Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2002, 16:22
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Hoe krijgt een stelling de naam van de uitvinder?
Hoe gaat dat tegenwoordig in zijn werk?
Stel ik vind nu een wiskundige stelling of een bewijs uit, hoe zorg ik daar dan voor dat die stelling mijn naam krijgt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2002, 16:51
Tampert
Tampert is offline
originele vraag...

eerst moet je anderen ervan overtuigen dat je stelling überhaupt wat waard is (gezien het grote aanbod aan waardeloze stellingen zal dat nog niet eens het moeilijkst zijn als ze echt wat voorstelt). Verder vermoed ik dat je het via hoogleraren moet doen... Misschien wel een octrooi aanvragen op je stelling...
Oud 08-04-2002, 16:58
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Hmm...zolang jij iets ondekt hebt, dan heb je het recht om het ook te vernoemen lijkt mij en is toch ook zo?

Al is het zo dat bij sterren en planetoïden b.v. het wel goedgekeurd moet worden door een commissie.

Groetjes
Ben(die er ook best benieuwd naar is hoe het nou precies te werk gaat
Oud 08-04-2002, 17:20
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Hmm ik heb ook wel eens gehoord van mensen die het naar een wiskundig of scheikundig blad stuurden, zodat mensen er daar over konden discussieren
heeft dat nog enige zin?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 17:27
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Hmm ik heb ook wel eens gehoord van mensen die het naar een wiskundig of scheikundig blad stuurden, zodat mensen er daar over konden discussieren
heeft dat nog enige zin?
hangt ervan af hoe zeker je van je zaak bent

kijk. Een discussie over de stelling is natuurlijk wel de ultieme test.
Oud 08-04-2002, 17:43
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Tampert schreef:

hangt ervan af hoe zeker je van je zaak bent

kijk. Een discussie over de stelling is natuurlijk wel de ultieme test.
ja precies
een discussie met geleerden
maar is dat genoeg bewijs dat ik de eerste was die hem heeft bedacht?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:12
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:

ja precies
een discussie met geleerden
maar is dat genoeg bewijs dat ik de eerste was die hem heeft bedacht?
Het is inderdaad zo dat als iemand een stelling bewijst die verder nog door niemand anders is bewezen, de stelling naar zijn ontdekker(s) wordt genoemd. Indien de stelling door meerdere personen is bedacht (bijvoorbeeld door Hans Hahn en Stefan Banach) wordt de stelling aangeduid door na "Stelling van" de achternamen van de ontdekkers, met koppeltekens aan elkaar geschreven, weer te geven, dus in het door mij aangehaalde voorbeeld spreekt men van de stelling van Hahn-Banach, een beroemde stelling uit de functionaalanalyse, een gebied uit de wiskunde dat in de loop van de twintigste eeuw is ontwikkeld.
Oud 09-04-2002, 08:36
heumen
heumen is offline
Als je iets orgineels bedenkt schrijf je een artikel dat je idee uitlegt. Dat moet je dan gepubliceerd zien te krijgen in een bekend vakblad (voor natuurkunde is dat het JAPS, Journal of the American Physical Society of Nature ofzo) In alle artikelen die daarna jou stelling gebruiken dient naar jou artikel verwezen te worden. Als het een stelling is die veelvuldig en in meerdere vakgebieden gebruikt kan worden zal na een jaar of twintig de stelling misschien jou naam krijgen (zo niet moeten mensen steeds naar jou artikel blijven verwijzen). Het gebeurt ook wel dat stellingen een naam krijgen die op de inhoud slaat (bijv. de residuen stelling uit de complexe analyse) Dit ggeldt voor alle wetenschappelijke ontdekkingen. Sommige natuurkundige effecten krijgen de naam van de ontdekker andere niet. Hangt ook van de bedenker af overigens. Als jij een leuk effect bedenkt/ontdekt en het zelf een naam geeft zal het vervolgens (als het een logische naamgeving is) zo blijven heten. Het is volgens mij niet mogelijk om zelf een stelling je eigen naam te geven. Dat gebeurt alleen in de loop der jaren. Zo heette de stelling van Gauss jarenlang de divergentie stelling
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 11:39
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
JAPS, Journal of the American Physical Society of Nature
Jammer dat er een land in de titel van dat blad staat...
Oud 10-04-2002, 09:06
heumen
heumen is offline
???? want? Het is helaas zo dat dat blad door de betere natuurkundigen gelezen/geschreven wordt. Dit komt doordat een land als nederland gewoon te weinig geld voor echt fundamenteel onderzoek over heeft. Als je iets wil doen op gebieden als quantumgravitatie of iets anders dat enigzins exotisch is, kom je al snel in Amerika terecht. Sterker nog: als je hier promoveert en dus dokter in de natuurkunde wordt is het gebruikelijk dat je vervolgens voor twee jaar of meer naar een amerikaanse universiteit gaat om daar te gaan werken als assistant professor. Hier in Nederland vind je in ieder geval geen baan als onderzoeker als je niet minimaal een paar jaar in het buitenland hebt gewerkt.
Je kan ook je artikelen in het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde (NTvN van de Nederlandse Natuurkunde Vereniging, NNV) publiceren maar dat is in het nederlands en dus voor buitenlanders niet te lezen.
Oud 10-04-2002, 21:31
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
heumen schreef:
???? want? Het is helaas zo dat dat blad door de betere natuurkundigen gelezen/geschreven wordt. Dit komt doordat een land als nederland gewoon te weinig geld voor echt fundamenteel onderzoek over heeft. Als je iets wil doen op gebieden als quantumgravitatie of iets anders dat enigzins exotisch is, kom je al snel in Amerika terecht. Sterker nog: als je hier promoveert en dus dokter in de natuurkunde wordt is het gebruikelijk dat je vervolgens voor twee jaar of meer naar een amerikaanse universiteit gaat om daar te gaan werken als assistant professor. Hier in Nederland vind je in ieder geval geen baan als onderzoeker als je niet minimaal een paar jaar in het buitenland hebt gewerkt.
Je kan ook je artikelen in het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde (NTvN van de Nederlandse Natuurkunde Vereniging, NNV) publiceren maar dat is in het nederlands en dus voor buitenlanders niet te lezen.
dat het zo is wil nog niet zeggen dat het geen betreurenswaardige ontwikkeling is ...
Oud 11-04-2002, 07:25
heumen
heumen is offline
Ik vind het niet zo betreurenswaardig. Er moet gewoon een (of twee) goed blad zijn . Welk blad dat dan is maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat iedereen weet waar ie belangrijke artikelen kan vinden
Oud 11-04-2002, 08:06
Verwijderd
maak er dan JPSN van, maar laat dat American weg...
Net alsof de Amerikanen zo goed zijn ofzo
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 17:29
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
eddie schreef:
maak er dan JPSN van, maar laat dat American weg...
Net alsof de Amerikanen zo goed zijn ofzo
ben het hiermee eens...

maar dit wordt een eindewloze discussie... laten we indd maar weer ontopic gaan
Reageren

Regels voor berichten