecht, omdat christenen ook vrij krijgen op hun feestdagen. Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het nederlandse onderwijssysteem Wammus | 114 | 24-03-2008 23:58 | |
Hoofddoek verbod? Verwijderd | 201 | 18-02-2005 23:14 | |
Films, TV & Radio |
THe Passion of Christ -Octavius- | 283 | 14-01-2005 23:29 | |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
zin van het leven Kleurboek | 27 | 30-01-2003 18:09 | |
Alle godsdienstige feestdagen afschaffen Joepie | 31 | 11-09-2002 15:37 |