Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2003, 09:03
Verwijderd
hoi iedereen

ik ben bezig met een 5 gangen menu samente stellen en een hygiëne verantwoording per gerecht af te leggen

nu heb ik een vraag

heeft iemand een idee hoe je de versheid van een ei (ongekookt, gewoon vers in de schaal) kan testen?

en hoe zit dat bij kreeft? (een hele)

ik hoop dat jullie mij kunnne helpen

liefs, hanne
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2003, 09:04
Verwijderd
Op een ei uit de winkel staat een houdbaarheidsdatum, maar dat zul je niet bedoelen. Ik geloof dat er wel iets is met in een schaal water...of is dat alleen voor gekookt/ongekookt...? Staat er niet ergens iets over op inet?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:05
Verwijderd
Vers of oud...
Twijfelt u over de versheid van een ei? Leg dit dan in een kom met water. Blijft het er plat op de bodem liggen dan is het vers. Gaat het ei met de stompe kant naar boven staan, dan is het ei wat ouder. Dat komt doordat een ei naarmate het ouder wordt, een grotere luchtkamer krijgt. Een drijvend ei is een ei van 6 weken of ouder. Duidelijk dus te oud.

http://members1.chello.nl/~g.dubois/e1-w.html

Af en toe onthoud ik toch nog wel eens iets.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:06
Verwijderd
ik had al gekeken op internet, maar tot nu toe kon ik alleen vinden dat de geur van het ei niet zwavelachtig mag zijn en inderdaad de houdbaarheidsdatum... Maar die houdbaarheiddatum kan later er opgezet zijn dan verplicht was... daaroiom moet ik zo een trucje vinden van bijvoorbeeld die waterschaal (weet alleen niet meer of het ei dan bleef drijven of dat ie zonk als het vers is

bedankt voor je reaktie al Leonoor

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:07
Verwijderd
Hoe ouder een ei, hoe groter de luchtkamer.
• Als een ei ouder wordt verdampt er vocht doorheen de poreuze eischaal en wordt de luchtkamer bijgevolg groter.
Doordat de luchtkamer groter is gaat een ei vlugger drijven in zoutwater.
• Je kan een oud ei ook herkennen door het zachtjes te schudden.Doordat de luchtkamer groter is gaat de inhoud klotsen. Bij een vers ei hoor je niets.

Testen
Hoe de versheid van een ei controleren ?
• In de eihandel kan de versheid van eieren gecontroleerd worden door ze door te lichten. Een ei is vers als het licht erdoor schijnt, de dooier niet duidelijk zichtbaar en niet erg beweeglijk , en de luchtkamer nog klein is. Alhoewel men thuis niet beschikt over een dergelijke lichtbron voor deze test, kan men zich ook behelpen met een zaklamp.
• De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.
•De breekproef: bij het breken zal een vers ei een bolronde, stevige dooier en veel stevig eiwit hebben dat weinig uitloopt.

Nog enkele weetjes
• Schone eieren zijn langer houdbaar dan eieren waar nog vuil aan zit. Door de poreuze schaal kunnen immers gemakkelijk bacteriën het ei binnendringen. Kijk daarom de eieren voordat u ze opbergt even na en maak ze eventueel met een doekje schoon.
• Bewaar eieren liefst niet langer dan twee tot drie weken op een koele en donkere plaats.
• Leg eieren niet dicht bij gerookte vis, knoflook of ander sterk ruikende of snel aan bederf onderhevige levensmiddelen. Eieren kunnen door de poreuze schaal heel gemakkelijk geur en smaak van dergelijke producten overnemen.
• Bewaar eieren met de punt naar beneden, zo blijft de dooier het best op zijn plaats. Eieren moeten met het luchtzakje naar boven worden bewaard, anders gaat de lucht naar boven en raakt het vlies los.
• Neem eieren voor het gebruik bijtijds uit de koelkast en laat ze op kamertemperatuur komen.
• Gebruik voor het splitsen van eieren in dooier en wit bij voorkeur een eiersplitser of -scheider. Zorg ervoor dat de ei-inhoud niet met de eierschaal in contact komt. Haal een eventueel stukje eierschaal met een natgemaakte lepel uit het eiwit en nooit met een halve eierschaal. Op deze manier kan er geen besmetting via de eierschaal plaats vinden.
• Bij het produceren van een ei kan er een klein bloedvaatje in de eierstokken van de kip scheuren waardoor er wat bloed in het ei terecht kan komen. Het is een misverstand te denken dat een dergelijk ei bevrucht zou zijn. Mocht er een bloedstipje in het ei te zien zijn, dan kan dat met een natgemaakte lepel worden verwijderd.
• De hagelsnoeren (stevige strengen eiwit) die er voor zorgen dat de dooier op zijn plaats blijft, hoeven niet te worden verwijderd.
• Een dubbele dooier komt soms voor maar er is verder niks mis met het ei.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=1159

Wie weet heb je er nog iets aan.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:07
Verwijderd
dank je voor je 2 reactie! die bedoelde ik

nu alleen nog dat vervelende kreeftje

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:08
thunder110
thunder110 is offline
-edit. .
Oud 04-05-2003, 09:09
Verwijderd
Krab en kreeft gaan levend in het kokende vocht.
Dat lijkt niet erg humaan, maar de dieren zijn door de hoge temperatuur vrijwel direct dood,
waarschijnlijk sneller dan op elke andere manier. Deze werkwijze is noodzakelijk omdat van dode
schaal- en schelpdieren de versheid nauwelijks
te controleren is en bij dode dieren het ontbindingsproces zeer snel gaat.

http://www.l-escargot.nl/Wetenswaard...che_vissen.htm

Lekker ranzig (ik wist het al, maar toch)...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:09
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 04-05-2003 @ 10:08:
-edit. .
wat bedoel je hiermee?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:10
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
miewbeessie schreef op 04-05-2003 @ 10:09:
wat bedoel je hiermee?
Dat ik behoorlijk te laat was met mijn reactie.
Verwijderd
Citaat:
miewbeessie schreef op 04-05-2003 @ 10:07:
dank je voor je 2 reactie! die bedoelde ik

nu alleen nog dat vervelende kreeftje

liefs, hanne
Die is lastiger te vinden.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2003 @ 10:09:
Krab en kreeft gaan levend in het kokende vocht.
Dat lijkt niet erg humaan, maar de dieren zijn door de hoge temperatuur vrijwel direct dood,
waarschijnlijk sneller dan op elke andere manier. Deze werkwijze is noodzakelijk omdat van dode
schaal- en schelpdieren de versheid nauwelijks
te controleren is en bij dode dieren het ontbindingsproces zeer snel gaat.

http://www.l-escargot.nl/Wetenswaard...che_vissen.htm

Lekker ranzig (ik wist het al, maar toch)...
Heeeeeeeel erg bedankt!!! ik kan je weln knuff geven van blijdschap! dank je!!!

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:11
Qamra
Qamra is offline
Moet het ei heel blijven? Anders is de geur een heel goed uitgangspunt. Verder is de houdbaarheidsdatum op het ei/verpakking een goede indicatie.

VERSHEID TEST (zonder het ei te breken)

Zonder de eieren te breken is te controleren of ze vers zijn.

Giet een liter water in een hoge kan en voeg veertig gram keukenzout toe. En leg het ei hierin.

- een ei van een à twee dagen, zakt languit naar de bodem
- een ei van drie weken oud, gaat op de punt staan
- een ei van circa zes weken oud gaat 'hangen'.
- een ei dat blijft drijven kan beter niet meer worden gegeten.

Bij het ouder worden verliest het ei namelijk vocht. Dit vocht wordt vervangen door gas. Hierdoor drijft het ei. Hoe ouder een ei des te hoger drijft het ei in het water,

Een oud ei is ook te herkennen door het te schudden, doordat de luchtkamer bij het ouder worden steeds groter wordt, gaat de inhoud bij het schudden klotsen

bron; http://www.dsv.nl/~jps/lemon_ice/li_nl_egg_test.htm

Over kreeft kan ik op google niet zo snel iets vinden. En ik heb geen zin mijn schooldictaten door te bladeren. Bij kreeft kan je meestal afgaan op de versheidskenmerken van vis (geur, kleur ogen, kleur vinnen).
Oud 04-05-2003, 09:12
Verwijderd
Verse kreeft is levende kreeft.

http://www.shoestring.nl/reizen/shoe...lanka2003.doc.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:12
Verwijderd
Citaat:
miewbeessie schreef op 04-05-2003 @ 10:10:
Heeeeeeeel erg bedankt!!! ik kan je weln knuff geven van blijdschap! dank je!!!
Graag gedaan.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:13
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2003 @ 10:12:
Verse kreeft is levende kreeft.

http://www.shoestring.nl/reizen/shoe...lanka2003.doc.
Doet het niet liefurd

En als ik me dan toch verveel; ik ga even mijn dictaat uit de kast opduiken..
Oud 04-05-2003, 09:13
Verwijderd
bedankt voor de reacties

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Evil-Cherry schreef op 04-05-2003 @ 10:13:
Doet het niet liefurd

En als ik me dan toch verveel; ik ga even mijn dictaat uit de kast opduiken..
Doe wat niet? Levende kreeft koken ed? Ik eet sowieso geen kreeft (of ander vlees). Maar ga jij even je dictaat opduiken.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:16
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2003 @ 10:15:
Doe wat niet? Levende kreeft koken ed? Ik eet sowieso geen kreeft (of ander vlees). Maar ga jij even je dictaat opduiken.
Je url doet het niet bedoel ik

En er staan alleen bewaaradviezen in mijn dictaat, dus daar heb je denk ik niets aan

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Evil-Cherry schreef op 04-05-2003 @ 10:16:
Je url doet het niet bedoel ik

En er staan alleen bewaaradviezen in mijn dictaat, dus daar heb je denk ik niets aan
Komt omdat het een .doc bestand is, denk ik.
't ging iig over Sri Lanka oid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten