Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2003, 14:12
funky
funky is offline
wie heeft er ervaring met een MRI-scan? ik moet namelijk over een maand een scan laten maken en ik zie er verschrikkelijk tegen op. Ik heb al wat dingen opgezocht. Ik moet voor mijn schouder één laten maken en het schijnt dat ik er dan helemaal in moet.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 14:15
Verwijderd
Volgens mij heeft m'n zusje dat laten doen van d'r polsen...
Waarom zie je er tegen op? Zo'n apparaat doet je toch niks?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 15:09
Skydancer
Skydancer is offline
Ik heb er al een paar keer in gelegen. Hij maakt alleen een beetje een klote herrie. Maar als je een beetje nieuwe hebt krijg je een koptelefoon op en mag je je eigen cd draaien< die je natuurlijk wel zelf mee moet nemen. Maar ik weet ook niet hoelang jij erin moet. ik ongeveer half uurtje dacht ik. Ik moest voor mijn knie erin en lach nog net met mijn hoofdbuiten.

Laatst gewijzigd op 23-04-2003 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 16:06
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb er ook in gelegen. ik vond het niks eng aan hoor. ik moest daar voor in voor mijn hoofd. ik heb niks van de herrie gehoord want ik had een koptelefoon op.

veel sterkte

chretienne
Oud 23-04-2003, 18:28
Verwijderd
Ik had geen koptelefoon maar oordopjes, het is niet eng, gewoon op je eigen ademhaling letten, je niet opfokken, dan is het het snelst voorbij.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:02
nienna elensar
nienna elensar is offline
Ik heb ook een MRI-scan gehad en het is echt niet eng ofzo. Je moet er idd een tijdje in liggen en het ligt er maar net aan wat er gescand moet worden hoe lang je erin ligt. En ik kreeg een knopje in m'n hand waar ik op kon drukken als er iets was. Komt allemaal goed...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 20:07
MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
anderhalf uur!!! zolang duurde het bij mij...
ik ging voor mijn enkels, en lag er dus nog niet eens tot mijn middel in...t ding maakt idd wat lawaai, maar je krijgt een koptelefoon op, kun je naar de radio luisteren enzooow tis wel saai
Oud 25-04-2003, 13:15
Verwijderd
Ik heb het gedaan; moest erin voor mijn hoofd; opzich vond ik het niet echt eng; maar van de andere kant je lag wel in een ''tunnel'' met je lijf en ik kon dus ook niet weg (ik kreeg wel een alarm mee voor als ik het vond). Het maakte een herrie ja, maar dat was niet zo heel erg.
Op dat moment vond ik het trouwens wel super eng; omdat ze dachten dat ik een hersentumor had; dus het was allemaal erg verdrietig op dat moment. Ik ging ook maandagochtend naar de huisarts, gelijk door naar het ziekenhuis naar de ortoptis, oogarts en neurloog, daar was ik rond een uur of 3 smiddags en gelijk de volgende ochtend moest ik een MRI-scan laten maken, terwijl je er ''nomraal'' een aantal weken op moet wachten, daarom was alles een beetje gek en eng.
Maar goed ik weet niet waar je voor moet; opzich is het niet eng hoor!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 14:26
Martin
Martin is offline
Ik heb het ook gehad, 2 keer zelfs. Éen keer voor een hersenscan (voor zover er hersens aanwezig zijn ) en een keer voor mijn knie.

Er zijn 2 soorten MRI-scanners. Je hebt een "tunnel" en een "ring". Die ring is niet zo groot en geeft voor veel mensen een minder beklemmend gevoel, hoewel de "tunnel" achteraf door veel mensen als niet eng wordt ervaren.

De bedoeling bij zo`n scan is dat je zo stil mogelijk blijft liggen zodat er mooie heldere afbeeldingen kunnen worden gemaakt. Tijdens de scan draait er een apparaat om je heen wat een zacht zoemend geluid maakt, af en toe kan het zijn dat je ook wat luide tikken hoort, dit kan echter GEEN kwaad. Zodra een bepaald deel van je lichaam is gescand zal de "tafel" waar je op ligt een heel klein stukje automatisch worden verschoven, hier merk je praktisch niks van.

Bij veel MRI-scanners mag je ook naar eigen muziek luisteren, in commerciële MRI-bedrijven vaker dan in een normaal ziekenhuis. Je kan de persoon die de MRI scan begeleidt en regelt misschien vragen om de muziek een beetje harder te zetten zodat je het geluid van het apparaat niet hoeft te horen.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het liggen in een MRI-tunnel of MRI-ring totaal niet eng is. Je merkt er niks van, je ligt lekker (vaak nog lekker zacht ook ) en het apparaat doet zijn werk wel. MRI is compleet pijnloos omdat er geen beschadigingen aan het lichaam worden aangebracht.

Verder moet je oppassen met make-up tijdens de scan, veel make-up soorten bevatten ijzerdeeltjes en dat is niet handig bij zo`n grote magneet.

Ik ben bij een ziekenhuis geweest (hoofd: 'de ring') en een commercieel centrum (knie: 'de tunnel'). Ik raad je ook eens aan een kijkje te nemen op onderstaande website, hier vind je meer informatie over MRI-scans:

http://www.mricentrum.nl/
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten