Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2003, 01:34
Gatara
Gatara is offline
Journalist says "many dead" in Casablanca blasts

LONDON, May 17 (Reuters) - A Moroccan journalist says many people have been killed in several bomb attacks in Casablanca, saying he had heard eyewitness accounts of bodies and body parts at Jewish and Spanish cultural centres. "There are body parts all over the place," the journalist told BBC World Service radio, describing an account from the Spanish cultural centre in Morocco's commercial capital.
www.reuters.co.uk
Oud 17-05-2003, 01:39
PV
PV is offline
op NOS TT staat t ook al..

Doden bij aanslagen in Casablanca

CASABLANCA Bij een reeks aanslagen in Casablanca zouden zeker 20 doden zijn gevallen. Een Spaans cultureel centrum, een hotel en een joodse club in de Marokkaanse havenstad waren doelwit. Volgens de autoriteiten werden er in totaal vier explosies gehoord.

Een journalist vertelde de BBC dat het waarschijnlijk om zelfmoordaanslagen ging. Volgens hem kwamen alleen bij het hotel al acht mensen om het leven.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 01:49
naam onbekend
naam onbekend is offline
Laat de scheldkannonades op de islam als achterlijke en gevaarlijke godsdienst maar weer beginnen.
Oud 17-05-2003, 03:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 17-05-2003 @ 02:49:
Laat de scheldkannonades op de islam als achterlijke en gevaarlijke godsdienst maar weer beginnen.
Waarschijnlijk arabieren en geen berbers, om de speculaties maar even op te drijven....
Oud 17-05-2003, 07:41
maysa
maysa is offline
ik geloof ook niet dat het imazighen zijn die het gedaan hebben gewoon omdat zij op mij heel anders overkomen dan hun medebewoners de arabieren
die je trouwens niet mag vergelijken met hen
verschillende arabieren zijn redelijk nationalistisch ingesteld en daarom plegen ze die aanslagen want ze verheerlijken hun godsdienst met hun taal en al de rest is slecht want nie echt de bedoeling is van de Qu-Ran
Oud 17-05-2003, 10:24
Verwijderd
Zouden de VS al klaar staan om Marokko binnen te vallen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 11:17
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
wel opvallend...eerst wordt aangekondigd dat al-qaeda een nieuw soort terreuroorlog gaat beginnen; vervolgens een paar bomaanslagen achter elkaar
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 11:49
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 17-05-2003 @ 12:17:
wel opvallend...eerst wordt aangekondigd dat al-qaeda een nieuw soort terreuroorlog gaat beginnen; vervolgens een paar bomaanslagen achter elkaar
Bij mij komt opeens in m'n hoofd op dat dit wel heel toevallig is.

Overeenkomsten tussen aanslagen Riyadh en Casablanca:

1. Zelfmoordaanslagen.
2. Meerdere daders.
3. Doelwit: westerse mensen, Europeanen/Amerikanen.
4. Kenmerken al-Qa'ida.
5. Binnen enkele dagen.
6. Rond de dag waarop de Palestijnen de oprichting van Israel 'herdenken'.
7. Ontwikkelingen m.b.t. de Road Map Sharon-Abbas.

Vooral punten 1, 2 en 3 wijzen er voor mij op dat deze twee aanslagen het werk van een enkele organisatie waren. Een internationaal opererende organisatie.

Voor mij is het zonneklaar: er staat ons een nieuwe grote aanslag te wachten, binnen enkele dagen.
Waarschijnlijk wederom tegen westerse mensen, in een Arabisch land, meerdere zelfmoordaanslagen kort na elkaar.
Cairo komt in mij op als mogelijk doelwit.

(Had ik net al op een ander forum gepost.)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 12:11
Gatara
Gatara is offline
Shit voor hun dat voornamelijk Marokkanen het slachtoffer zijn geworden als hun doel eigenlijk "westerlingen" waren.

Btw, ik had o.a. de volgende argumenten tegen een oorlog op Irak gegeven:

- If one wants to attack Iraq because a possible link with Al-Qaida then still you can not fight terrorism with conventional (military) methods, because terrorism is international and not tied to one territory. It functions through networks, whose members can be found all over the world, e.g. 15 of the 19 members of the 11 September attacks came form Saudi-Arabia. (Al Qaida network still exists after war in Afghanistan)

- There are no current links between the Iraqi regime and the al-Qaeda network, according to an official British intelligence report seen by BBC News. The classified document, written by defence intelligence staff three weeks ago, says there has been contact between the two in the past. But it assessed that any fledgling relationship foundered due to mistrust and incompatible ideologies. That conclusion flatly contradicts one of the main charges laid against Iraqi leader Saddam Hussein by the United States and Britain - that he has cultivated contacts with the group blamed for the 11 September attacks. (Global Policy Forum)
And Mullah Krekar (kurdish muslim leader) said in an interview with Der Spiegel:
Spiegel: Glauben Sie, dass es eine Verbindung zwischen Saddam Hussein und Osama Bin Laden gibt?
Krekar: Das kann ich mir schwer vorstellen. Saddams Regime und seine Partei sind Feinde des Islam, so wie die Kurden Feinde Saddams sind.

The goal of Osama Bin Laden is to create theocratic countries. He wants to throw over leaders of countries who are not fundamental muslims (Saudi Arabia, Iraq) and create states wherein Sharia’s (islamic law) are respected. In Bin Laden’s eyes Saddam Hussein is an unjust muslim:
“Muslims who watch Al Jazeera have long known that bin Laden hates Saddam, or so he says on a videotape that his Al Qaeda organization released before 9/11.(…) Widely known as the recruitment video, many U.S. networks repeatedly ran a few short excerpts of it,(…) But the segment on Saddam is most surprising. The video shows the Iraqi leader reviewing a line of his own officers all wearing the solid green uniform of Iraq's ruling Ba'ath party. Bin Laden's voice on the tape calls Saddam a false Muslim who "only worships the Ba'ath party." In the next scene, bin Laden compares Saddam with Saudi Arabia's King Fahd, whom bin Laden has long said he despises most.
Why would bin Laden deride Saddam? Because the Iraqi leader has tortured and killed many of his own Muslim clerics along with their followers in Iraq; bin Laden claims to champion oppressed Muslims in nations from Indonesia to Iraq.”
The Price of Propaganda: http://www.tompaine.com/feature.cfm/ID/5294

- A war on Iraq threatens many of the countries in the region. King Abdallah of Jordan warns against an American attack on Iraq: “It will have catastrophic consequences. It will put the regional security and stability in danger.” (Volkskrant: 14.03.02)

En in het algemeen:
Oorlog schakelt terrorisme niet uit, maar voedt het.
Oud 17-05-2003, 12:12
Gatara
Gatara is offline
(ik geef dit even aan omdat Fleet de situatie in Israel in punt 6 +7 aangaf, maar ik denk dat er meer achter ligt (situatie in Saudi Arabie en het westen, oorlog in Afghanistan, oorlog in Irak)
Oud 17-05-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 17-05-2003 @ 13:11:
*artikel*
En in het algemeen:
Oorlog schakelt terrorisme niet uit, maar voedt het.
Duh, maar in het Pentagon moeten ze ook wat te doen hebben hè.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 14:35
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
maysa schreef op 17-05-2003 @ 08:41:
ik geloof ook niet dat het imazighen zijn die het gedaan hebben gewoon omdat zij op mij heel anders overkomen dan hun medebewoners de arabieren
die je trouwens niet mag vergelijken met hen
verschillende arabieren zijn redelijk nationalistisch ingesteld en daarom plegen ze die aanslagen want ze verheerlijken hun godsdienst met hun taal en al de rest is slecht want nie echt de bedoeling is van de Qu-Ran
?? Waar heb jij het nou weer over. Wat heeft de amazighkwestie hier mee te maken? Niets lijkt mij. Een amazigh is een moslim en een arabier is een moslim.
En aangezien deze aanslagen waarschijnlijk gepleegd zijn met de gedachte dat ze zo als martelaar zullen sterven (volgens hun interpretatie van de Islam) kunnen wij er vanuit gaan dat deze aanslagen door 'moslims' zijn gepleegd. En dat kan net zo goed een berber uit de bergen zijn geweest als zowel een arabier uit de steden.

In de Marokkaanse havenstad Casablanca zijn bij vijf zelfmoordaanslagen zeker 39 mensen om het leven gekomen. Onder de doden zijn ook 10 daders. Er raakten 60 mensen gewond.
De verantwoordelijkheid voor de aanslagen is nog niet opgeëist. .

Autobom

De exacte toedracht is nog onduidelijk. Bij het Belgische consulaat, het luxe Safir hotel en een joodse club bliezen de daders de auto waarin ze reden op. De andere doelen waren een restaurant van het Spaans cultureel centrum en een oude joodse begraafplaats.

De daders en de meeste slachtoffers zijn Marokkanen, ook zijn er enkele buitenlanders om het leven gekomen. Drie daders zijn opgepakt, een van hen is zwaar gewond.

al-Qaeda

De aanslagen gebeurden uren nadat de Amerikaanse en Britse overheden waarschuwden voor nieuwe terreurdaden. Marokko geeft de schuld aan 'het internationale terrorisme', maar legt voorlopig geen verband met al-Qaeda. Een Amerikaanse regeringsfunctionaris liet wel weten dat de aanslagen waarschijnlijk door leden van het terreurnetwerk al-Qaeda zijn gepleegd.

Spaanse doden

De voorzitter van het Casa de España, het Spaans cultureeel centrum, stelde zaterdagmorgen dat onder de doden mogelijk twaalf tot veertien Spanjaarden zijn. In het restaurant van het cultureel centrum waren op het moment van de aanslag honderd tot honderdvijftig personen.

Een Belgische woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten dat onder de slachtoffers twee politieagenten en een nachtwaker zijn, die bij het Belgische consulaat toezicht hielden.

Dreiging

Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag in een verklaring gezegd dat er 'een duidelijke terroristische dreiging' bestaat in Uganda, Eritrea, Ethiopië, Somalië, Tanzania en Djibouti. Donderdag raadde het ministerie al reizen naar Kenia af. Marokko kwam niet in de lijst voor.

Gematigd

Marokko geldt als een gematigde islamitische staat en als bondgenoot van de Verenigde Staten. Casablanca, dat ruim drie miljoen inwoners telt, wordt als een stad met een westerse levensstijl beschouwd.

De autoriteiten van het koninkrijk proberen elke uiting van islamitisch extremisme meteen de kop in te drukken. Een jaar geleden lieten zij drie Saudiërs en zeven Marokkanen arresteren wegens mogelijke banden met het al-Qaedanetwerk van Osama bin Laden. In augustus vorig jaar pakte de politie dertig radicale islamieten op die de dood van verscheidene Marokkanen op hun geweten zouden hebben.

Ik vind het echt heel erg wat daar gebeurd is. Ik ben afgelopen zomer nog op de plekken geweest waar die aanslagen zijn gepleegd, dat bezorgt je echt rillingen in je nek..
Het begint nu ook zo akelig dichtbij te worden, als julie begrijpen wat ik bedoel. Marokko is toch mijn vader- en moederland en dan hoor je dat ook daar aanslagen en extremisten bezig zijn.
Ik begrijp het echt niet, en ook niet wat zie hier nou mee willen bereiken.

Ik denk dat het extremisten zijn geweest die ook nog is tegen de monarchie in Marokko zijn. Afgelopen week is namelijk de eerste troonopvolger geboren, Mulay Hassan, en dat is natuurlijk een trap na voor het koningshuis. Terwijl het land nu eigelijk feest hoort te vieren, wordt er gerouwd om deze slachtoffers.

Aan de andere kant hekelt het Marokkaanse volk de opstelling van Koning Mohammed. Hij is pro-amerikaans en heeft er volgens het volk te weinig aan gedaan om de oorlog in Irak tegen te houden. (Alsof hij dat had gekund, maar goed..)
Dat 2 joodse doelen die onder andere het mikpunt waren, zijn ook geen toeval. De kwestie Palestina-Israel zal hier hoogstwaarschijnlijk een rol in spelen. Ook weer zoiets achterlijks, wat hebben de Joden die in Marokko wonen in godsnaam te maken met wat daar gebeurd?

Ooh waar gaat dit heen, zoals Ali B zingt..

In Marokkaanse moskeeën zijn de aanslagen het onderwerp van gesprek, zegt D. El Boujouffi, vice-voorzitter van de Unie voor Marokkaanse Moskeeën (UMMON), die ongeveer tachtig moskeeën vertegenwoordigt. ,,Onze imams zullen deze terreurdaden in de vrijdagpreek meenemen en in krachtige en ferme bewoordingen afkeuren'', kondigde de UMMON-voorzitter aan.

Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 18:38
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Wat ik niet snap is waarom ze hun eigen volk aanvallen
Oud 17-05-2003, 19:04
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 17-05-2003 @ 19:38:
Wat ik niet snap is waarom ze hun eigen volk aanvallen
Moslim-fundamentalisten zien een Joodse Marokkaan niet als Marokkaan, ook al woont hij al 10 generaties in Marokko.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 19:26
Martian
Martian is offline
de idioten...
Oud 17-05-2003, 19:31
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Martian schreef op 17-05-2003 @ 20:26:
de idioten...
ja best wel...............
ik vraag me af wanneer ze door hebben dat ze verkeerd bezig zijn
Oud 17-05-2003, 20:44
Verwijderd
Citaat:
thugz-angel schreef op 17-05-2003 @ 20:31:
ja best wel...............
ik vraag me af wanneer ze door hebben dat ze verkeerd bezig zijn
Extremisten bekijken alles te eenzijdig, had ik al in een andere post gezet. Die krijg je niet zo snel bekeerd, maar je moet wel voorkomen dat het er meer worden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 21:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik zag net op het 10-uurjournaal dat de VS Marokko heeft aangeboden te helpen bij het zoeken naar de terroristen die dit op hun geweten hebben.

Ik weet niet wat ik daarbij moet denken. Moet ik daar nou blij mee zijn of niet? Ik vrees namelijk dat die Amerikanen dat niet geheel belangeloos doen....
Oud 18-05-2003, 20:17
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
en belgische doden terwijl dit land tegen de oorlog was en dan hebben ze een of ander belgisch gebouw consulaat ofzo opgeblazen

..........ik zie hier de logica niet van in
het enige wat ik inzie is dat fundamentalisten nergens naar kijken
Oud 18-05-2003, 21:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 18-05-2003 @ 21:17:
en belgische doden terwijl dit land tegen de oorlog was en dan hebben ze een of ander belgisch gebouw consulaat ofzo opgeblazen
De bedoeling was een joods restaurant volgens het - geloof ik - Nederlandse nieuws.
Maar dat ging een beetje mis en het Belgisch consulaat raakte zwaar beschadigd.
Reageren

Regels voor berichten