Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2003, 19:14
Verwijderd
Dit kan hier, in DK of op A&N, maar ik kan niet kiezen dus zet ik het hier

De moderne mens wordt dagelijks overspoeld met informatie. Via radio, televisie, kranten, tijdschriften, folders, billboards en niet te vergeten internet. Aan de ene kant is deze informatiestroom nodig om bij te blijven in deze 'snelle' maatschappij. Aan de andere kant zien steeds meer mensen door de bomen het bos niet meer. Hierdoor gaat alle nodige informatie (kwalitatief hoogstaand of soms regelrecht noodzakelijk) verloren in een grote massa.

Wie heeft hier nog meer last van? Hoe stom het ook mag klinken, ik merk vaak aan mezelf dat ik zo'n berg te lezen heb, dagelijks (om te beginnen de krant, dan nog van alles voor m'n studie, e-mail, forumberichtjes, om maar wat te noemen) dat ik soms ergens mee bezig ben en niet eens op de hoogte ben van de 'belangrijke' ontwikkelingen in de wereld...

Herkent iemand dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2003, 19:18
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Nee ik heb daar geen last van, ik heb toch tijd over
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:27
the tourist
the tourist is offline
Nee, ik heb geen zin om alles te lezen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:40
Verwijderd
Ik ben een kind van de moderne tijd. Ik pik uit die stroom feilloos wat ik kan gebruiken, de rest laat ik links liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:41
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-04-2003 @ 20:40:
Ik ben een kind van de moderne tijd. Ik pik uit die stroom feilloos wat ik kan gebruiken, de rest laat ik links liggen.
knap hoor
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:57
maar
maar is offline
Ja dat herken ik wel eigenlijk. De krant wordt dikker naarmate de week vordert en zeker in een land als amerika is het moeilijk de echt belangrijke dingen eruit te pikken. Baseball op de voorpagina, Chirac achterin als ik mijn concentratie al kwijt ben. Van school krijgen we ook elke week een grote envelop vol formulieren en dingen; ik zet mijn handtekening steeds vaker zonder uberhaupt te lezen waar ik precies voor teken. Niet dat dat papieren van levensbelang zijn, maar als het allemaal wat compacter en beter voorgeselecteerd was zou ik dat natuurlijk niet doen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 22:11
scala
scala is offline
Dat heet nou massamedia maar ik denk dat onze generatie er allang aan gewend is...we zijn opgegroeid met televisie, internet hebben we in no time geleerd, tis vanzelfsprekend geworden en dan die mobiele mania...
de massamedia speelt gewoon in op de gevoelens en de wensen van de consument, bv trends. Dus in feite vraagt de consument er zelf ook om, 't wordt immers massaal gebruikt.

Maar tegelijkertijd leer je juist daardoor te selecteren, zoals nare man al zei. Juist omdat het overzicht kwijt is, gebruik je alleen wat je nodig hebt en de rest kijk je niet eens meer naar. Bv de krant, je leest alleen de berichten met bv aantrekkelijke plaatjes of interessant koppen...of internet, je leert al gauw het verschil kennen tussen spam en echte mail en reclame en echte informatie. Zoiets althans. Wil trouwens niet zeggen dat je de juiste dingen (de belangrijke dingen in de wereld/leven zoals hermione zei) selecteert. Dit kan je ook een beetje in verband leggen met de houding van jongeren van nu.."Het ene boeit, het andere boeit niet." Door overvloed van informatie raak je ook verwend.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 22:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-04-2003 @ 20:40:
idem
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 23:06
Verwijderd
Citaat:
scala schreef op 17-04-2003 @ 23:11:
Dat heet nou massamedia maar ik denk dat onze generatie er allang aan gewend is...we zijn opgegroeid met televisie, internet hebben we in no time geleerd, tis vanzelfsprekend geworden en dan die mobiele mania...
de massamedia speelt gewoon in op de gevoelens en de wensen van de consument, bv trends. Dus in feite vraagt de consument er zelf ook om, 't wordt immers massaal gebruikt.

Maar tegelijkertijd leer je juist daardoor te selecteren, zoals nare man al zei. Juist omdat het overzicht kwijt is, gebruik je alleen wat je nodig hebt en de rest kijk je niet eens meer naar. Bv de krant, je leest alleen de berichten met bv aantrekkelijke plaatjes of interessant koppen...of internet, je leert al gauw het verschil kennen tussen spam en echte mail en reclame en echte informatie. Zoiets althans. Wil trouwens niet zeggen dat je de juiste dingen (de belangrijke dingen in de wereld/leven zoals hermione zei) selecteert. Dit kan je ook een beetje in verband leggen met de houding van jongeren van nu.."Het ene boeit, het andere boeit niet." Door overvloed van informatie raak je ook verwend.
je hebt gelijk maar je bent natuurlijk ook de deskundige op dit gebied
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 00:08
Roxy
Roxy is offline
nou neej heb ik eigenlijk totaal geen last van.. maar ik kan me wel voorstellen dat oudere mensen veel missen omdat het allemaal te veel voor ze is, maar dat ligt meer aan waar je mee opgegroeid bent, waar je aan gewend bent dan aan leeftijd.. ik heb soms wel dat ik een periode teveel informatie heb verwerkt, afgelopen tijd waren er in mijn ogen veel interessante veranderingen in nationale en internationale politiek en tegelijk veel school en nou heb ik zoiets nou even allemaal niet...
Oud 18-04-2003, 10:56
Laïs
Laïs is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-04-2003 @ 20:18:
Nee ik heb daar geen last van, ik heb toch tijd over
Oud 19-04-2003, 17:03
Dromer
Dromer is offline
Wij zijn de zogenaamde Children of Chaos (term van Douglas Rushkoff), opgegroeid in een overvloed aan informatie voornamelijk verspreid door middel van massamedia.
Wij zouden dus, door onze ervaring met deze informatiestroom de boel inmiddels onder controle moeten houden, we zouden dus zo moeten zijn als nare man, in staat tot het selecteren van voor ons relevante informatie.

Ikzelf ben nog lang niet zover, soms lees hoor en zie ik zoveel op een dag dat ik de essentie mis. Dan dwing ik me soms om even het journaal te kijken, dan weet je toch weer de hoofdpunten uit de wereld.
Reageren

Regels voor berichten