Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 18:36
Snoopytje_8787
Snoopytje_8787 is offline
hey ik ben van plan mee te doen aan de columnistenwedstrijd, mogelijk met deze column. Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Jim het marsmannetje

Mijn altijd al lage waardering ten aanzien van de Free Record Shop zakte nog verder toen ik via het nieuws vernam dat deze winkel een week lang het alleenrecht genoot om, in samenwerking met Mars, de single van ex-idolskandidaat Jim te verkopen. De Free Record Shop neemt op deze manier een monopoly positie in die ik persoonlijk als uitermate kwalijk beschouw. Het mooie begrip ‘concurrentie’ wordt op deze manier met één veeg aan de kant geruimd, wat niet mogelijk zou moeten zijn. Ik zie dit geval meer als een soort omkoping dan als eerlijke handel. Het kort geding dat the Music Store heeft aangespannen is dan ook een logisch gevolg. Ik begrijp alleen niet waarom the Music Store dit niet heeft gewonnen; is de objectief behorende rechter misschien onder druk gezet door Jim-fans of heeft deze persoon misschien goede connecties bij de Free Record Shop? Denk je eens in hoeveel winst Mars en de Free Record Shop uit deze actie halen! De Free Record Shop en Mars zijn beide uitstekend lopende concerns die zo’n trieste actie totaal niet nodig hebben. Kleinere winkels zouden met het verkopen van deze single de winst kunnen maken die ze nodig hebben om hun bedrijfje draaiende te houden. Dit plezier wordt hen echter ontnomen, omdat alle Jim-fans hun single heus wel bij de Free Record Shop gaan kopen. Bovendien vind ik het een manipulatie van de hitlijsten, aangezien de Free Record Shop hier een grote invloed op heeft. Dit betekent dus dat Jim gegarandeerd een nummer één hit scoort, terwijl iemand anders misschien meer singles verkoopt.
Ik pleit er voor dat dit nooit meer voorkomt en dat alle andere platenzaken een vergoeding krijgen voor het mislopen van veel winst.

Esther
Oud 20-05-2003, 12:26
prulleke
prulleke is offline
Ben het helemaal eens met je frustratie.
Je column is goed geschreven, er straalt echt iets 'boos'uit, je punt komt duidelijk over, het is actueel, en je neemt je eigen mening of een zelf meegemaakte gebeurtenis mee in je verhaal; typische kenmerken van een goede column
Oud 20-05-2003, 16:41
Angeles
Angeles is offline
Ik vind het wel goed geschreven, maar het is niet echt wat ik me voorstel bij een column, eerlijk gezegd. Ik vind het meer een soort ingezonden brief voor een krant. Columns gaan meestal toch veel meer over wat de schrijver zelf meemaakt en zijn vaak ook wat luchtiger van toon.

Nogmaals, je tekst is zeker niet slecht geschreven, daar gaat het niet om.
Oud 20-05-2003, 18:27
®Observer
®Observer is offline
De column is aardig geschreven. Maar daar houdt het positieve gedeelte dan ook op, vind ik.

Omdat je deze column instuurt naar de Columnistenwedstrijd lijkt het me wel zo handig als je eerlijke kritiek ontvangt. Ik zou je die graag willen geven.

Ten eerste is de eerste zin te lang. Dat klinkt misschien zeikerig, maar de eerste zin is moet lokkend genoeg zijn voor de lezer om verder te lezen. Het is een column, geen wichtig literair document dat voor Nederlands gelezen dient te worden.

Ten tweede is de hele schrijfstijl erg zakelijk. Je stopt er weinig van jezelf in; het is een droog betoog over de oneerlijkheid van de Free Record Shop en de samenwerking van Jim en Mars. 'De Free Record Shop neemt op deze manier een monopoly positie in die ik persoonlijk als uitermate kwalijk beschouw'. Dit soort dingen hoor ik weinig 15-jarige meisjes zeggen. Wat makkelijker (en dus persoonlijker) taalgebruik mag wel, hoor.

Ten derde vind ik, maar dat is persoonlijk, dat je wat meer humor in je column zou kunnen stoppen, met een leuke uitsmijter op het einde. In plaats van een deskundige benadering kun je ook een (bedachte?) anecdote gebruiken, een woordspeling, of al het andere waarmee je een wat luchterige column neerzet. Daardoor valt je column beter op, en maak je een grotere kans om te winnen.

Succes verder!
Oud 23-05-2003, 20:18
BCR
BCR is offline
Citaat:
®Observer schreef op 20-05-2003 @ 19:27:

Ten tweede is de hele schrijfstijl erg zakelijk. Je stopt er weinig van jezelf in; het is een droog betoog over de oneerlijkheid van de Free Record Shop en de samenwerking van Jim en Mars. 'De Free Record Shop neemt op deze manier een monopoly positie in die ik persoonlijk als uitermate kwalijk beschouw'. Dit soort dingen hoor ik weinig 15-jarige meisjes zeggen. Wat makkelijker (en dus persoonlijker) taalgebruik mag wel, hoor.

Jup, hier ben ik t iig mee eens. Misschien doe je iets te veel je best om mooi te schrijven.
Oud 24-05-2003, 12:36
Veenbes
Veenbes is offline
Aanmerking op spelling: monopoly positie -> monopoliepositie.
Verder ben ik het met het bovenstaande commentaar eens, het is niet direct aanlokkelijk om te lezen door de te lange eerste zin en humor kan wonderen doen, net zoals een iets persoonlijkere stijl. Succes.
Oud 25-05-2003, 19:43
Verwijderd
Ik ben het niet eens met de bovenstaande kritieken. Humor moet je beheersen. Zolang je dat niet doet moet je 'r niet aan beginnen, omdat het anders enkel afbreuk doet aan jouw verhaal. Goed geschreven; niet fantastisch, maar (hoe kleinerend het ook klinkt) voor jouw leeftijd verrassend.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 18:16
Snoopytje_8787
Snoopytje_8787 is offline
Hey,
Hartstikke bedankt voor alle reacties! Ik heb hem inmiddels verstuurd en hij is uiteindelijk als volgt geworden:

Jim het Marsmannetje

De Free Record Shops zijn naar mijn mening veel te kleine winkels, met veel te veel invloed en veel te hoge prijzen. Laatst vernam ik via het nieuws dat deze winkel een week lang het alleenrecht genoot om, in samenwerking met Mars, de single van ex-idolskandidaat Jim te verkopen. Mijn frustraties liepen hoog op. Op deze manier neemt de winkel een monopoly positie in die ik persoonlijk als uitermate kwalijk beschouw. Ik vind het echt niet eerlijk dat andere winkels niet mee kunnen proeven aan het succes van Jim, mr. Meisjesidool. Het mooie begrip ‘concurrentie’ wordt op deze manier met één veeg aan de kant geruimd, wat niet mogelijk zou moeten zijn. Ik zie dit geval meer als een soort omkoping dan als eerlijke handel. Het kort geding dat the Music Store heeft aangespannen is dan ook een logisch gevolg. Ik begrijp alleen niet waarom the Music Store dit niet heeft gewonnen; is de objectief behorende rechter misschien onder druk gezet door Jim-fans of heeft deze persoon misschien goede connecties bij de Free Record Shop?
Denk je eens in hoeveel winst Mars en de Free Record Shop uit deze actie halen! De Free Record Shop en Mars zijn beide uitstekend lopende concerns die zo’n trieste actie totaal niet nodig hebben. Kleinere winkels zouden met het verkopen van deze single de winst kunnen maken die ze nodig hebben om hun bedrijfje draaiende te houden (wat mij weer ten goede zou komen, omdat ik dan mijn cd’s niet bij de Free Record Shop hoef te kopen). Dit plezier wordt hen (en mij) echter ontnomen, omdat alle Jim-fans hun single heus wel bij de Free Record Shop gaan kopen.
Wat mij betreft kan Jim naar Mars lopen en gaan wij niet meer naar de Free Record Shop. Een beter milieu begint bij jezelf!

Esther
Oud 26-05-2003, 18:55
Verwijderd
Ik vind je herziening veel beter! Je laatste zin ('Een beter milieu begint bij jezelf!') is echt goed, die hoort daar gewoon.

Maar, als ik toch nog wat kritiek mag leveren, ik vind hem nog iets te zakelijk.. Je hebt er nu in ieder geval stukjes van jezelf in gestopt, zoals Observer had aangeraden, maar toch... Het fijne van een column vind ik juist dat je hem snel kan lezen en toch een boodschap meekrijgt. Korte zinnen, duidelijke taal. Dat mis ik bij jouw een beetje. Je maakt lange zinnen (wel mooie lange zinnen hoor) en echt 'pakkend' komt het op mij niet over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten