![]() |
|
Ik heb het ook gehad, 2 keer zelfs. Éen keer voor een hersenscan (voor zover er hersens aanwezig zijn
![]() Er zijn 2 soorten MRI-scanners. Je hebt een "tunnel" en een "ring". Die ring is niet zo groot en geeft voor veel mensen een minder beklemmend gevoel, hoewel de "tunnel" achteraf door veel mensen als niet eng wordt ervaren. De bedoeling bij zo`n scan is dat je zo stil mogelijk blijft liggen zodat er mooie heldere afbeeldingen kunnen worden gemaakt. Tijdens de scan draait er een apparaat om je heen wat een zacht zoemend geluid maakt, af en toe kan het zijn dat je ook wat luide tikken hoort, dit kan echter GEEN kwaad. Zodra een bepaald deel van je lichaam is gescand zal de "tafel" waar je op ligt een heel klein stukje automatisch worden verschoven, hier merk je praktisch niks van. Bij veel MRI-scanners mag je ook naar eigen muziek luisteren, in commerciële MRI-bedrijven vaker dan in een normaal ziekenhuis. Je kan de persoon die de MRI scan begeleidt en regelt misschien vragen om de muziek een beetje harder te zetten zodat je het geluid van het apparaat niet hoeft te horen. Ik wil nogmaals benadrukken dat het liggen in een MRI-tunnel of MRI-ring totaal niet eng is. Je merkt er niks van, je ligt lekker (vaak nog lekker zacht ook ![]() Verder moet je oppassen met make-up tijdens de scan, veel make-up soorten bevatten ijzerdeeltjes en dat is niet handig bij zo`n grote magneet. Ik ben bij een ziekenhuis geweest (hoofd: 'de ring') en een commercieel centrum (knie: 'de tunnel'). Ik raad je ook eens aan een kijkje te nemen op onderstaande website, hier vind je meer informatie over MRI-scans: http://www.mricentrum.nl/ |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[??] MRI-scan iesje95 | 1 | 30-05-2011 17:31 | |
Lichaam & Gezondheid |
MRI-SCAN schouder.. dianaotten | 46 | 17-11-2009 16:55 | |
Lichaam & Gezondheid |
MRI scan? Lindatje | 23 | 23-06-2004 14:03 | |