Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2003, 16:09
ne0
ne0 is offline
Op 15 mei zal de maan schaamrood worden, omdat de volle maan zich dan in de schaduw van de aarde beweegt. De donkerrood wordende maan is te zien in delen van Amerika, Europa en Afrika. De verduistering vindt plaats op 15 mei om 11:14 p.m. EDT, of 8:14 p.m. PDT, in Europa is dat 16 mei 3:14 GMT.

Het is niet nodig om speciale brillen voor het schouwspel aan te schaffen, omdat het licht van de maan niet schadelijk is voor de ogen. Met een telescoop of verrekijker is het schouwspel nog mooier.

Bron
Oud 09-05-2003, 16:28
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
leuk hoor

slotje?
Oud 09-05-2003, 17:11
Nate
Nate is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-05-2003 @ 17:28:
leuk hoor

slotje?
Zooit op met je geslotje
Oud 09-05-2003, 17:17
Blitzkrieg Bop
weet jij dan in deze topic een interessante discussie op gang te brengen
Oud 09-05-2003, 18:21
SSER
SSER is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-05-2003 @ 18:17:
weet jij dan in deze topic een interessante discussie op gang te brengen
Moet dat dan altijd
Oud 09-05-2003, 20:10
ne0
ne0 is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-05-2003 @ 17:28:
leuk hoor

slotje?
tis toch nieuws ? wat zeur je dan
Oud 09-05-2003, 20:13
Evito
Evito is offline
Boeiend

fjk
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 20:49
Anne
Anne is offline
Citaat:
xSTaRx schreef op 09-05-2003 @ 21:10:
tis toch nieuws ?
Ja, inderdaad.
Oud 09-05-2003, 20:49
Martian
Martian is offline
Cool.
Oud 09-05-2003, 20:59
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Oud 09-05-2003, 22:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
Dat ziet er zo uit

Volgens mij heb ik er pas geleden ook al eentje gezien.. kan dat ?
Oud 10-05-2003, 00:34
Blitzkrieg Bop
Citaat:
xSTaRx schreef op 09-05-2003 @ 21:10:
tis toch nieuws ? wat zeur je dan
tuurlijk is het nieuws, maar tis toch de bedoeling dat er over nieusberichten een leuke discussie op gang komt? Dit soort topics eindigen vaak in kansloos gechat over nix. Sorry, maar daar erger ik me soms een beetje aan.
Misschien heb ik de hele opzet van dit forum dan verkeerd begrepen, maar ik vind dat dit soort berichten op De Kantine ofzo thuis horen. Hierover valt toch niet te discussieren? "goh, leuk een maansverduistering" verder zal dit topic niet komen.
En als je wil weten hoe dat in zn werk gaat, dan zet je het op populaire wetenschappen. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom sommige chat-over-nix-topics hier worden gesloten, terwijl andere net-zoveel-gechat-over-nix topics open mogen blijven "omdat het nieuws is".
Maar goed, als jullie dit graag op A&N willen houden, prima hoor
Oud 10-05-2003, 16:27
alwaysgood
alwaysgood is offline
het is een nieuwsfeit, en misschien zijn hier op het forum wel
mensen die het interessant vinden (waar jij (duyvel) dus niet onder valt)) en die 's nachts op staan om zo'n maansverduistering te bekijken. En als het je niks interesseert, zeg dan niks.
Mocht het zo zijn dat het niet interessant is onder de forummers, dan wordt er niet gereplyed en zakt het topic vanzelf, een slotje is voor onzin topics.
Oud 12-05-2003, 10:14
northwave
northwave is offline
leuk een maansverduistering
En nu komt mn ANW leraar met het idee om hierover een handelingsdeel te late maken. moet iedereen om 4 uur snachts opstaan om ff naar die verduistering te kijken en dan ook nog een verslag typen.Die vent tikt echt niet lekker. ik blijf lekker slapen en kijk wel naar erwin krol.
Oud 12-05-2003, 10:35
Verwijderd
Als het net zo tof is als die gedeeltelijke zonsverduistering door Mercurius (of een andere planteet) dan hebben we iets om naar uit te kijken
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 14:51
ne0
ne0 is offline
Citaat:
stefano schreef op 12-05-2003 @ 11:35:
Als het net zo tof is als die gedeeltelijke zonsverduistering door Mercurius (of een andere planteet) dan hebben we iets om naar uit te kijken
die zonsverduistering kon je vrijwel niet zien hoor....als je de zon heb is die vergelijkbaar met een euromunt op 30 cm afstand, mercurius is dan vergelijkbaar met diezelfde euromunt maar dan op 300 meter afstand....
Oud 14-05-2003, 15:35
michieltje
michieltje is offline
Citaat:
xSTaRx schreef op 09-05-2003 @ 17:09:
Op 15 mei zal de maan schaamrood worden, omdat de volle maan zich dan in de schaduw van de aarde beweegt. De donkerrood wordende maan is te zien in delen van Amerika, Europa en Afrika. De verduistering vindt plaats op 15 mei om 11:14 p.m. EDT, of 8:14 p.m. PDT, in Europa is dat 16 mei 3:14 GMT.

Het is niet nodig om speciale brillen voor het schouwspel aan te schaffen, omdat het licht van de maan niet schadelijk is voor de ogen. Met een telescoop of verrekijker is het schouwspel nog mooier.

Bron
hoe laat moet ik wakker zijn om dit te zien nederlandse tijd (nijmeegse tijd)
Oud 14-05-2003, 15:46
ne0
ne0 is offline
Citaat:
michieltje schreef op 14-05-2003 @ 16:35:
hoe laat moet ik wakker zijn om dit te zien nederlandse tijd (nijmeegse tijd)
in Europa is dat 16 mei 3:14 GMT.
kneem aan rond die tijd ofzow
Oud 15-05-2003, 10:26
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Nijmegen ruuules!! Dat is dus vannacht of vergis ik me? Ja toch of morgennacht pas?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 10:28
michieltje
michieltje is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 15-05-2003 @ 11:26:
Nijmegen ruuules!! Dat is dus vannacht of vergis ik me? Ja toch of morgennacht pas?
nijmegenaar?????
ja klopt!! volgens mij 4.14
Oud 15-05-2003, 11:26
ne0
ne0 is offline
Updatejuh :
Vrijdagochtend kunnen liefhebbers genieten van een totale maansverduistering. Vanaf even over vier uur morgenochtend tot een paar minuten voor zessen is het fenomeen met het blote oog te aanschouwen. Het KNMI zegt dat het weer waarschijnlijk meewerkt

,,Er is hooguit wat sluierbewolking'', aldus een KNMI-woordvoerder. In 2001 was het de laatste keer dat de volle maan enkele uren door de schaduw van de aarde werd verduisterd.

De eclips duurt tot ongeveer 07.10 uur, maar in Nederland gaat de maan om drie minuten voor zes onder. De maan zal geheel verduisterd zijn vanaf 05.14 tot 06.06 uur. In de Verenigde Staten is het verschijnsel wel helemaal te volgen.

Een maansverduistering zoals die morgenochtend zal plaats vinden komt 66 keer per eeuw voor, wat neerkomt op ongeveer twee maal in de drie jaar. Een maansverduistering komt voor wanneer de aarde zich tussen de zon en de maan bevindt. De maan komt dan terecht in de schaduw van de aarde en neemt een rode kleur aan. Dat komt doordat het zonlicht door de aardatmosfeer wordt gebroken.

Mochten mensen de maansverduistering missen, dan hebben ze in november een nieuwe kans. De maansverduistering zal dan niet midden in de nacht zijn, maar vroeg op de avond.

Bron
Oud 15-05-2003, 11:53
G.T.C.
G.T.C. is offline
ik ga gewoon om half 4 mijn bed uit hoor

Ik weet het....ik ben helemaal gek. Maar ik ben 2 jaar geleden ofzo ook al met die zonsverduistering naar luxemburg gegaan omdat ie daar wel helemaal te zien was. NIet dat ik zo geinteresseerd ben in astronomie maar het is echt heel bijzonder hoor! Alle dieren om je heen op eens helemaal stil. Echt heeeel apart was dat. Best wel freaky ook. Zeker als je met zo'n hele grote groep mensen zo daar staat en allemaal heel enthausiast enzo. Was gewoon echt super cool

Volgens mij heb ik een maansverduistering nog nooit gezien, dus dat wil ik ook wel is zien dan.
Maar er staat dat ie even over 4 begind. Dus als ik dan zeg maar kwart voor 4 ga kijken, dan is ie nog gewoon wit ofzo en dan rond 4 uur begind ie rood te kleuren neem ik aan?
Want ik wil dan dus wel voordat het begind er al uit zien, dat je het echt ziet veranderen
Klopt dat idd wat ik zeg?
Oud 15-05-2003, 11:56
ne0
ne0 is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 15-05-2003 @ 12:53:
ik ga gewoon om half 4 mijn bed uit hoor

Ik weet het....ik ben helemaal gek. Maar ik ben 2 jaar geleden ofzo ook al met die zonsverduistering naar luxemburg gegaan omdat ie daar wel helemaal te zien was. NIet dat ik zo geinteresseerd ben in astronomie maar het is echt heel bijzonder hoor! Alle dieren om je heen op eens helemaal stil. Echt heeeel apart was dat. Best wel freaky ook. Zeker als je met zo'n hele grote groep mensen zo daar staat en allemaal heel enthausiast enzo. Was gewoon echt super cool

Volgens mij heb ik een maansverduistering nog nooit gezien, dus dat wil ik ook wel is zien dan.
Maar er staat dat ie even over 4 begind. Dus als ik dan zeg maar kwart voor 4 ga kijken, dan is ie nog gewoon wit ofzo en dan rond 4 uur begind ie rood te kleuren neem ik aan?
Want ik wil dan dus wel voordat het begind er al uit zien, dat je het echt ziet veranderen
Klopt dat idd wat ik zeg?
kdenk et wel
Oud 16-05-2003, 15:31
Verwijderd
Citaat:
xSTaRx schreef op 12-05-2003 @ 15:51:
die zonsverduistering kon je vrijwel niet zien hoor....als je de zon heb is die vergelijkbaar met een euromunt op 30 cm afstand, mercurius is dan vergelijkbaar met diezelfde euromunt maar dan op 300 meter afstand....
Ik meende het ook niet hoor schat
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 15:34
AtHell
AtHell is offline
Leuk dat het vanavond dan ook nog eens volle maan is ook, niet dat ik op ga blijven voor een rode maan daar niet van.
Reageren

Regels voor berichten