Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2003, 10:42
Cheops
Cheops is offline
Ik vraag me af hé, is Al Jazeera niet gewoon veel objectiever als CNN??

Ik bedoel Al Jazeerea is ten eerste een onafhankelijke nieuwszender ze hebben geen affiliteit met Arabische landen en krijgen zelfs van die landen veel tegenstand om hun kritische mening t.o.v. de arabische wereld..

Daarnaast hebben ze een afkeer tegen het regime van Saddam Hoessein.. wat ze duidelijk laten merken..
Maar aan de andere kant willen ze de arabische wereld duidelijk maken dat de Amerikanen niet gerechtmatigd zijn om burgers aan te vallen... En dit laten ze onder andere zien door al die vreselijke beelden en interviews uit te zenden van burgerslachtoffers..
Bij VPRO's Tegenlicht vergeleken ze een Syrische nieuwszender met Al Jazeera, waaruit ook al bleek dat er bijna geen propagandistische gedachten achter de nieuwszender zaten, iets wat bij CNN wel te bespeuren valt...

Dus mijn stelling: Al Jazeera is de meest geloofwaardige nieuwszender in vergelijking met CNN en de arabische nieuwszenders...

http://info.vpro.nl/info/tegenlicht/...#loadvariables

voor een paar uitzendingen van Al Jazeera (Tegenlicht)
Oud 09-04-2003, 10:53
sportbabe
sportbabe is offline
Zou Al-Jazeera nog wel objectief zijn??? hun hoofdkantoor is gebombadeerd door de Amerikanen. Maar ik vind BBC ook wel goed, CNN is een btje vervelend aant worden idd..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 12:55
autodropje
autodropje is offline
Ik denk dat ze beide verre van objectief zijn.
Oud 09-04-2003, 13:04
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
autodropje schreef op 09-04-2003 @ 13:55:
Ik denk dat ze beide verre van objectief zijn.
verklaar u nader..
Oud 09-04-2003, 14:35
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Cheops schreef op 09-04-2003 @ 14:04:
verklaar u nader..
CNN laat wat meer pro amerikaanse beelden zien, al jazeera juist anti. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ik denk alleen niet dat wij hier kunnen zien wie van de 2 objectiever is aangezien wij ook niet weten wat er daar gebeurd.
Oud 09-04-2003, 15:00
mleen
mleen is offline
ik zou wel willen vergelijken maar ik versta geen arabisch en aan al jazeera kijken op tv heb ik dus niet zoveel.. en omdat het engelse deel van de site het niet doet ..

maar ik denk niet dat ze allebei 100% betrouwbaar zijn.. al kan ik het niet beoordelen zonder iets te hebben gelezen van Al Jazeera

Maar zolang nieuwszenders geen banden hebben met regeringen is het sowieso al een grote stap vooruit
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:01
see the other side
see the other side is offline
even extra info cnn is geen amerikaanse zender meer
het is 2 jaar geleden overgekocht door twee oliesijks
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:12
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
see the other side schreef op 09-04-2003 @ 17:01:
even extra info cnn is geen amerikaanse zender meer
het is 2 jaar geleden overgekocht door twee oliesijks
Dat neemt niet weg dat de beelden vaak erg pro-Amerikaans zijn. Alle in de VS gevestigde media (en dus ook CNN) staan onder strenge controle van de regering. In tijden zoals deze mogen er in de VS namelijk geen anti-Amerikaanse beelden worden getoond. Persvrijheid bestaat niet in de VS.

Die 'oliesjeiks' die jij noemt kunnen wel eigenaar zijn van CNN, het is niet geheel aan hen om te bepalen wat CNN uitzendt.
Oud 09-04-2003, 16:18
see the other side
see the other side is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 09-04-2003 @ 17:12:
Dat neemt niet weg dat de beelden vaak erg pro-Amerikaans zijn. Alle in de VS gevestigde media (en dus ook CNN) staan onder strenge controle van de regering. In tijden zoals deze mogen er in de VS namelijk geen anti-Amerikaanse beelden worden getoond. Persvrijheid bestaat niet in de VS.

Die 'oliesjeiks' die jij noemt kunnen wel eigenaar zijn van CNN, het is niet geheel aan hen om te bepalen wat CNN uitzendt.
hoe kom je aan die info ???
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:31
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
see the other side schreef op 09-04-2003 @ 17:18:
hoe kom je aan die info ???
Kranten, internet en documentaires op tv. Ik kan helaas geen datums noemen (ben ik vergeten), maar zoek maar eens op het internet. Je vindt vlug genoeg iets.
Oud 09-04-2003, 16:36
geen punt.
geen punt. is offline
Ik denk dat Al Jazeera vooral beelden van hun minister van informatie laten zien en wij vooral beelden van Bush... Niet alleen natuurlijk, maar als er iemand aan het woord is wel. Dat Bush wat zit te ijlen en daarmee mensen overtuigd (ik sta wel achter hem, maar weet dat veel mensen daar zo over denken), dat wordt bij ons uitgezonden. Slachtoffers worden niet uitgezonden.
Dat die minister van info daar in Bagdad op het dak staat terwijl er allemaal amerikaanse aanvallen achter hem gepleegd worden en dat je daar amerikaanse soldaten ziet lopen... terwijl meneer zegt dat er nog geen Amerikaan in Bagdad is... tja, is ook niet echt objectief. Ik snap niet hoe mensen kunnen vinden dat Al Jazeera objectiever zou kunnen zijn. Objectiviteit in een oorlog bestaat niet meer denk ik.
Oud 09-04-2003, 16:48
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 17:36:
Ik denk dat Al Jazeera vooral beelden van hun minister van informatie laten zien en wij vooral beelden van Bush... Niet alleen natuurlijk, maar als er iemand aan het woord is wel. Dat Bush wat zit te ijlen en daarmee mensen overtuigd (ik sta wel achter hem, maar weet dat veel mensen daar zo over denken), dat wordt bij ons uitgezonden. Slachtoffers worden niet uitgezonden.
Dat die minister van info daar in Bagdad op het dak staat terwijl er allemaal amerikaanse aanvallen achter hem gepleegd worden en dat je daar amerikaanse soldaten ziet lopen... terwijl meneer zegt dat er nog geen Amerikaan in Bagdad is... tja, is ook niet echt objectief. Ik snap niet hoe mensen kunnen vinden dat Al Jazeera objectiever zou kunnen zijn. Objectiviteit in een oorlog bestaat niet meer denk ik.

Al jazeera is niet van Irak ofzo hoor... dus het is ten eerste niet HUN minister, en als je beelden van de minster van informatie laat zien dan wil nog niet zeggen dat je achter die vent staat, en ja Al jazeera zend ook toespraken van Bush uit...

Niemand is objectief, maar je kan wel objectiever zijn dan een ander..
Oud 09-04-2003, 16:51
geen punt.
geen punt. is offline
Wat maakt het nu uit of de zender Iraaks is of niet, Al Jazeera staat zonder meer aan hun kant en zal alle gruwelijkheden laten zien die de VS uithalen, maar niet de gruwelijkheden die Irakezen uithalen, de bevrijdingen van de VS, de feeststemming onder de bevrijde bevolking en wat dacht je van de gruwelijkheden die Saddam de afgelopen jaren heeft uitgezonden? Allemaal niet uitgezonden op zo'n zender... allebei 0,0% objectief dus.
Oud 09-04-2003, 17:47
mleen
mleen is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 17:51:
Wat maakt het nu uit of de zender Iraaks is of niet, Al Jazeera staat zonder meer aan hun kant en zal alle gruwelijkheden laten zien die de VS uithalen, maar niet de gruwelijkheden die Irakezen uithalen, de bevrijdingen van de VS, de feeststemming onder de bevrijde bevolking en wat dacht je van de gruwelijkheden die Saddam de afgelopen jaren heeft uitgezonden? Allemaal niet uitgezonden op zo'n zender... allebei 0,0% objectief dus.
heb jij ooit voor de oorlog in Irak Al Jazeera zo goed gevolgd dat jij weet of er iets van die gruwelijkheden is uitgezonden?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 17:47
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 17:51:
Wat een onzin..

waarom veronderstel je dat Al Jazeera zonder meer aan de kant van Irak staat, heb je daar bronnen van??? En ze zenden juist wel de gruwlijkheden van Irak uit, en uitten openlijk dat het Regime van Saddam een van de vreselijkste was.....
Oud 10-04-2003, 21:35
DR-ONLINE
DR-ONLINE is offline
lol al-Jazeera een Iraakse zender? Ik dacht het niet.
Maar je kan wel zeggen dat het een 2de Iraq Tv is, want ze zenden voornamelijk dingen uit die in het voordeel zijn van Saddam Hoessein.
De Iraakse oppositie is nog GEEN EEN keer op al-Jazeera geweest, toeval???
Nee, dat is geen toeval. Gisteren was er een demonstratie tegen, jaja, al-Jazeera in Washington D.C georganiseerd door Irakezen. Als het aan de Irakezen ligt, word al-Jazeera z.s.m verboden in 'het nieuwe Irak'!

Vanmiddag is een van de verslaggevers van al-Jazeera door de Irakezen verjaagd uit Basra. Ik heb gehoord dat ze achter hem aan renden, en dat de verslaggever zo snel over de grens met Koeweit rende dat hij geen visum meer nodig had om Koeweit binnen te gaan. (dit is geen grap, dit is echt gebeurd)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 23:50
Tampert
Tampert is offline
objectieve media is bijna onmogelijk. Zeker omdat de massamedia van onomstotelijk belang zijn in zo'n oorlog. Je kunt als politicus de boel vrij makkelijk manipuleren door iemand te laten 'lekken' oid. Ik denk dus dat grote nieuwszenders per definitie zo veel moeite hebben om objectief te blijven dat dit eigenlijk onmogelijk is.
Oud 11-04-2003, 11:27
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Cheops schreef op 09-04-2003 @ 11:42:
Ik vraag me af hé, is Al Jazeera niet gewoon veel objectiever als CNN??
Ik denk dat Al Jazeera niet objectiever is dan CNN. Beide nieuwszenders zijn officieel onafhankelijk. Al Jazeera is echter Arabisch en belicht dus de Arabische kant van het conflict meer, terwijl CNN als Amerikaanse zender de Amerikaanse kant belicht.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 11-04-2003 @ 12:27:
Ik denk dat Al Jazeera niet objectiever is dan CNN. Beide nieuwszenders zijn officieel onafhankelijk. Al Jazeera is echter Arabisch en belicht dus de Arabische kant van het conflict meer, terwijl CNN als Amerikaanse zender de Amerikaanse kant belicht.
Dat denk ik ook. Al Jazeera is voor een Arabische zender vrij gematigd, als je de documentaire hebt gezien: echt vreselijk wat ze daar allemaal voor propagandistische taal uitslaan. En dan die kinderen die op die zenders verschijnen, volledig gehersenspoeld Werd ik erg treurig van. Aan de andere kant: die Amerikaanse kinderen zijn net zo gehersenspoeld met hun walgelijke patriottisme.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 15:30
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Of ze objectiever zijn durf ik niet te zeggen.

Dat ze beter zijn wel.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 16:29
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef op 11-04-2003 @ 16:30:
Of ze objectiever zijn durf ik niet te zeggen.

Dat ze beter zijn wel.
ben ik het neit mee eens

Oud 12-04-2003, 11:55
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 11-04-2003 @ 12:42:
Dat denk ik ook. Al Jazeera is voor een Arabische zender vrij gematigd, als je de documentaire hebt gezien: echt vreselijk wat ze daar allemaal voor propagandistische taal uitslaan. En dan die kinderen die op die zenders verschijnen, volledig gehersenspoeld Werd ik erg treurig van. Aan de andere kant: die Amerikaanse kinderen zijn net zo gehersenspoeld met hun walgelijke patriottisme.
Wat is er walgelijk aan, om trots op je land te zijn? Wat dat betreft kunnen wij in de NL nog wat van de amerikanen leren.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 12-04-2003 @ 12:55:
Wat is er walgelijk aan, om trots op je land te zijn? Wat dat betreft kunnen wij in de NL nog wat van de amerikanen leren.
Nationalisme leidt tot kortzichtigheid en haat, nationalisme is verwerpelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 13:01
NN
NN is offline
Ik wil niet stellen dat ik de ene zender beter vind dan de andere. Ze berichten beide vanuit hun eigen invalshoek.

Elk middel van media zal altijd beïnvloed worden door persoonlijke voorkeuren omdat het door mensen wordt verzorgd.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 00:48
DR-ONLINE
DR-ONLINE is offline
Claire Cozens
Thursday April 10, 2003

An al-Jazeera reporter had to be rescued from a crowd of Iraqi Americans celebrating the fall of Saddam Hussein's regime after they turned on him and his cameraman.

Nezam Mahdawi, Washington correspondent for the Arabic-language broadcaster, was set upon by angry demonstrators in the Detroit suburb of Dearborn, where he had travelled to cover the spontaneous demonstration.

Dearborn is home to one of the largest populations of Iraqi Shi'ite Muslims outside the Middle East.

Police were forced to intervene and asked the pair to leave following a long stand-off with crowds hurling insults and shouting "Down Jazeera".

Al-Jazeera is widely watched in the Arab world and has enjoyed a huge increase in subscriber numbers since the start of the war from Muslims eager to get a different perspective from western news providers.

But the broadcaster has faced accusations of anti-American bias in the US, where it has also been charged with supporting Saddam's regime.

"These networks talk about freedom and democracy but they don't represent freedom and democracy. To the last moment they tried to support the dictatorship regime," one of the demonstrators, Cassy Mahbouba, told the Reuters news agency.

Mahdawi said al-Jazeera was used to such accusations.

The broadcaster this week accused US forces of targeting it after cameraman Tarek Ayyoub was killed when two bombs dropped during a US air raid hit the satellite television station's office in the Iraqi capital.

Rival Arabic-language broadcaster Abu Dhabi was also hit.

"Our office is in a residential area and even the Pentagon knows its location," said Ibrahim Hilal, the chief editor of al-Jazeera, at its headquarters in Qatar.

The US has denied the charge.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2003, 18:32
Verwijderd
Ik denk eigenlijk dat BBC (hoewel Brits) het meest objectief is.
De Britse regering is zelfs wat bozig op BBC omdat zij niet pro-westers genoeg zijn.
Verder heeft de BBC ook een aantal radiozenders in het midden Oosten.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 18:53
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
jensk schreef op 20-04-2003 @ 19:32:
Ik denk eigenlijk dat BBC (hoewel Brits) het meest objectief is.
De Britse regering is zelfs wat bozig op BBC omdat zij niet pro-westers genoeg zijn.
Verder heeft de BBC ook een aantal radiozenders in het midden Oosten.
nou dat denk ik niet,
ze kunnen misschien niet pro-westers genoeg zijn, maar ze zijn wel pro-westers
want als ik ze vergelijk dan laten ze de helft niet zien, van wat die Amerikanen bijvoorbeeld in Irak hebben gedaan.....
Oud 20-04-2003, 18:56
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 12-04-2003 @ 13:47:
Nationalisme leidt tot kortzichtigheid en haat, nationalisme is verwerpelijk.
juist....en dat is jammer
Reageren

Regels voor berichten