Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 15:04
kimmievdv
kimmievdv is offline
ik zou graag jullie mening willen weten of reclame voor sigaretten verboden zou moeten worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 15:13
Anonymous John
Anonymous John is offline
Radio- en tv reclames voor sigaretten zijn al verboden, de enige reclame die ik zie zijn posters en in tijdschriften. Om die ook te verbieden zie ik niks in, aangezien technisch tabaksbedrijven ook het recht moeten hebben om hun product te adverteren.

En met de waarschuwingen onder de advertenties en het feit dat het algemeen bekend is dat roken schadelijk is, ben je een grote idioot als je er toch aan begint.
Oud 20-05-2003, 15:15
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
helemaal mee eens!

helaas ben ik wel zo'n idioot

ik denk trouwens niet dat het verbieden van reclame erg veel effect zal hebben, de waarschuwingstexten op pakjes hebben ook de verkoop niet kunnen verminderen toch?

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:15
mleen
mleen is offline
je bent belg?
want volgens mij is het in NL al verboden.

mijn mening.. Hmm ik denk dat er sowieso teveel reclame is .

Maar dat even buiten beschouwing gelaten weet ik mijn mening niet echt. Aan de ene kant wordt er genoeg voorlichting gegeven dat het gevaarlijk is. Maar aan de andere kant zijn sigaretten erg verslaved etc.

overtuig mij
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:23
Verwijderd
Nee, ik vind niet dat het verboden had moeten worden. Het is namelijk zo dat mensen toch niet minder gaan roken doordat reclames ontbreken en ook niet meer gaan roken doordat er wél reclames zichtbaar zijn.

Reclames voor sigaretten zijn dus alleen een duidelijke impuls voor de economie omdat ze uitbesteed worden aan reclamebureaus. De feitelijke verkoop van sigaretten wordt er nauwelijks door beïnvloed.

Ook vind ik niet dat het een slecht signaal afgeeft, tenminste niet dusdanig slecht dat het verboden zou moeten worden. Een autoreclame geeft ook een slecht signaal af, namelijk dat autorijden leuk is en echt iets wat je moet doen, terwijl de massale Co2-uitstoot van auto's er wel voor zorgt dat onze ozonlaag naar de knoppen gaat, er jaarlijks 1200 doden vallen in Nederland alleen al en dat we onze fossiele brandstoffen in razend tempo erdoorheen jagen. Toch mag dat wel.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:41
Nate
Nate is offline
Nee. Er moet gewoon helemaal geen onderscheid gemaakt worden tussen rokers en niet-rokers. Al dat gemekker, om mensen die van zichzelf stinken ga ik ook niet zeuren, noch om mensen die te dik zijn, te hard praten, een rare tic hebben, hoesten, niezen, whatever.
Oud 20-05-2003, 15:47
Ichonama
Ichonama is offline
Van mij mogen de reclames die er nu nog zijn gewoon blijven. Ik denk ook niet dat die aanzetten tot roken, alleen maar tot het roken van een bepaald merk en daar lijkt me niets mis mee.
Oud 20-05-2003, 16:11
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Nee, ik vind niet dat het verboden moet worden, de meeste mensen die beginnen met roken, doen dat echt niet door de reclame, maar door de mensen met wie ze omgaan, er gaan echt niet minder mensen roken als reclame verboden wordt.
Oud 20-05-2003, 16:57
Isa
Isa is offline
Citaat:
Nate schreef op 20-05-2003 @ 16:41:
Nee. Er moet gewoon helemaal geen onderscheid gemaakt worden tussen rokers en niet-rokers. Al dat gemekker, om mensen die van zichzelf stinken ga ik ook niet zeuren, noch om mensen die te dik zijn, te hard praten, een rare tic hebben, hoesten, niezen, whatever.

Ehm, we hadden het slechts over reclame hoor.

Maar nu zal ik ook maar meteen mijn gehele ideale rookbeleid uitstippellen.

Namelijk alle sigaretteverkoopplekken weghalen behalve tabaksspeciaalzaken, dat is het enige waar gekocht mag worden en openbaar binnen of op terras gerookt zou kunnen worden.
(tabakscafe ) Kruising coffeeshop en tabakszaak niet toegestaan, wel mag er daar gerookt worden.
Alle automaten in de horeca en waar dan ook moeten dus weg.
Dit zal leiden tot een niet te afwezig (zodat het een vebroden vrucht word) noch te aanwezige tabak (zodat er overlast en drang tot roken /verleiding is overal. doel is roken automatisch uit de cultuur te krijgen.
Accijns gaan er bijna helemaal af. Dan word het niet meer stoer gevonden hoop ik. als het goedkoop legaal en tegelijk niet overal zichtbaar is.
Reclames worden drastisch verminderd. Geen anti noch pro.
wel staat op de pakjes 'roken verdooft het bewustzijn'.
Tabaksteelt teruggeven aan staat of met strengere controle.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 17:10
Isa
Isa is offline
http://www.rokenendewet.nl/
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 17:14
DHJ
DHJ is offline
Oh oh wat zijn we lekker liberaal.
Ik vind: wie wil roken moet het lekker zelf weten.
Ik word er moe van dat alles verkeerd is, dat je van alles dood gaat, nou ik heb hier een leuke cliche uitspraak over:' leven is dodelijk.'

Natuurlijk kan je zeggen '' het is niet alleen voor de roker schadelijk maar ook voor de meeroker'
Klopt, daar zijn dan ook maatregelen voor, bijv: roken op werkplaats is verboden, in de trein mag alleen op speciale plekken roken en van af 2006 (zoiets) mag je uberhaupt niet meer roken in de trein.
De niet - roker hoeft dus echt niet getroffen te worden door de rook.

Over de reclame kan ik alleen herhalen wat er al is gezegt door anderen 'mensen beginnen niet door reclame, maar door hun omgeving.'

Duidelijke informatie over roken is natuurlijk wel goed want iedereen die sterft door sigaretten is er een te veel.

Ik denk overigens niet dat het een goed effect heeft om de accijns te verminderen, ik zie niet in hoe mensen minder gaan roken als het goedkoper is.
Oud 20-05-2003, 17:26
thugz-angel
thugz-angel is offline
er is niks goeds aan roken, maar dat kunnen de mensen waarschijnlijk ook wel zelf bepalen. ze kunnen best bepalen of zij gaan roken of niet. ik denk niet dat de reclame in de bladen daar nog verdere invloeden op zal hebben.
er zijn ook al van die waarschuwingsteksten op de pakjes geplakt, dus nu weten we heus wel dat t slecht is

maar patat bijvoorbeeld, dat is toch ook niet gezond? dan kunnen ze ook wel gaan verbieden om daar reclame voor te maken............
Oud 20-05-2003, 17:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
DHJ schreef op 20-05-2003 @ 18:14:
Oh oh wat zijn we lekker liberaal.
Wat mij betreft heb ik een compromis gevonden tussen de mensen wel rookvrijheid te geven doch geen overlast te veroorzaken en bovendien ervoor zorgen dat het goede imago ervan weggaat en de verleiding ook. mensen roken vast minder als die zooi niet staat in plaatsen die er niet voor bedoeld zijn zoals een restaurant of snackbar.
Citaat:

Ik vind: wie wil roken moet het lekker zelf weten.
Ik word er moe van dat alles verkeerd is, dat je van alles dood gaat, nou ik heb hier een leuke cliche uitspraak over:' leven is dodelijk.'
inderdaad.
Citaat:

Natuurlijk kan je zeggen '' het is niet alleen voor de roker schadelijk maar ook voor de meeroker'
Klopt, daar zijn dan ook maatregelen voor, bijv: roken op werkplaats is verboden, in de trein mag alleen op speciale plekken roken en van af 2006 (zoiets) mag je uberhaupt niet meer roken in de trein.
De niet - roker hoeft dus echt niet getroffen te worden door de rook.
Maar nu nog niet voor die trein maatregel ben ik denk ik niet eens. wat mij betreft mag er ook geblowd worden in de rookcoupes. alhoewel, roken is toch misschien iets voor in de auto.
Citaat:

Over de reclame kan ik alleen herhalen wat er al is gezegt door anderen 'mensen beginnen niet door reclame, maar door hun omgeving.'
Reclame=deel van omgeving.
Een deel waar jongeren vatbaar voor zijn hoewel niet altijd op de gewenste manier.
Citaat:

Duidelijke informatie over roken is natuurlijk wel goed want iedereen die sterft door sigaretten is er een te veel.
Idd maar we moeten niet overdrijven. mensen moeten het zelf weten daarna. met voorbehoud aan zwangere mensen imho.
Citaat:

Ik denk overigens niet dat het een goed effect heeft om de accijns te verminderen, ik zie niet in hoe mensen minder gaan roken als het goedkoper is.
Heroine is ook vooral verlsavend als het zo duur is. dan hunker je er meer naar omdat je weet dat het moeilijker te bereiken is. is bewezen in het lab bij testen op verslaafden.
Als het 50 cent kost dan kun je er vreemd genoeg waarschijnlijk makkelijk vanaf blijven.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 19:55
Multilot
Multilot is offline
Volgens mij heb ik al in geen tijden een reclame van sigaretten. Verder heeft het idd geen nut of ze er wel of niet zijn.
Mensen die gaan roken doen het vaak toch uit verveling, erbij horen of voor de 'gezeligheid' (al zie ik van dat laatste nog steeds het nut niet in...)die redenen houd je met geen mogelijkheid tegen. Ongeacht of er reclame voor is of niet...

(strenger de leeftijd controleren is trouwens wel goed, al is de vraag hoe je dat doet... Die chipdingen gaan toch niet werken denk ik...)
Oud 22-05-2003, 08:41
geen punt.
geen punt. is offline
Reclame op roken verbieden? Ik heb liever dat ze dan meteen dat roken maar verbieden
Oud 22-05-2003, 09:22
Verwijderd
het lijkt me nogal zinloos om het te verbieden. als mensen willen roken doen ze dat tochwel. ze hebben de reclame op de tv en radio al verbodne.. maar heetf het geholpen?? dr roken nogsteeds minstens evenveel mensen als toen het nog wel toegelaten werd.. denk je dan dat het zou helpen als je het nog verder verbied??

en ik vind het ook een beetje hypocriet.. waarom reclames voor sigaretten verbieden, maar reclames voor vet eten, auto's enzo niet.. die dingen zijn net zo goed slecht

ze kunnen beter de controle op sigaretten verhogen, de minimumleeftijd waarop het verkocht word verhogen naar 18, het alleen in tabakswinkels verkopen enzovoorts
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 09:30
Verwijderd
Citaat:
thugz-angel schreef op 20-05-2003 @ 18:26:
er is niks goeds aan roken, maar dat kunnen de mensen waarschijnlijk ook wel zelf bepalen. ze kunnen best bepalen of zij gaan roken of niet. ik denk niet dat de reclame in de bladen daar nog verdere invloeden op zal hebben.
er zijn ook al van die waarschuwingsteksten op de pakjes geplakt, dus nu weten we heus wel dat t slecht is

maar patat bijvoorbeeld, dat is toch ook niet gezond? dan kunnen ze ook wel gaan verbieden om daar reclame voor te maken............
Precies, maar over het laatste: als iemand friet eet heb ik daar geen last van, maar als iemand zit te roken heb ik daar wel last van: ik ga zelf naar die troep stinken, krijg ongewenst allemaal ziekteverwekkende stoffen binnen en krijg last van m'n keel en ogen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 10:51
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 22-05-2003 @ 10:30:
Precies, maar over het laatste: als iemand friet eet heb ik daar geen last van, maar als iemand zit te roken heb ik daar wel last van: ik ga zelf naar die troep stinken, krijg ongewenst allemaal ziekteverwekkende stoffen binnen en krijg last van m'n keel en ogen.
ja das waar, maar je gaato ok naar patat stinken
nee geitnje, maar daar heb je idd wel gelijk in
Oud 23-05-2003, 19:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dit topic heeft geen nieuwswaarde en dus moet het dicht.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 19:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 20-05-2003 @ 16:15:
helemaal mee eens!

helaas ben ik wel zo'n idioot

ik denk trouwens niet dat het verbieden van reclame erg veel effect zal hebben, de waarschuwingstexten op pakjes hebben ook de verkoop niet kunnen verminderen toch?
Jawel.
Reageren

Regels voor berichten