-
Hoe komt het dat men ervan blijkt te genieten(of er tenminste gefascineerd door is) om verdriet te zien in films en/of erover te lezen in boeken?
Ik denk dat dit niet bij iedereen zo is.
Sommige houden totaal niet van jankfilms of boeken waarbij je een traan moet laten, vooral de mannen onder ons.
Meisje daarentegen vinden het vaak geweldig, voor in hoeverre je van geweldig kan spreken tenminste.
Als ik een jankfilm bekijk, kan ik niet zeggen dat ik geniet. Als de film klaar is zeg ik natuurlijk wel, oooh wat was dat een mooie film.
Zo’n film maakt gevoelens bij je los, vaak ook door de muziek die erbij zit. Dat is ook het doel van de film, dat er wordt nagedacht over het onderwerp en dat er gevoelens worden losgemaakt.
Het is ook wel zo dat als je heel erg vrolijk bent, dat je geen film met verdriet gaat kijken. Vaak kijk je die als je zelf je ook verdrietig voelt, tenminste, dat denk ik zo.
Ik vind dit trouwens wel een moeilijke vraag.
-Hoe ga jij om met verdriet van dichtbij(liefdesverdriet/sterfgeval etc)?
Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten verdriet en ik ga ook op verschillende manieren om met dat verdriet.
Liefdesverdriet bijvoorbeeld, probeer ik als eerste zo veel mogelijk over te praten zodat alles eruit is, ik vraag wat ik wil vragen, zeg wat ik wil zeggen, ik laat mezelf gewoon een beetje bezig en ga het niet opkroppen.
Het helpt mij ook altijd om muziek te luisteren. Muziek met een goeie tekst en een stevige stem.
Het is een hele tijd geleden voor mij dat ik een sterfgeval heb meegemaakt in mijn nabije omgeving, gelukkig maar. Ik weet nog toen mijn opa overleed, dat ik daar zo min mogelijk over wou praten en eigenlijk ook zo min mogelijk hem wou bezoeken op het kerkhof. Klink misschien heel gemeen, maar zo ging ik daarmee om.
Soms word ik ook wel boos als ik verdrietig ben, als ik bijvoorbeeld ruzie heb.
Of ik ga sporten, ff mijn frustraties eruit werken.
-En nog moeilijker: Waarom denk je dat je het juist zo doet(cultuur, opvoeding etc) ?
Ik doe dat zo omdat ik me daar fijn bij voel, niet omdat het me is aangeleerd, ik denk dat ik zelf een eigen manier heb gevonden om er zo mee om te gaan.
Het is denk ik ook toeval dat ik het heb ontdenkt, dat muziek bij mij een hele goeie uitwerking heeft.
Hoe gaan mensen om met het verschijnsel verdriet?
Ik denk dat mensen in het algemeen heel erg verschillend omgaan met verdriet. Er zijn mensen die zich heel erg op dingen gaan storten waardoor ze hun verdriet vergeten, denk maar aan werk bijvoorbeeld. Ik denk echter niet dat dit goed is, want op een gegeven moment breek het op en gaat het totaal niet goed met je.
Sommige mensen verwerken verdriet door erover te praten, anderen zijn er juist heel erg gesloten over en geven het zelf een plekje en willen alleen zijn.
Er zijn ook mensen die zichzelf in de problemen werken, omdat ze zoveel verdriet hebben en niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Ze worden hopeloos, radeloos, hebben nergens geen zin meer in.
Zo zie je vaak dat er alcoholproblemen of drugsproblemen ontstaan, agressiviteit en in het ergste geval maken ze een eind aan hun leven.
Dat is natuurlijk heel erg, het beste is dan volgens mij dat als je vanaf het begin zoveel moeite hebt met je verdriet met iemand gaat praten, met iemand die je kan helpen, maar dat moet je natuurlijk wel zelf willen.
Ik zelf vind het beste dat je over je verdriet praat, zodat je vrienden/vriendinnen je kunnen opvrolijken en je het niet gaat opkroppen. Als je verdrietig bent moet dat overgaan en je moet dan ook gewoon zeggen tegen de mensen om je heen wat je wilt, want ze kunnen je te veel maar ook te weinig aandacht geven op momenten dat jij het nodig hebt en daar word je alleen nog maar minder vrolijk van.
Als je nog iets wil wil vragen laat je het maar weten