Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2003, 10:44
Joostx
Joostx is offline
Na de eindexamens zijn er voor leraren zogenaamde examenbesprekingen . Je vindt informatie hierover op de website van de Ned. Vereniging van Wiskundeleraren www.nvvw.nl

Leraren gaan daar naartoe om met collega's te bespreken of het examen goed, te makkelijk of te moeilijk was . Het resultaat van dit soort besprekingen geeft een beeld over het examen en de zwaarte.
Blijkt dat landelijk gezien het examen als te moeilijk werd beschouwd, dan komt er een opwaardering.

Onderbouw je verhaal dat het moeilijk was . Dus niet:"die som was niet te maken", maar geef aan dat een som te moeilijk was omdat er in de lessen en/of het boek onvoldoende aandacht aan is besteed. Of er worden bij bijv differentieren andere letters gebruikt (bijv dM/dK in plaats van dY/dX ) en dat leidde tot verwarring .......

Ga als groepje naar deze docent om te praten over het examen.

Als jij bekend staat om het feit dat je ZELFS tijdens de wiskundeles kunt slapen, dan ben je niet de geschiktste persoon om het woord te voeren. Sterker nog: ga mee en houd je slapende.

Hoe groter de groep en hoe beter de argumenten (die niet door elkaar geschreeuwd worden, maar door de woordvoerder van de groep naar voren worden gebracht !!!!!!!!! ), des te sterker zal de docent zic tijdens de vergadering maken voor het feit dat onderdelen van het examen te moeilijk waren en bijgesteld dienen te worden.

TENSLOTTE:Bedenk dat die docent in zijn vrije tijd naar die vergaderingen gaat EN dus al moeite doet. Hij/zij kan jouw stem zijn in die vergaderingen, DUS schelden en schoppen helpt niet, maar koffie, gebak, even het lokaal netjes aan kant maken kan wel gunstig werken.

Misschien ben je niet de zoveelste grote wiskundige in dit land, maar ben je een begaafd organisator of politicus
Je kunt dan nu aantonen dat dat zo is en dat ze je niet langer moeten vasthouden op deze school.

Jx
Advertentie
Oud 21-05-2003, 11:34
XXYY
als je een examen slecht maakt ligt dat je zelf

en niet aan dat een examen zogenaamd te moeilijk is, en achteraf gaan zeuren omdat je niet het niveau hebt dat nodig is, is zielig,

dan doe je het maar een jaar overnieuw
Oud 21-05-2003, 12:08
f(xy)
Citaat:
XXYY schreef op 21-05-2003 @ 12:34:

en niet aan dat een examen zogenaamd te moeilijk is, en achteraf gaan zeuren omdat je niet het niveau hebt dat nodig is, is zielig,

Als je een examen slecht maakt dan kan dat liggen aan:
1) jezelf (altijd kritisch bij jezelf beginnen)
2) je leerboek (stond er niet of niet duidelijk in)
3) je docent (niet of niet goed/voldoende behandeld)
4) tijd (leraren klagen dat de hoeveelheid stof teveel is voor de tijd die er voor staat, dus er moet geschrapt worden)
5) externe omstandigheden die je tijdens je examen uit je concentratie halen
6) ziekte/ .... je zal je die dag maar niet zo lekker voelen
7) een zeikerige stuud die vlak voor de examens een heleboel moeilijke dingen gaat roepen, waardoor iedereen zenuwachtig wordt en zich pas NA het examen weer bepaalde dingen kan herinneren.
8) accenten: ten gevolge van tijdsdruk moeten docenten hun eigen accenten aanbrengen in de te behandelen stof. Als die anders liggen dan van degene die het examen gemaakt heeft, dan kan dat uitmaken.
9) kansen: een paar jaar voor het examen worden de opgaven gemaakt. Stel dat die opgaven nu net zo gekozen zijn dat jaar dat jij met 40% moeite hebt (niet kunt). Dan moet de rest van wat je opschrijft al bijna 100% scoren om nog een voldoende te halen. Dit is voor iemand die ongeveer 6,5 staat een realiteit.

etcetera.

De opmerking van XXYY is dus nogal kort door de bocht.
Ik hoop voor je, als je examen moet doen, dat je eigen stelling niet op jezelf van toepassing zal zijn.
Oud 21-05-2003, 13:47
Tampert
Tampert is offline
--> Eindexamen 2003

Citaat:
Misschien ben je niet de zoveelste grote wiskundige in dit land, maar ben je een begaafd organisator of politicus
"de zoveelste politicus" zul je bedoelen. Als er ergens van niet "zoveel" zijn zijn het wel grote wiskundigen
Oud 21-05-2003, 14:16
Stephanie19
Stephanie19 is offline
Citaat:
XXYY schreef op 21-05-2003 @ 12:34:

Zo zou ik jou graag nog eens willen horen praten als je zelf het niet haalt. Bij mij ligt het misschien dan ook wel aan mezelf als ik het examen verkloot, maar bij andere mensen kan het aan een heleboel verschillende omstandigheden liggen.
Oud 21-05-2003, 16:55
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Stephanie19 schreef op 21-05-2003 @ 15:16:
Zo zou ik jou graag nog eens willen horen praten als je zelf het niet haalt. Bij mij ligt het misschien dan ook wel aan mezelf als ik het examen verkloot, maar bij andere mensen kan het aan een heleboel verschillende omstandigheden liggen.
Juist. ik zou jou wel eens examen willen zien maken als ze een paar huizen verderop de riolering openbreken of ziiets, en als heel nederland een drie scoort voor natuurkunde, dan kun je er best van uit gaan dat het niet aan de leerlingen ligt....

Regels voor berichten