Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2003, 22:07
Verwijderd
Ga je gang, mensen die dit echt weten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2003, 23:34
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
en taal is een middel waarmee je je gedachten die binnenin je zitten naar buiten brengt zodat andere mensen deze gedachten misschien kunnen begrijpen.
Oud 30-05-2003, 23:43
black crow king
black crow king is offline
'Elke' manier die je gebruikt om te communiceren zou een taal (kunnen) zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 23:48
Verwijderd
Bloem in het andere topic:

Citaat:
Een taal heeft regels die zijn gestandaardiseerd. Iets is pas een taal als het qua fonetiek, morfologie, syntaxis en fonologie afwijkt van een andere taal. Is het maar op 1 van deze 4 punten, dan ist een dialect. Joy.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 01:52
PV
PV is offline
Citaat:
Morgan schreef op 31-05-2003 @ 00:48:
en die 4 begrippen betekenen.. ?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 07:31
Gatara
Gatara is offline
Taal is de voertuig van het kennen en denken. Het verwoordt het weten en de gedachten.

Een taal is dan een taal wanneer dit lukt en goed overgebracht kan worden.

(en wanneer dat is kan urelnlang over gediscussieerd worden... men is er nog niet echt uit )
Oud 31-05-2003, 13:37
Fantôme
Fantôme is offline
ik weet alleen dat een eis wat aan een taal gesteld wordt, dat dit niet 'verzonnen' is door een bepaald iemand. Daarom wordt gebarentaal ook nog steeds niet als officiele taal gezien.

-xxxx-
Oud 31-05-2003, 14:28
Citaat:
Morgan schreef op 31-05-2003 @ 00:48:
wow, wat een uitleg, en nu in normale mensentaal aub?
Oud 31-05-2003, 16:32
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 31-05-2003 @ 15:28:
wow, wat een uitleg, en nu in normale mensentaal aub?
ja haha.... ik had hem ook gezien en begreep er helemaal geen **** van.
mja
Oud 31-05-2003, 18:34
Verwijderd
Ja, dat wou ik dus ook graag weten. Bloooeeem, waar ben je?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 19:09
martijn1985
martijn1985 is offline
een woordenboek wil nog wel eens helpen:

fonetiek: v, leer van de vorming en eigenschappen der klanken
fonologie: wetenschap van de taalklanken
morfologie: leer van de vorming van woorden
syntaxis: leer van de woordgroepen, leer van de zinsbouw

overigens lijkt de zinsbouw van het fries vrij sterk op die van het nederlands.

Ikzelf zie het verschil tussen een taal en dialect ook niet helemaal, als we de politieke status buiten beschouwing laten....
Oud 31-05-2003, 23:08
Verwijderd
Hmm... dat is wel moeilijk precies vast te stellen, lijkt me, maar voor mij is een taal;

Iets dat gesproken, uitgebeeld en begrepen wordt door een grote groep mensen bij wijze van communicatie.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 23:10
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 31-05-2003 @ 14:37:
ik weet alleen dat een eis wat aan een taal gesteld wordt, dat dit niet 'verzonnen' is door een bepaald iemand. Daarom wordt gebarentaal ook nog steeds niet als officiele taal gezien.

-xxxx-
gebarentaal wordt toch bestempeld als een natuurlijke taal? dus volgens mij is het zeker erkend als officiële taal hoor...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 23:16
Verwijderd
Het ging er dus eigenlijk om wanneer iets een taal was en wanneer een dialect. Ik beweerde dat als Fries een taal is, ons dialect ook een taal is (hoewel niet officieel).
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 23:49
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
een taal is een (meestal) oneindige verzameling zinnen met een gedefinieerde semantiek en syntaxis.

dus fries is een taal, maar ook {a,b} (bestaande uit de 2 zinnen 'a' en 'b') is een taal
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 11:10
en lichaamstaal, dat heeft geen zinnen
nee, ik blijf bij mijn eerdere definitie hier boven
Oud 01-06-2003, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 01-06-2003 @ 00:16:
Het ging er dus eigenlijk om wanneer iets een taal was en wanneer een dialect. Ik beweerde dat als Fries een taal is, ons dialect ook een taal is (hoewel niet officieel).
Precies, als je kijkt naar het Fries; alle Friezen kunnen elkaar begrijpen, de taal kan je vastleggen.
Maar als je naar het Limburgs kijkt, daar valt weinig aan vast te leggen, overal spreken mensen het weer anders, volgens andere regels. Alleen binnen families spreekt men hetzelfde, en dan zelfs lang niet altijd..

Zo zie ik Fries dus als een taal; iedereen zou het kunnen leren omdat er regels voor zijn.
En het Limburgs als een dialect; iemand kan het pas leren wanneer er eerst regels worden vastgelegd, nu is het veelal een mengeling van Nederlands en Duits...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 10:03
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-06-2003 @ 15:37:
Precies, als je kijkt naar het Fries; alle Friezen kunnen elkaar begrijpen, de taal kan je vastleggen.
Maar als je naar het Limburgs kijkt, daar valt weinig aan vast te leggen, overal spreken mensen het weer anders, volgens andere regels. Alleen binnen families spreekt men hetzelfde, en dan zelfs lang niet altijd..
dat valt nog te bezien....

Ook het Fries kent zijn dialecten, Stellingwerfs klinkt heel anders dan het Fries dat ze op de grens bij groningen spreken. Dus niet alle Friezen kunnen elkaar verstaan, als ze hun eigen dialect praten.

Daarbij: is het aantal sprekers relevant voor het al dan niet zijn van een taal?

Ik persoonlijk zie eigenlijk geen verschil tussen een taal en een dialect. Een dialect is vaak een afgeleide van een taal, hij lijkt er op, maar is het niet. Daarom heeft het een iets andere politieke status.

Dan op het punt van kunstmatige talen (ik noem Esperanto, Interlingua, Elvish (uit Lord of the Rings), of Klingon (uit de Star Trek series)). Dit zijn allevier bedachte talen, maar het zijn geen dialecten. Hierboven werd gesteld dat een taal niet verzonnen kan zijn. Ik denk zelf dat dat wel kan, allevier bovenstaande talen hebben hun eigen (en ik quote bloem) fonetiek, morfologie, syntaxis en fonologie.

paar voorbeeldjes:

Esperanto:
La viro parolas Esperanton. - De man spreekt Esperanto.
La amiko povos ludi en la granda urbo. - De vriend zal in de grote stad kunnen spelen.
Rikardo donis libron al Maria. - Rikardo gaf Maria een boek.

Interlingua: (hiervan kon ik helaas geen vertalingen vinden)
Senior Dobson es le patre del can.
Le can es le filio de seniora Dobson.
Le casa es parve.
Pluto joca con Philippa.

Hoewel bovenstaande talen op een romaanse taal lijken, zijn ze het niet.

Van Elvish kan ik even geen voorbeeld geven..

Klingon:
Vandaag is een mooie dag om te sterven - Heghlu'meH QaQ jajvam
Wij zijn Klingons! - tlhIngan maH!
Oud 02-06-2003, 13:28
laula
laula is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-06-2003 @ 00:10:
gebarentaal wordt toch bestempeld als een natuurlijke taal? dus volgens mij is het zeker erkend als officiële taal hoor...
Gebarentaal is idd een natuurlijke taal, omdat die vanzelf door n kind geleerd wordt. En HTML is ook een taal (daarom moesten we voor Algemene Taalwetenschappen ook een HTML-cursus volgen).

Verder heb ik voor deze discussie weinig aan mn aantekeningen ATW, wat alweer genoeg zegt over het vak (op de UU)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten