Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2003, 20:17
ananas15
ananas15 is offline
Hej, ik maak me een beetje zorgen, gewoon, ik wilde namelijk even vragen wat de meest voorkomende kenmerken zijn van kanker, op welke manieren je het kunt ontdekken, uitgezonderd een knobbeltje.

Heel veel dank!
Oud 06-04-2003, 21:23
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ananas15 schreef op 06-04-2003 @ 21:17:
Hej, ik maak me een beetje zorgen, gewoon, ik wilde namelijk even vragen wat de meest voorkomende kenmerken zijn van kanker, op welke manieren je het kunt ontdekken, uitgezonderd een knobbeltje.

Heel veel dank!
Kanker is een kwaadaardige woekering van cellen. Normaal gesproken ontstaat er voor elke afgebroken cel één vervangende cel, maar doordat cellen zich aan dit evenwicht onttrekken en zich verder blijven delen ontstaat een gezwel. Kanker groeit door in normaal weefsel en vernielt dit, een proces dat infiltratie wordt genoemd. Het bestaat uit sterk abnormale cellen die weinig of niet meer op de cellen van het getroffen orgaan lijken en heeft de neiging om cellen los te laten die ergens anders in het lichaam terecht komen en zich daar tot nieuwe kwaadaardige gezwellen ontwikkelen, een proces dat uitzaaiing wordt genoemd.
Mogelijke symptomen voor kanker zijn een verandering in het urine- of ontlastingspatroon (mogelijk kanker van dikke darm, blaas of prostaat), een niet genezende zweer (mogelijk huid- of slijmvlieskanker), ongewoon bloedverlies of ongewone afscheiding met een mogelijke kans op blaas- of nierkanker bij bloed in de urine, mogelijke darmkanker bij bloed of slijm in de ontlasting, mogelijke kanker van de vrouwelijke geslachtsorganen bij afwijkend bloedverlies of een veranderende afscheiding uit de vagina, een verdikking of knobbel in de borst of ergens anders in het lichaam, mogelijke kanker van maag, slokdarm of keel bij voortdurende slik- of maagklachten, mogelijke huidkanker bij een duidelijke verandering van wratten of moedervlekken, mogelijke longkanker bij blijvende hoest en mogelijke kanker van het strottehoofd bij blijvende heesheid. Of het bij deze symptomen inderdaad om kanker gaat kan alleen door nader onderzoek worden vastgesteld.
Oud 06-04-2003, 21:42
Nona
Nona is offline
Ik had ooit een heel ruw en kaal plekje midden tussen mijn haar. Ben ik (met mijn moeder) naar de dokter geweest, bleek kanker te zijn. Is operatief weggehaald. Das ook een voorbeeld...
Oud 07-04-2003, 11:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ben je bang dat je kanker hebt? of 1 van je vrienden o.i.d.?

volgens mij zijn er verschillende symptonen. ligt er maar net aan welke vorm je hebt. soms word je erg ziek, met koorts en al erbij, anderen merken het nauwelijks.

raadpleeg een dokter. dat is denk ik het beste.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 14:59
ananas15
ananas15 is offline
Ik ga morgenvroeg ook even naar het spreekuur (8 uur!)
Oud 08-04-2003, 12:58
ananas15
ananas15 is offline
Zo, ik ben dus naar de dokter geweest. Hij zei dat het een gezwollen kliertje was, maar als het over 3 weken nog niet over is en het is gegroeid, dan moet ik terug en gaat hij het verder onderzoeken...
Oud 08-04-2003, 15:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
waar zit t dan??
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 19:14
faith666
faith666 is offline
Denk niet meteen het ergste, op jouw leeftijd is de kans op kanker erg klein en er bestaan ontzettend veel, veel minder ernstige, ziektes. Hou het gewoon goed in de gaten en pieker niet te veel!
Veel liefs, suus
Oud 09-04-2003, 13:58
ananas15
ananas15 is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 08-04-2003 @ 16:03:
waar zit t dan??
Ik mijn keel, je voelt het zitten als je een beetje duwt. Hij lijkt te groeien, maar dat is natuurlijk weer zo, omdat ik me te druk maak en dat ik dat dénk...
Oud 09-04-2003, 17:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
faith666 schreef op 08-04-2003 @ 20:14:
Denk niet meteen het ergste, op jouw leeftijd is de kans op kanker erg klein en er bestaan ontzettend veel, veel minder ernstige, ziektes. Hou het gewoon goed in de gaten en pieker niet te veel!
Veel liefs, suus
naja, ik wil dr niet bang maken ofzo. maar ik ken wel veel (naja veel, iig té veel) mensen die kanker hebben gehad op een jonge leeftijd.
mijn neef nog vorig jaar, en een jongen uit mn klas.

maar ik denk dat het gewoon een opgezette klier is. niet te veel zorgen maken. zoals je zelf al zegt, je bent er bang voor dus dan lijkt het ook gauw alsof ie groeit.
maar ja, gewoon in de gaten houden.

even ter informatie, lympfeklierkanker is goed te genezen. zelfs de best genezende vorm. mijn neef heeft het vorig jaar gehad. maar hij merkte het doordat ie erg ziek werd en zijn conditie verslechterde.

maar het is vast niets no worries
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 17:08
Miracle
Miracle is offline
ik wilde nog ff opmerken dat kanker niet altijd erg hoeft te zijn. Veel mensen beginnen al te rillen als ze het woord horen, maar er zijn genoeg soorten kanker die veel minder aggressief zijn. Een vriendin van m'n moeder had een hoopje kankercellen op haar wang, dat was huidkanker, in de minst erge vorm. Ze konden het gewoon, zonder haast, weg snijden en er was verder niks aan de hand.
Oud 10-04-2003, 13:44
faith666
faith666 is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 09-04-2003 @ 18:02:
naja, ik wil dr niet bang maken ofzo. maar ik ken wel veel (naja veel, iig té veel) mensen die kanker hebben gehad op een jonge leeftijd.
mijn neef nog vorig jaar, en een jongen uit mn klas.
Helaas gebeurd het wel ja, maard e kans dat het iets anders is is nu eenmaal veel groter.
Oud 11-04-2003, 14:05
ananas15
ananas15 is offline
even ter informatie, lympfeklierkanker is goed te genezen. zelfs de best genezende vorm. mijn neef heeft het vorig jaar gehad. maar hij merkte het doordat ie erg ziek werd en zijn conditie verslechterde.

-------------------------

hhm, das wel weird, mijn conditie gaat met de maand achteruit, terwijl ik evenveel sport...

of ik mak me weer te druk...
kben ook al 2 maanden aan een stuk door verkouden...

ik stel me aan, het is niks...
Oud 11-04-2003, 14:06
ananas15
ananas15 is offline
En ik heb hartkloppingen, plotseling-misselijk-momenten die zo weer over zijn, slap gevoel...
Oud 11-04-2003, 14:23
Verwijderd
ieuw ik word echt van van dit topic..
Ik ga binnenkort ook maar eens naar de dokter
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 07:01
ananas15
ananas15 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-04-2003 @ 15:23:
ieuw ik word echt van van dit topic..
Ik ga binnenkort ook maar eens naar de dokter
-----------

Wat bedoel je??
Oud 13-04-2003, 12:06
miss milano
miss milano is offline
om een opgezwollen klier moet je je niet al te druk maken hoor, ik heb daar heeel erg vaak last van, en dat hebben wel meer mensen hoor. de kans is errug klein dat het kanker is!
don't worry to much..!
liefs
Oud 13-04-2003, 15:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ananas15 schreef op 11-04-2003 @ 15:05:

hhm, das wel weird, mijn conditie gaat met de maand achteruit, terwijl ik evenveel sport...

of ik mak me weer te druk...
kben ook al 2 maanden aan een stuk door verkouden...

ik stel me aan, het is niks...
het kan ook gewoon zijn dat je weerstand deze winter niet echt geweldig is en je dus continu last hebt van al die bacteriën en virussen die hier rond zwerven. en daardoor genees je ook niet snel van je verkoudheid en blijf je deze winter wat slap. meer vitaminen eten/slikken dus. dat kan ook je opgezette klier verklaren.

ik heb er ook vaak last van in de winter, een keer goed ziek geweest en dan nog 2 maanden je slap voelen en dergelijke. erg vervelend maar ja.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:23
The Charmed One
The Charmed One is offline
mijn ma kwam er na een jaar pas achter dat ze borstkanker had..
pas toen dr borst naar binen ging staan
is gelukkig weg kunne halen, is nu bezig met chemo..
dus iedergeval bij borsten moet je echt goed controleren, mn ma deed dat nooit...
Oud 15-04-2003, 11:20
ezzie
ezzie is offline
Citaat:
The Charmed One schreef op 15-04-2003 @ 09:23:
mijn ma kwam er na een jaar pas achter dat ze borstkanker had..
pas toen dr borst naar binen ging staan
is gelukkig weg kunne halen, is nu bezig met chemo..
dus iedergeval bij borsten moet je echt goed controleren, mn ma deed dat nooit...
Mijn mam heeft het 4 jaar geleden gehad, maar zij was er heel snel bij. Dus ze heeft verder geen chemo kuren hoeven doen gelukkig, maar veel sterkte
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten