Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2003, 13:48
Gandalf
Gandalf is offline
ik krijg vaak te horen dat ik veel dure/moeilijke woorden gebruik en ik vroeg me af: wat maakt iets nu een moeilijk woord??? volges mij ligt dat eraan of je aan de naam kan afleiden wat het betekend en hoe vaak het woord gebruikt wordt. wat denken jullie hiervan????wat maakt volgens jullie een woord moeilijk
Oud 09-03-2003, 14:06
ganralph
ganralph is offline
ik denk dat het vooral van belang is hoe vaak een woord gebruikt wordt

in principe zijn namelijk de meeste (alle?) woorden arbitrair met hun betekenis verbonden; als je het woord 'tafel' niet kent, kun je ook nooit verzinnen dat het naar een plank met vier poten verwijst. deze betekenissen worden door vaak gebruiken wel 'logisch' voor de meeste mensen, maar van of je aan de naam kan afleiden wat het betekend is eigenlijk nooit sprake
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:20
Gandalf
Gandalf is offline
nee maar ik bedoel dat het zowieso al geen samengestelde woorden moeten zijn bijv.: tafelpoot of slaapkamer maar het ligt er volgens jou dus puur aan hoe vaak het woord gebruikt word?? volgens mij ok de lengte en hoe makkelijk je het woord onthoud!! ik ken namelek geeneen moeilijk kort woord !!! en vaak zijn buitenlands aandoende woorden ook moeilijk
Oud 09-03-2003, 15:51
tempestas
tempestas is offline
Citaat:
Gandalf schreef:
nee maar ik bedoel dat het zowieso al geen samengestelde woorden moeten zijn bijv.: tafelpoot of slaapkamer maar het ligt er volgens jou dus puur aan hoe vaak het woord gebruikt word?? volgens mij ok de lengte en hoe makkelijk je het woord onthoud!! ik ken namelek geeneen moeilijk kort woord!!! en vaak zijn buitenlands aandoende woorden ook moeilijk
Ik denk dat een woord ook moeilijk wordt gevonden als het een synoniem is voor een ander woord, en het synoniem wat het minst gebruikt wordt wordt dan moeilijk gevonden. En natuurlijk ligt het er ook aan hoe vaak het woord gebruikt wordt. Moeilijke woorden vallen volgens mij op in de zin, je gebruikt b.v een formeel woordt in een informele zin.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:56
moonchild
Een woord dat bijna niemand kent; een woord dat bijna nooit gebruikt word, er ingewikkeld uitziet, een ingewikkelde betekenis heeft, enz.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:09
Gandalf
Gandalf is offline
maar wat is dan een woord dat er ingewikkeld uitziet?? waardoor komt dat dat wij het ingewikkeld vinden ?? door bijv veel medeklinkers achter elkaar ofzo
Oud 09-03-2003, 16:14
Rodegier
Rodegier is offline
denk iig dat het scheelt als je de beteknis een beetje eruit kan halen
van 'individualiteitsprobleem' ( geen idee of het bestaat, en hoe je het schrijft ) kan iedereen wel gokken wat het is.. Terwijl het een ontzettend klote woord is.

En natuurlijk is het lastig als een woord bijna nooit gezegd wordt.
In principe zijn er dus geen moeilijke woorden, want bovenstaande is veel moeilijker dan woorden waar jij niet van weet wat ze zijn, terwijl jij het van deze wel weet. ( kromme zin, i know )
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:25
moonchild
Citaat:
Gandalf schreef:
maar wat is dan een woord dat er ingewikkeld uitziet?? waardoor komt dat dat wij het ingewikkeld vinden ?? door bijv veel medeklinkers achter elkaar ofzo
Door dat je het niet in 1 keer kan overzien, niet meteen de betekenis weet, het een lang woord is ofzo?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:25
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Rodegier schreef:

In principe zijn er dus geen moeilijke woorden, want bovenstaande is veel moeilijker dan woorden waar jij niet van weet wat ze zijn, terwijl jij het van deze wel weet. ( kromme zin, i know )
ik snap niet helemaal waaruit je deze conclusie trekt....
Oud 09-03-2003, 19:19
ganralph
ganralph is offline
veel medeklinkers: 'angstschreeuw'

een woord als 'encyclopedie' en 'cardioloog' is voor de meeste mensen (die bijvoorbeeld helemaal geen klassieke talen kennen) lastig te herleiden toto iets bekends, maar door het vele gebruik zijn deze woorden voor iedereen bekend

'rendez-vous' kunnen veel mensen waarschijnlijk niet letterlijk vertalen, maar de betekenis is bekend

er ingewikkeld uitziet
dat zou betekenen dat je woorden wel begrijpt als je ze hoort... (en fonetisch uitschrijven maakt de betekenis van een woord ook niet makkelijker)
taal is in principe mondeling; letters worden alleen gebruikt om het vast te kunnen leggen op schrift

dit geldt ook voor het niet meteen kunnen overzien
'boaei' lijkt misschien een vreemd woord, maar als je het uit spreekt als 'boa-ei' is de betekenis niet zo moeilijk meer
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:19
Verwijderd
Als mensen tegen je zeggen dat je moeilijke woorden gebruikt (werd tegen mij gezegd) gebruik je moeilijke woorden terwijl het nodig is.

Sommige doen het om interessant te lijken (zoals ik, geef ik eerlijk toe, anderen weten niet beter)

Probeer gewoon makkelijk losse en desnoods voor je gevoel debiele taal en the complains are gone.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 22:15
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Gandalf schreef:
wat maakt volgens jullie een woord moeilijk
De regelmaat waarin het woord gebruikt bij de interactie de persoon of personen waar je tegen praat.
+ De kennis van iemand waartegen je praat wat betreft de beteknis van het woord.
+ of de betekenis van het woord verschilt tussen jouw en de persoon waartegen je praat (of meerdere personen)

Het is dus eigenlijk gewoon een mening.
Oud 10-03-2003, 08:35
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Gandalf schreef:
ik krijg vaak te horen dat ik veel dure/moeilijke woorden gebruik en ik vroeg me af: wat maakt iets nu een moeilijk woord??? volges mij ligt dat eraan of je aan de naam kan afleiden wat het betekend en hoe vaak het woord gebruikt wordt. wat denken jullie hiervan????wat maakt volgens jullie een woord moeilijk
Ik ken het probleem. Ikzelf maak ook zeer frequent gebruik van taalgebruik dat door anderen lastig bevonden wordt. Doch vind ik dat je zelf mag weten hoe je communiceert, waardoor je jezelf kunt onderscheiden van anderen. Laat anderen zeggen wat ze willen over je, maar blijf gewoon je eigen taalgebruik hanteren. Na enige tijd zullen ze inzien dat ze je niet kunnen ompraten en zullen ze dus accepteren dat je 'moeilijke woorden' gebruikt.
Oud 10-03-2003, 10:34
Verwijderd
Het ligt een beetje aan je omgeving he.
Maar ja ik ken wel redelijk wat woorden maar sommige dingen zijn wel humor maar zeg je niet serieus.
vb, mijn zus zei laatst: ik moet even acclimatiseren.
Moeilijk woord? dat valt wel mee maar dat hoor je niet dagelijks.
Het heeft er ook mee te maken hoe je het zegt, wanneer alles heeft er mee te maken.Maar waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 10:47
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Syphon schreef:
Maar ja ik ken wel redelijk wat woorden maar sommige dingen zijn wel humor maar zeg je niet serieus.
Het heeft er ook mee te maken hoe je het zegt, wanneer alles heeft er mee te maken.Maar waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Je doet moeilijk als het makkelijk kan om te pronken met je vocabulaire kennis. Ook is het soms zo dat, wanneer een lastig woord goed geplaatst is, dat het dan ook erg intelligent overkomt. Veel mensen gebruiken moeilijke woorden om intelligent over te komen.
Oud 10-03-2003, 10:59
Verwijderd
Een woord is moeilijk als ik het niet ken of moeite moet doen de betekenis te begrijpen. Ken ik het eenmaal, dan is het ook niet moeilijk meer.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 11:31
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Een woord is moeilijk als ik het niet ken of moeite moet doen de betekenis te begrijpen. Ken ik het eenmaal, dan is het ook niet moeilijk meer.
En als je een woord dan eens niet weet, dan vraag je simpelweg wat het betekent in een normaal Nederlands woord, en als je de betekenis dan weet, dan is het ook geen probleem meer om het desbetreffende woord te gebruiken.
Oud 10-03-2003, 11:59
*Burning water*
*Burning water* is offline
Hoe minder vaak een woord gebruikt wordt, hoe moeilijker? Lange woorden zijn natuurlijk sowieso minder gemakkelijk te onthouden en worden dus sneller als moeilijk ervaren.
Oud 10-03-2003, 12:01
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Hoe minder vaak een woord gebruikt wordt, hoe moeilijker? Lange woorden zijn natuurlijk sowieso minder gemakkelijk te onthouden en worden dus sneller als moeilijk ervaren.
Maar als je deze lange woorden veel hoort en daarna veel gebruikt, dan zijn ze weer makkelijk!
Oud 10-03-2003, 12:08
Seb4
Seb4 is offline
Het gaat zowel om samenstelling als om gebruik. Toch het meest om het laatste, vermoed ik...
Als mensen (de betekenis van) een woord niet direct (her)kennen, of problemen met de uitspraak ervan hebben zullen ze dat als een moeilijk woord beschouwen....
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 12:13
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Het gaat zowel om samenstelling als om gebruik. Toch het meest om het laatste, vermoed ik...
Als mensen (de betekenis van) een woord niet direct (her)kennen, of problemen met de uitspraak ervan hebben zullen ze dat als een moeilijk woord beschouwen....
En zullen ze dus vragen naar de betekenis van het woord zodat ze wel weten wat het is...
Oud 10-03-2003, 12:42
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Toemoesh schreef:
En zullen ze dus vragen naar de betekenis van het woord zodat ze wel weten wat het is...
meestal laten ze het bij: JONGE!!! JE BENT 15, PRAAT EENS NORMAAL!!!
Oud 10-03-2003, 13:30
Verwijderd
Maar iedereen heeft natuurlijk een andere definitie van het woord moeilijk maar wat is nou moeilijk? Tja ik kan dat niet zo een twee drie zeggen, heb wel een beetje woordenschat dus
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 13:48
moonchild
Citaat:
Toemoesh schreef:
Je doet moeilijk als het makkelijk kan om te pronken met je vocabulaire kennis. Ook is het soms zo dat, wanneer een lastig woord goed geplaatst is, dat het dan ook erg intelligent overkomt. Veel mensen gebruiken moeilijke woorden om intelligent over te komen.
Of gewoon omdat een 'moeilijk' woord beter omschrijft wat je bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 16:18
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Toemoesh schreef:
dit is denk ik niet altijd het geval. het is denk ik meestal omdat je vind dat dat woord beter bij je bedoeling past dan het niet moeilijke woord! en hoewel het een synoniem is kan het toch zijn dat er een andere lading aanzit. bijv. agressiever of zieliger of opdringerigen enz.
Oud 10-03-2003, 16:21
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Syphon schreef:
soms is het makkelijker het moelijke woord te gerbruiken!! ik heb vaak dat er een vrij moeilijk woord (waarvan ik denk dat anderen het en moeilijk woord zullen vinden) in me op komt en dat ik dan toch een ander woord verzin. in principe is dat dan juist moeilijk doen
Oud 10-03-2003, 18:56
faan
faan is offline
Gandalf wil je alsjeblieft "volgens" op deze manier in het vervolg schrijven?
Als je goed Nederlands kunt spreken moet je het vooral doen hoor! Ik kom vaak niet op het Nederlandse woord en dan zeg ik woorden zoals "die dildo, dat ding, dinges, dat lutje, dat rutje, dit frutje, etc". Vooral het woord "dildo" is snel vatbaar, alhoewel het niet een dildo is
Oud 10-03-2003, 19:21
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
faen schreef op 10-03-2003 @ 19:56:
Gandalf wil je alsjeblieft "volgens" op deze manier in het vervolg schrijven?
je bedoeld: Gandaf wil je in het vervolg "volgens" op deze manier schrijven
Oud 10-03-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Gandalf schreef op 10-03-2003 @ 17:21:
soms is het makkelijker het moelijke woord te gerbruiken!! ik heb vaak dat er een vrij moeilijk woord (waarvan ik denk dat anderen het en moeilijk woord zullen vinden) in me op komt en dat ik dan toch een ander woord verzin. in principe is dat dan juist moeilijk doen
Ben nu wel nieuwsgierig geworden, kom is met voorbeelden en vooral wees eerlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 08:24
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 10-03-2003 @ 20:21:
je bedoeld: Gandaf wil je in het vervolg "volgens" op deze manier schrijven
En jij bedoelT: GandaLf (met L dus)
Oud 11-03-2003, 12:05
faan
faan is offline
Leer eerst even de spelling voordat je opschept met "ik kan moeilijke woorden uitkramen"
Oud 11-03-2003, 12:16
Gandalf
Gandalf is offline
ojah dus als je een woord kan spreken wil dat ook meteen spellen?... beetje kromme logica als je het mij vraagt....
Oud 11-03-2003, 12:20
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
faen schreef op 11-03-2003 @ 13:05:
Leer eerst even de spelling voordat je opschept met "ik kan moeilijke woorden uitkramen"
dat heb ik niet gezegd!!! ik heb alleen gezegd dat ik het vaak te horen krijg.... dus het kan ook aan het milieu liggen waarin ik leef
Oud 11-03-2003, 14:52
faan
faan is offline
ik vind persoonlijk de spelling belangrijker dan die flauwe moeilijke woorden En.. ik nam aan dat iemand die weet wat die moeilijke woorden betekenen, de spelling toch wel kon. Je komt er nog wel achter
Oud 11-03-2003, 15:04
Gandalf
Gandalf is offline
ik ga nu stoppe met dit kinderachtige gedoe!! als je graag verder wil ruzien ga je maar naar onzin ofzo
Oud 11-03-2003, 16:14
Maresa
Maresa is offline
Ik ben het ermee eens dat spelling belangrijker is dat zogenaamd moeilijke woorden gebruiken...

Jongen! Je bent 15 en typt nog steeds niet in normaal Nederlands

Laatst gewijzigd op 11-03-2003 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 16:21
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
M@R schreef op 11-03-2003 @ 17:14:
Ik ben het ermee eens dat spelling belangrijker is dat zogenaamd moeilijke woorden gebruiken...

Jongen! Je bent 15 en typt nog steeds niet in normaal Nederlands
daar ben ik het ook mee eens maar ik doe er mijn best ook niet op... ik ben namelijk meestal veel dingen tegelijk aan het doen als ik op mijn pc zit!! maar hier ging het niet over...
Oud 11-03-2003, 17:20
faan
faan is offline
ik ga ook stoppe
Oud 11-03-2003, 19:37
REIE
REIE is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 09-03-2003 @ 15:20:
ik ken namelek geeneen moeilijk kort woord !!!
(is namelijk te moeilijk voor je?)

Ha, sterker nog, ik ken geen enkel moeilijk woord! Er zijn woorden die ik ken en woorden die ik niet ken. Enkel voor enkele anderen zijn bepaalde woorden uit jouw taalgebruik moeilijk. Dit zijn vaak woorden die nauwelijks voorkomen en die je in de spreektaal haast nooit gebruikt.
Woorden die wel lastig zijn zijn woorden waarvan je niet de betekenis volledig kent. Ook voor anderen kan dat lastig zijn als je dan in je onwetendheid naar de verkeerde dingen refereert...

REIE
Oud 11-03-2003, 19:54
Hardcore
Hardcore is offline
Moeilijke woorden? AmsterdamseRotterdamseHottentottenmarkt?
Oud 12-03-2003, 07:45
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 11-03-2003 @ 20:54:
zal wel aan mij liggen maar ik vind dit geen moeilijk woord hoewel ik het niet ken!! dat komt omdat je aan de woorden kan afleiden wat het betekent. dan is het automatisch al geen moeilijk woord meer zoals eerder al gezegd
Oud 12-03-2003, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Gandalf schreef op 12-03-2003 @ 08:45:
zal wel aan mij liggen maar ik vind dit geen moeilijk woord hoewel ik het niet ken!! dat komt omdat je aan de woorden kan afleiden wat het betekent. dan is het automatisch al geen moeilijk woord meer zoals eerder al gezegd
Hier moet je juist NIET serieus op ingaan
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:13
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 11-03-2003 @ 20:54:
dit is flauw, want het zijn 3 woorden;

als je toch lollig wil zijn, zeg dan gewoon hottentottententententoonstellingen

of fietsbandventieldopjesfabrikantenvakbond

*gaap*
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:32
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Syphon schreef op 12-03-2003 @ 09:31:
Hier moet je juist NIET serieus op ingaan
ja sorry ik kon het even niet laten...
Oud 16-03-2003, 20:00
Lyra
Lyra is offline
Woorden sieren de taal, dus als je geen moeilijke woorden gebruikt benut je de taal niet tot zijn volste glorie..

dat is trouwens het leukste, moeilijke woorden en als verschillende mensen die niet snappen, leg je ze gewoon uit en dan hebben zij ook weer iets opgestoken..

(och my god I sound like my dad!)

Oud 20-03-2003, 07:53
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Lyra schreef op 16-03-2003 @ 21:00:
Woorden sieren de taal, dus als je geen moeilijke woorden gebruikt benut je de taal niet tot zijn volste glorie..

dat is trouwens het leukste, moeilijke woorden en als verschillende mensen die niet snappen, leg je ze gewoon uit en dan hebben zij ook weer iets opgestoken..

(och my god I sound like my dad!)

Dat zei ik laatst ook tegen een vriend van mij. Maar hij zei: Als jij moeilijke woorden gebruikt, dan voelt iemand die de woorden niet kent zichzelf mischien heel dom en durft hij niet te vragen wat het betekent.

Is dat wel waar? Is het zo dat mensen zich dom kunnen voelen omdat ze een woord niet weten waar ze gewoon om kunnen vragen?
Oud 20-03-2003, 13:30
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Toemoesh schreef op 20-03-2003 @ 08:53:
Dat zei ik laatst ook tegen een vriend van mij. Maar hij zei: Als jij moeilijke woorden gebruikt, dan voelt iemand die de woorden niet kent zichzelf mischien heel dom en durft hij niet te vragen wat het betekent.

Is dat wel waar? Is het zo dat mensen zich dom kunnen voelen omdat ze een woord niet weten waar ze gewoon om kunnen vragen?
Lijkt me niet. Ikzelf heb daar geen last van. Maar als in een gewoon gesprek in je moedertaal voortdurend woorden vallen die je niet kent, haak je denk ik sneller af. Niet omdat je je dom voelt, maar omdat het niet te volgen is en niet te doen om naar iederen woordbetekenis te vragen.
Oud 20-03-2003, 18:15
tictactoe
tictactoe is offline
ik vind vooral woorden als de en het moeilijk

verwissel ze nogal vaak, geen gefuhl voor als Duitser
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 09:50
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
tictactoe schreef op 20-03-2003 @ 19:15:
ik vind vooral woorden als de en het moeilijk

verwissel ze nogal vaak, geen gefuhl voor als Duitser
Als Duitser in Nederland zul je ook veel problemen hebben met 'als' en 'dan' of niet?
Oud 21-03-2003, 13:16
Verwijderd
Het enkele feit dat het veel lettergrepen heeft maakt een woord moeilijk (voor heel domme mensen) het feit dat het niet lijkt op iets wat ze wél kennen in combinatie met een klein vocabulaire maakt het moeilijk (voor iets minder domme mensen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten