Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 19:18
Verwijderd
Hier kun je terecht met al je vragen over het eindexamen scheikunde.
Advertentie
Oud 18-05-2003, 19:52
RayMania
RayMania is offline
Heeft iemand een site met allerlei scheidingsmethoden?
Ik kan er geen goede vinden op google.com..
Oud 18-05-2003, 20:13
-ZoNe-
-ZoNe- is offline
Jah ik zou die verschillende scheidingmethodes ook wel eens willen weten, dat extraheren en adsorptie en wat had je ngo meer allemaal? en hoe ze werken die weet ik niet meer
Oud 18-05-2003, 20:22
brynn
brynn is offline
indampen, destilleren, bezinken, filtreren, adsorptie, extractie, centrifugeren, uitkristalliseren; is wat ik weet, wara ze precies op berust zijn weet ik niet uit mn hoofd, als je er niet uit komt kan ik het wel opzoeken.
Oud 18-05-2003, 20:46
LacunaCoil
LacunaCoil is offline
Kheb d´r hier wel een paar:

indampen => kookpunt
destilleren => kookpunt
bezinken => dichtheid
filtreren => deeltjesgrootte
extractie => oplosbaarheid
adsorptie => adhesie (=als stoffen zich aan elkaar binden of zoiets, ik weet het niet precies..)

centrifugeren en uitkristalliseren weet ik niet meer..
Oud 18-05-2003, 20:48
Verwijderd
Scheidingsmethode's bij sk 1 vwo hoeven niet toch?
Oud 18-05-2003, 20:48
DaBrat
DaBrat is offline
Ik dacht dat oa dit onderwerp was uitgesloten voor het examen, voor sk1 dan.. of heb ik dit verkeerd gedacht
hoop het niet want ik kan dat nooit onthouden...
Oud 18-05-2003, 21:00
charly not
charly not is offline
voor havo is het niet uitgesloten iig
Oud 18-05-2003, 21:02
LacunaCoil
LacunaCoil is offline
Het net ff gekeken:

De kandidaat kan

80 uitleggen wat een geschikte methode is voor een scheiding van een mengsel of zuivering van een stof aan de hand van de eigenschappen van de aanwezige stoffen:
• extractie;
• adsorptie;
• destillatie;
• filtratie;
• bezinken;
• indampen.

(havo)
Oud 19-05-2003, 14:54
Verwijderd
Wat gaan jullie nog doen voor sk voor morgen?
Oud 19-05-2003, 15:05
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-05-2003 @ 15:54:
ik ga iig de zuur-base reacties en de redoxreacties nog doornemen (VWO SK1,2)
Oud 19-05-2003, 15:29
Photodynamic
Photodynamic is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-05-2003 @ 15:54:
goed nog even die polymeren-dingen doorlezen. Dat hebben we nooit klassikaal behandeld. Verder even oefenen met de titraties en de stoffen die je uit je hoofd moet kennen (zoals nitriet, kaliumpermanganaat) leren.
Oud 19-05-2003, 16:38
jbtq
jbtq is offline
terug titraties en berekeningen door nemen.
Oud 19-05-2003, 16:56
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
1m/s=3.6km/u

Jaaaaa ik heb wat geleerd!
Oud 19-05-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Photodynamic schreef op 19-05-2003 @ 16:29:
de stoffen die je uit je hoofd moet kennen (zoals nitriet, kaliumpermanganaat) leren.
Ja das wel handig ja ga ik ook nog ff doen zo! Wel handig...

Whah ik zie er echt onwijs tegen op; zeker omdat ik nu ff geen zin meer heb om te leren, maar ik sk best wel moeilijk vind...
Oud 19-05-2003, 17:06
*maai*
*maai* is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef op 19-05-2003 @ 17:56:
1m/s=3.6km/u

Oud 19-05-2003, 17:13
*maai*
*maai* is offline
Citaat:
1m/s=3.6km/u

Oud 19-05-2003, 17:20
Miess
Miess is offline
Citaat:
1m/s=3.6km/u

Ga maar weer terug naar de basisschool dan!
Oud 19-05-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
1m/s=3.6km/u

In een sk topic ook he
Oud 19-05-2003, 17:41
barticus
barticus is offline
Citaat:
1m/s=3.6km/u

Jongens, zeik hem nou niet zo af. Hij heeft zojuist al zijn kennis op het scherm weten te toveren, en deze met ons gedeeld. Ik vind het persoonlijk geweldig dat er mensen zijn die dit doen, en heb er dan ook zeer veel respect voor.

Mohammed, heb je nog meer van dit soort weetjes die bij scheikunde morgen van pas komen? Ik heb alles geprobeerd, maar niets helpt. Misschien dat jouw oneindige wijsheid mij een stapje verder in de richting van dat diploma kan helpen.

Mijn eeuwige dank,

ps; Sorry, kon het even niet laten on sarcastisch te worden...
Oud 19-05-2003, 17:44
alwaysgood
alwaysgood is offline
hmmmm denkt met het geheugen van mohammed

1 minuut = 60 seconden

Oud 19-05-2003, 18:03
Basia
Basia is offline
scheikunde gaat echt NIET leuk worden....
(en wiskunde ook niet..)
kortom: HELLUP !!
Oud 19-05-2003, 18:13
maaike0
maaike0 is offline
Ik MOET een 3,9 halen en zelfs daar ben ik niet zeker van! scheikunde examens zijn tien keer moeilijker als onze schoolexamens!

ester ontstaat toch door een koppeling van een alcohol en een zuur onder afsplitsing van een watermolecuul he? Maar hoe geef je de naam aan dat nieuwe 'ding' (=molecuul) dan...?
Oud 19-05-2003, 18:14
Big Brother
Big Brother is offline
de scheikunde toetsen 2002 zijn zoooo makkelijk, hoop dat 2003 zelfde niveau wordt, dan haal ik zeker weten een 8 of hoger
Oud 19-05-2003, 18:20
Basia
Basia is offline
nouja moet zeggen 2e tijdvlak vorig jaar vond ZELFS IK goed te doen...
dus als we morgen examens van een vergelijkbaar niveau krijgen zie ik nog een kleine kans voor scheikunde te slagen
Oud 19-05-2003, 18:44
maaike0
maaike0 is offline
ik stond vorig jaar een 7 voor scheikunde gemiddeld en haalde op mn examen gewoon een 4......betje jammer ik kan gewoon geen examens maken!!!!!!!!!!
maar heeft iemand antwoord op mn vraag?
Oud 19-05-2003, 19:54
JurjendeWaal
JurjendeWaal is offline
Beste Maaike,

Een ester bestaat zoals je al zei indd uit een alkaanzuur en een alcohol (die voldoende heb je al bijna te pakken ).

Zet je schrap want hier komt de naamgeving:
Je noemt een ester naar het alkaanzuur waaruit het ontstaan is. Je veranderd het achtervoegsel in oaat en noemt het alcohol verbaster je tot een methyl groep.

Voorbeeldje:
Uit methanol en ethaanzuur onstaat een ester. Ethaanzuur is het alkaanzuur. Je krijgt dus ethaanoaat. Het methanol is nu een methylgroep geworden en moet dus ook in de naam worden opgenomen. Je krijgt dan methylethanoaat.

Ik hoop dat je het begrijpt en dat je het leest voordat het examen begint. Misschien moet je het nog ff voor jezelf uitttekenen om het begrip wat te bevorderen.

Succes ermee en met je eindexamen!

Jurjen
Oud 19-05-2003, 22:26
*Burning water*
*Burning water* is offline
*steekt vinger op om vraag te stellen* Wat is de atoomstraal?
Oud 20-05-2003, 07:04
Bang
Bang is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 19-05-2003 @ 23:26:
*steekt vinger op om vraag te stellen* Wat is de atoomstraal?
Lijkt me niet dat dit gevraagt wordt, maar das gewoon de straal van een atoom?

** Lijkt me,

dat hoe meer electronen een atoom bevat, hoe meer schillen gevult zijn met electronen, hoe groter de straal is

ofzo. **

Nogmaals, denk niet dat je een vraag over de atoomstraal krijgt zonder een beetje uitleg
Oud 20-05-2003, 08:15
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
JurjendeWaal schreef op 19-05-2003 @ 20:54:
Beste Maaike,

Een ester bestaat zoals je al zei indd uit een alkaanzuur en een alcohol (die voldoende heb je al bijna te pakken ).

Zet je schrap want hier komt de naamgeving:
Je noemt een ester naar het alkaanzuur waaruit het ontstaan is. Je veranderd het achtervoegsel in oaat en noemt het alcohol verbaster je tot een methyl groep.

Voorbeeldje:
Uit methanol en ethaanzuur onstaat een ester. Ethaanzuur is het alkaanzuur. Je krijgt dus ethaanoaat. Het methanol is nu een methylgroep geworden en moet dus ook in de naam worden opgenomen. Je krijgt dan methylethanoaat.

Ik hoop dat je het begrijpt en dat je het leest voordat het examen begint. Misschien moet je het nog ff voor jezelf uitttekenen om het begrip wat te bevorderen.

Succes ermee en met je eindexamen!

Jurjen
dankjewel voor de uitleg
Oud 20-05-2003, 08:40
maaike0
maaike0 is offline
nu wordt ik echt zenuwachtig, nog een paar uur en ik zit alweer in dat gymzaaltje....help...ik wil niet weer zakken, maar die examens nekken me echt!

HEel veel succes iedereen strax!
Oud 20-05-2003, 08:43
Car000
Car000 is offline
waar moet je allemaal op letten bij het maken van een reactievergelijking? je hebt heel veel verschillende enzo.. en bij mij gaat t altijd fout.
weet iemand wat je stap voor stap moet doen..?
Oud 20-05-2003, 08:43
metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 20-05-2003 @ 09:40:
nu wordt ik echt zenuwachtig, nog een paar uur en ik zit alweer in dat gymzaaltje....help...ik wil niet weer zakken, maar die examens nekken me echt!

HEel veel succes iedereen strax!
Krijg ook wel een beetje de kriebels nu ja Iedereen veel succes! Ik ga nu nog maar wat doorkijken!
Oud 20-05-2003, 08:45
Zoetje01
Zoetje01 is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 19-05-2003 @ 19:13:
Ik MOET een 3,9 halen en zelfs daar ben ik niet zeker van! scheikunde examens zijn tien keer moeilijker als onze schoolexamens!

ester ontstaat toch door een koppeling van een alcohol en een zuur onder afsplitsing van een watermolecuul he? Maar hoe geef je de naam aan dat nieuwe 'ding' (=molecuul) dan...?
Als het gaat om methaanzuur en ethanol dan spreek je over methylethanoaat
Oud 20-05-2003, 08:45
Verwijderd
Citaat:
metalgirl schreef op 20-05-2003 @ 09:43:
Krijg ook wel een beetje de kriebels nu ja Iedereen veel succes! Ik ga nu nog maar wat doorkijken!
Ja idd... ik word bang , ik moet een 4.2 halen; kijken of dat eruit te slepen is.
Nu ook nog maar ff doorkijken!
Suc6 iedereen
Oud 20-05-2003, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Zoetje01 schreef op 20-05-2003 @ 09:45:
Als het gaat om methaanzuur en ethanol dan spreek je over methylethanoaat
Nee het is juist andersom... ik denk altijd zo; de z zit aan het eind van het alfabet; dus het zuur ''stuk'' komt hier ook als laatste; e krijgt dus Ethylmetanoaat
Oud 20-05-2003, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Car000 schreef op 20-05-2003 @ 09:43:
waar moet je allemaal op letten bij het maken van een reactievergelijking? je hebt heel veel verschillende enzo.. en bij mij gaat t altijd fout.
weet iemand wat je stap voor stap moet doen..?
Zorgen dat je voor en achter de pijl dezelfde ''deeltjes'' hebt (of weet ik hoe je dat noemt), en dan op een logische manier kloppend maken. Maar ja ik ben er ook niet zo goed in..

Bij redoxreacties is het makkelijker; dan zet je voor en achter de pijl wat je hebt en dat ga je kloppend maken met water en H+ en e-; tenminste zo heb ik dat geleerd...
Oud 20-05-2003, 08:52
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-05-2003 @ 09:49:
Nee het is juist andersom... ik denk altijd zo; de z zit aan het eind van het alfabet; dus het zuur ''stuk'' komt hier ook als laatste; e krijgt dus Ethylmetanoaat
okidokie, weer een nieuw ezelsbruggetje We hebben nog even! dit heb ik nu wel door, ik heb altijd moeite met al die geompliceerde berekeningen! JE hebt 1 gegeven en moet via allerlei omwegen bij het gevraagde komen! Ik heb t altijd fout! Naja ik moet een 3,9 halen anders zak ik gewoon weer!
Oud 20-05-2003, 08:57
Verwijderd
Citaat:
maaike0 schreef op 20-05-2003 @ 09:52:
ik heb altijd moeite met al die geompliceerde berekeningen! JE hebt 1 gegeven en moet via allerlei omwegen bij het gevraagde komen!
Ja idd; ik weet nooit waar ik daarbij beginnen moet
Maar goed eigenlijk moet je het zo doen:
1) maak een reactievergelijking
2) reken het gegeven om naar mol
3) kijk wat er gevraagd wordt; maak gebruike van punt 1 en 2 (je rekent dus in mol)
4)reken je ant bij 3 om naar hoe het gevraagd is

Maar ja het lijkt zo simpel zo; maar als je dan zo vraag ziet heb ik echt van met welke gegevens moet ik nu weer gaan klooien
Oud 20-05-2003, 09:01
Photodynamic
Photodynamic is offline
www.examen.nu was toch een normale examensite? ik ben opzoek naar de antwoorden scheikunde 2002 maar nu krijg ik een hele vreemde site....
Oud 20-05-2003, 09:03
SpiritX
SpiritX is offline
Citaat:
Photodynamic schreef op 20-05-2003 @ 10:01:
www.examen.nu was toch een normale examensite? ik ben opzoek naar de antwoorden scheikunde 2002 maar nu krijg ik een hele vreemde site....
www.eindexamen.nu
Oud 20-05-2003, 09:06
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-05-2003 @ 09:57:
Ja idd; ik weet nooit waar ik daarbij beginnen moet
Maar goed eigenlijk moet je het zo doen:
1) maak een reactievergelijking
2) reken het gegeven om naar mol
3) kijk wat er gevraagd wordt; maak gebruike van punt 1 en 2 (je rekent dus in mol)
4)reken je ant bij 3 om naar hoe het gevraagd is

Maar ja het lijkt zo simpel zo; maar als je dan zo vraag ziet heb ik echt van met welke gegevens moet ik nu weer gaan klooien
hmmm ja, inderdaad altijd omrekenen naar mol, naja 1 puntje is dan vast binnen haha! Vorig jaar het examen was echt k*t, daarom zie ik er nu heel erg tegenop! Althans ik vond dat examen onwijs moeilijk! Maar ja ik ga maar wat klooien met reactievergelijkingen en voor de rest hoop ik op weinig zuur-base berekeningen enzow!

succes!
Oud 20-05-2003, 09:08
maaike0
maaike0 is offline
nog ff vraagje, in een evenwichtsvoorwaarde he reken je toch altijd met de eenheid mol?
Oud 20-05-2003, 09:13
Big Bart
Big Bart is offline
mol L -1 toch?
Oud 20-05-2003, 09:15
Photodynamic
Photodynamic is offline
je rekent in concentraties, die concentratie kunnen de éénheden hebben mol per liter, maar ook mmol per liter of mol per mililiter. Als overal in de evenwichtsvoorwaarde maar dezelfde eenheden worden gebruikt
Oud 20-05-2003, 09:16
maaike0
maaike0 is offline
oke dankjewel!
Oud 20-05-2003, 09:24
IloveW
IloveW is offline
euh het handigst vind ik nog steeds!
tabel 103C met alle uitgangen, + welke atomen daarbij horen!

echt heel handig.
Daarnaast is tabel 103 zowiezo wel een uitweg voor als je iets niet weet, staat echt veel in!
Oud 20-05-2003, 09:37
Photodynamic
Photodynamic is offline
leren jullie de batterijen? in de eindtermen staat wel dat je ze moet kennen.....dat je ze dus uit je hoofd moet kunnen tekenen...?
Oud 20-05-2003, 09:37
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
IloveW schreef op 20-05-2003 @ 10:24:
euh het handigst vind ik nog steeds!
tabel 103C met alle uitgangen, + welke atomen daarbij horen!

echt heel handig.
Daarnaast is tabel 103 zowiezo wel een uitweg voor als je iets niet weet, staat echt veel in!
ja als die er niet was geweest, had je al die uitgangen in je kop moeten stampen! Na 7 jaar scheikunde ken ik ze zo'n btje wel allemaal uit mn hoofd, maar toch op het examen ben ik ze kwijt
Oud 20-05-2003, 09:52
Snufje
Snufje is offline
Wat is kraken?
Advertentie

Regels voor berichten