Je komt hier wel erg laat mee aanzetten, maar laat ik desondanks maar eens een poging wagen.
Redoxreacties zijn reacties waarbij sprake is van overdracht van elektronen.
Even een paar begrippen:
oxidator: een stof die elektronen kan afstaan
reductor: een stof die elektronen kan opnemen
halfreactie: een reactie waarbij een oxidator (reductor) verandert door opnemen (afstaan) van elektronen.
In tabel 48 van Binas vind je links op de bladzijde de oxidatoren en rechts de reductoren. Omdat de oxidatoren en reductoren op dezelfde regel door overdracht van elektronen in elkaar over kunnen gaan zeggen we dat ze met elkaar een redoxkoppel vormen. Links bovenaan in de tabel vind je de sterkste oxidator en rechts onderaan vind je de sterkste reductor.
Ga bij het opstellen van een redoxreactie na met welke oxidatoren en reductoren je precies te maken hebt en stel voor de sterkste oxidator en de sterkste reductor de halfreactie op. Maak vervolgens in beide halfreacties het aantal elektronen gelijk en tel de zo verkregen halfreacties op om de uiteindelijke redoxreactie te krijgen.
Voor verdere details verwijs ik je naar je scheikundeboek. Tevens raad ik je aan om bij problemen niet tot het laatste moment te wachten met hulp te vragen om zo te verhinderen dat je in tijdnood komt, met alle vervelende gevolgen van dien.
Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 21:28.
|