Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 21:15
Verwijderd
Ik heb een probleempje, denk ik

Ik heb een laptop en daar had ik eerst windows op staan, maar ik had zin om er linux op te zetten (had ik nodig voor school en zo) en ik heb van tevoren geen boot/partitie manager ge-installeerd....

je (de meer ervaren whizz kids iig) voelt hem waarschijnlijk al aankomen: mijn harde schijf is compleet f*cked up, want ik ben daarna ook nog zo slim geweest om te proberen om eerst die linux partitie er af te gooien, gevolg: Linux start niet meer op...

nou ja, win-cd erin, opnieuw opstarten en proberen windows te installeren....lukt niet, want die linux partitie (die ong 9 Gb van mijn schrijf vreet) zit er nog steeds en ik kan die schijf onder windows niet formateren....

linux opnieuw installeren heeft ook weinig zin, want hij start gewoon helemaal niet meer op, dus nu kan ik alleen DOS draaien en heb ik dus geen flikker meer aan da hele kutding nie...

kan iemand helpen plz?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2003, 21:21
Marcade
Marcade is offline
Kan je niet booten van een Win98 flop (die je ff van internet haalt ofzo) en dan met FDISK al die partities weggooien en opnieuw aanmaken, ofzo?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 07-05-2003 @ 22:21:
Kan je niet booten van een Win98 flop (die je ff van internet haalt ofzo) en dan met FDISK al die partities weggooien en opnieuw aanmaken, ofzo?
ik heb win opstart diskette, maar ik kan die Linux partities dus niet verwijderen omdat dat een ander filesysteem heeft dan windows
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:51
niemand
niemand is offline
Citaat:
Wassup!! schreef op 07-05-2003 @ 22:36:
ik heb win opstart diskette, maar ik kan die Linux partities dus niet verwijderen omdat dat een ander filesysteem heeft dan windows
die kan je met fdisk zeker wel verwijderen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:06
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Wassup!! schreef op 07-05-2003 @ 22:36:
Is het niet gewoon een NON-DOS partition (net als NTFS) in FDisk die je kan verwijderen? Het lijkt me zo sterk.

Er is trouwens ook nog een (hidden) parameter voor FDISK, die de bootsector repareert oid; alleen ik weet die parameter niet uit mijn hoofd.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:59
Verwijderd
fdisk /mbr
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 06:15
WolterB
WolterB is offline
ik weet dat je pet partition magic 8.0 linuxpartities kunt aanmaken en verwijderen en dus hoogstwaaarschijnlijk kan je ze dan ook we omzetten naar FAT/NTFS
Oud 08-05-2003, 15:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
WolterB schreef op 08-05-2003 @ 07:15:
ik weet dat je pet partition magic 8.0 linuxpartities kunt aanmaken en verwijderen en dus hoogstwaaarschijnlijk kan je ze dan ook we omzetten naar FAT/NTFS
Ext2 converteren naar FAT/NTFS? Kweenie of dat kan hoor, NTFS <-> FAT wel iig.

Maar hij wil toch gewoon alles verwijderen? fdisk /mbr will do. Of booten met Windows XP CD, daarin kun je ook partitioneren en bestaande partities deleten.
Oud 10-05-2003, 23:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PIE schreef op 07-05-2003 @ 23:59:
fdisk /mbr
/mbr?
Waar staat dat voor?

Zover ik weet herkent windows de linux partities niet?
Oud 11-05-2003, 05:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-05-2003 @ 00:08:
/mbr?
Waar staat dat voor?

MBR = Master Boot Record.

Dit is het eerste stukje van je hardeschijf, die o.a. informatie bevat over alle partities die zijn aangemaakt. Zie ook:
http://whatis.techtarget.com/definit...214086,00.html

fdisk /mbr gooit gewoon alle info weg voor zover ik weet.
Maar in fdisk kan het zelf ook gewoon. Delete partition en dan Delete non-DOS parition ofzoiets. Hij hoeft het filesystem type niet te kennen.

Een uitzondering vormt de "dangerously dedicated" partities, die zich niet aan de partitie tabel houden en gewoon raw data op de disk pleuren. Use with care.
Oud 11-05-2003, 09:26
Gatara
Gatara is offline
Ik zeg dit omdat ik via fdisk van windows geen bepaalde partitie vond, maar wel via linux
Oud 11-05-2003, 09:53
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2003 @ 06:34:
Maar in fdisk kan het zelf ook gewoon. Delete partition en dan Delete non-DOS parition ofzoiets. Hij hoeft het filesystem type niet te kennen.
Dat wil dus wel eens probleematisch zijn. Zeker als je logical partities hebt. Probeer je de extended partitie waar ze in zitten wegte gooien. Verteld ie je dat je eerst de logical partities eruit moet rotten. Ga je de logical partities weggooien krijg je fijntjes de melding dat er geen logical partities zijn Prima.

Linux boot floppy erin en dan de fdisk van Linux gebruiken, weet je tenminstte zeker dat je de partitie tabel leeg kan gooien.

Hierna doe je met de Microsoft fdisk nog een keer fdisk /mbr en dan is alles echt weer schoon. Mocht de partitie tabel corrupt zijn en dit allemaal dus niet werken dan moet je de HDD een keer overschrijven met nullen door een disk wipe tooltje te gebruiken:

http://www.east-tec.com/download/sanitize.exe

Laatst gewijzigd op 11-05-2003 om 10:00.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 09:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-05-2003 @ 16:08:
Maar hij wil toch gewoon alles verwijderen? fdisk /mbr will do.
Dat is helemaal niet voldoende. Met een fdisk /mbr zullen de partities nog steeds nog steeds aanwezig zijn. Het enige dat je ermee bereikt is dat je de bootloader kwijt bent. Het MBR overschrijven is trouwens iets dat Windows zelf ongevraagd doet tijdens de installatie. Dus bij een multiboot Windows-Linux PC altijd eerst Windows erop, anders kan je na de afloop met de hand je bootloader herstellen.
Oud 11-05-2003, 16:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Low level formatten kun je volgens mij beter door een utility van de fabrikant zelf doen, zoals Maxtor's Powerdiag. Dit omdat sommige sectors intern gebruikt worden? *shrug*
Oud 11-05-2003, 17:05
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2003 @ 17:59:
Low level formatten kun je volgens mij beter door een utility van de fabrikant zelf doen, zoals Maxtor's Powerdiag.
Disk wipe tools doen geen lowlevel format. Het is gewoon rawdevice writing wat ze doen.
Oud 11-05-2003, 21:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 11-05-2003 @ 18:05:
Disk wipe tools doen geen lowlevel format. Het is gewoon rawdevice writing wat ze doen.
Weet jij trouwens hoe het zit met claims van mensen dat zelfs na een format / 0-write het nog mogelijk is data te recoveren? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Oud 11-05-2003, 22:04
niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2003 @ 22:52:
Weet jij trouwens hoe het zit met claims van mensen dat zelfs na een format / 0-write het nog mogelijk is data te recoveren? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
als je letterlijk de volledige hd volschrijft met nullen, is het in principe niet mogelijk lijkt me
maar er zal vast wel iets zijn waardoor er wel iets achter kan blijven
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 22:16
unpopular
unpopular is offline
het is alleen mogelijk een recovery te doen als je speciale recovery data hebt.
Zo is het dat programma's zoals format recovery data aanbieden maar als deze niet bewaard wordt is het zover ik altijd geleerd heb het onmogelijk de data te recoveren
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 22:22
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2003 @ 22:52:
Dat is inderdaad mogelijk. De kop van een HDD positioneert namelijk niet altijd op exact de zelfde plek. Hierdoor zal een gedeelte van het oude dataspoor blijven staan.

Als je dan de platters eruit haalt en onder een speciaal apparaat legt dat nauwkeuriger kan positioneren en gevoeliger is voor magnetische velden dan de HDD, dan is het dus mogelijk om de data te reconstrueren. Aan dit soort acties is natuurlijk wel een flink prijs kaartje verbonden.

Wil je er zeker van zijn dat alle data weg is dan moet je dus meerdere malen overschrijven. Het US DOD schrijft zeven maal overschrijven voor. De Gutmann methode gebruikt zelfs 35 maal.

Als de data echt super vertrouwelijk is dan zit er niks anders op dan om de disken te vernietigen. Bij mij op het werk worden alle schijven onder toezicht van twee beheerders vernietigd.

Zie ook:

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993274
Oud 12-05-2003, 02:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 11-05-2003 @ 23:22:
Bij mij op het werk worden alle schijven onder toezicht van twee beheerders vernietigd.
Kapitaalvernietiging
Oud 12-05-2003, 17:30
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2003 @ 03:38:
Kapitaalvernietiging
Liever dat dan dat vertrouwelijke data naar buiten lekt.
Oud 12-05-2003, 21:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 12-05-2003 @ 18:30:
Liever dat dan dat vertrouwelijke data naar buiten lekt.
Als het zo vertrouwelijk is, wordt er toch wel sterke one-way encryptie gebruikt?

GBDE
Oud 12-05-2003, 21:19
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2003 @ 22:09:
Als het zo vertrouwelijk is, wordt er toch wel sterke one-way encryptie gebruikt?
En hoe is de data voor mijzelf dan weer toegangelijk ?
Oud 13-05-2003, 14:07
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-05-2003 @ 00:08:
/mbr?
Waar staat dat voor?

Maakt je master boot record leeg. Maar idd fdisk /mbr en je bent van het Linux-gezeik af.. Dan kun je gewon met FDISK normaal partitioneren, succes! evt daarna er NTFS van maken met Windows XP/2000
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 14:09
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2003 @ 03:38:
Kapitaalvernietiging
idd... doe mij dan een paar schijfjes van 80gb+ maarreuh, ik heb een progje van Western Digital, daarmee kan je zero's (0) naar de schijf schrijven of is dat niet goed genoeg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2003, 19:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 13-05-2003 @ 15:09:
idd... doe mij dan een paar schijfjes van 80gb+ maarreuh, ik heb een progje van Western Digital, daarmee kan je zero's (0) naar de schijf schrijven of is dat niet goed genoeg?
Lees Desecrators reakties eens.
Oud 13-05-2003, 19:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 12-05-2003 @ 22:19:
En hoe is de data voor mijzelf dan weer toegangelijk ?
Door een passphrase.

GBDE encryptie is zeer sterk, enige oplossing zou zijn om de passphrase te bruteforcen, en als je daar nou een leuke passphrase van maakt lijkt het me dat je afdoende beveiligde storage hebt.
Oud 13-05-2003, 20:20
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2003 @ 20:12:
Door een passphrase.
Kijk maar dat is dus wat anders. Jij hebt het over one way encryption. Dat is dus niet terug te brengen naar de originele data:

http://www.atis.org/tg2k/_irreversible_encryption.html

Niet stiekem one way encryptie roepen als je two way bedoeld

Citaat:

GBDE encryptie is zeer sterk, enige oplossing zou zijn om de passphrase te bruteforcen, en als je daar nou een leuke passphrase van maakt lijkt het me dat je afdoende beveiligde storage hebt.
Dan moet je operating system dus wel een encrypted filesystem ondersteunen.

Bovendien iedere keer de passphrase in typen na een crash van het systeem kost te veel downtijd. Je wil die dus gewoon op je bootpartitie hebben staan. Betekend gelijk dat de schijven niet meer de deur uit kunnen omdat daar mogelijk een passphrase op staat.

Daarnaast lijkt me dat dit performance kost. Daar zit ik echt niet op te wachten.

En al is het filesystem versleuteld, dan nog worden de disks vernietigd. Sommige data is nou eenmaal te vertrouwelijk om ook maar enig risico mee te lopen.

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:28
bam
bam is offline
FreeFdisk downloaden, op een flopje zetten, opstarten, en voila, men ziet ook enig linux oartities, die je ook kan formateren/verwijderen.

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 21:31.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 23:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 13-05-2003 @ 21:20:
Kijk maar dat is dus wat anders. Jij hebt het over one way encryption. Dat is dus niet terug te brengen naar de originele data:

http://www.atis.org/tg2k/_irreversible_encryption.html

Niet stiekem one way encryptie roepen als je two way bedoeld
Ik bedoelde one-way hashes. Dus niet een 'hash' die gewoon weer tot de eigenlijke data (lees: password) kunt terugberekenen. Passwords van sites en inloggegevens in Windows worden b.v. two-way opgeslagen. Dat is dus encryptie tegen het direkt aflezen, maar als je de hashes hebt kun je deze gewoon converten.
Citaat:
En al is het filesystem versleuteld, dan nog worden de disks vernietigd. Sommige data is nou eenmaal te vertrouwelijk om ook maar enig risico mee te lopen.
Ja begrijp het wel. Maar hoe zit het met fysieke beveiliging dan? Als die supervetrouwelijke data gewoon keihard plain op een schijf staat vind ik dat niet erg veilig. Encryptie is nooit waterdicht, maar je moet verschillende lagen beveiliging hebben om iets echt veilig te noemen.
Oud 14-05-2003, 17:06
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-05-2003 @ 00:40:
Ik bedoelde one-way hashes. Dus niet een 'hash' die gewoon weer tot de eigenlijke data (lees: password) kunt terugberekenen.
Dus is het niet geschikt om je data mee te beschermen. Het mooie aan dataopslag is namelijk dat je het weer kan op vragen.

Enne de eigenlijke data hoef ik bij een UNIX password file helemaal niet terug te berekenen. Dat weet ik namelijk zonder de key te weten. Die data is altijd 64 bits aan nullen Vervolgens wordt dit datablok versleuteld met het gebruikers wachtwoord als key. Het resultaat komt vervolgens in de password file terecht.

Citaat:

Ja begrijp het wel. Maar hoe zit het met fysieke beveiliging dan? Als die supervetrouwelijke data gewoon keihard plain op een schijf staat vind ik dat niet erg veilig.
De machines staan zoals bij ieder beetje bedrijf uiteraard in een beveiligde computerruimte.
Oud 15-05-2003, 01:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 14-05-2003 @ 18:06:
Dus is het niet geschikt om je data mee te beschermen. Het mooie aan dataopslag is namelijk dat je het weer kan op vragen.
Sure kan dat, de passphrase kun je echter niet recoveren. Begrijp je me niet? Of zeg ik het verkeerd?

GBDE:
http://www.freebsd.org/news/status/r...isk-Encryption

En zo'n beveiligde ruimte stelt ook niet veel voor. Leuk voorbeeld is Nikhef.
Reageren

Regels voor berichten