Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2003, 15:15
Reddingswerker
Reddingswerker is offline
Hallo allemaal

Ik moet voor engels het boekje 'A sudden silence' lezen.
Nu zit het zo, ik heb dyslexie en heb daarom erg veel moeite met lezen. Ik moet me zoveel op de woorden concentreren dat ik bijna geen idee heb waar het verhaal over gaat. Ik maak dus nu van ieder hooftstuk een samenvatting. Het probleem is alleen dat ik precies moet weten waar het boekje over gaat, alle klijne dingetjes. Omdat ze nou juist dat vraagt.
Dit boekje samenlezen met de lerares die kinderen met dyslexie helpt kan ook niet, dan heb ik het niet optijd af.

Heeft er iemand misschien een idee hoe ik dit boek zou kunen lezen? Ik ben nu bij hootfstuk 5, en er zijn 14 hooftstukken.
Ik heb af en toe gewoon geen zin meer om te lezen, omdat ik er gewoon niks van snap. Ik lees ook heel weinig nederlands ofzo. Waarom zou je het lezen als je er toch niks van begrijpt.

Groetjes Reddingswerker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2003, 15:18
Verwijderd
Ai, das een moeilijke.

Tja, normaal zou ik zeggen lees een nederlandse versie, maar dat gaat in jouw geval niet echt op.

Zou een uittreksel kunnen helpen? Je mist dan wel een hoop, maar je weet tenmisnte waar het over gaat(hopelijk).

Ik zou gewoon om uitstel vragen zodat je hulp kan vragen aan die lerares die kinderen helpt. Als je een normale en goede docent hebt zal die je wel extra tijd geven.

Anders weet ik het helaas ook niet, sorry
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 19:03
kweety
kweety is offline
hey
ik snap wel wat je bedoelt. zelf heb ik ook dyslextie. ik probeer meestal als ik iets voor engels moet lezen het ik kleine stukjes te doen en zelf zogoed mogelijk nagaan wat er in stond.
als ik op de dag dat we het moesten kennen op school kwamen besprak ik altijd met wet mensen wat er nou precies in stond. zo kom je vaak nog een hoop details te weten. dingen waar je zelf gewoon overheen hebt gelezen of gewoon niet aan bent toegekomen.
en verder probeer toch wat meer te lezen. ook al is het Nederlands. en het hoeft ook geen boek of zo te zijn, als je er maar mee oefent.

ik hoop dat je er iets aan hebt
succes
Oud 04-04-2003, 16:38
Reddingswerker
hallo

Ik ben vandaag mijn juf van steunles engels tegengekomen, en zijn zou aan mijn engelse leraares vragen of ik mijn samenvatting op de computer mag inleveren. Ik hoop dat het mag. Dat scheelt een hoop.

Groetjes Reddingswerker
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 20:51
Ieke
Ieke is offline
Ik ben zelf ook dislectisch, ik weet wat je bedoelt. Met engels heb ik ook veel moeite, ik zou het zelf in het nl lezen.
Ik raad je verder aan om makkelijke boeken te kiezen, dat scheelt enorm. Harry Potter is heel goed te lezen in engels, dat zou je eens kunnen proberen.
Verder wil ik je wel aanraden om te leren lezen als het ware. Ga naar de bieb en haal gewoon b en c boekjes. Als je veel gaat leze wordt het vanzelf makkelijker heb ik gemerkt. Vroeger kon ik geen dik boek zien, maar nu is het hoe dikker hoe beter
Als je me wat wil vragen ofzo kan je me wel een pm sturen, het is misschien wel eens goed om wat ervaringen uit te wisselen, dat heeft mij ook wel geholpen.
Oud 04-04-2003, 21:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De Engelse blackbirds zijn ook niet zo moeilijk om te lezen en het verhaal is ook niet zo moeilijk te volgen. Ik zou idd kiezen voor een verhaal wat je ook in vertaalde versie kan lezen, daar bestaan vaak uitgebreidere en gedetailleerdere - Nederlandse - samenvattingen van (van die Nederlandse vertaling dus). Dan is het niet zo erg als je in de Engelstalige versie de details over het hoofd ziet omdat je zo ingespannen aan het lezen bent. Je hoeft dan niet perse de Nederlandse versie te lezen maar van Nederlandse boeken zijn de samenvattingen gewoon vaak uitgebreider. Ook is het goed om meerdere samenvattingen te lezen want dan vullen ze elkaar aan.

Nog een leestip: The color Purple - Alice Walker (is ook verfilmd!)
en Animal Farm - George Orwell (heel bekend, niet te dik, ook verfilmd)

Succes met lezen!
Oud 05-04-2003, 06:59
Verwijderd
Ga naar de bieb en kijk bij de ingesproken boeken, en als ze die niet hebben in de gewone bieb is er misschien wel redelijk in de buurt een bieb voor blinden of ergens speciaal iets voor mensen met dyslexie. Als je je boek dan leest zet je ook het bandje op waar het boek op ingesproken is. Dit doen ze op de basisschool, op de middelbare school wordt het aangeraden. Ik heb het zelf ook gedaan (ik heb ook dyslexie) en het werkte op zich best wel aardig.

Om te weten waar een boek over gaat kun je ook samenvattingen (voor laten) lezen. Deze zijn een stuk korter en het wordt vaak heel duidelijk waar een boek over gaat. En idd met je klasgenoten bespreken waar het boek precies over ging, wat iedereen belangrijk vond ed. Daar hebben je klasgenoten ook alleen maar profijt van, dus ze kunnen niet weigeren omdat zij zelf er niks aan zouden hebben oid.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 18:37
Reddingswerker
Ik heb een Voldoende voor het lezen.
Blij, Blij, Blij

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 19:32
Verwijderd
Gefeliciteerd
Met citaat reageren