Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2003, 19:33
Ninn
Ninn is offline
Kunnen jullie me helpen??

Ik weet niet meer wat ik moet doen. De laatste tijd doen de mensen me zoveel pijn. "
Als ik met een vriend aan het praten ben
dan wordt er tegen me gezegd: "goh wat ben jij verandert"
Dat ben ik niet. Dit alles hoor ik van mijn vriend en niet van
anderen. Hij zegt dat ik anders reageer op sommige situaties. Elke keer als hij dat zegt heb ik het gevoel dat hij me de grond in het trappen is en dat ik mezelf echt moet veranderen.

Ik heb met mensen gepraat en ze zeggen dat ik helemaal niet verandert ben. Alleen meer pik omdat ik niemand pijn wil doen.

Misschien ben ik wat meer in mezelf gekeerd, maar ik zit met zoveel problemen (ME-Fybromialgie, overlijden in familie enz), daar kan ik gewoon niks aan doen echt niet.

Moet ik de mensen die (volgens mijn vriend) over me praten hiermee confronteren? Ik durf het niet recht in hun gezicht te vragen, ik ben heel bang dat ik ga huilen. Ik wil niet dat andere me zien huilen.

Willen jullie me aub hiermee helpen??

Alvast bedankt
Oud 13-05-2003, 19:42
Quiana
Quiana is offline
(op het 'ligt het aan mij?')
Veranderen kan je niet tegen houden, dat gebeurt
nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet.
(wat niet wil zeggen dat je er geen invloed op hebt)
Denk dat het geen zaak is van wiens 'schuld' het is..
Citaat:
hug schreef op 13-05-2003 @ 20:33:
Moet ik de mensen die (volgens mijn vriend) over me praten hiermee confronteren? Ik durf het niet recht in hun gezicht te vragen, ik ben heel bang dat ik ga huilen. Ik wil niet dat andere me zien huilen.
Als jij dat wil. Je bent niemand iets verplicht,
als je de behoefte hebt om erover te praten,
het uit te leggen ed zou ik het wel doen, anders niet..
Oud 13-05-2003, 19:59
LacunaCoil
LacunaCoil is offline
Die mensen zeggen zelf al dat je niet verandert bent, een beetje dan, maar das toch normaal? Als je echt meer zekerheid wil hebben kan je bijv mailen of msn-en.

Misschien is het ook wel goed om er nog met die vriend over te praten?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 20:20
Fantôme
Fantôme is offline
hmm, zoals al werd gezegd, ligt het, als je al veranderd bent, niet aan jou. Want iedereen veranderd.
Toch kan ik, als je wel veranderd bent, je vriend wel begrijpen.
zo had ikzelf een vriendin die van een lieve en gevoelige meid veranderd is in een kapsonesbitch (om het maar even kort te zeggen) En ik maar wanhopig zoeken naar de oude goede en lieve vriendin....

Maar okayy, hij moet je uiteindelijk accepteren zoals je bent, veranderd of niet, je kan je niet anders voor gaan doen dan dat je bent, dat is heel fout om te doen. Heel cliché, maar een masker opzetten, werkt niet.

Ik weet niet of je deze mensen ermee moet confronteren of de boel gewoon de boel laten, je eigen leventje oppakken en zijn zoals je bent zonder je wat van hun aan te trekken.
Het ligt er maar aan, of je dat kan?

anderzijds is het misschien wel beter om het ze rechtstreeks te vragen. je hebt recht op de waarheid, niet meer, niet minder.
Als ze jou de waarheid kunnen vertellen, zal je zelf merken of je dit onzin vind en er helemaal niks van klopt, of dat er misschien toch een kern van waarheid in zit?
Ga vervolgens, indien dat laatste, eens na, of je dit een vervelende (nieuwe) eigenschap van jezelf vind. Zo niet, doe er dan niks aan en blijf gewoon jezelf.

nou, meid, heel veel succes hiermeej!
knuffel! wendy
Oud 13-05-2003, 20:20
midianithia
midianithia is offline
het is normaal als je door dat soort ervaringen verandert,het kan een fase zijn maar het leven verandert je ook,beetje ingewikkeld gezegt.veranderen hoeft niet slecht te zijn,vergeet dat nooit.maar het kan ook zijn dat je gewoon ineens een periode hebt waarin dingen anders overkomen op je.misschien moet je er eens met een buitenstaander over praten,die ziet beide partijen objectief en kan je goed helpen,praten is altijd goed,behalve als je het niet wil natuurlijk.kusje
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:14
Verwijderd
Je hoort dus van je vriend dat mensen over je praten? Ik zou er idd met die mensen over praten, ze vragen wat ze bedoelen en ze vragen dat soort dingen in het vervolg rechtstreeks tegen jou te zeggen ipv tegen anderen, wel zo eerlijk. Of mail ze, als je het echt niet wilt/kunt vragen (wat misschien best zal lukken, je ziet er alleen erg tegen op).

Heb je me en/of fm? (Kan me en fm samen ook??)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 16:52
Ninn
Ninn is offline
Lieve mensen,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik wat vaag ben geweest. Doordat ik ME heb kan ik
bepaalde dingen niet, uitgaan bijvoorbeeld gaat vaak heel moeilijk. Nou dan wordt er door bepaalde mensen (achter mijn rug om) gezegd dat ik verandert ben. Dat ik alleen maar aan mezelf denk enzovoort. Doordat er vanalles gebeurt is de afgelopen weken ben ik stiller dan anders. Nu zeggen ze dat ik me te goed voel voor hen en meer van die opmerkingen.

Mensen omschreven me altijd als lief en altijd iedereen willen
helpen. Nu wordt er door "mijn vrienden"gezegd dat ik een rotwijf ben die alleen maar aan zichzelf denkt. Dit alles zeggen ze me dan niet recht in mijn gezicht gezegd maar achter mijn rug om. Alles hoor ik van mijn vriend.

Moet ik ze er nu mee confronteren of moet ik ze gewoon laten en niks mee van ze aantrekken?

Ik weet het echt niet meer.
Oud 14-05-2003, 16:57
Ninn
Ninn is offline
Citaat:
Heb je me en/of fm? (Kan me en fm samen ook??)
Ik heb ze beide
Oud 14-05-2003, 17:00
Fantôme
Fantôme is offline
ik zou het ze echt vragen hoor!!
misschien begrijpen ze wel helemaal niks van je ziekte, en denken ze dat het allemaal niet zo erg is?!
als je het ze zegt, help je de problemen voor jou en voor hun waarschijnlijk de wereld uit.
hmm, het is toch logisch dat je daardoor verdanderd?
Oud 14-05-2003, 17:09
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 14-05-2003 @ 17:57:
Ik heb ze beide
Kan dat dan...? En hoe weet je dat dan (vastgesteld door een dokter, kee )? Want fm heeft ook kenmerken van me en omgekeerd...hoort het dan niet bij één van de twee ed...

Ik zou ze er mee confronteren. Je er niks van aantrekken lijkt me niet haalbaar, je trekt je er immers al wat van aan. Maar misschien kun je wel proberen je er minder van aan te trekken, mensen die jou zo behandelen zijn je niet waard.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 18:02
Ninn
Ninn is offline
Citaat:
Kan dat dan...? En hoe weet je dat dan (vastgesteld door een dokter, kee )? Want fm heeft ook kenmerken van me en omgekeerd...hoort het dan niet bij één van de twee ed...
Ja, verschillende dokters hebben onderzoeken gedaan (spieronderzoeken ed.) en daaruit bleek dat ik Fybromialgie heb.
Ik weet niet of je weet hoe de diagnose ME wordt gesteld? Maar daaruit bleek dat ik ook ME heb.
Oud 14-05-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 14-05-2003 @ 19:02:
Ja, verschillende dokters hebben onderzoeken gedaan (spieronderzoeken ed.) en daaruit bleek dat ik Fybromialgie heb.
Ik weet niet of je weet hoe de diagnose ME wordt gesteld? Maar daaruit bleek dat ik ook ME heb.
Ik dacht dat de diagnose fm alleen gesteld kon worden door het uitsluiten van andere ziektes, je 'verhaal' en door de drukpunten. Dat is iig wat ze mij altijd verteld hebben.

Hoe de diagnose me gesteld wordt, weet ik niet precies.

Maar wat ik meer bedoel...bij fm hoort ook moeheid, waarom hoort jouw moeheid dan bij me en niet 'gewoon' bij fm? 'k weenie of de moeheid precies hetzelfde is, maar vast te stellen door bloedonderzoek ed is het niet (weet je ook wel), hoe weten ze dan dat de moeheid van me komt en niet van fm?

(Het is niet dat ik je niet geloof, ik vraag het me alleen af. )
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 18:55
Ninn
Ninn is offline
Citaat:
Maar wat ik meer bedoel...bij fm hoort ook moeheid, waarom hoort jouw moeheid dan bij me en niet 'gewoon' bij fm? 'k weenie of de moeheid precies hetzelfde is, maar vast te stellen door bloedonderzoek ed is het niet (weet je ook wel), hoe weten ze dan dat de moeheid van me komt en niet van fm?
ME bestaat uit meer dan alleen moeheid, en fm kun je vaststellen. Door alles van fm te bekijken bleek dat ik ook
ME erbij heb.

Citaat:
(Het is niet dat ik je niet geloof, ik vraag het me alleen af.
Zo vat ik het ook niet op hoor! Als jij dat wil weten dan antwoord ik daar toch gewoon op?!
Oud 14-05-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 14-05-2003 @ 19:55:
ME bestaat uit meer dan alleen moeheid, en fm kun je vaststellen. Door alles van fm te bekijken bleek dat ik ook
ME erbij heb.
Ik weet wel dat me uit meer dan vermoeidheid bestaat... FM kun je niet 'echt' vaststellen, dat is iig wat mijn huisarts zegt. Ze kunnen alles uitsluiten en als je klachten overeen komen met fm en de drukpunten komen 'overeen' en je 'geschiedenis' ook (beetje rotte uitleg, maar goed), dan 'stellen ze het vast'.

Citaat:
Zo vat ik het ook niet op hoor! Als jij dat wil weten dan antwoord ik daar toch gewoon op?!
Gelukkig. Ik wil eigenlijk nog meer weten... Hoe (heb je al half verteld) en door wie is het vastgesteld ed...?

Om ook nog ontopic te reageren: weten je vrienden dat je me/fm hebt? En weten ze wat het inhoud ed? Misschien kun je ze dat anders eens uitleggen. Mijn ervaring is dat de echte vrienden als ze weten waar door het komt, vaak best rekening met je willen houden. De mensen die dat niet willen, tja, wil jij die wel als vrienden?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 19:12
Ninn
Ninn is offline
Citaat:
Ik weet wel dat me uit meer dan vermoeidheid bestaat... FM kun je niet 'echt' vaststellen, dat is iig wat mijn huisarts zegt. Ze kunnen alles uitsluiten en als je klachten overeen komen met fm en de drukpunten komen 'overeen' en je 'geschiedenis' ook (beetje rotte uitleg, maar goed), dan 'stellen ze het vast'.
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook.

Citaat:
Gelukkig. Ik wil eigenlijk nog meer weten... Hoe (heb je al half verteld) en door wie is het vastgesteld ed...?
:-D
Door een prof. in Maastricht is Fybromialgy "vastgesteld". Die man heeft me toen doorverwezen naar Nijmegen, waar een andere prof. het vermoeden van die in Maastricht bevestigde dat ik ook ME heb.

Citaat:
weten je vrienden dat je me/fm hebt? En weten ze wat het inhoud ed?
Ja dat weten ze, daarom zit ik er misschien ook zo erg mee.
Oud 15-05-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 15-05-2003 @ 20:12:
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook.

:-D
Door een prof. in Maastricht is Fybromialgy "vastgesteld". Die man heeft me toen doorverwezen naar Nijmegen, waar een andere prof. het vermoeden van die in Maastricht bevestigde dat ik ook ME heb.
Oké.

Citaat:
Ja dat weten ze, daarom zit ik er misschien ook zo erg mee.
Hmm, logisch...kun je er niet eens met ze over praten...? Dat jij het ook vervelend vindt ed...en dat het voor jou ook lastig is ed...misschien snappen ze het wel, maar begrijpen ze het niet (of hoe Bassie van Bassie en Adriaan dat ook altijd zo mooi zei ).
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 19:49
Ninn
Ninn is offline
Citaat:
...kun je er niet eens met ze over praten...? Dat jij het ook vervelend vindt ed...en dat het voor jou ook lastig is ed...
Hmm ik weet het. Dat is nou net het probleem. Ik wil niet dat andere me zien huilen en ik weet zeker dat ik dat dan ga doen.

Is een mail sturen stom of onpersoonlijk??

Alvast bedankt!!

Dikke kus
Oud 15-05-2003, 20:05
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 15-05-2003 @ 20:49:
Hmm ik weet het. Dat is nou net het probleem. Ik wil niet dat andere me zien huilen en ik weet zeker dat ik dat dan ga doen.

Is een mail sturen stom of onpersoonlijk??
Ik vind een mail sturen niet stom, wel onpersoonlijker dan praten, maar dat maakt het niet stom oid.

Waarom zou je gaan huilen? Niet dat dat niet mag of dat dat stom is oid, maar waarom ben je er zo van overtuigd dat je dat gaat doen...? Heb je het al eens geprobeerd en gebeurde dat toen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 09:49
Ninn
Ninn is offline
Ik heb besloten dat ik ze een mail stuur om alles uit te leggen en te vragen waarom ze zoiets zeggen.

Voor alle mensen die hebben gereageerd, hartstikke bedankt jullie zijn schatten!!!

Dikke knuffel
Oud 18-05-2003, 10:04
Verwijderd
Citaat:
hug schreef op 18-05-2003 @ 10:49:
Ik heb besloten dat ik ze een mail stuur om alles uit te leggen en te vragen waarom ze zoiets zeggen.

Ik hoop dat ze goed reageren ed. Laat je het weten?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:09
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
hug schreef op 18-05-2003 @ 10:49:

Voor alle mensen die hebben gereageerd, hartstikke bedankt jullie zijn schatten!!!

Dikke knuffel
goed dat je het toch doet.
ik hoor wel hoe het is afgelopen op msn?
-xxx- wendy
Oud 28-05-2003, 07:39
Verwijderd
'k vroeg me af hoe het afgelopen is...?

(Mijn huisarts schreef gister op een verklaring ook ineens fibromyalgie/cvs... )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten