Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2003, 19:10
AlopiA
AlopiA is offline
Poll: Ben jij een bloeddonor?[*]Ja![*]Nee, en dat zou ik ook nooit doen![*]Nee, maar dat zou ik wel willen![*]Nee!

Ook een poll maken? Klik hier

Vertel er ook even bij hoe lang je al bloeddonor bent, als het niet achter je naam staat: hoe oud je bent en van welk geslacht.
En als je dan toch aan het typen bent: vertel wat je ervan vind

Hoe oud moet je eigenlijk zijn om bloeddonor te mogen worden?

ik ben geen bloeddonor, maar ik zou het wel willen *is volgens ouders nog niet oud genoeg*
Oud 30-05-2003, 19:28
Qamra
Qamra is offline
Nee en volgens mij heb ik de meest voorkomende bloedgroep op aarde Dus daar hebben ze weinig aan...

Mijn tantes en oom zijn het wel, maar die heb AB negatief (ofzo, die zeldzaamste variant iig)
Oud 30-05-2003, 19:31
PV
PV is offline
Nee, maar dat zou ik misschien wel willen.. ik vind het alleen teveel gedoe om uit te zoeken hoe dat moet en hoe je je ervoor aan moet melden enzo

ik ben wel een 'gewone' donor
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 19:54
damaetas
damaetas is offline
ne en ik zou het ook nooit willen. te veel trauma's aan spuiten en blood trekken
Oud 30-05-2003, 20:17
Miracle
Miracle is offline
Misschien ooit.. (het mag btw pas vanaf je 18)
Maar dan alleen in de zomer periode een keer ofzo, want ik heb geloof ik m'n bloed hard nodig. (winterperiode ben ik vaak erg moe enzo)
Ik heb bloedgroep B+ dus opzich zou het wel goed zijn, maar ik hou me er nog niet zo mee bezig.
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
damaetas schreef op 30-05-2003 @ 20:54:
ne en ik zou het ook nooit willen. te veel trauma's aan spuiten en blood trekken
Idd. (hoewel, je kan het geen trauma's noemen bij mij..
Vind het gewoon eng en hartstikke vervelend. )
Qimm
Qimm is offline
Nog niet, ik wil wel. Maar dan moet ik dat es uitzoeken enzo... ik ben lui
Oud 30-05-2003, 20:40
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Qamra schreef op 30-05-2003 @ 20:28:
Nee en volgens mij heb ik de meest voorkomende bloedgroep op aarde Dus daar hebben ze weinig aan...

Mijn tantes en oom zijn het wel, maar die heb AB negatief (ofzo, die zeldzaamste variant iig)
Zover ik weet is B- de zeldzaamste...
Oud 30-05-2003, 20:48
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Qamra schreef op 30-05-2003 @ 20:28:
AB is inderdaad zeldzaam, maar mensen met bloedgroep AB kunnen alle types bloed ontvangen. Dus 't geeft het geen extra motivatie.
Oud 30-05-2003, 21:03
Verwijderd
Nee, maar wil wel. Heb alleen een vrij lage bloeddruk, val ik dan niet flauw als ik bloed afsta? Weet iemand dat?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 03:21
Verwijderd
Ik ben geen donor, geloof ik... maar zou wel willen.

Ze mogen ook de rest van mijn lichaam hebben, als ik dood ben.
(of als een plantje moet leven)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 08:50
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef op 30-05-2003 @ 20:54:
't is niet dat ik het niet zou willen, maar ik denk niet dat ik het ooit zal doen.

@Qamra: Als je de meest voorkomende bloedgroep op aarde hebt hebben ze er toch net zoveel aan: er zijn dan ook veel mensen die die bloedgroep nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 09:20
Verwijderd
Poll: Ben jij een bloeddonor?
Je hebt gestemd op: Nee, en dat zou ik ook nooit doen!

nee.. ik zou het nooit willen.. ik ben als de dood voor naalden.. misschien als ik nou heel zeldzaamm bloed zou hebben dat ik er anders tegenaanzou kijken maar ik heb gewoon A negatief, en das volgens mij niet zo zeldzaam
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 10:10
Souris
Souris is offline
ik wil het wel aan de ene kant maar aan de andere kant ben ik eeen beetje bang voor die prik
Oud 31-05-2003, 10:17
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-05-2003 @ 09:50:
@Qamra: Als je de meest voorkomende bloedgroep op aarde hebt hebben ze er toch net zoveel aan: er zijn dan ook veel mensen die die bloedgroep nodig hebben.
Dan hebben ze er zelfs meer aan! Tenminste, als ze bloedgroep O bedoelt.
Oud 31-05-2003, 10:30
Verwijderd
ik ben bloeddonor.

ik ben vorige week voor de eerste keer gaan bloed geven (ben sinds januari achttien) en ik ben er best trots op.

xxx
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 11:07
Verwijderd
Poll: Ben jij een bloeddonor?
Je hebt gestemd op: Nee, maar dat zou ik wel willen!

Ik ben V en 18 dus...
Heb bloedgroep O, ben dus wel aantrekkelijk...

Misschien maar eens bloed gaan geven
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 11:18
Miracle
Miracle is offline
Beetje raar beeld krijg je nou van dat bloeddonorschap. Net of iedereen het wil, maar ééntje die het doet. Dat is natuurlijk niet zo, want het merendeel van de mensen die hier komt is gewoon nog te jong....
Oud 31-05-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 31-05-2003 @ 12:18:
Beetje raar beeld krijg je nou van dat bloeddonorschap. Net of iedereen het wil, maar ééntje die het doet. Dat is natuurlijk niet zo, want het merendeel van de mensen die hier komt is gewoon nog te jong....
Idd...

Ik heb overigens wel bloed gegeven, voor m'n vader.. ze hadden niet meer genoeg bloed meer, dus toen moest ik geven... Was wel raar, 'k was toen 5 ofzo, was helemaal dizzy daarna.. Maar hij heeft het gered met mijn bloed

Verder een jaar geleden in zo'n bus.

Maar echt actief bloeddonor ben ik dus (nog) niet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 12:58
Verwijderd
ben zoiezo nog te jong, maar ik zou het eingeljik ook niet weten of ik dat wil. ik wil eigenlijk de natuur gewoon zun gang laten gaan... maar dat is misschien wel hard he... bovendien moet je iedereen ze eigen keus laten maken, dus dat zou betekenen dat ik wel weer bloeddonor moet worden...
kortom, ik ben er nog niet uit. voor de prik zou ik het trouwens niet laten, dat went echt wel. ben in mijn leven inmiddels zo vaak geprikt en eigenlijk krijg ik alleen maar de slappe lach als ze weer komen met een bakje met een naald en wat buisjes, misschien ook wel van de spanning, ik weet het niet, maar mij boeit het niet zoveel.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 15:02
Quantes
Quantes is offline
ben het niet en weet dat ik dan naar het rode kruis moet, maar lijkt me niet geweldig,... toch eens over denken...
Oud 31-05-2003, 15:55
Verwijderd
Ja ik ben donor, maar heb pas 1 keer bloed gegeven.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 17:23
Onbekende
Onbekende is offline
Ik ben niet zo'n held in dat soort dingen. Ik vind het hartstikke goed als mensen bloed doneren en zo, maar ik zie mezelf dat nog niet doen.
Oud 31-05-2003, 18:40
Soof18
Soof18 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 30-05-2003 @ 22:03:
Nee, maar wil wel. Heb alleen een vrij lage bloeddruk, val ik dan niet flauw als ik bloed afsta? Weet iemand dat?
Dat heb ik ook, volgens mij is het dan niet zo goed nee...
Oud 31-05-2003, 19:20
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Nee, want ik ben een sporter. Wanneer ik bloed af zou staan kan ik net zo goed niet aan sport doen.
Oud 31-05-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Soof18 schreef op 31-05-2003 @ 19:40:
Dat heb ik ook, volgens mij is het dan niet zo goed nee...
het kan zijn dat je dan wat duizelig wordt lijkt me, maar dan moet je daarna ffies rustig aan doen en veel zoute dingen eten (gaat je bloeddruk van omhoog dus da kun je nu ook al wel doen). maar ik zou me niet tegen laten houden door een lage bloeddruk hoor.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 21:25
M@rco
M@rco is offline
Nee... ik heb iets tegen naalden.
Oud 31-05-2003, 22:12
Methuselah
Methuselah is offline
Ik kan niet stemmen omdat damaetas dat al heeft gedaan

Nee, ik ben geen bloeddonor Ten eerste heb ik er nog nooit over nagedacht en ten tweede neem ik Roaccutane, waardoor je geen bloed mag geven tot 8 weken na die kuur

Enneuh, hier in België mag je pas gaan bloedgeven als je 18 bent...
Oud 31-05-2003, 22:19
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 30-05-2003 @ 22:03:
Ik heb ook een vrij lage bloeddruk, was naderhand wat trillerig en zwakjes, maar verder ook niet... en dat terwijl ik toch snel flauwval... Als je van te voren lekker fit bent, heb je naderhand niet veel last ergens van hoor.

Overigens mag het in NL ook pas vanaf je 18de, geloof ik, maar ik mocht op m'n zeventiende al bloed afstaan, geen idee waarom eigenlijk... Ze hebben me nergens naar gevraagd, alleen buisjes afgenomen en vervolgens gingen ze m'n bloed testen... 't Zal wel goed zijn ?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 17:11
ekki
ekki is offline
Ik heb 'nee' gestemd. Ik wil best donor zijn, maar ik denk dat ik dat nu lichamelijk nog niet aankan. Misschien over een paar jaar, samen met mijn vriend, ofzo. Ik vind het wel 'nobel' werk, ze zouden er wat meer reclame voor moeten maken. Volgens mij weten weinig mensen er wat van.
Oud 01-06-2003, 18:06
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-05-2003 @ 09:50:
Maar er zijn ook meer bloeddonoren met mijn bloedgroep..

Geloof me, mijn tantes en oom zijn bijna verplicht te laten prikken omdat ze een zeldzame bloedgroep hebben.. Die zijn meer nodig..
Oud 01-06-2003, 18:43
Verwijderd
Misschien een vreemde vraag, maar hoe moet je eigenlijk bloeddonor worden?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 18:51
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 01-06-2003 @ 19:43:
Misschien een vreemde vraag, maar hoe moet je eigenlijk bloeddonor worden?
Je kan op veel plaatsen wel zo'n foldertje krijgen of bloeddonorschap, je huisarts heeft ze ook wel... en postkantoren volgens mij ook wel, die moet je dan invullen.

Soms staan er ook bussen - zoals de schooltandarts zeg maar - waar je dan ter plekke bloed kan geven, en officieel bloeddonor kan worden.

Echt heel goed is alles niet aangegeven, maar als je wat zoekt (bij de apotheek vragen oid) dan vind je het wel
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 15:56
femkeb
femkeb is offline
ik heb Nee! geantwoord. Wil het ooit misschien nog wel eens doen alleen heb momenteel een beetje een trauma voor injecties.
Oud 06-06-2003, 16:26
sublime
sublime is offline
nee, nog niet, heb altijd begrepen dat t pas vanaf je 18de mag en ik ben nog (net) geen 18
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 16:59
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef op 31-05-2003 @ 20:20:
Nee, want ik ben een sporter. Wanneer ik bloed af zou staan kan ik net zo goed niet aan sport doen.
Waar slaat dit op?? Je hebt hier wel meer sporters, hoor.
Na bloedafname kan het voor je lichaam juist weer een onwijze impuls zijn om nieuw bloed aan te maken en dat is dan weer heel goed, ofzo.
Ik ben overigens geen bloeddonor, ben 15 en geen 18. Tegen de tijd dat ik 18 ben, zal ik hier nog wel eens over nadenken...
Oud 06-06-2003, 17:03
Somebody Special
Somebody Special is offline
Nee maar zou het wel willen
Oud 06-06-2003, 22:56
la femme fatale
la femme fatale is offline
Citaat:
Nieni schreef op 06-06-2003 @ 17:59:
Waar slaat dit op?? Je hebt hier wel meer sporters, hoor.
Na bloedafname kan het voor je lichaam juist weer een onwijze impuls zijn om nieuw bloed aan te maken en dat is dan weer heel goed, ofzo.
Ik ben overigens geen bloeddonor, ben 15 en geen 18. Tegen de tijd dat ik 18 ben, zal ik hier nog wel eens over nadenken...
Wanneer je aan topsport doet, kun je je het inderdaad niet 'veroorloven' bloeddonor te zijn. Het verlies van het bloed (wat toch best veel is per 'sessie') beinvloedt je prestaties wel degelijk.

Regels voor berichten