Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2003, 20:30
filmfreak
filmfreak is offline
Vraagje voor het examen: Waarom neemt de import van een land eigenlijk af als de concurrentiepositie beter wordt??
Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2003, 10:49
m@rie
m@rie is offline
Ik weet niet zeker of het klopt maar....

Als de concurrentiepositie beter wordt betekent dat, dat de inkomsten(van een land) groter zijn dan de uitgaven (van een land).
inkomsten--> export (het land ontvangt geld voor de geexporteerde goederen)

uitgaven----> import (het land geeft geld uit in ruil voor goederen)

Als de concurrentiepositie verbetert zijn de inkomsten (export) hoger en zijn de uitgaven (import) lager
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 23:16
gorgi_19
gorgi_19 is offline
Niet helemaal waar.

Als de concurrentiepositie verbeterd, wordt het voor het buitenland dus aantrekkelijker om jou producten te kopen. Ceteris paribus wordt het dus onaantrekkelijker voor jouw land om producten in het buitenland te kopen (relatief gezien)

Doordat je minder snel producten in het buitenland gaat kopen, verminderd de import.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 11:27
m@rie
m@rie is offline
Volgens mij bedoelen we hetzelfde......

Ik heb in mijn 1e antwoord alleen niet duidelijk aangegeven waarom de inkomsten hoger dan de uitgaven dus:

Als land A zijn producten goedkoper kan aanbieden dan land B, heeft land A dus een betere concurrentiepositie.

Land B zal sneller producten uit land A halen omdat die producten goedkoper zijn. (inkomsten land A stijgen----> export stijgt)

Land A zal niet snel producten uit land B halen omdat de producten in land A goedkoper zijn. (uitgaven land A dalen----> import daalt)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 11:52
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
m@rie schreef op 01-05-2003 @ 12:27:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde......

Ik heb in mijn 1e antwoord alleen niet duidelijk aangegeven waarom de inkomsten hoger dan de uitgaven dus:

Als land A zijn producten goedkoper kan aanbieden dan land B, heeft land A dus een betere concurrentiepositie.

Land B zal sneller producten uit land A halen omdat die producten goedkoper zijn. (inkomsten land A stijgen----> export stijgt)

Land A zal niet snel producten uit land B halen omdat de producten in land A goedkoper zijn. (uitgaven land A dalen----> import daalt)
Ok, maar jij verteld het een en ander op de omslachtige manier terwijl gorgi_19 direct alles duidelijk uitlegt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 17:50
m@rie
m@rie is offline
Citaat:
Wawl schreef op 01-05-2003 @ 12:52:
Ok, maar jij verteld het een en ander op de omslachtige manier terwijl gorgi_19 direct alles duidelijk uitlegt.
Daar zit wat in...

Ik geef toe: Ik ben soms wat vaag in het beantwoorden van vragen, maar ik ben blij dat er wel iets goeds in mijn antwoord zit
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 18:19
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
m@rie schreef op 01-05-2003 @ 18:50:
Daar zit wat in...

Ik geef toe: Ik ben soms wat vaag in het beantwoorden van vragen, maar ik ben blij dat er wel iets goeds in mijn antwoord zit
Het antwoord is idd goed, je zou er van mij alle punten voor krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten