Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 13:48
aap777
aap777 is offline
ik draai windows xp professional op mijn pc, maar ik wil ook linux hierop draaien, maar tegelijk met xp. waarschijnlijk kies ik voor debian of slackware.
dus 2 besturingssystemen tegelijk draaien op één machine wil ik.

ik heb gehoord van vmware ofzo iets, kan ik dat gebruiken? en zo ja gewoon de workstation versie?

moet ik nog een speciale linux partitie hiervoor aanmaken op mn schijf of installeert dat zich allemaal in windows zelf?

graag meer info over vmware of iets vergljkbaars
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2003, 13:53
dd666
dd666 is offline
VMware zegt me nix, maar ik weet wel dat het onmogelijk is om tegelijk de twee OS'en te draaien. Je kunt ze wel om beurten draaien. Je zult dan wel de OS'en op verschillende partities moeten zetten...

Gr33tz,
DD - Thei
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 13:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
VMware is een emulator, net als Virtual PC voor mac.

Maaruhm, je wilt opzich alleen Linux gebruiken, maar VMware voor je Windows XP? Houd er rekening mee dat het emuleren echt enorm vertragend werkt, spellen zijn uitgesloten en ook zwaardere applicaties kun je niet goed draaien binnen VMware, als het al werkt.
Oud 07-05-2003, 14:36
dystopia
dystopia is offline
VMware is geen echte emulator. Het doet iets in je address space ofzoiets maar het emuleert niks, hoogstens het BIOS.

Win4lin is sneller dan VMware maar kan zoals de naam al zegt enkel Windows op Linux draaien. VMware kun je veel meer OSen mee draaien.

In hoeverre het geheel soepel loopt hangt af van met name je hardware. Wat voor hardware heb je?

Houdt er rekening mee dat VMware en Win4lin beide niet gratis zijn. Studenten krijgen wel een vette korting.
Oud 07-05-2003, 21:04
Verwijderd
Ff nog voor de compleetheid (bestaat dat ?)...

je kunt er ook voor kiezen om 2 OS naast elkaar te laten draaien, dus niet tegelijk. Dan heb je een partitie-/boot manager nodig. Een erg fijne (die ik momenteel ook gebruik) is Acronis OS selector. Hiermee kun je je partities beheren en kiezen bij het opstarten welk OS je wilt booten...

Ik draai momenteel ook Windows en Linux naast elkaar, maar Linux gebruik ik alleen voor school, dus die gebruikt niet zoveel ruimte, maar het is een aanrader om voor alle twee de OS-en een flinke partitie vrij hebt....je kunt trouwens wel gewoon bestanden op bijv. de win-partitie lezen in de linux-partitie, dus dat is ook wel fijn...

maar succes er mee in ieder geval...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:55
niemand
niemand is offline
Citaat:
Wassup!! schreef op 07-05-2003 @ 22:04:
Ff nog voor de compleetheid (bestaat dat ?)...

je kunt er ook voor kiezen om 2 OS naast elkaar te laten draaien, dus niet tegelijk. Dan heb je een partitie-/boot manager nodig. Een erg fijne (die ik momenteel ook gebruik) is Acronis OS selector. Hiermee kun je je partities beheren en kiezen bij het opstarten welk OS je wilt booten...

Ik draai momenteel ook Windows en Linux naast elkaar, maar Linux gebruik ik alleen voor school, dus die gebruikt niet zoveel ruimte, maar het is een aanrader om voor alle twee de OS-en een flinke partitie vrij hebt....je kunt trouwens wel gewoon bestanden op bijv. de win-partitie lezen in de linux-partitie, dus dat is ook wel fijn...

maar succes er mee in ieder geval...
volledigheid is het geloof ik

verder heeft Linux ook een eigen boot manager, dit is dan LILO of Grub, en deze kunnen ook gewoon andere os'en booten
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 12:04
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef op 07-05-2003 @ 22:55:
volledigheid is het geloof ik

verder heeft Linux ook een eigen boot manager, dit is dan LILO of Grub, en deze kunnen ook gewoon andere os'en booten
klopt, maar LILO kan niet partitioneren
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 21:06
niemand
niemand is offline
Citaat:
Wassup!! schreef op 09-05-2003 @ 13:04:
klopt, maar LILO kan niet partitioneren
dat word voor je gedaan tijdens de linux installatie, bij de beginner-distro's
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 10:06
Spacey
Spacey is offline
windows eraf mieteren en linux erop zetten en dan met winex ofzo nog wat windows zut draaien als je dat graag wil gebruiken.
Oud 10-05-2003, 13:00
unpopular
unpopular is offline
Vmware werkt lekker ik draai dat ook je kunt tegelijkertijd meerdeer os-en draaien.

Met vmware hoef je dus niets te doen met lilo of een andere bootloader.

Als je al windows XP draait kun je er gewoon vmware op gooien en daar op linux. Je hoefd dus ook niets met partities te doen.

Zoals al eerder verteld is kun je er veel meer OS-en op gooien.

Je zou dus ook voor debian EN slackware kiezen.
En ja je hebt gewoon de workstation nodig.

Mocht je nog vragen hebben roep maar heb zelfs als je wil nog een howto liggen om vmware onder linux te draaien.
Onder windows is het een makkie

Succes
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 12:54
Cool_D
Cool_D is offline
Citaat:
unpopular schreef op 10-05-2003 @ 14:00:
Vmware werkt lekker ik draai dat ook je kunt tegelijkertijd meerdeer os-en draaien.

Met vmware hoef je dus niets te doen met lilo of een andere bootloader.

Als je al windows XP draait kun je er gewoon vmware op gooien en daar op linux. Je hoefd dus ook niets met partities te doen.

Zoals al eerder verteld is kun je er veel meer OS-en op gooien.

Je zou dus ook voor debian EN slackware kiezen.
En ja je hebt gewoon de workstation nodig.

Mocht je nog vragen hebben roep maar heb zelfs als je wil nog een howto liggen om vmware onder linux te draaien.
Onder windows is het een makkie

Succes
Geef maar, klinkt aantrekkelijk
Oud 11-05-2003, 13:20
unpopular
unpopular is offline
He maar jij bent niet de topic starter

Zal hem ff zoeken dan stuur ik hem wel naar je emailadres
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:07
unpopular
unpopular is offline
Hoop dat je hem ontvangen hebt mochten nog meer mensen hem willen hebben mail me maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten