![]() |
|
Op 15 mei zal de maan schaamrood worden, omdat de volle maan zich dan in de schaduw van de aarde beweegt. De donkerrood wordende maan is te zien in delen van Amerika, Europa en Afrika. De verduistering vindt plaats op 15 mei om 11:14 p.m. EDT, of 8:14 p.m. PDT, in Europa is dat 16 mei 3:14 GMT.
Het is niet nodig om speciale brillen voor het schouwspel aan te schaffen, omdat het licht van de maan niet schadelijk is voor de ogen. Met een telescoop of verrekijker is het schouwspel nog mooier. Bron
|
![]() |
|
![]() |
het is een nieuwsfeit, en misschien zijn hier op het forum wel
mensen die het interessant vinden (waar jij (duyvel) dus niet onder valt)) en die 's nachts op staan om zo'n maansverduistering te bekijken. En als het je niks interesseert, zeg dan niks. Mocht het zo zijn dat het niet interessant is onder de forummers, dan wordt er niet gereplyed en zakt het topic vanzelf, een slotje is voor onzin topics.
|
leuk een maansverduistering
En nu komt mn ANW leraar met het idee om hierover een handelingsdeel te late maken. ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
ja klopt!! volgens mij 4.14
|
Updatejuh :
Vrijdagochtend kunnen liefhebbers genieten van een totale maansverduistering. Vanaf even over vier uur morgenochtend tot een paar minuten voor zessen is het fenomeen met het blote oog te aanschouwen. Het KNMI zegt dat het weer waarschijnlijk meewerkt ,,Er is hooguit wat sluierbewolking'', aldus een KNMI-woordvoerder. In 2001 was het de laatste keer dat de volle maan enkele uren door de schaduw van de aarde werd verduisterd. De eclips duurt tot ongeveer 07.10 uur, maar in Nederland gaat de maan om drie minuten voor zes onder. De maan zal geheel verduisterd zijn vanaf 05.14 tot 06.06 uur. In de Verenigde Staten is het verschijnsel wel helemaal te volgen. Een maansverduistering zoals die morgenochtend zal plaats vinden komt 66 keer per eeuw voor, wat neerkomt op ongeveer twee maal in de drie jaar. Een maansverduistering komt voor wanneer de aarde zich tussen de zon en de maan bevindt. De maan komt dan terecht in de schaduw van de aarde en neemt een rode kleur aan. Dat komt doordat het zonlicht door de aardatmosfeer wordt gebroken. Mochten mensen de maansverduistering missen, dan hebben ze in november een nieuwe kans. De maansverduistering zal dan niet midden in de nacht zijn, maar vroeg op de avond. Bron
|
ik ga gewoon om half 4 mijn bed uit hoor
![]() Ik weet het....ik ben helemaal gek. Maar ik ben 2 jaar geleden ofzo ook al met die zonsverduistering naar luxemburg gegaan omdat ie daar wel helemaal te zien was. NIet dat ik zo geinteresseerd ben in astronomie maar het is echt heel bijzonder hoor! Alle dieren om je heen op eens helemaal stil. Echt heeeel apart was dat. Best wel freaky ook. Zeker als je met zo'n hele grote groep mensen zo daar staat en allemaal heel enthausiast enzo. Was gewoon echt super cool ![]() Volgens mij heb ik een maansverduistering nog nooit gezien, dus dat wil ik ook wel is zien dan. Maar er staat dat ie even over 4 begind. Dus als ik dan zeg maar kwart voor 4 ga kijken, dan is ie nog gewoon wit ofzo en dan rond 4 uur begind ie rood te kleuren neem ik aan? Want ik wil dan dus wel voordat het begind er al uit zien, dat je het echt ziet veranderen Klopt dat idd wat ik zeg?
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|