Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 19:20
G.T.C.
G.T.C. is offline
in een ver verleden ben ik gestikt in een salmiakbal. Die was in mijn keelgat geschoten, en ik maar kokhalzen enzo om te proberen dat ding eruit te krijgen. Dat lukte dus niet en op een gegeven moment raakte ik buiten bewust zijnde.
De moeder van de jongen waar ik toen was keek altijd naar 'rescue 911' en had gezien dat ze mij vast moest pakken bij mijn buik en dan heel hard persen.
Gelukkig werkte dat ook, want toen ik weer bij kwam lag ik nog steeds in haar armen en keek ik naar beneden waar allemaal kots op de grond lag .

Maar ja.....ik vraag me dus af wat je moet doen als je bijna stikt en je helemaal alleen thuis bent.
Ik zat te denken aan op je hoofd gaan staan en dan in je keelgat gaan graaien ofzo. Maar doe je dan niet dat ding juist in je keelgat persen??

Nou, misschien hebben jullie nog goeie ideeën
Oud 10-04-2003, 19:31
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 10-04-2003 @ 20:20:
Ik zat te denken aan op je hoofd gaan staan en dan in je keelgat gaan graaien ofzo. Maar doe je dan niet dat ding juist in je keelgat persen??
Val je dan niet om?

Heb geen idee eigenlijk, hoop dat het nooit zo ver komt..
Oud 10-04-2003, 19:35
Verwijderd
Heb ik heel vaak gehad, daarom mag ik geen pinda's, gladde snoepjes ed meer wanneer ik alleen ben...

Ik stikte een keer half in een pinda bij een pizzaria, 'k lag eerst te kronkelen op de grond en raakte toen ook buiten bewustzijn... De pizzaria-man (hihi) heeft toen precies hetzelfde gedaan als die moeder bij jou, de pinda vloog de pizzaria door 't Was erg gezellig

Maar wat je moet doen wanneer je alleen bent? Je vingers achterin je keel steken zodat je flink gaat kokhalzen en kotsen... 't Nadeel is dat je een reflex hebt waardoor je wil slikken, dus 't kost echt wel moeite... Maar goed, je moet flink je vingers achterin je keer duwen.... Soms wil een soort roggel-hoesten ook wel helpen *spreekt uit ervaring*.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:40
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
YO,
dat is toch wel het meest essencieele dat een mens moet weten (ofzo):

stoel vinden (eventueel schuin houden ofzo), vol met je maag er op vallen, hopen dat je blijft leven.

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:42
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 10-04-2003 @ 20:40:
YO,
dat is toch wel het meest essencieele dat een mens moet weten:

stoel vinden (eventueel schuin houden ofzo), vol met je maag er op vallen, hopen dat je blijft leven.
Wilde ik net zeggen. Heb ik ooit lang geleden bij Oprah gezien btw.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:48
Verwijderd
Citaat:
YO,
dat is toch wel het meest essencieele dat een mens moet weten (ofzo):

Oh ja...
*schaamt zich*
Dat heb ik nog op school gehad zelfs....
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:49
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:

serieus.......ik hoop dat ik dat op het moment dat het er op aan komt wel durf. Ik zie mijzelf nog niet echt zo met mijn buik op de leuning vallen. Ik zit ook nog even te bedenken hoe ik dat dan ga doen. Die stoel is nog best wel hoog . Misschien volop de armleunig springen.
aaahhhh, damn. ik moet er echt niet denken
Oud 10-04-2003, 19:51
G.T.C.
G.T.C. is offline
beschadig je dan trouwens niet je ribben ?
Oud 10-04-2003, 19:59
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 10-04-2003 @ 20:51:
beschadig je dan trouwens niet je ribben ?
wil je nou dood of een paar gebroken ribben?
gewoon gaan met die handel man, weetje hoe snel je out gaat als je geen lucht meer krijgt?

edit: hoewel het natuurlijk wel gewoon fijner is als iemand anders je even een stoot verkoopt in je buik.

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 10-04-2003 @ 20:49:
serieus.......ik hoop dat ik dat op het moment dat het er op aan komt wel durf. Ik zie mijzelf nog niet echt zo met mijn buik op de leuning vallen. Ik zit ook nog even te bedenken hoe ik dat dan ga doen. Die stoel is nog best wel hoog . Misschien volop de armleunig springen.
aaahhhh, damn. ik moet er echt niet denken
Als je bijna stikt, denk je volgens mij niet meer... Don't worry, als je gladde dingen gewoon in je wang houdt en er niet wild mee rond gaat rennen, kan er niet zo snel iets gebeuren
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:07
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 10-04-2003 @ 20:59:
wil je nou dood of een paar gebroken ribben?
gewoon gaan met die handel man, weetje hoe snel je out gaat als je geen lucht meer krijgt?
ja, ik weet hoe snel je out gaat. ik heb het al mee gemaakt, dus ik weet hoe het is. VAndaar dat ik effe vraag wat ik moet doen als ik alleen ben. 112 bellen heeft denk ik weinig zin. En ik denk ook dat je te weinig adem hebt om snel naar buiten te rennen en aan een voorbij ganger (zonder stem) duidelijk proberen te maken, dat je aan het stikken bent en dat ie je effe bij buik moet grijpen
Oud 10-04-2003, 22:42
Verwijderd
ik heb wel eens zo'n fireball in m'n keelgat gekregen. Rende naar boven naar m'n moeder en die hield me op de kop en toen viel hij er uit. Dus ik denk dat op de kop gaan staan tegen de muur ook wel goed is. Als je dat kan tenminste.

Die stoelmanier lijkt me wat moeilijker, plus dat ik denk dat het niet werkt. Ik bedoel: ik heb zoiets nog nooit gedaan dus op een stikmoment dan zou ik eerder iets anders proberen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 09:14
Anne
Anne is offline
Heb je zaterdag Kopspijkers gezien? 'Wouter Bos' laat daar heel goed zien wat je dan moet doen.
Oud 11-04-2003, 13:44
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 10-04-2003 @ 23:42:
m'n moeder en die hield me op de kop en toen viel hij er uit. Dus ik denk dat op de kop gaan staan tegen de muur ook wel goed is. Als je dat kan tenminste.
Ja, das niet zo'n probleem hoor . Probeer ik dat wel als eerste. Als ie er dan nog niet uit gaat, spring ik wel op de stoel. En tegelijker tijd ven 112 bellen. Ik kan dan misschien niks zeggen, maar dan maak ik wel effe wat extra stik geluiden en dan laten ze misschien wel iemand langs komen
Oud 11-04-2003, 13:50
Ilsje
Ilsje is offline
mijn zusje kreeg heel lang gelee dropje in der keel, en toen heeft me moeder haar opgetild, op der kop gehouden, en op der rug lopen slaan, en lopen schudden met der. en het hielp (zag er btw wel komisch uit)
en ik stikte keer in chips en keek me moeder toen aan zo van: mama help me... en ze zei toen: ff goed hoesten... en ging weer verder met lezen ^^ en toen heb ik maar vinger in keel gestoken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 14:02
Friends
Friends is offline
Ik heb al zo vaak gehad dat ik in iets gestikt was. De eerste keer was volgens mij een druif. Daarna op de cariben met een zuurtje en zo kan ik nog wel doorgaan. Met die druif werd ik op de kop gehouden, dus ik denk dat dat wel helpt. Ik was zelf buiten bewustzijn geraakt, maar hij was er daarna wel uit.
En naarmate ik ouder werd probeerde ik eerst een rochel-hoest (helpt ook wel) of een andere soort van schraaphoest.
Of ik gaf mezelf gewoon een keiharde stomp in mijn maag, of ter hoogte van mijn ribben. Dat helpt trouwens bij mij ook altijd.
Ik hoop dat het niemand vaak zal overkomen, want het is echt niet lekker. Je hebt echt zo'n bijna dood ervaring
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:48
Verwijderd
Ach... stik.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 22:09
Ingemar
Ingemar is offline
Mijn zusje is een keer bijna in een pepermuntje gestikt. Echt mijn moeder had het geloof ik nog benauwder....
Maar iig, toen ging me moeder flink op haar rug kloppen enzo. En zeggen dat ze moest hoesten en verder weet ik het niet zo goed, tis al lang geleden weet je... Maar oke, tis goed gekomen, ze leeft nog!
Oud 12-04-2003, 22:50
iebke*
iebke* is offline
heel hard op de rug kloppen van die persoon?
Oud 12-04-2003, 23:04
break of dawn
break of dawn is offline
Nou ja, ik ben bijna een keer gestikt in een mentosje Kwas toen een jaar of 9 en we hadden een bioscoopmiddag (Pinocchio ), dat ding bleef maar in mijn keel steken en niemand wilde/kon me helpen. Ben dus maar naar huis gelopen . Mijn moeder gaf me toen een stukje brood en toen slikte ik hem zo weg.... maar ik geloof toch niet dat het echt 'stikken' was , anders was ik onderweg wel neergevallen ofzo
Oud 12-04-2003, 23:44
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
iebke* schreef op 12-04-2003 @ 23:50:
heel hard op de rug kloppen van die persoon?
* ziet het al helemaal voor zich *
Oud 13-04-2003, 12:17
Verwijderd
Oeh, ik kan de officiële heimmlich-greep. Dat is dus dat 'bij de buik pakken en hard persen'. Dat is het meest effectief en het minst schadelijk als je het volgende doet:
Ga achter de stikkende persoon staan en plaats één hand, niet je schrijfhand, als een vuist vlak onder het borstbeen van die persoon. Net iets boven de maag dus. Leg je andere hand over die vuist. Druk dan met je hand de vuist omhoog, dus alsof je 'm onder het borstbeen wil krijgen, met zo veel mogelijk explosieve kracht.
Een vriendin van me heeft een EHBO-diploma, zij heeft me dit geleerd Als ik 't op iemand oefen dan stoot diegene echt een hoop lucht uit, met genoeg kracht om wat-er-dan-ook-in-de-luchtpijp-zou-zitten mee te nemen.

In principe kun je ook een (wat zwakke) heimmlich-greep op jezelf toepassen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 18:00
Colorama
Colorama is offline
ik pak wel een hamer ui de gereedschapskist en probeer die hard achter op me rug te slaan als ik alleen thuis ben en ik stik.

Toen ik klein was stikte ik ook bijna, toen pakte me moeder me bij m'n benen en sloeg me kei hard tegen de muur aan.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 19:29
iebke*
iebke* is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 13-04-2003 @ 00:44:
* ziet het al helemaal voor zich *
héhé
Oud 14-04-2003, 19:29
iebke*
iebke* is offline
Citaat:
Colorama schreef op 13-04-2003 @ 19:00:
ik pak wel een hamer ui de gereedschapskist en probeer die hard achter op me rug te slaan als ik alleen thuis ben en ik stik.

Toen ik klein was stikte ik ook bijna, toen pakte me moeder me bij m'n benen en sloeg me kei hard tegen de muur aan.

Regels voor berichten