Advertentie | |
|
![]() |
|
persoonlijk leer ik alleen wat er in de 2 examenkaternen staat. verder eigenlijk nix omdat ze verder niets vragen. doen ze dat wel en je zou die vraag niet kunnen beantwoorden, mogen ze ut toch nie fout rekenen.
|
[QUOTE]Nou euh...haha om te beginnen wat zijn Nozems..wat is ook alweer provo-beweging...dolle mina??ohja en wat willen ze bereiken met de NEP en als ze dat weer afschaffen, waarom doen ze dat?? nu zie je dus hoe slecht ik ben in GS!!!
nozems dat zijn de kinderen van voornamelijk arbeiders, die hun eigen 'cultuur' hebben ontwikkeld, ze hebben zo hun eigen soort muziek, hebben geen zin om naar de kerk te gaan en ze hebben ook geld! en provos, die probeerde dmv ludieke acties de politiek op de hoogte te brengen van hun acties, termen zoals sit-ins, happenings enzo moet je hiervoor kennen! enne dolle minas kun je volgens mij wel noemen als een provo beweging? ![]() nu ff over de NEP (ingevoerd in 1921) Dit was een Tactische Terugkeer van het kapitalisme door Lenin! dit stond de burgers toe om een klein stukje land voor zichzelf te hebben. maar de nep had vooral als doel om de schaarste in de steden op te lossen. hoop je een beetje te hebben geholpen! |
![]() |
||
Citaat:
Lenin versoepelde het beleid een beetje door de NEP op te richten, hiermee gaf hij kleine bedrijven en winkels weer terug aan de eigenaren (dat is tegen de communistische leer). Stalin schafte de NEP weer af, omdat de verwachte industrialisatie niet snel genoeg ging en de boeren in opstand kwamen en de arbeiders niet bereid waren erg hard te werken. De Grote Doorbraak was het nieuwe beleid van Stalin, in 1929. Doordat er veel voedseltekorten kwamen en de boeren zwarte markten oprichten voor hun producten, kregen ze in 1935 van Stalin de mogelijkheid een stukje land te beheren voor eigen gebruik/verkoop. Ze kregen daar geen vergoeding/werktuigen/kunstmest/bestrijdingsmiddelen voor. Maar in 1938 kwam al 22% van de producten voor de voedselvoorziening van deze stukken grond. -- Dit doe ik uit mijn hoofd, maar serieus, het staat zó in je boek!
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Centraal eindexamen |
[HAVO] Fout examen geschiedenis Kaaj01 | 4 | 19-05-2016 17:19 | |
Eindexamens 2014 |
[HAVO] Havo examenvak laten vallen?! WeAreOne | 2 | 14-05-2014 08:29 | |
Algemene schoolzaken |
heeft er iemand ervaring met mondeling geschiedenis havo nieuwe stijl staatsexa? missymissy | 6 | 18-07-2004 18:17 | |
Eindexamens 2003 |
Geschiedenis havo reloaded | 19 | 15-05-2003 12:29 | |
Eindexamens 2003 |
Geschiedenis HAVO reloaded | 5 | 13-05-2003 15:46 |